Bevisat: ABS rockar

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Är lite nyfiken: Har du egentligen provat att tävla i vem som bromsar kortast mot en hoj med ABS? Eller är det bara stoltheten att jag kan minsann bäst själv? I motorrads tidning sporthojen testar de fireblade med ABS och även de tycker att det är ypperligt till gatkörning där man aldrig kan lite på underlaget eller vara helt säker på vart man har bromspunkten så att man kan förbereda sig inför inbromsningen.

Dom som enbart kör bana och detta bara när det är torrt där kan jag förstå att man inte intresserar sig för ABS eller vill ha den extra vikten av 10 kilo eftersom tester där visar på mer eller mindre att du inte tjänar något.

Men jag ska ha ABS på nästa racer, hatar blött och att bromsa i blött och ABS då måste ju bara äga alla andra i inbromsningarna.

Men som undersökningen sa ABS på bilar hjälpte bara i början, folk vande sig och anpassade körningen efter ABSen och sedan kom olyckorna tillbaka....får hoppas MC folket är smartare....:D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker rapporten har tolkats lite väl okritiskt av vägverket... Såg inget nu när jag skummade igenom rapporten om att man väger in att hojjar med abs har traditionellt körts av touring-åkare vilket påverkar statistiken enormt. Håller med tidigare talare om att abs är bra att ha men jag är tveksam till hur datat tolkats.

Har du läst hela rapporten? Nehe, inte det nej. Kolla in sista sidan. Där ser du att de jämfört ABS-hojar med motsvarande hojtyp utan ABS. Man har alltså jämfört äpplen och äpplen.......

Kategorin STANDARD (med ABS)........
BMW R 1100 R
BMW R 1150 R
BMW R 850 R
HONDA CB 1300 SA
HONDA CB 600 FA
HONDA CBF 1000 A
HONDA CBF 600 SA
KAWASAKI ER-6 N ABS
KAWASAKI Z 750 ABS
SUZUKI GSF 1200 SA
YAMAHA FZ6 N ABS
YAMAHA FZ6 S ABS

.... har jämförts med kategorin Standard, utan ABS
BMW R 850 R
BUELL M2 CYCLONE
BUELL S1 LIGHTNING
BUELL X1 MILLENUIM
BUELL XB12 X
BUELL XB9 S
CAGIVA V-RAPTOR
DUCATI GT 1000
DUCATI MONSTER
DUCATI MONSTER 1000 S
DUCATI MONSTER 600-620
DUCATI MONSTER 750
DUCATI MONSTER 800
DUCATI MONSTER 900
DUCATI MONSTER S2
DUCATI MONSTER S4
DUCATI PAULSMART 1000
HONDA CB 1000 R
HONDA CB 1100 SF
HONDA CB 1300 F
HONDA CB 500
HONDA CB 600 F
HONDA CB 900 F
HYOSUNG GT 650
KAWASAKI EJ 650 A
KAWASAKI EN 500
KAWASAKI ER 500
KAWASAKI ER-5
KAWASAKI ER-6 N
KAWASAKI Z 1000
KAWASAKI Z 750
KAWASAKI ZR 7 S
KTM 640 DUKE
KTM 990 DUKE
MOTO GUZZI BREVA 1100
MOTO GUZZI GRISO V1100
MOTO GUZZI V11 SPORT
SUZUKI GS 500
SUZUKI GSF 1200
SUZUKI GSF 600
SUZUKI GSF 650
SUZUKI GSR 600
SUZUKI GSX 1400
SUZUKI SV 1000
SUZUKI SV 650
TRIUMPH ADVENTURER
TRIUMPH BONNEVILLE
TRIUMPH LEGEND TT
TRIUMPH SCRAMBLER
TRIUMPH SPEED FOUR
TRIUMPH SPEED TRIPLE
TRIUMPH THRUXTON 900
TRIUMPH THUNDERBIRD
YAMAHA BT 1100
YAMAHA FZ1
YAMAHA FZS 1000
YAMAHA FZS 600
YAMAHA MT01
YAMAHA MT03
YAMAHA XC 1100
YAMAHA XJ 600
YAMAHA XJ 900 S
YAMAHA XJR 1300


Kategorin on/off road (med ABS) har jämförts med.....

BMW F 650 CS
BMW F 650 GS
BMW F 800 GS
BMW R 1100 GS
BMW R 1150 GS
BMW R 1200 GS
BMW R 850 GS
HONDA XL 1000 VA
TRIUMPH TIGER 1050 ABS


Kategorin on/off-road (utan ABS)
APRILIA ETV 1000
APRILIA PEGASO 650
BMW F 650 GS
BMW F 650 ST
CAGIVA GRAN CANYON 900
CAGIVA NAVIGATOR M5
DUCATI MULTISTRADA 1000
HONDA FMX 650
HONDA FX 650
HONDA NX 650
HONDA SLR 650
HONDA XL 1000 V
HONDA XL 600 V
HONDA XL 650
HONDA XRV 750
KAWASAKI KL 650 C
KAWASAKI KLE 500 A
KAWASAKI KLV 1000
KAWASAKI VERSYS
KTM 640 ADV
KTM 660 ADV
KTM 950 ADV
SUZUKI DL 1000
SUZUKI DL 650
SUZUKI DR 650
SUZUKI DR 800
SUZUKI XF 650
TRIUMPH TIGER
TRIUMPH TIGER 1050
YAMAHA TDM 850
YAMAHA TDM 900
YAMAHA TT 600 E
YAMAHA XT 600 E
YAMAHA XT 660 R
YAMAHA XT 660 X
YAMAHA XTZ 660

Kategorin Touring (med ABS)......
BMW R 1100 RT
BMW K 1100 LT
BMW K 1200 GT
BMW K 1200 LT
BMW R 1100 RT
BMW R 1150 RT
BMW R 1200 CL
BMW R 1200 RT
HONDA GL 1800 A
HONDA NT 700 VA
HONDA ST 1100
HONDA ST 1300 A
MOTO GUZZI NORGE 1200
TRIUMPH SPRINT ST ABS
YAMAHA FJR 1300 A

.... har jämförts med kategorin Touring (utan ABS)
HARLEY DAVIDSON FLHR
HARLEY DAVIDSON FLHRCI
HARLEY DAVIDSON FLHT
HARLEY DAVIDSON FLHTCU
HARLEY DAVIDSON FLHX
HONDA GL 1500
HONDA NT 650 V
HONDA NT 700
HONDA ST 1300
TRIUMPH SPRINT ST
TRIUMPH TROPHY 1200
YAMAHA FJR 1300

Sporthojarna är inte med i undersökningen av den anledningen att det (nästan) inte finns några med ABS.

Personligen ser jag inga fel i den här rapporten......
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja dom 0,5% är gamlingarna som börjar bli klena i nyporna.Resterande 99,5% bromsar omkull sig i en paniksituation.

Du behöver inte oroa dig för mina nypor ... jag har låst upp framhjulet ett antal ggr på min nuvarande hoj. Det behövs inte ens en paniksituation för det, speciellt som jag inte hamnar i sådana ... :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är lite nyfiken: Har du egentligen provat att tävla i vem som bromsar kortast mot en hoj med ABS? Eller är det bara stoltheten att jag kan minsann bäst själv? I motorrads tidning sporthojen testar de fireblade med ABS och även de tycker att det är ypperligt till gatkörning där man aldrig kan lite på underlaget eller vara helt säker på vart man har bromspunkten så att man kan förbereda sig inför inbromsningen.

När vill man egentligen i verkligheten bromsa till full stop? Kanske vid ett rödljus eller en stoppskylt, men då finns det ju ingen anledning att bromsa så sent som möjligt.
För min del tycker jag att det är märkligt att samma person som är villig att betala en halv förmögenhet för extra kolfiber-, magnesium- och titan-detaljer också är villig att betala ytterligare 10 000 eller mer för att göra samma hoj 10 kg tyngre ... var finns logiken i det?
Litar ni inte på er egen körförmåga? Är det så j-a jobbigt att träna upp känslan så man heller pröjsar tusentals kronor och tynger ner hojen?
Nej, jag köper inte det ...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Personligen ser jag inga fel i den här rapporten......

Förutom att dom tvärsäkert vet hur många (döds)olyckor som skulle ha undvikts om alla motorcyklar hade ABS?

Eller litar du på den uppgiften med?

Jag skulle vilja ha en väl fungerande ABS på min nästa motorcykel, och snart börjar det väl finnas rimligt dyra begagnade motorcyklar med ABS, då återstår bara att se hur väl fungerande dom systemen är efter 6 tusen mil.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förutom att dom tvärsäkert vet hur många (döds)olyckor som skulle ha undvikts om alla motorcyklar hade ABS?

Eller litar du på den uppgiften med?

Jag skulle vilja ha en väl fungerande ABS på min nästa motorcykel, och snart börjar det väl finnas rimligt dyra begagnade motorcyklar med ABS, då återstår bara att se hur väl fungerande dom systemen är efter 6 tusen mil.

Man får ju anta att de i sina beräkningar vägt in längden på bromssträckor/spår vid olika dokumenterade olyckor och utrett hur mycket 10-20 meters skillnad (=ABS) skulle påverkat utgången. Jag har mycket svårt att tänka mig att man slänger ur sig en sån här rapport utan att ha fog för det man påstår.

Min förra hoj rullade 5000 mil, och jag hade aldrig minsta problem med ABSen.
Begriper inte varför så många är skeptiska över en funktion som bevisligen räddar liv. Om det sen kostar några tusen extra - so what!? MITT liv är garanterat värt de 10k ABS kostar extra, men jag vet inte hur du värderar ditt........

Jag förstår däremot att de som jagar sekunder på bana kanske inte är lika intresserade av ABS pga vikten, men om det däremot skulle innebära en FÖRDEL är jag övertygad om att fler skulle köra med ABS om det var tillåtet. Elwe & co tex.

Att sitta och säga att man kört 60000 mil utan incidenter har inte med saken att göra. När det verkligen gäller är man nog glad om man har en hoj med ABS.

Fan, ni som är emot är säkert samma personer som hävdade att internet bara är en fluga. Kom igen.........
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nu får jag säkert ett sjuhelvetes mothugg, men detta är bara en tanke.

Här kommer den: Det skulle kunna vara ganska intressant att tvinga alla racingteam (förutom inom moto gp kanske) att köra med ABS och på så sätt tvinga dem att ta fram högpresterande ABS system. Risken är sälvklart att en del hoppar av pga av att de inte vill/orkar/har råd att utveckla något sådant, men det kan vara ett förslag för att höra vad de tycker. En annan tråkig del är att man tar bort en stor del av kravet på förarskicklighet. Men som sagt det skulle nog få fart på utveckligen av ABS.

...fast jag föredrar nog att det finns så lite elektroniska hjälpsystem inom racing som möjligt. Ville bara dela med mig av en tanke :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min förra hoj rullade 5000 mil, och jag hade aldrig minsta problem med ABSen.
Begriper inte varför så många är skeptiska över en funktion som bevisligen räddar liv. Om det sen kostar några tusen extra - so what!? MITT liv är garanterat värt de 10k ABS kostar extra, men jag vet inte hur du värderar ditt........

Att sitta och säga att man kört 60000 mil utan incidenter har inte med saken att göra. När det verkligen gäller är man nog glad om man har en hoj med ABS.

Fan, ni som är emot är säkert samma personer som hävdade att internet bara är en fluga. Kom igen.........

Fan tänk så många jävla liv som skulle sparas om vi begränsade maxhastigheten till 70 och effekten till 12Kw.

Du vill säkert ha det så också, inte för att du har behövt det tidigare men om det lanseras och visar sig spara liv så...

Sen att du har klarat dig utan begränsningar förr, jaja, förr klarade man sig utan ABS också, och nu är det otänkbart för dig.

Jag säger ju att jag kan tänka mig ABS på en kommande hoj, om det inte visar sig vara en pengaslukande felkälla, då klarar jag mig utan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du läst hela rapporten? Nehe, inte det nej. Kolla in sista sidan. Där ser du att de jämfört ABS-hojar med motsvarande hojtyp utan ABS. Man har alltså jämfört äpplen och äpplen.......

Sporthojarna är inte med i undersökningen av den anledningen att det (nästan) inte finns några med ABS.

Personligen ser jag inga fel i den här rapporten......

Ser du inga fel i den rapporten tycker jag du antingen borde skaffa läsglasögon eller ta en kurs i rapportskrivande vid närmsta universitet.....

Rapporten är skit från första början, mängder av basala saker såsom statistiska metoder och bedömningsgrunder anges inte och författaren klarar inte av en så basal sak som att rapportera samma resultat i Results-delen som i den populärvetenskapliga sammanfattningen.....

ABS är säkert jättebra för 95% av Sveriges motorcyklister men undersökningen är urusel och ingen vetenskaplig tidskrift med självaktning skulle publicera den i sin nuvarande form....

Sen kan du ju själv läsa discussion-delen:
This was the first attempt to combine both methods. Caution should be taken in drawing general conclusions from these findings due to the limited number of crashes. Since Study 2 is based on the results of Study 1, it should also be noted that the result from the analysis of the in-depth studies can directly affect the analysis with induced exposure.

Det sammanfattar 50% av mina invändningar i några meningar.
* Metoden är inte verifierad
* Bedömningsgrunden är summarisk
* Trots att studierna statistiskt är skilda kan de påverka varandras slutresultat (big no no inom forskarsvängen)
* Inga verkliga slutsatser kan dras
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Eftermarknadssystemen?

Har inte sett något system för att eftermontera abs. Någon som vet om det är pågång? eller blir det för krångligt, krävs nya bromsok? Hade varit grymt att utrusta min gammel hoj med abs!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När vill man egentligen i verkligheten bromsa till full stop? Kanske vid ett rödljus eller en stoppskylt, men då finns det ju ingen anledning att bromsa så sent som möjligt.
För min del tycker jag att det är märkligt att samma person som är villig att betala en halv förmögenhet för extra kolfiber-, magnesium- och titan-detaljer också är villig att betala ytterligare 10 000 eller mer för att göra samma hoj 10 kg tyngre ... var finns logiken i det?
Litar ni inte på er egen körförmåga? Är det så j-a jobbigt att träna upp känslan så man heller pröjsar tusentals kronor och tynger ner hojen?
Nej, jag köper inte det ...

För några år sedan åkte jag straxt bakom en förare som väl låg i 70-80 km/h med sin TDM900 utan ABS. Helt plötsligt sprang ett rådjur upp på vägen varpå panikbroms var enda alternativet för polarn framför. Föraren är skicklig men det blev ändå två långa svarta sträck i asfalten efteråt. Ett per hjul.

Tack o lov så hände ingenting men marginalen till rådjuret kunde nog med lätthet ha räknats i millimeter. Nu fanns det i just det här fallet inte tid till undanmanöver (dike höger sida å rådjur/motsatt körfält till vänster... ) men ifall bromssträckan inte räckt till så hade ju ett försök till undanmanöver i det närmaste varit synonymt med krasch.

Vid paniksituationer är det extremt svårt att bromsa exakt rätt och undvika å låsa hjulet. Det blixtsnabba adrenalinpåslaget gör att man blir stark som hulken och låsning av framhjul görs med ett finger om ABS saknas.

Jag undrar hur pass svårt det är att eftermontera ABS på en Thunderace ... :va

Edit:

Matte_mannen. Jag lovar att jag hade inte läst ditt inlägg innan jag postade mitt. :)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det sammanfattar 50% av mina invändningar i några meningar.
* Metoden är inte verifierad
* Bedömningsgrunden är summarisk
* Trots att studierna statistiskt är skilda kan de påverka varandras slutresultat (big no no inom forskarsvängen)
* Inga verkliga slutsatser kan dras

Men Boris ... sitter du och skriver att samhälleligt högtstående potentater har fel? Alla som hamnar på valbar plats eller som har blivit politiskt tillsatt lever högt över sådana usla misstankar, det vet du väl? Fråga vilken journalist som helst.
Har man en sådan viktig tjänst så har det ingen betydelse att signifikansen i undersökningsmaterialets resultat, som man refererar till, inte ens uppnår två stjärnor.
Analysen av de utförda proven läses med för dagen rätt filter och sedan torgförs valda delar av resultaten mha t ex sådana verktyg som korkade journalister som, som vanligt, agerar "duktiga idioter" i politikens tjänst.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Möjligheten till ABS till motorcyklar är väl jätte bra, köp en guldvinge kan du få airbag också :tummenupp
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
ABS rockar! Får mycket mer självsäkerhet vid inbromsning in i kurvor o mitt i kurvor.

Jag tror ABS inte bara hjälper dem som panikbromsar för mormor Agda och rullgrus utan gör alla som kör med ABS en bättre förare.

Nackdelen som näms tidigt i tråden är ju att farten kommer öka ute på gatorna som det gjorde för bilarna.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag har ABS på min gamla FJ från -91. Den har gått minst 16000 mil och ABS:n fungerar fortfarande. (Inte i klass med dagens kanske, men det fungerar) När jag byter hoj så ska det vara en med ABS.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nackdelen som näms tidigt i tråden är ju att farten kommer öka ute på gatorna som det gjorde för bilarna.

Jag är inte rädd att inte kunna bromsa inför eventuella hinder, jag är rädd för hinder som dyker upp framför mig så att det är praktiskt taget omöjliga att undvika, som bakom en skymd kurva eller liknande. Där måste man fortfarande hålla en lämplig hastighet. Samma sak rakt fram inte lägger man sig närmare framförvarande bil bara för att man har ABS, där är det reaktionstiden som är problemet. Jag sitter iallafall väldigt sällan och tänker på min bromssträcka, jag kör och så bromsar jag så gott det går (inte sagt att det är dåligt) när det behövs. Med ABS skulle jag vara garanterad nästan perfekta inbromsningar varje gång. Jag skulle inte öka tempot om jag fick ABS... det är lika läskigt att möta en bil i en tight kurva iallafall :näsblod

Mitt tidigare inlägg väckte uppenbarligen inte så mycket som en tanke...
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Om jag var i läget att köpa ny/nästan ny hoj idag skulle det tveklöst vara med ABS.

Hade jag inte haft ABS på familjebussen förrförra sommaren hade jag tveklöst parkerat 2,5 ton Ford 2 meter in i häcken på en stillastående japansk hatchback med 2 barn i baksätet.

Det var helt och hållet mitt fel att situationen uppstod, fick brainfreeze och bromsade för sent inför ett rödlyse efter att ha harvat länge på fartkontroll, ABS'en tog över med kanske 15 meter kvar och alldeles för hög fart för att ha stannat med låsta hjul. I stället stannade jag knappa 30 cm bakom en bil med 4 vettskrämda ansikten som stirrade på mig genom deras bakruta...

I det ögonblicket gick det inte att sätta ett pris på ABS:en!
Visst, min familj hade klarat oss med lite omskakning och utlösta airbags, men barnen i den andra bilen hade absolut inte förblivit oskadda.

Att slippa ha det på samvetet är värt ganska mycket kan jag säga.

Jag har tillräckligt många mil i trafik och har sett tillräckligt för att inte lura mig själv att jag skulle klara alla liknande situationer oavsett om det är hoj eller bil det handlar om.

Ibland blir det helt enkelt bara... fel...
Att då ha hjälp att stanna av något som inte tappar fattningen eller panikar, ja tack.
/D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan tänk så många jävla liv som skulle sparas om vi begränsade maxhastigheten till 70 och effekten till 12Kw.

Du vill säkert ha det så också, inte för att du har behövt det tidigare men om det lanseras och visar sig spara liv så...

Sen att du har klarat dig utan begränsningar förr, jaja, förr klarade man sig utan ABS också, och nu är det otänkbart för dig.

Jag säger ju att jag kan tänka mig ABS på en kommande hoj, om det inte visar sig vara en pengaslukande felkälla, då klarar jag mig utan.

Well, jag anser inte att ABS är en begränsning precis. Det skulle väl vara den extra vikten då, men så bra är jag int epå att köra att jag märker av 5 kg viktskillnad hit och dit.

Betr pengaslukande felkälla så har ivf jag inte hört talas om ett enda fall där ABSen fallerat, men de finns säkert.

DÄREMOT är proceduren med att lufta bromsarna lite mer komplicerad än med vanliga bromsar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Största tjusningen (för mig) med motorcyklar är enkelheten.
Jag är motståndare till allt modernt hittepå, såsom slirkopplingar, insprutning, växelindikator, bränslemätare, GPS och annat trams som inte har på en hoj att göra.
Men ABS är en förbannat bra idé på hojjar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Rapporten är skit från första början, mängder av basala saker såsom statistiska metoder och bedömningsgrunder anges inte och författaren klarar inte av en så basal sak som att rapportera samma resultat i Results-delen som i den populärvetenskapliga sammanfattningen.....

ABS är säkert jättebra för 95% av Sveriges motorcyklister men undersökningen är urusel och ingen vetenskaplig tidskrift med självaktning skulle publicera den i sin nuvarande form....

Den "rapport" jag länkat till är en sammanfattning av rapporten i sin helhet. Har inte hittat den än, men där beskriver de garanterat metodiken och bedömningsgrunderna.

Oavsett om den är felaktig eller ej så ger den en mycket tydlig hint om att hojar med ABS är säkrare än hojar utan dito. Det faktum att det inte handlar lite säkrare utan om MYCKET säkrare torde få den mest inbitna ABS-motståndaren att vakna till.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top