Bevisat: ABS rockar

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
För er som undrar om ABS kan jag säga, prova en Triumph Sprint ST 1050, ABS gjord rätt.
Ett ABS system där ABS:en träder in först när det behövs, inget pulserande i handtaget. Vid normal bromsning märker du inte ABS:en alls, känns precis som att bromsa med konventionella bromsar.
Har hjälpt mig från ett antal framhjulslåsningar som lätt hade kunnat resultera i en omkullkörning med "normala" bromsar.
Nackdel? Jäkligt svårt att bromsa upp på framhjulet. :D

EDIT: OBS se till att du får modellen med ABS när du provkör, kan bli väldigt snopet vid bromstest annars. :näsblod
 
Last edited:

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
vadå... kan ABS fixa rullgrus i en kurva då eller.?.. är det inte där man går omkull 9 gånger av 10( i just rullgrus sit. menar jag då)... :va :gnissla

Dem menar väl att oftast görs den allra hårdaste inbromsningen innan kurvan då du upptäcker gruset, de som du säger går många om kull i kurvor men hur många panik bromsar mitt i kurvan ? Jag tror nog att detta mycket väl kommer bidra med väldigt positiva siffror
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
a) ABS-systemen som sitter på Hondorna väger ju ca 10 kg...

b)...ni som är skeptiska, testa en ABS Honda innan ni uttalar er
a) ABS-versionen har ett bra mycket större batteri, en extra motorkåpa plus lite annat småplock. Vet inte vad själva ABSen väger men det är betydligt mindre än 10kg.

b) Jag har aldrig smakat rökt renkött, men jag tycker inte om det...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
a) ABS-versionen har ett bra mycket större batteri, en extra motorkåpa plus lite annat småplock. Vet inte vad själva ABSen väger men det är betydligt mindre än 10kg.

b) Jag har aldrig smakat rökt renkött, men jag tycker inte om det...

a) Hondan med ABS väger drygt 10 kg mer än Hondan utan, detta gäller även 600:an, vad som då ingår spelar kanske mindre roll?
Honda som företag lägger nog inte dit en massa grejer som inte behövs bara för att öka vikten eller vad tror du?

b) Jag tycker inte om surströmming, även fast jag har smakat det och tyckte att det var gott...:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top