[Bilder] Indoor Ice Racing Norrtälje

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
All heder till er som drar igång sådana här tillställningar, mer motorsport åt folket.

Synd att jag missa detta då det var i Norrtälje, jag skäms och lovar att komma nästa gång ni ordnar något.

Och att SVEMO och SMA inte kan komma överens gynnar ju inte motorsporten i detta landet direkt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad gäller SMA så var det väl faktiskt så att man inte "började" med 5-papps cupen, utan med långlopp? Där har kraven vart desamma som i SBF...
Rykten är just rykten, fundera på vem som sprider dem.

SLC kördes och körs såvitt jag vet under SBF, SMA används främst för att försäkra gatåkare på banträffar för bil samt för 5-papp-cupen

Om försäkringar är kommersiellt eller inte har ju inte med saken att göra.
För att omfattas av lagen måste du bedriva kommersiell verksamhet.

.

Menar du att klubbar inte behöver försäkra deltagarna på en tävling? Lagen om motortävlingsförsäkring gäller väl såvitt jag vet alltid, oavsett om man är ett företag eller klubb?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hej

Ser att du skrivit lite i Sporthoj tråden och undrar om du kan lägga ut följande..... eftersom jag inte är reggad.



Detta inlägg kommer från Fredrik Skoghag, Svenska Motorsport Alliansen (pga att han inte är reggad här)

Hej alla

Ser att det skrivs en del om SMA och evenemanget som Glenn Ocklund gjorde i Norrtelje.

Och som vanligt så är det en del som är rädda för SMA och vad det står för, med konkurrens mot SBF/SMA och gärna tar till ryktesspridning om det allra värsta dom kan, dvs gärna med på lagom påhopp på säkerhetsfrågorna.

SMA har inte godkänt något som inte har i motsvarande grad redan innan godkänts inom SBF/Svemo....
dvs Sådana här evenemang har kört förrut, 5papp motsvarigheter har körts/körs inom SBF regi (titta t,ex på reglementet för Uthållighet som finns numera på SBF) , Banträffar har körts/körs inom SBF regi.......

Den enda skillnaden är att SMA tillåter företag, privatpersoner OCH/ELLER klubbar att ta ut tillstånd och försäkringar enligt dom föreskrifter som Svensk lag föreskriver. Till skillnad mot SBF/Svemo som endast tillåter klubbar att ta ut tillstånd och försäkringar enligt dom föreskrifter som Svensk Lag föreskriver.

Och så är naturligtvis SMA ett hot mot monopolet som SBF/Svemo självmant har tagit på sig och jag förstår att det skrämmer en del, då det handlar om väldigt mycket pengar och det är många människor som idag faktiskt lever på Svemo/SBF eller har stor del av sin inkomst därigenom.

Och då tar man gärna till alla möjliga skrämselmetoder för att övertyga om att SMA/Fredrik Skoghag står för något farligt.

Fakta är att jag varit arrangör inom SBF sedan 1991 och sedan 2007 även själv gjort evenemang både inom SBF och SMA, och dessutom genom SMA tillstånd-gett att stort antal evenemang åt klubbar, företag och privatpersoner och skadefrekvensen har legat klart lägre än SBF allmänna. Sen kan man ju sen säga att det är enbart tur eller något annat svårsvarat, men fakta är att vi har en lägre skadefrekvens oavsett.

Om det är någon som vill veta mera om Svenska Motorsport Alliansen eller om mig som privatperson så får ni hemskt gärna höra av er på min telefon 08-410 502 00

Mvh Fredrik Skoghag
Svenska Motorsport Alliansen

SLC kördes och körs såvitt jag vet under SBF, SMA används främst för att försäkra gatåkare på banträffar för bil samt för 5-papp-cupen

Är osäker på hur det ser ut idag.
Men SMA kör ju även hyrkarts-anläggningar och dylikt som SBF inte heller velat hjälpa.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.........
Menar du att klubbar inte behöver försäkra deltagarna på en tävling? Lagen om motortävlingsförsäkring gäller väl såvitt jag vet alltid, oavsett om man är ett företag eller klubb?..........

OFFKEFF
Lagen säger att för att få tillstånd för ett motorevenemang måste man ha en försäkring.
SMA gör detta på samma sätt som SBF, dock med ett annat försäkringsbolag.

Det jag menade är att konkurrenslagen inte bryr sig om vilka försäkringar som ett arrangemang har i sina definitioner på vilka som omfattas av konkurrenslagen.

.......
Fakta är att jag varit arrangör inom SBF sedan 1991 och sedan 2007 även själv gjort evenemang både inom SBF och SMA, och dessutom genom SMA tillstånd-gett att stort antal evenemang åt klubbar, företag och privatpersoner och skadefrekvensen har legat klart lägre än SBF allmänna. Sen kan man ju sen säga att det är enbart tur eller något annat svårsvarat, men fakta är att vi har en lägre skadefrekvens oavsett.

.
Mvh Fredrik Skoghag
Svenska Motorsport Alliansen


..
Hej Fredrik

Finns det möjlighet att få ta del av det faktaunderlaget?
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det jag menade är att konkurrenslagen inte bryr sig om vilka försäkringar som ett arrangemang har i sina definitioner på vilka som omfattas av konkurrenslagen.


Hej Fredrik

Finns det möjlighet att få ta del av det faktaunderlaget?

Ring honom eller skicka mail. Det går snabbast. Kolla gärna också med svemo vad de har för statestick genom åren:tummenupp

Jag vill inte förringa svemos erfarenhet och kompetens, inte något förbunds. Inte heller tänker jag lägga mig i vilka som är mest fläckfria i sin verksamhet för det är ingen av de som vi har i Sverige idag.

Det som väckte min irritation är i just fall att det var förarna, arrangören och även publiken som blev drabbade av svemos agerande. Det handlade inte i detta fall om säkerhet. Svemo har en regel om lojalitet. En regel som, i detta fall förbjuder förare att köra hoj i ett arrangemang eller tävling som inte går under svemo-flagg. Sedan spelar det ingen roll om så säkerhetskraven, i detta arrangemang eller andra, på alla plan skulle vara högre än svemos säkerhetskrav. Jag tolkar det som att det handlar om att de vill ha ensamrätten på förarna/ingen konkurens. De hänvisar bara till NT §3.1 punk slut. Det är det enklaste att göra när man inte har tid, vilja, resurser till att själv engagera sig eller vad det nu beror på att de kallt hänvisar till sin ”monopolregel”. Sedan om denna regel mest är för att hindra deltagande i svartrace, så bör den ses över, revideras och anpassa sig efter förarnas vilja och dagens "marknad". Den är gammal och förlegad och ger förarna ett alternativ och det är antingen A eller B, men inte båda.

Varför ska inte förarna få välja?
Jag anser att den typen av agerande inte främjar utveckling och nytänkande inom sporten. Ibland så vill man testa nya saker, som Indoor Ice Racing. Arrangören i detta fall har samtalat med svemo om lösningar, men låste sig inte hos dem. Arrangören är en van fixare av tävlingar, enormt driven inom quad för både barn och vuxna och säkerheten står alltid i första led. Tiden rann iväg och arrangören valde en annan samarbetspartner, i detta fall SMA, men varför ska det drabba förarna? Livet är för kort för att bara sitta ner och vänta på sin tur när det finns andra vägar att gå för att nå sina mål?

Åter igen, varför ska förarna drabbas?
Varför ska förarna inte få välja?


/Mange J
 

JeppeN

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Hemlis
Bor inte i Norrtälje. Respekterar alla oavsett vad de håller på med. Jag var tidigare chefredaktör för tidningen Bomber Magazine och jag fattade beslutet om att vi skulle ha med moppar (tuning,styling, stunt och race) i Bomber. För att jag digger det ni håller på med och för att ni är framtiden. Så nu vet du var jag står.

Om du läser om vad jag skrev så var det inget påhopp mot dig utan en förklaring till varför INTE toppåkarna som var anmälda kom. Det berodde på SVEMOs agerande och INGET som vi kunde påverka. Nu kan du inte missa att förstå varför inte "riktiga" förare kom. Detta besked fick arrangörsledningen veta cirka ett dygn innan eventet skulle dra igång.
Texten jag skrev om det hela avslutades med en fråga om din åsikt om SVEMOs agerande, inget annat.

Anledningen till varför jag frågade vad du själv gör är att det allt för många gånger kommer gnäll från folk som sitter på arslet och inte gör ett skit själva.
Jag har full respekt för ditt engagemang och stöder det. Kanske vi framöver kan dra nytat av varandras aktiviteter?

Läs denna artikel så får du en klarare bild av varför det blev som det blev...
http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

Mvh
Mange J


Då tror jag att vi förstår varandra lite bättre, tror att jag missuppfattade din attityd lite men men. Vet mycket väl att det var till stor del SVEMOS fel att eventet gick som det gick, men kändes ändå som att arrangören borde ha tänkt på att liknande skulle kunna hända innan han drog igång allting, jag menar det är ju inte förstå gången SVEMO gör något liknande eller hur?

Som jag skrev i början så anser jag heller inte att själva "träffen" var dålig, snarare vad den erbjöd racingmässigt. Hade de förarna med lite högre nivå varit där så är jag helt säker på att det hade varit klockrent, förutom lite publikmissar osv.



Skönt också med någon som har litet mer innaför pannbenet och inte stämplar "ungar" med lägre kubik på sina motorer som barnungar utan någon som helst förståelse över världen.

Mvh Jesper
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hela diskussionen om säkerhet får mig att tänka på denna artikel i GP förra året:
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=360&a=447482

"Andreas Jonsson bojkottar landslaget

STOCKHOLM
Speedwaystjärnan Andreas Jonsson har tröttnat på Svenska motorcykelförbundet, Svemo.
- Nästa år kör jag varken lag-VM eller SM-finalen, säger Jonsson till TT.Anledningen är att förbundet bötfällt Jonsson för att han avbröt årets SM-final.
Efterspelet efter den individuella SM-finalen i speedway som avgjordes i Avesta i augusti handlade mer om Andreas Jonssons avhopp än segraren Magnus Zetterström. Jonsson ansåg banan för farlig att köra på efter mycket regnande.
- Efter Kenny Olssons dödsolycka för ett år sedan pratade alla om säkerhet, vilket är bra. Ett år senare ska SM-finalen genomföras till vilket pris som helst. Jag tyckte inte att banan var säker och ångrar inte mitt beslut, säger Jonsson.Domaren Joakim Lindroth bötfällde Jonsson med 1 000 kronor för att ha avvikit från tävlingen utan giltigt skäl. En dom som sedan grensektionen fastställde.
Beslutet har fått Jonsson att se rött.
- Jag är trött på hur Svemo agerar, så jag kommer inte att köra vare sig SM-finalen eller lag-VM eller representera Svemo nästa år. Givetvis känns det synd för jag är mycket stolt när jag representerar Sverige. Men jag känner att jag inte har gjort något fel i samband med SM-finalen och då ska jag heller inte kunna bli bestraffad.Några tankar på att även avstå körningar i den svenska elitserien med Dackarna har Jonsson däremot inte.
- Nej, jag är redan sugen på nästa säsong. Jag är mycket besviken på att vi åkte ut i semifinalen mot Vetlanda.Tony Olsson, som är koordinator på Svemo, beklagar Jonssons beslut.
- Tråkigt, mycket tråkigt, säger Olsson. Jag hoppas att han kan ompröva sitt beslut.Svenske förbundskaptenen Tobias Johansson vill inte kommentera Jonssons avhopp.
- Jag har ännu inte pratat med Jonsson och det vill jag göra innan jag säger något, säger han."
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
........Det som väckte min irritation är i just fall att det var förarna, arrangören och även publiken som blev drabbade av svemos agerande. .........

Åter igen, varför ska förarna drabbas?
Varför ska förarna inte få välja?


/Mange J

Det finns ingen som tvingar förarna att vara med i någon förening.
Att det finns krav på att man inte samtidigt stöttar en konkurrerande verksamhet är ju fullt normalt i övrigt.

ICA T.ex. tillåter väl inte att en av deras handlare även driver en Coop-butik.

Jag är inte helt säker här men det är väl tillochmed så att det är skäl nog för uppsägning om du bedriver konkurrerande verksamhet gentemot din arbetsgivare.

Men som sagt, jag kan inte backa upp dessa påståenden med fakta.
Jag ska kontrollera detta.

Tyvärr innebär det ibland kortsiktigt att det blir en förlora-förlora situation.
Föreningarna behöver verkligen dessa entreprenörer/arrangörer som ofta gör ett mkt bra jobb.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns ingen som tvingar förarna att vara med i någon förening.
Att det finns krav på att man inte samtidigt stöttar en konkurrerande verksamhet är ju fullt normalt i övrigt.

ICA T.ex. tillåter väl inte att en av deras handlare även driver en Coop-butik.

Jag är inte helt säker här men det är väl tillochmed så att det är skäl nog för uppsägning om du bedriver konkurrerande verksamhet gentemot din arbetsgivare.

Men som sagt, jag kan inte backa upp dessa påståenden med fakta.
Jag ska kontrollera detta.

Tyvärr innebär det ibland kortsiktigt att det blir en förlora-förlora situation.
Föreningarna behöver verkligen dessa entreprenörer/arrangörer som ofta gör ett mkt bra jobb.

Koncernen ICA = Svemo
Ica butik = Arrangör
Ica kund = Förare/deltagare

Har du ett ICA kort får du ju ändå handla på Coop utan att ditt kort ICA kort dras in.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det finns ingen som tvingar förarna att vara med i någon förening.
Att det finns krav på att man inte samtidigt stöttar en konkurrerande verksamhet är ju fullt normalt i övrigt.

ICA T.ex. tillåter väl inte att en av deras handlare även driver en Coop-butik.

.

Den jämförelsen spricker. Ica drar inte in ditt Ica-kort om du handlar i Coop. Vi är ett steg längre ner i hierarkin än handlare-handlare, vi är på "kundnivå".

Edit: Långsam och gammal är jag:näsblod
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
......Menar du att klubbar inte behöver försäkra deltagarna på en tävling? Lagen om motortävlingsförsäkring gäller väl såvitt jag vet alltid, oavsett om man är ett företag eller klubb?....

Motortävlingsförsäkringen gäller INTE deltagarna utan är en försäkring för tredje man dvs. publiken.

Det finns mig veterligen ingen lag om att du måste försäkra de aktiva, det görs frivilligt via licenser eller motsvarande.
Även funktionärer måste försäkras separat om jag minns rätt.

Den jämförelsen spricker. Ica drar inte in ditt Ica-kort om du handlar i Coop. Vi är ett steg längre ner i hierarkin än handlare-handlare, vi är på "kundnivå".

Edit: Långsam och gammal är jag:näsblod

Nja, vi har bara olika syn på vilken nivå medlemmen befinner sig.
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Motortävlingsförsäkringen gäller INTE deltagarna utan är en försäkring för tredje man dvs. publiken.

Det finns mig veterligen ingen lag om att du måste försäkra de aktiva, det görs frivilligt via licenser eller motsvarande.
Även funktionärer måste försäkras separat om jag minns rätt.

Förarna var försäkrade i detta arrangemang. En kostnad som arrangören stod för hos SMA. Hur ofta händer det:):tummenupp Alla som körde fanns dokumenterade då jag själv ansvarade för inskrivningen.:tummenupp Situationen hade varit den samma även om de förare som körde hade haft en anna licens eller försäkring via svemo. Det hade inte påverkat oss eller SMA, men sådana gränsövergångar tål inte svemo så då förbjuder de "sina" förare att åka och det är vad hela denna smörja handlar om.

Så kring försäkringsfrågan tror jag inte det råder några oklarheter.
 

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
Motortävlingsförsäkringen gäller INTE deltagarna utan är en försäkring för tredje man dvs. publiken.

Det finns mig veterligen ingen lag om att du måste försäkra de aktiva, det görs frivilligt via licenser eller motsvarande.
Även funktionärer måste försäkras separat om jag minns rätt.



Nja, vi har bara olika syn på vilken nivå medlemmen befinner sig.

Det märks att du har en del kunskap, men väljer kanske att använda den till att förvilla...... antingen medvetet eller omedvetet.

Fakta är att Glenn tecknade alla motsvarande försäkringar för evenemanget i Norrtälje och förare så evenemanget hade full försäkrings-täckning på samma sätt som om det hade varit ett Svemo-arrangemang.

Skillnaden var helt enkelt att det var gratis för förarna och billigare totalt sett för arrangören för samma produkt (dvs försäkringsskydd enligt svensk lag om Motortävlingsförsäkring) och aningens bättre skydd för förarna, då vår samarbetspartner Euroaccident lämnar lite bättre villkor till dom aktiva än vad Folksam gör.




Sen analogin mellan ICA och förbunden stämmer nog rätt bra......

SMA, SBF och Svemo kan man motsvara med ICA-koncernen

Arrangörerna med ICA-handlarna .... och jag tror inte det finns någon lag eller ens bestämmelse inom ICA att en handlare där inte heller får äga och driva en RIMI-butik, så länge som han håller sig till ICA-produkter i ICA butiken.

och dom tävlande är kunder..... och dom får självklart handla i ICA ena dagen och nästa dag handla i Rimi.......

Hursomhelst det är iaf det som mitt mål mot SBF och numera även Svemo handlar om i Konkurrensverket.... att det ska vara fritt för dom tävlande att välja om dom vill tävla i SMA arrangemang, Svemo arrangemang och vilket annat arrangemang dom vill så länge som det är ett lagligt arrangemang.

sen analogin som vissa varit inne på att man inte kan välja att tävla för Aik den ena dagen och Djurgården andra dagen .....så pratar vi helt andra saker, t.ex att vi då har betalda förare som är kontraktsbundna..... t.ex Speedwayförare..... och självklart kan inte speedway-förare blanda mellan olika klubbar från helg till helg..... men är det någon som tycker det är konstigt eller fel om en Speedwayförare får för sig att på en ledig helg åka till exempel Gotland Grand National ? Ens om den skulle vara tillståndsgiven av SMA ? och ska evenemang som GGN ha rätten att själva välja tillståndsgivare?

Jag tycker det oavsett om dom väljer att fortsätta med Svemo eller byter till SMA.....
 

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
Hej Fredrik

Finns det möjlighet att få ta del av det faktaunderlaget?

tja, det kan du väl.....

om vi sammanfattar både dom arrangemang jag har varit involverad i inom SBF och dom jag har gjort själv inom SMA OCH dom arrangemang som SMA har försäkrat sen 2007 så är skadefrekvens följande.

Allvarliga olyckor.... på evenemang som jag själv arrangerat.

Det var en olycka på Kinnekulle ring 2002? lite osäker på år just nu ur minnet, men det var Ravila Motorsports förare Per, som fick vattenplaning och backade in i ett betongfundament innan kvarnkurvan på en SLC tävling som tillståndsgavs av SBF.... där stolunderreddet gav med sig och fällde stolen baklänges varpå föraren åkte bakåt med huvudet in i burrören och bröt nacken , och det tog ca 6 månader innan föraren vart helt återställd.
Efter olyckan så vart det en hel del diskussion och det ändrades på många bilar hos oss vilken sort justerbara underreden man använde på stolarna. dvs till sådana sorter som har låsning på bägge skenorna istället för bara ena som Ravila hade då för stunden. OBS bilen hade godkänd vagnbok då med just dom skenorna monterade och än idag skulle inte sådana skenor ge anmärkning i en vagnboksbesiktning.

mindre skador som brutna tummar under körning pga ratt som slagit tillbaks i sladd mfl saker har även det hänt men ingen som rapporterat det vidare till SBF för försäkringshänseende vad jag vet.
Däremot så är det ett antal meckar som gjort illa sig med brända handflator på turbos, Oljestrålar i ögon osv



Antal rapporterade olyckor till försäkringsbolag för SMA-tillstånds givna arrangemang ... 1 st.

En gat-bil som voltade efter ha halkat av på utsläppt olja från föregående bil på banan och slog eld invärtes under en banträff på Anderstorp med en förare som fick 2gradens brännskador på underarmarna, som just nu håller på och läker...... och som har fått hjälp av försäkringsbolaget med rehabilitering.

Det är vår totala olyckstatistik från SMA ,tror ni Svemo eller SBF är lika öppna med sin statistik?
 

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
Svenska Motorsportalliansen har kört och kör evenemang som inte uppfyller ens dom basala miljö och säkerhetsföreskrifterna som Svemo/SBF ställer.

Därför anses allt som svenska motorsportalliansen står bakom som oseriöst och osäkert, jag säger inte att det här arrangemanget var det, men eftersom alliansen tidigare har visat dåligt omdöme så förstår jag Svemo till fullo!

Det här är typ-exempel på inlägg där man påstår något utan att egentligen specificiera vad...... och som då blir sanning...... även fast det inte är det.

skillnaden mellan mig och Svemo, är att jag gärna svarar och bemöter.....

SMA följer svenska lagkrav som specifieras i FAP512, dessutom så stödjer jag säkerheten på den erfarenhet som jag själv har lärt mig genom att göra SBF arrangemang sedan 1991 och alla utbildningar som SBF har gett mig under åren (jag har iofs betalat för att gå dom)

jag förstår att du hänvisar till 5papp..... och som motvikt så skulle jag då vilja be dig att jämföra 5papp reglementet och dess upplägg mot SBFs reglemente för UTHÅLLIGHET http://web.sbf.se/regler/up/13/UTH_TL_TK_regler.pdf som är en direkt kopia gjord ca ett år (2008-02-17) efter 5papps födelse och som är närapå identiskt både när det gäller bilar och tävlingsupplägg. (SBF kräver iofs skattade och försäkrade bilar, medans vi struntar i det kravet då vi ändå har fullt försäkringskydd för våra tävlande och publik)

Så om du idiotförklarar SMA som kan godkänna 5papp upplägget, så bör du nog idiotförklara SBF som godkänner ett likadant upplägg inom sina led.

EDIT

Kan väl tillägga kort att din hänvisning till Svemos beslut om den här tävlingen i Norrtälje berodde på mina tillkortakommanden nog inte är så sant det heller.... eller så håller Per Westling på Svemo masken väldigt väl.....

för när jag ringde upp honom kvällen innan Norrtälje tävlingen och bad honom vänligen att ta bort texten att förarna riskerade sin Svemo licens, så hade han ingen som helst aning om vem jag var och vad SMA var för något.... så jag fick börja med att presentera mig själv och berätta vad SMA var för något........

Sen tycker jag rent personligt att Svemo/Per Westling har varit ganska raka i sin åsikt och har inte försökt gömma den med dolda hot såsom SBF gjort med en del tävlande..... utan kört en rak linje och sen att vi har diametralt skiljda åsikter är helt ok.... som vi båda tror att vi har rätt i.... och nu har överlåtit till högre ort att avgöra (Konkurrensverket)

vilket sgör att oavsett utgång så är känslan att MC-sporten är mera renhårig är än vad känslan är inom Bilsporten som är mera "politruk-iserad" ala gamla fackförbunds-maffia stilen......
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.......Fakta är att Glenn tecknade alla motsvarande försäkringar för evenemanget i Norrtälje och förare så evenemanget hade full försäkrings-täckning på samma sätt som om det hade varit ett Svemo-arrangemang.......

......

Jag har INTE någonstans kommenterat trådens eller SMA/dina arrangemang generellt när det gäller vilka försäkringar de har.

Jag har bara förtydligat missförståndet kring vad som gäller i lagtexten angående motortävlingsförsäkringen och vem den är till för.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
tja, det kan du väl.....

...?

Jag tror inte vi har samma syn på vad som utgör tillräckligt faktaunderlag för att göra en korrekt bedömning på vilken organisation som har lägst olycksfrekvens.
Men tack för ditt svar.
 
Last edited:

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
Jag tror inte vi har samma syn på vad som utgör tillräckligt faktaunderlag för att göra en korrekt bedömning på vilken organisation som har lägst olycksfrekvens.
Men tack för ditt svar.

visst, SMA har inte närheten så många gjorda evenemang ännu så att man kan med säkerhet avgöra frekvens på olyckor, då vi har gjort för få än om man jämför med Svemo/SBF....

däremot om man jämför t.ex dom SBF arrangemang som jag gjort med SLC-serien och jämför med t.ex STCC serien så finns det en klar säker statistisk jämförelse då vi båda funnits i över 10 år och båda har arrangerat över 100 arrangemang med över 1000 timmar tävlingskörning..... eller räcker inte det som tillräckligt faktaunderlag för att göra korrekt bedömning över skadefrekvens?

SLC har gjort 110 tävlingar med i snitt 16h tävling per tävlingshelg i eget namn, dessutom så har SLC stått som arrangör eller medarrangör (dvs teknisk arrangör) för ytterligare ca 150 tävlingar i annat namn under dessa år. Alla dessa under SBF tillstånd.

sedan 2007 så har jag själv arrangerat ca 25 tävlingar under SMA-flagg.....

så min erfarenhet som arrangör tillhör nog dom mer erfarna i Sverige på bilsidan.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Som arrangör så vill jag förtydliga vissa saker. Har jobbat drygt 5 år med mc tävlingar, för dom som känner mig i sporten så behövs ingen presentation. Har och kommer alltid att köra min linje rakt fram väjer aldrig för något eller någon med måttot bra motorsport, säker för förarna kul för publiken och viktigast barn och ungdoms sattsning för framtiden, det är dom som skall ut i EU och reps Sverige.
En provtävlingen i Åkersberga för Indoor gjordes med Svemo och Martin Holm med bra resultat april -08, Svemo lovade då att hjälpa mig att komp befintlig regelbok tex HIE is bana med Indoor. En mycket enkel sak, har gjort skrivelse till Förbundet om bla detta och efter ca 8 mån får jag svaret att ingen regel är klar och jag får med Sellqvist och Holm ta fram en regelbok själv dvs några veckor före 3 mars.
Då infinner sig paniken och frustrationen, kontaktar SMA för att ev få hjälp med att försäkra upp publiken, funktionererna och framför allt förarna. Detta ledde till en kontrakt och Polis tillstånd enl fappen söktes. Tillstånds enheten besiktigade banan och jag fick mycket bra beröm för säkerheten. För jag lär aldrig få till denna lösning mitt i Norrtälje 2 ggr i livet så nu måste detta ske.

Det som sedan händer är att Svemo kontaktar mig 3 dagar före tävling/Is Show med krav och hot, efter att jobbat gratis i 5 år under Svemo flaggan så kännde jag att dom har hotat fel person. Jag har fått fram så många nya förare i Sverige och produserat bra med pengar till förbundet.

Denna gång så hotade dom fel person och jag gör som alltid kör över alla som är i vägen för motorsportens utveckling, summa av detta att Svemo nu är under utredning av KKV.
Jag tycker Svemo är bra på många vis kanske bäst på cross och enduro men inte så bra på udda grenar som motard, isbana, backe, gräsbana och quad, sidvagn. Att Svemo hotade bort nästan hela startfälltet dagen före det är ett så stort övergrepp som saknar motstycke. Dessa 3 personer som jobbade heltid i detta skulle på mindre än en dag hjälp mig med en lösning i boken, skönt att licens pengarna går till något i alla fall.

Det som måste ske är att utreda hurvida Svemo kan enl dom själva äga all mc sport i Sverige, vilket jag hävdar är helt orimligt.
Tror det kan komma något bra ur detta ändå, Svemo kanske är villiga att sätta sig ner och diskutera en lösning eller så kommer SMA ta över alla liknande event. För mig gäller bara en sak motorsport mitt i städer med udda upplägg det skapar bra PR för alla oavsett flaggan.
Kan bara råda alla att gå in i sin lokala klubb och jobba gratis med att få fram mera tävlingar det gynnar alla. Frågor besvaras på 0705-610 500

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top