Bilder: Fototräning på bulten 080608

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Efter gårdagens misslyckande krävde jag upprättelse. Glad i hågen och med lite bra tips i bagaget bar det av igen. Ska inte säga att jag är direkt nöjd med resultatet men det gick lite bättre idag. Delar med mig av allt i mitt galleri .. även det som var mindre lyckat :arsele

Ja just det .. du hittar alla bilder HÄR!

Föresten .. om personen med gula viffern ser detta så hör av dig!

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    85.2 KB · Visningar: 207
Last edited:

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Ha... Att man inte fastnade på bild idag då!! Såg att du stod där idag igen, men det gick kanske lite för fort idag...hehe...:yoparty
Nä... Jag måste åkt förbi säkert 3-4 ggr där idag!

Uppskattar att du står där ändå! Keep up the good work :tummenupp

Conseal

Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Kolla under albumet mindre bra .. vit tröja ? .. det var några som var lite för snabba för mig .. men jag ska ta er en vacker dag .. alltså .. på film .. ööö :arsele vänta nu :rolleyes: .. jag ska lyckas fånga er på bild som inte bara är suddig ..

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Precis, bra koll du har...:tummenupp
Tack! Såg inte att det va ett helt album där :)
Som sagt, väldigt suddiga, men jag tycker du har skön timing i korten, tycker du står på bra ställen... Går framåt, kul!

ReGno

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Gixxer 600 -04
HeHe...det tar sig! Återigen ett rungande "tack" för att du fångar oss på bild! =)

ReGno

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Gixxer 600 -04
hehe tack själv!:tummenupp ...ja den får jobba för å hänga med er 1000kubikare...håller jag bara över 12000varv så :yoparty

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
hehe tack själv!:tummenupp ...ja den får jobba för å hänga med er 1000kubikare...håller jag bara över 12000varv så :yoparty

Ja, som "Blondie" sa idag... - Låter som kolvarna ska sticka när som hellst!
Man blir bra sugen att byta utblåsen på kawan, med tanke på den fina "musiken"! :D

ReGno

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Gixxer 600 -04
hehe...menar han mina kolvar?! inte en chans...kletar in dom i lite olivolja varje morgon, det gör susen:tungan

Str3 R

Guest
Bara en sak: jag vill ha lite mer luft framför hojarna, en del ser ut att köra ut ur bilden och ramla ur. Det gör inget om man kapar lite bakom fordonet.
För övrigt är det svårt att plåta rörelsebilder och att få luft framför ett fordon som är i rörelse så du har gjort stora framsteg! :tummenupp

På min kamera har jag en symbol, den ser ut som en kille som springer. Den använder jag när jag ska ta rörelsebilder, då fokuserar linsen på objektet.
Jag tror jag ska köra ut till Bulten och ta lite bilder jag med, det verkar roligt det där att stå här och där och plåta. Ser ni en gul BMW F650 GS eller Triumph med brittiska flaggan över tanken så är det bara jag som står och ser ut. :)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det tar sig! :tummenupp
Men nog borde det finnas ställen på Bulten som har partier med snävare kurvor att plåta i? Så du får med nerlägg m.m. (typ i yttern och få med lite av vägen bakom ekipaget samtidigt som föraren bryter ner hojen i kurvan) alltså lite action i bilden, menar jag då. Inte bara en ren sidobild.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad har du för utrustning?
Vad kör du med för slutartider?

Det känns som om du panorerar lite för långsamt, om du tittar på dsc_2025 så har du bättre fokus på bilen än på hojen, trots att hojen är mitt i bilden.

Dsc_1992 i "mindre bra" är skarp, där kör han ju givetvis inte lika fort som dom andra. ;)

DSc_22055 är faktiskt riktigt nära, fokus ser ut o ha hamnat på bakre delen av hojen, hade den varit på främre delen så hade det varit en bra bild.

Bara några tankar, sen kanse du står för nära vägen så du måste panorera fort för att hinna med, bakca en bit så kanske det blir lättare. :tummenupp

Conseal

Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Bara en sak: jag vill ha lite mer luft framför hojarna, en del ser ut att köra ut ur bilden och ramla ur. Det gör inget om man kapar lite bakom fordonet.
För övrigt är det svårt att plåta rörelsebilder och att få luft framför ett fordon som är i rörelse så du har gjort stora framsteg! :tummenupp

På min kamera har jag en symbol, den ser ut som en kille som springer. Den använder jag när jag ska ta rörelsebilder, då fokuserar linsen på objektet.

Tackar .. det är så jag vill ha det också .. utan att behöva efterbehandla bilderna .. alla bilder är i princip direkt ur kameran (jag ljusade iofs upp någon lite). Sen vill jag inte använda automatprogrammen fören jag lärt mig den hårda vägen ;)

Det tar sig! :tummenupp
Men nog borde det finnas ställen på Bulten som har partier med snävare kurvor att plåta i? Så du får med nerlägg m.m. (typ i yttern och få med lite av vägen bakom ekipaget samtidigt som föraren bryter ner hojen i kurvan) alltså lite action i bilden, menar jag då. Inte bara en ren sidobild.

Det gör det definitivt .. jag tänkte försöka byta ställe nästa gång .. bästa bilderna jag fått (iofs på bana) har varit strax efter kurva.

Vad har du för utrustning?
Vad kör du med för slutartider?

Det känns som om du panorerar lite för långsamt, .........

Bara några tankar, sen kanse du står för nära vägen så du måste panorera fort för att hinna med, bakca en bit så kanske det blir lättare. :tummenupp

Jag kör med en Nikon D80 med medföljande 18-135objektiv som införskaffades för ca 3 veckor sedan.
Slutartiderna står med i informationen för varje bild om du klickar på details .. men runt 125-200 försökte jag hålla ..igår så använde jag "shutter priority" proframmet vilket var lite enklare än manuellt men jag tycker bilderna blir lite för ljusa och färglösa. Med manuella inställningar går det få lite mer liv (som i förrgår men då blev de skitsuddiga istället).
Och sedan står jag rätt nära vägan, ja, men det beror mest på att jag vill hålla ett kort skärpedjup och objektivets begränsningar .. vill ha ett 80-200/2,8 men det kostar så det får vänta (om ingen vill skänka mig ett ;) ) vilket gör att jag får stressa lite i att följa med ibland.

Tack för alla positiva tips/råd och glada tillrop .. bättre ska det bli.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Sen vill jag inte använda automatprogrammen fören jag lärt mig den hårda vägen ;)

Jag kan intyga att du lär dig plåta fortare om du kör bländarprioritet eller slutarprio först. Sen gå över till manuellt. Annars har du bara fler saker att hålla reda på.

Så har jag gjort och det kändes VÄLDIGT mkt enklare att lära sig så än vara dumdristig och köra "hardcore" och tappa intresse för att man inte "får till dem där bra bilderna".

Men visst, allt är väldigt individuellt betonat. Vissa vill ha det på ett annat sätt.

Conseal

Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Mina bilder från barkarby är helt manuella .. fast det var i bra konstantljus .. bländar/slutarprio inställningarna kan jag ta men inte helauto sportprogrammet då kan jag lika gärna köra på auto ... är jag tramsig nu ?

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...