Den "rapport" jag länkat till är en sammanfattning av rapporten i sin helhet. Har inte hittat den än, men där beskriver de garanterat metodiken och bedömningsgrunderna.
Oavsett om den är felaktig eller ej så ger den en mycket tydlig hint om att hojar med ABS är säkrare än hojar utan dito. Det faktum att det inte handlar lite säkrare utan om MYCKET säkrare torde få den mest inbitna ABS-motståndaren att vakna till.
Om du läser sidan 17-25 så är det den vetenskapliga artikeln som är avsedd för publikation. Den är så osäker läs:usel i sin metodik att tom författarna friskriver sig från att deras resultat skulle ha någon verklig relevans. Den vetenskapliga delen av artikeln visar absolut ingenting resultatmässigt och sen förvandlar någon PR ansvarig det till att ABS skulle minska dödsolyckorna 48%. Skrattretande och hårresande samtidigt!
Jag är inte ABS motståndare men jag är motståndare till att våra lagstiftare och övriga samhället skall tro att detta är fakta och fatta beslut utifrån detta. När Tingvall mfl upprepat 48% färre döda tillräckligt många gånger kommer någon bright politiker på att detta måste lagstiftas. Lagstiftning genomförd på felaktiga grunder som inverkar på min fria rätt att välja är jag motståndare till....