"Slutsnackat - ABS behövs för säkerheten!"
http://www.motorrad.se/?nid=252
Verkar vara rätt genomarbetade slutsatser....
http://www.motorrad.se/?nid=252
Verkar vara rätt genomarbetade slutsatser....
tror MCN gjorde ngt test med firebladen och den fixade grus rakt fram utan problem.
Grus rakt fram är nog inte problemet igentligen när man kör. Det är gruset i kurverna. När kommer nerlägg i kurverna-abs?
Jättebra med abs tror inte annat men man ska nog inte ha en övertro på det.
Tja.Förstår inte varför ni tror att de skall lagstifta för ABS? Är det lagstiftat för bilar?
Iofs en bra ide kanske om det kan rädda några liv, eller hur?
Lagen säger hjälmtvång (bra?) och kanske skulle lag för ABS på hojar också vara en bra idé. Faktiskt. Jag ser inte riktigt problemet om de skulle kräva ABS på alla nya hojar som säljs. De som har en "gammal" hoj utan kommer ju garanterat att få köra med den tills de sätter den i ett räcke ller tills den rostar sönder.
ABS är en funktion som man kanske främst väljer för sin egen säkerhets skull, så jag har väldigt svårt att förstå mig på motståndarna bland gatåkarna. Nu verkar det ju dessutom som om det finns bra lösningar för racehojar också.
Hjälm=bättre än utan (tror det är få som säger emot här)
ABS= bättre än utan (tror det flesta håller med här också)
Snacka om övertro.
Elwe vill inte ha ABS, emedan det blir omöjligt att lägga omkull hojjen då.
Man baxnar.
Jo.En seröis fråga till elwe eller någon annan som kan besvara den:
Bör inte en hoj stanna tvärtare med gummit i backen än plastkåpor/fotpinnar?
Det var bara ytterligare en anledning.
Jag vill inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva.
Jag vill inte ha 5-10 kg extra vikt på min hoj som försämrar vägegenskaperna och förlänger bromssträckan.
Jag vill inte betala en massa pengar för något som jag inte anser mig behöva.
Jag vill inte lägga min tillit i ett ytterligare ett mekaniskt/elektroniskt system som kan fallera.
Vill andra ha ABS; go ahead. Känner ni att den tryggheten som ni erfar genom att ha ABS gör er lugna och lyckliga så ska ni naturligtvis ha det
En seröis fråga till elwe eller någon annan som kan besvara den:
Bör inte en hoj stanna tvärtare med gummit i backen än plastkåpor/fotpinnar?
Är den sista procenten Peter Sköld?Eftersom en ABS börjar "hacka" först efter att hjulet har låst sig så måste jag ju få fråga varför du föredrar ett helt låst framhjul i en kurva?
Jag har då aldrig hört talas om 10 kg för ett ABS-system... (Skrämselpropaganda från ABS-motståndare) Om vikten är så enormt viktig för dig så kan jag tipsa om att man behöver inte tanka fullt varje gång. Tanka bara halvtank så sparar du in 10 kg. Sen kan man ju också alltid pinka innan man kör iväg för att minimera vikten. Personligen är jag dock en sån amatör att jag märker inte sådana viktförändringar.
ABS förlänger inte bromssträckan för 99 % av motorcyklisterna. Tvärt om. Den förkortar bromssträckan drastiskt eftersom föraren först då törs nypa åt allt vad fingrarna pallar.
Ursäkta men du tycks inte ha förstått vad en ABS gör.
Varför kritisera något som räddat livet på tiotusentals människor?
Jo.
Men:
När det är kört klarar man sig (oftast) bättre om man lägger omkull hojjen.
Min teknik (har varit nödgad två gånger) är att bromsa så gott det går med både hand och fot.
Innan kontakt nyper man till med foten och sladdar omkull.
Först träffar hojjen.
Sedan jag.
Rätt ordning.
Det är intränat.Mr IceMan?
Om du nu verkligen hade tid att planera och klocka smällen så undrar jag om du inte egentligen hade hunnit bromsa/svänga istället. De smällar jag sett är oftast "Heelv...broms...lås...bang". Inte mycket till tankegång där inte. Fast alla omständigheter är ju olika.
Eftersom jag inte intresserat mig i detalj för ABS så vet jag inte, men det skulle förvåna mig mycket om du måste låsa hjulet innan ABS:en reagerar. Om ABS:en först ska detektera att hjulet står still, sedan ska ta ett logiskt "beslut" att lätta på bromstrycket, styra ut den signalen till systemet som ska lätta på trycket, invänta att all elasticitet i systemet plockas hem samt släppa tillbaka padsen, ja då är det sannolikt för sent. Därför tror jag att ABS:en går in vid en viss diskrepans mellan fram- och bakhjul, eller när gradienten för bromsningen av framhjulet överstiger en viss nivå som inte kan motsvaras av hojens decelleration mha börvärdet på tillgänglig friktion.Eftersom en ABS börjar "hacka" först efter att hjulet har låst sig så måste jag ju få fråga varför du föredrar ett helt låst framhjul i en kurva?
Varför skulle jag ränna ut och in på mackarna för att kompensera för ABS?Jag har då aldrig hört talas om 10 kg för ett ABS-system... (Skrämselpropaganda från ABS-motståndare) Om vikten är så enormt viktig för dig så kan jag tipsa om att man behöver inte tanka fullt varje gång. Tanka bara halvtank så sparar du in 10 kg. Sen kan man ju också alltid pinka innan man kör iväg för att minimera vikten. Personligen är jag dock en sån amatör att jag märker inte sådana viktförändringar.
Det är just det ... man förlitar sig på ett system som kan haverera ... man räknar in den extra marginalen i sitt allmänna beteende och man försämrar hela tiden sin kunskap om bromsning eftersom systemet sköter det åt en.ABS förlänger inte bromssträckan för 99 % av motorcyklisterna. Tvärt om. Den förkortar bromssträckan drastiskt eftersom föraren först då törs nypa åt allt vad fingrarna pallar.
Nu har jag inte kritiserat företeelsen som sådan. Bara talat om att jag inte vill ha ABS och varför.Varför kritisera något som räddat livet på tiotusentals människor? Ok, för en knapp promille av hojåkarna (de som tävlar på bana) så kan det vara en fördel att köra ABS-fritt, men det råder ju ingen tvekan om att många liv skulle räddas varje år ifall alla hojar hade ABS.
Är den sista procenten Peter Sköld?
1. Man bromsar aldrig i en kurva. Man bromsar INNAN för att sen ha stödgas genom kurvan. Alltså, anpassa gasen så är det problemet löst.
Nått jag missat alternativt är helt ute o cyklar i nattmössan, så säga gärna till =)
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |