Bevisat: ABS rockar

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Dagens ABS alt. elektroniska bromssystem klarar inte av du på ett "safe" sätt kan bromsa på när det svängar med grus och vatten under sulorna!

En av flera viktiga delar i skade/olycks-reduktion är just den sits som AnteF beskriver - dvs att man unvikar "fallskaden" och i stället kan sitta kvar på hojen - även om den sku kollidera med "nått" är det statisktisk det mera säkert.

Köpte nya Bladen med al elektronikken i år, och jag är ärligt ganska impad!
- Det var ganska blött i morse på Barkaby vart VV hade pressmötet, och VV ville inte att det sku vara "risker för incidenter" - Men, det tog inte lång tid innan vi bromsade frejdigt med fullt nyp i hastigheter runt 150 km/t, utan några problem alls.

SVT Rapport filmade flittigt - vi får se om det kommer nått på TV..

Har såklart snurrat några varv på bana, och tillsvidare har inga bromsad om mig - ska dock tilläggas att jag endast är en lycklig amatör och inte tävlingsförare.
Okej, tack för svar.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Varför skulle det inte gå att göra stoppies? Det går alldeles prima.
På CBR -09 blir det inga stoppies, systemet känner allt...


Vad väger ett ABS-system?...hur mycket påverkar det hojkörningen egentligen om man nu inte ska tävla och jaga tiondelar?
Honda säger 11kg, när man skiftar mellan min jätte tunga ABS-hoj och kompisens lätta utan ABS så känns det.......just det, ingen skillnad.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Njet, ABS-sensorn mäter bara hjulets rotation. Den kan alltså inte påverka rörelser i sidled. På de flesta bilar sitter det såna system nu (minns ej vad de kallas)

BMW erbjuder däremot traction control på flera av sina modeller nu, vilket minskar chansen för bakhjulssläpp ut ur en kurva eller vid omkörning exempelvis.
Okej, tack för svar.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Jag har länge funderat på varför det bara är ett fåtal hojar som har ABS-bromsar, hur kan det egentligen komma sig?
Jag kan fan inte komma på en enda bra anledning att inte ha ABS-bromsar på ett fordon som vistas i trafik, och inte minst på motorcyklar som inte har fyra hjul likt en bil, de borde ju vara i ännu större behov av ABS!?

Att stora tillverkare som Honda, Suzuki m. fl. inte kläckt idéen att bygga sporthojar med ABS kan jag inte begripa, och om inte som standard så borde man kunna välja det som extrautrustning.
Det blir ytterliggare ett försäljningsargument, att fordonet är säkrare och de kan tjäna extra pengar på det, så vad väntar man på egentligen :va:va:va?

Ett klipp om "abs-rapporten" och om abs-bromsar på hojar finns på svt.se, länk:
http://playrapport.se/#/video/1588565
 
Last edited:

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
kan man inte bara helt enkelt koppla ur ABS:en med en knapptryckning??
det skulle väl vara smart.. så dom som vill kan göra stoppies..:tummenupp
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
kan man inte bara helt enkelt koppla ur ABS:en med en knapptryckning??
det skulle väl vara smart.. så dom som vill kan göra stoppies..:tummenupp

Det gick ju bra på jättegamla Audisar så det ska säkert gå bra på hojar också.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Vad väger ett ABS-system? Jag har ingen aning. Någon skrev ovan 10-15 kg vilket jag tycker låter väldigt mycket. Men om det nu väger 10 kilo, hur mycket påverkar det hojkörningen egentligen om man nu inte ska tävla och jaga tiondelar?

För min egen del skulle jag efter att ha provat ABSen i skarpt läge aldrig köpa en hoj utan ABS......
på s1000rr väger det 2.5kg så det lär väl inte dröja alltför länge innan honda m.fl. väljer en annan underleverantör.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har länge funderat på varför det bara är ett fåtal hojar som har ABS-bromsar, hur kan det egentligen komma sig?

Därför att män med stor kewk kör sporthoj och det utan fjolldetaljer som ABS. Vill man åka säkert kan man köra Volvo. Vill man köra på skoj kör man hoj!


Folk köper alltså inte hoj med hjärnan lika mycket som med hjärtat och hjärtat vill ha sport sportigare sportigast och på en riktig räser sitter det inte ABS.

ABS är för touringgubbar och korvgubbar.

Mvh
Chorizo V. Ersys von ABS

på s1000rr väger det 2.5kg .

På min Versys väger ABS hela 3 kilo! :död
Det är de tre kilona som hindrar mig från Sub 5 på Bulten.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför skulle inte ABS fungera för seriöst banåka?
Bortsett från att regelverk eventuellt skulle kunna hindra det eftersom det då inte blir förarens skicklighet som avgör hur bra inbromsningarna blir i lika stor utsträckning. Så skulle det väl mycket väl kunna fungera bra för snabb banåka, under förutsättning att ABS systemet fungerar tillräckligt bra?
Problemet i så fall är väl bara om hojen blir 10-15kg tyngre, att det i de högre klasserna kan fälla avgörandet till fördel för de hojar utan ABS.

Visst skulle ABS fungera på bana om man byggde ett tillräckligt bra problemet är att det ännu inte finns (med reservation för att jag inte testat det på nya CBR)...
Jag har provat bara provat BMW systemet på bana och det dög definitivt inte för racing. Med klistriga däck på torr asfalt börjar ABS gå in en bra bit innan man har bromsat omkull sig, så när du går ur slipstreamen från killen framför och skall bromsa dig om får styrdatorn helt plötsligt för sig att du håller på att låsa hjulet och börjar släppa efter på bromsen. Jättespännande!:banana
Samma historia på grusväg med BMW offroadcyklar. Du bromsar hårt på grus och så får datorn för sig att släppa efter och du får stora ögon....

ABS är däremot kanon på väg! I en verklig paniksituation har ingen en chans att bromsa snabbare manuellt och jag hade köpt ABS till min cykel om det erbjöds till någon jag ville ha. När du sitter genomvåt i ditt perforerade raceställ på väg hem genom ett regnväder är du inte så morsk när tant Agda ställer sig på bromsen i bilen som du givetvis ligger lite för nära, då är ABS guld.....

Det jag vänder mig mot i rapporten är att där skulle finnas någon VETENSKAPLIGT fastslagen minskning på bortåt 50% mellan dödsolyckor och ABS. Hela upplägget osar bias lång väg, man har velat ha ett svar och sedan letat fram parametrar som passar. Forskaren inom mig vill spy.....
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
kan man inte bara helt enkelt koppla ur ABS:en med en knapptryckning??
det skulle väl vara smart.. så dom som vill kan göra stoppies..:tummenupp

På BMW:s hojar tror jag man har en knapp för urkoppling av ABS
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
" presenterade en ny studie som Vägverket låtit konsultföretaget Vectura göra."

Det är inte riktiga människor som har gjort testet, och därför är fantasi-siffrorna helt åt helvete, som flera redan påpekat~

Klart ABS hjälper, men inte fan som dom påstår!
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag är faktiskt sugen på att skaffa en hoj med ABS. Lär ju underlätta i framförallt regn.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Jag är faktiskt sugen på att skaffa en hoj med ABS. Lär ju underlätta i framförallt regn.

Visst underlättar det i regn.
Kalla mej mesig eller vad som helst men när jag letade efter en ER-6f
så fanns det så många beggade så att det var lika bra att ta en med ABS.
Har nästan det som krav att jag vill ha ABS.
När jag övningskörde för länge sedan gjorde jag en dum omkörning som jag
fick avbryta och tror i den paniksituationen att jag lätt hade fått släpp på
bakhjulet om jag inte hade haft ABS. Hade nog rett ut det genom att släppa
bakbromsen lite, men det hade jag ju förlorat tid på och innan jag fått kontroll på bromsningen igen hade det blivit riktigt tight.
Så jag kan väl säga att vi alla kan nog under kontrollerade former bromsa
minst lika bra utan som med ABS, men i en paniksituation vet i fanken.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Därför att män med stor kewk kör sporthoj och det utan fjolldetaljer som ABS. Vill man åka säkert kan man köra Volvo. Vill man köra på skoj kör man hoj!

Folk köper alltså inte hoj med hjärnan lika mycket som med hjärtat och hjärtat vill ha sport sportigare sportigast och på en riktig räser sitter det inte ABS.

ABS är för touringgubbar och korvgubbar

Okej, jag antar att det är så.
Jag fyller 21 nästa år, och då blir med all säkerhet en ny hoj, jag är adrenalinberoende, men jag skulle absolut vilja ha ABS på nästa hoj, vilket för övrigt lär bli en mer servicekrävande motard eller sporthoj.
I nuläget äger jag ingen hoj pga studier och därav mycket svag ekonomi.

Jag kan inte förstå hur man kan säga nej till ABS, man märker inte av att hojen väger 2-3kg mer, sålänge man inte kör mycket seriöst på bana och jagar tusendelar. Hojar går från olika generationer upp och ner x antal kilo, och inte fan märker man av det genom vanlig körning.

Men när vi pratar om ABS till hojar för gatbruk, då finns det inte ett enda argument för att inte ha det, förutom att det skulle vara "töntigt" då.
Det känns ju lite märkligt om man förnekar ABS-systemets effektivitet och alla dess fördelar.
ABS-bromsar utvecklades inte direkt med syftet att det skulle försämra bromsförmågan och manövrerbarheten i kritiska situationer.

De som anser att ABS är onödigt bör testa en hoj med ABS, efteråt kommer ni inte vilja ha en hoj utan ABS.
Synd är ju att tillverkarna inte skapar "sportigare hojar" med ABS, hyperteoretiskt kan man säga att "sportiga hojar" är snarare i större behov av ABS än touringhojar (hyperteoretiskt som sagt)!?

En annan tanke är att samtliga bilar, även sportbilar för gatbruk har ABS-bromsar (läs: Porsche, Ferrari & Co), är dom biliarna töntiga då, eller kan det vara så att ABS ökar manövrerbarhet och bidrar därmed till ökad säkerhet :va???

Ibland förstår jag mig inte på människor:3freak.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det inga ifrågasättande journalister på den där skittidningen som har publicerat siffrorna som ren sanning?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
seså halvera försäkringspremien för alla med ABS, så kommer säkert flera välja abs-hojar oxå..win-win:tummenupp
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det jag vänder mig mot i rapporten är att där skulle finnas någon VETENSKAPLIGT fastslagen minskning på bortåt 50% mellan dödsolyckor och ABS. Hela upplägget osar bias lång väg, man har velat ha ett svar och sedan letat fram parametrar som passar. Forskaren inom mig vill spy.....

Det är jag också mycket skeptisk till.
Jag tror att om alla hojar hade ABS så skulle totala antalet mc olyckor minska. Men kanske främst lindrigare olyckor där man kanske skrotar lite kåpor och andra saker som är lönt att fixa, ringer till sitt försäkringsbolag som får stå för kalaset och sen är allt frid och fröjd igen. Om dessa olyckor minskar markant, speciellt för de sportigare hojarna så skulle det kunna innebära att försäkringsbolagen kan ta ut mindre i premie och ändå tjäna lika mycket pengar.
Vissa allvarligare olyckor kan säkert bli mindre allvarliga också.
Men att det skulle minska dödsolyckorna samt olyckor med svårt skadade med 40-50% låter väldigt osannolikt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag minns för några år sedan när jag var på en SMC-kurs. Vi övade kraftiga inbromsningar och typiskt nog så skulle det förståss regna. Man satt där och bromsade med nerverna på helspänn och fick leka ABS bäst man kunde med höger hand och fot. Det handlade banne mig om kirurgisk precision. Hjulen låste sig om vart annat på den såphala vägen och bara tanken på att man dessutom kan bli tvingad att göra en undanmanöver under de förutsättningarna var ju minst sagt avskräckande.

Då kommer en annan förare (jag minns att han var brandman i Gällivaregruvan) med sin GS1150 ABS. Han bara nöp järnet på en gång å så var det inget mer med det. Hade han velat hade han med lätthet kunnat lägga in en prilla samtidigt såg det ut som. Systemet var RUGGIGT effektivt.

Efter att man som jag den dagen sett vilken otrolig skillnad det är när det gäller med vilken lätthet man kan bromsa hårt och kontrollerat med respektive utan ABS så inser man att kritik mot systemet enbart grundar sig på okunskap.

Skickliga MC-förare kan balansera bromsarna effektivt separat från varandra. D.v.s. låser man bakhjulet så släpper man bara bakhjulsbromsen. Men faktum är att väldigt många släpper även framhjulsbromsen i sådana lägen. Hjärnan tänker bara: Hjulet är låst. Släpp bromsen! Det tar ofta många år att få in i reptilhjärnan att en MC bromsas med två olika system. Om man hamnar i en paniksituation innan detta faktum har etsats in i hjärnbarken så pass att det fungerar med automatik så är sannolikheten alldeles för stor att man kommer att krascha. Vid paniksituationer har man inte tid att tänka. Då MÅSTE allt ske reflexmässigt.

Jag är övertygad att för 99,5 procent av allt MC-åkande i Sverige vore ABS en mycket god idé.

Länk till Rapports ABS-repotage
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Honda och BMW var nu först med sina nya modeller och kan väl gissa att Kawa och de som ger ut nya nästa år kanske får för sig att erbjuda det oxå.

Regnrace och ABS...kul att kunna bromsa förbi alla :) (med reservation för om det ens är tillåtet?)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top