Bevisat: ABS rockar

Kneedrag

Guest
tror MCN gjorde ngt test med firebladen och den fixade grus rakt fram utan problem.

Grus rakt fram är nog inte problemet igentligen när man kör. Det är gruset i kurverna. När kommer nerlägg i kurverna-abs?:va

Jättebra med abs tror inte annat men man ska nog inte ha en övertro på det.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Grus rakt fram är nog inte problemet igentligen när man kör. Det är gruset i kurverna. När kommer nerlägg i kurverna-abs?:va

Jättebra med abs tror inte annat men man ska nog inte ha en övertro på det.

Fysikens lagar gäller fortfarande, men bromsar du fullt på rullgrus med ABS så är chansen större att du klarar dig med ABS än utan. Och jag har sett folk köra omkull med rullgrus rakt fram där ABS hade räddat situationen när de bromsat och framhjulet har släppt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
F.n. mår jag rätt ok pga att jag inte har ABS.
Det var en ganska smal väg, en Volvo låg först, sedan en BMW (bil) och sedan jag. Pga vägarbete var det höga vallar uppgrävda på sidorna längs vägen. Det var möte hela tiden, men normalt hade jag hittat en lucka att köra om i ändå. Nu hade jag dock frun på en annan hoj bakom mig. Hon kör inte om när det är trångt så jag hade ändå fått vänta längre fram och kunde lika gärna vänta ...
Det blev fritt och BMW:n började accelerera för att köra om.
Jag hängde på, vred om gasrullen och kollade snabbt i backspegeln så det var fritt bakåt. När jag tittar upp igen har Volvo:n svängt vänster in i ett hål i jordvallen utan att blinka och BMW:n tvärnitar för att inte köra in i den. Jag kommer inte runt på någon av sidorna av BMW:n för jag är för nära och har att välja på att köra in i häcken på BMW:n eller lägga omkull hojen ....
Det sitter i ryggmärgen att man INTE ska köra på något så jag lägger omkull hojen med framhjulslåsning och lite nedlägg.
Hade jag haft ABS så hade jag med hackande broms smällt in i BMW:n och sannolikt slagit mig betydligt mer, samt förmodligen fått en inlöst hoj ...
Så, min motvilja mot ABS består och har förstärkts ...
Efter byte av blinkers, styre och växelspak var hojen körbar igen.
Normalt får man lite blåmärken av en sådan manöver, men jag hade lite otur, landade dumt och nyckelbenet gick i ett antal delar. Det sitter nu ihop med en platta och 7 skruvar ...
Tror dock att jag hade varit sämre på det om jag satt hojen i BMW:n.

Och nej, vare sig Volvo:n eller BMW:n stannade ...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snacka om övertro.
Elwe vill inte ha ABS, emedan det blir omöjligt att lägga omkull hojjen då.
Man baxnar.

Förstår inte varför ni tror att de skall lagstifta för ABS? Är det lagstiftat för bilar?

Iofs en bra ide kanske om det kan rädda några liv, eller hur?
Lagen säger hjälmtvång (bra?) och kanske skulle lag för ABS på hojar också vara en bra idé. Faktiskt. Jag ser inte riktigt problemet om de skulle kräva ABS på alla nya hojar som säljs. De som har en "gammal" hoj utan kommer ju garanterat att få köra med den tills de sätter den i ett räcke ller tills den rostar sönder.

ABS är en funktion som man kanske främst väljer för sin egen säkerhets skull, så jag har väldigt svårt att förstå mig på motståndarna bland gatåkarna. Nu verkar det ju dessutom som om det finns bra lösningar för racehojar också.

Hjälm=bättre än utan (tror det är få som säger emot här)
ABS= bättre än utan (tror det flesta håller med här också)
Tja.
I united states of disneyland är hjälmmotståndarna fortfarande aktiva.
Påstår bland annat att skadorna blir värre pga. hjälmens tyngd.
I en del länder är det förbud mot hjälmar.
För svårt att identifiera föraren.
Verkligheten är inte så självklar.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Snacka om övertro.
Elwe vill inte ha ABS, emedan det blir omöjligt att lägga omkull hojjen då.
Man baxnar.

Det var bara ytterligare en anledning.
Jag vill inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva.
Jag vill inte ha 5-10 kg extra vikt på min hoj som försämrar vägegenskaperna och förlänger bromssträckan.
Jag vill inte betala en massa pengar för något som jag inte anser mig behöva.
Jag vill inte lägga min tillit i ett ytterligare ett mekaniskt/elektroniskt system som kan fallera.

Vill andra ha ABS; go ahead. Känner ni att den tryggheten som ni erfar genom att ha ABS gör er lugna och lyckliga så ska ni naturligtvis ha det :)
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
En seröis fråga till elwe eller någon annan som kan besvara den:
Bör inte en hoj stanna tvärtare med gummit i backen än plastkåpor/fotpinnar?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En seröis fråga till elwe eller någon annan som kan besvara den:
Bör inte en hoj stanna tvärtare med gummit i backen än plastkåpor/fotpinnar?
Jo.
Men:
När det är kört klarar man sig (oftast) bättre om man lägger omkull hojjen.
Min teknik (har varit nödgad två gånger) är att bromsa så gott det går med både hand och fot.
Innan kontakt nyper man till med foten och sladdar omkull.
Först träffar hojjen.
Sedan jag.
Rätt ordning.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det var bara ytterligare en anledning.
Jag vill inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva.
Jag vill inte ha 5-10 kg extra vikt på min hoj som försämrar vägegenskaperna och förlänger bromssträckan.
Jag vill inte betala en massa pengar för något som jag inte anser mig behöva.
Jag vill inte lägga min tillit i ett ytterligare ett mekaniskt/elektroniskt system som kan fallera.

Vill andra ha ABS; go ahead. Känner ni att den tryggheten som ni erfar genom att ha ABS gör er lugna och lyckliga så ska ni naturligtvis ha det :)

Eftersom en ABS börjar "hacka" först efter att hjulet har låst sig så måste jag ju få fråga varför du föredrar ett helt låst framhjul i en kurva?

Jag har då aldrig hört talas om 10 kg för ett ABS-system... (Skrämselpropaganda från ABS-motståndare) Om vikten är så enormt viktig för dig så kan jag tipsa om att man behöver inte tanka fullt varje gång. Tanka bara halvtank så sparar du in 10 kg. Sen kan man ju också alltid pinka innan man kör iväg för att minimera vikten. Personligen är jag dock en sån amatör att jag märker inte sådana viktförändringar.

ABS förlänger inte bromssträckan för 99 % av motorcyklisterna. Tvärt om. Den förkortar bromssträckan drastiskt eftersom föraren först då törs nypa åt allt vad fingrarna pallar.

Varför kritisera något som räddat livet på tiotusentals människor? Ok, för en knapp promille av hojåkarna (de som tävlar på bana) så kan det vara en fördel att köra ABS-fritt, men det råder ju ingen tvekan om att många liv skulle räddas varje år ifall alla hojar hade ABS.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
En seröis fråga till elwe eller någon annan som kan besvara den:
Bör inte en hoj stanna tvärtare med gummit i backen än plastkåpor/fotpinnar?

Det kan man ju tycka, men det är inte huvudsakligen kåporna som tar i. Båda hjulaxeländarna, styre, kopplingshandtag, fotpinne, m fl metalldelar gräver ner sig i asfalten och bromsar upp ganska bra. Dessutom var det ett friktions- och jämviktsförlopp som gjorde så att hojen gled ut åt en sida och jag åt den andra.
Sådant vet man inte i detalj i förväg, men i detta fall blev det så.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom en ABS börjar "hacka" först efter att hjulet har låst sig så måste jag ju få fråga varför du föredrar ett helt låst framhjul i en kurva?

Jag har då aldrig hört talas om 10 kg för ett ABS-system... (Skrämselpropaganda från ABS-motståndare) Om vikten är så enormt viktig för dig så kan jag tipsa om att man behöver inte tanka fullt varje gång. Tanka bara halvtank så sparar du in 10 kg. Sen kan man ju också alltid pinka innan man kör iväg för att minimera vikten. Personligen är jag dock en sån amatör att jag märker inte sådana viktförändringar.

ABS förlänger inte bromssträckan för 99 % av motorcyklisterna. Tvärt om. Den förkortar bromssträckan drastiskt eftersom föraren först då törs nypa åt allt vad fingrarna pallar.

Ursäkta men du tycks inte ha förstått vad en ABS gör.

Varför kritisera något som räddat livet på tiotusentals människor?
Är den sista procenten Peter Sköld?

Jag är själv motståndare till att som väger och komplicerar på en motorcykel.
Men ABS är värt varenda krona, kilo och (eventuell) extraservice.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jo.
Men:
När det är kört klarar man sig (oftast) bättre om man lägger omkull hojjen.
Min teknik (har varit nödgad två gånger) är att bromsa så gott det går med både hand och fot.
Innan kontakt nyper man till med foten och sladdar omkull.
Först träffar hojjen.
Sedan jag.
Rätt ordning.

Mr IceMan?

Om du nu verkligen hade tid att planera och klocka smällen så undrar jag om du inte egentligen hade hunnit bromsa/svänga istället. De smällar jag sett är oftast "Heelv...broms...lås...bang". Inte mycket till tankegång där inte. Fast alla omständigheter är ju olika.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mr IceMan?

Om du nu verkligen hade tid att planera och klocka smällen så undrar jag om du inte egentligen hade hunnit bromsa/svänga istället. De smällar jag sett är oftast "Heelv...broms...lås...bang". Inte mycket till tankegång där inte. Fast alla omständigheter är ju olika.
Det är intränat.
När utrymmet för bromsning är slut, så får man välja att lägga omkull eller väja.
Är inte diket tillgängligt, så skall man vara väldigt försiktig med att ge sig ut i mötande trafik.
Bromsa omkull tar bara någon hundradels sekund.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
För Svensson som åker på gata är ABS, antispinn, antisladd, anti-gasa-för- mycket perfekt.

Vill man köra hoj själv och åker större delen bana så slipper jag helst alla bokstavskombinationer och kör själv.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Eftersom en ABS börjar "hacka" först efter att hjulet har låst sig så måste jag ju få fråga varför du föredrar ett helt låst framhjul i en kurva?
Eftersom jag inte intresserat mig i detalj för ABS så vet jag inte, men det skulle förvåna mig mycket om du måste låsa hjulet innan ABS:en reagerar. Om ABS:en först ska detektera att hjulet står still, sedan ska ta ett logiskt "beslut" att lätta på bromstrycket, styra ut den signalen till systemet som ska lätta på trycket, invänta att all elasticitet i systemet plockas hem samt släppa tillbaka padsen, ja då är det sannolikt för sent. Därför tror jag att ABS:en går in vid en viss diskrepans mellan fram- och bakhjul, eller när gradienten för bromsningen av framhjulet överstiger en viss nivå som inte kan motsvaras av hojens decelleration mha börvärdet på tillgänglig friktion.
Bäst friktionskoefficient har man vid ett slip på 15 % mellan gummi och asfalt.

Jag har då aldrig hört talas om 10 kg för ett ABS-system... (Skrämselpropaganda från ABS-motståndare) Om vikten är så enormt viktig för dig så kan jag tipsa om att man behöver inte tanka fullt varje gång. Tanka bara halvtank så sparar du in 10 kg. Sen kan man ju också alltid pinka innan man kör iväg för att minimera vikten. Personligen är jag dock en sån amatör att jag märker inte sådana viktförändringar.
Varför skulle jag ränna ut och in på mackarna för att kompensera för ABS?
Med min tank skulle det göra ca 5.5 kg ...
Och ja, jag märker en sådan viktförändring alldeles oavsett om du gör det eller inte.

ABS förlänger inte bromssträckan för 99 % av motorcyklisterna. Tvärt om. Den förkortar bromssträckan drastiskt eftersom föraren först då törs nypa åt allt vad fingrarna pallar.
Det är just det ... man förlitar sig på ett system som kan haverera ... man räknar in den extra marginalen i sitt allmänna beteende och man försämrar hela tiden sin kunskap om bromsning eftersom systemet sköter det åt en.

Varför kritisera något som räddat livet på tiotusentals människor? Ok, för en knapp promille av hojåkarna (de som tävlar på bana) så kan det vara en fördel att köra ABS-fritt, men det råder ju ingen tvekan om att många liv skulle räddas varje år ifall alla hojar hade ABS.
Nu har jag inte kritiserat företeelsen som sådan. Bara talat om att jag inte vill ha ABS och varför.
Intressant att du vet att många liv skulle räddas varje år om alla hade ABS ... vad kan det bero på?

Är den sista procenten Peter Sköld?

Vet inte om Peter håller med mig om ABS, men honom har jag kört ifrån mer än en gång :tummenupp

Å andra sidan körde han ifrån mig ibland också.
 
Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
ABS kan rädda liv i trafiken, vid möten etc.
Att dra paralleller till ABS och banracing fattar inte jag...
Är ju inte det det handlar om.
Likaså vikt, vem fan bryr sig om 5kg mer på en gathoj?
I så fall torde bantning också vara en variabel att diskutera här...
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vanligaste olyckstillfället måste vara för hög fart i kurva, eller ett fordon som ska svänga vänster och står stilla på vägen i väntan på fritt körfält när man kommer susandes bakom.

1. Man bromsar aldrig i en kurva. Man bromsar INNAN för att sen ha stödgas genom kurvan. Alltså, anpassa gasen så är det problemet löst. :tummenupp

2. Faror som står still mitt i vägen på detta sättet är jag glad att ABS finns. Här kan jag tvärnita får jag vet att hjulen inte kommer låsa sig och jag får en optimal bromssträcka. Även om jag kör in i fordonet som står stilla blir det med lägsta tekniskt möjlig fart och får då en reducerad skadebild. :banana
Bästa möjliga scenario = bromsa hårt, få ner farten, släpp broms, styra undan hindret.

Nått jag missat alternativt är helt ute o cyklar i nattmössan, så säga gärna till =)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker det fortfarande inte kommit något i den här tråden som talar om varför så många liv skulle räddas av ABS? :confused:


Hur vanligt är det med att folk kör rakt fram och ser ett hinder på vägen, 1 sek reaktionstid + 37m bromsträcka utan att behöva svänga undan och sedan dött?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
1. Man bromsar aldrig i en kurva. Man bromsar INNAN för att sen ha stödgas genom kurvan. Alltså, anpassa gasen så är det problemet löst. :tummenupp

Nått jag missat alternativt är helt ute o cyklar i nattmössan, så säga gärna till =)

Ja, du har missat att om man vill köra lite fortare och/eller köra med flyt så bromsar man in i kurvan och släpper av successivt när nedlägget ökar ... :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ABS-systemen som sitter på Hondorna väger ju ca 10 kg så det märks naturligtvis, men mycket mindre än man tror eftersom de tunga bitarna sitter nära viktcentrum. Däremot så är det ingen som helst pulserande i reglagen, hojen sätter sig och stannar, punkt! Funkar kanon!
Om alla ABS systemen var som Hondas så skulle ingen klaga tror jag. Det är bara en tidsfråga innan det kommer inom standardhojsracingen och sen går det fort innan alla accepterar det, även gamla ABS motståndare:tummenupp

Kan tilläggas att jag var stor motståndare till ABS men efter att ha kört Firebladen så är jag helsåld, riktigt riktigt bra. Alla ni som är skeptiska, testa en ABS Honda innan ni uttalar er:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top