Bilar som prejar med flit!!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Från bilistens sida är det faktiskt så att mc:n dyker upp VÄLDIGT fort ibland. Ena sekunden inget och i nästa en hoj i sidan.

Så kan det absolut vara och då gäller det ju att vara med på att man kanske inte har blivit sedd, men det är ju en helt annan sak när bilisten med avsikt försöker tränga hojåkaren.

Har varit med om försvårande/blockande vid både omkörning och vid krypande mellan filer vid kö. Vad är problemet vid kö? Är det bättre jag ligger kvar å spyr ut soppa med resten av gänget av rent solidariska skäl?

Visserligen är det kanske inte helt lagligt att kryssa mellan bilar i rusningstrafik, men jag tror inte att det är där skon klämmer så att säga. Folk har nog helt enkelt svårt att acceptera att vissa fordon tar sig fram lättare och dessutom i en situation där bilisten troligtvis redan är stressad och irriterad.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skulle gissa på att i princip alla prejningsolyckor sker utan att det var bilistens mening. Dock så finns det fall då bilister prejar med flit. Jag har varit med om det en gång själv. En gammgubbe i basker låg och tryckte i en hastighet under hastighetsbegränsningen på en lågt trafikerad, fin, bred och rak väg. Vid upprepade omkörningsförsök så girar han åt vänster och jag får tvärnita. Jag skulle verkligen vilja se att fler polisanmäler dessa allvarliga trafikförseelser och att anmälningarna faktiskt leder till att folk åker dit. Nu för tiden när så många filmar från hojarna så borde det börja ramla fram fällande bevis. Det hela skulle kunna få medialt utrymme och bli något som uppmärksammades.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Visserligen är det kanske inte helt lagligt att kryssa mellan bilar i rusningstrafik, men jag tror...

Just lagligheten i detta är väl kanske inte det viktiga, men har säkert behandlats i tusen trådar här samt i någon mc blaska ganska nyligen. Det är inte olagligt så länge om man håller sej på rätt sida om fordonet, (vilket "kanske" inte alltid är fallet).

Mitt tydligaste minne var en jävel som ställde sej på tvären över filerna för att jag inte skulle komma förbi. Efter ett tag kom han ikapp mej igen och åter igen samma visa när jag ska kryssa förbi....
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Borde det inte va lättare att slå bort den med handen? Typ knuten näve å drämma till uppifrån..... :va
Du tror inte att en backspegel är rätt hård i 200 km/h ? Räcker garanterat med 100 km/h för att det ska göra duktigt ont i handen ;)

En annan grej som många bilister tycker är roligt är ju att duscha en med spolarvätska :mad: :kulspruta
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Du tror inte att en backspegel är rätt hård i 200 km/h ? Räcker garanterat med 100 km/h för att det ska göra duktigt ont i handen ;)


inte så säker på att han menade att göra det i 200 km/h men. vettifan om ja har så stor lust att sparka och härja på i 200 heller :jäs

iof så vet jag knappt om ja får upp foten så högt ståendes.. men ändå
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Du tror inte att en backspegel är rätt hård i 200 km/h ? Räcker garanterat med 100 km/h för att det ska göra duktigt ont i handen ;)

En annan grej som många bilister tycker är roligt är ju att duscha en med spolarvätska :mad: :kulspruta

Om både du och bilen åker i 200 knyck (du åkte ifatt bilen, för att komma upp jämsides och slå på backspegeln, med näven, från ovan) så är nog backspegeln lika hård som om du stod stilla bredvid bilen vid ett stoppljus.

Om nu bilen står stilla och du kommer i 200 knyck, så skulle jag nog stannat istället och dratt till spegeln och sedan dragit, känns som träffsäkerheten ökar markant om man kör den varianten istället för att försöka chansa på att ens träffa spegeln i 200 knyck, ovanifrån, med knuten näve. :D

Hörde rykten om en arbetskamrats kille som åker runt med en kätting i fickan, antar att han vill spara på näven, oavsett vilken variant han använder. :yoparty
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blir att skaffa en kolsyrepistol och tömma magasinet på personens ruta och lack. köra en drive-by helt enkelt
 

Tommy.exe

Guest
Du tror inte att en backspegel är rätt hård i 200 km/h ? Räcker garanterat med 100 km/h för att det ska göra duktigt ont i handen ;)

En annan grej som många bilister tycker är roligt är ju att duscha en med spolarvätska :mad: :kulspruta


Haha, ja menade ju om nån försöker prejas i 50-70 typ :D

Ja va inne på garaget.org igår å bråkade med nån om just spolarvätska...
Ja va väl tyvärr inte så trevlig... man ska inte skriva saker när man e förbannad!
Dom tyckte ju de va kul å spreja ner folk med flit!! :näsblod
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top