Bilder på CDI-Boxar Honda NSR

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Eskil skrev:
Padde skrev:
Din hoj lär nu vara strypt till 11kw, Du har 2 strypningar kvar. Om du har NSR gammla modellen har du en strypning i avgasrörs mynningen och en i insuget. Har du Nya modellen har du en i avgasröret (1 svetsen in i systemet från cylindern hållet dvs inte i mynnigen utan du kommer få öppna röret) EDIT: Och självklart en i insuget på nya modellen också.

Borta allt sånt där tog man bort i vintras
Aset skall va 11 kw nu men de e den inte.

Det jäklas överallt knasare,CDI,avgasventilen. så bara jag får rotat fram dom grejer jag vill ha så jäklar.

Jag förstår inte riktigt syftet med tråden?

Varför inte lägga upp en tråd att din NSR går dåligt ist?

Fungerar inte dina avgasventiler och öppnar som dom ska eller om hojen är helt fel bestyckad är det inte konstigt om den går dåligt.

Kolla så RC servot rör på sig när du vrider om tändingen och så att det öppnar när du kör.

Tog du bort "allt sånt" dvs stypningar i vintras ska den vara på mycket mer än 11kw.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Kolla så RC servot rör på sig när du vrider om tändingen och så att det öppnar när du kör.

Tog du bort "allt sånt" dvs stypningar i vintras ska den vara på mycket mer än 11kw.


Jag hade en NSR förut. Jag hade inga strypningar som dom vissar på www.nsr125.com

Jag hade nytt tändstift, vilket var brunt, den drog rent genom hela registret och kolven var i bra skick. Mycket lite läckage ner till den första ringen.

Drivpaketet var nytt ( 14-36) ca 9000rpm 130km/h.
Bromsarna låg inte emot. Det var en -98 som hade knappa 2000 mil på mätaren, inget rassel eller liknande. ( Bra däck om det nu skulle spela någon roll)

Inget trottelstopp, inget i insuget, kolven var ju bra, inget i röret( kollade början och delade expansionskammaren) TOMT.

RC ventilen den sk. avgasporten / ventilerna drogs ej fullt upp av servot. Det drog endas upp till mitt emellan "low" och "high" om man kollade på servot... På tomgången drog det dock upp till "high" när det är tänkt att den ska kunna "själv rengöra".

Så jag smörjde upp portarna och drog upp dom till läget längst upp. Visst den gick bättre och gjorde den 120-130 innan kanske den gjorde 125-135 sen... och acceleriationen var bätttre. Men mer var det inte.

VARFÖR?? :confused:

Edit: luftfiltret var ej igensatt



En kompis i klassen har också en NSR. Den var exakt likadan. Han provad med sin brors effektrör. Då gick den väl runt en 130 nånting sa han...

Han hade tagit bort strypningarna i insug och avgas som på www.nsr125.com

VARFÖR SÅ SEG??

Han brors gick fullt ut runt 160. Det smo skiljde den mot våra vad vi kunnde se var att hans varvtalstopp satt bakvid lyset och inte under tanken som för mig och min klasskompis.

Har prata med fler killar också. Det samband vi kan hitta är att om du har varvtalstoppet under tanken så går den inte fullt ut.
Har du det bak vid lyset så går dom fullt ut.

Det som skulle vara är ju då att dom med varvtalstoppet under tanken skulle ha någon fler strypning i röret. (Mellan början och expansionkammaren?)
+Att det skulle vara någon spärr så att RC-servot inte drar fullt upp.

NSR jag har kollat IRL
-00 fulleffekt
-98 fulleffekt
-98 ej fulleffekt
-95 ej fulleffekt


Säg till om det blev någonting som blev lite luddigt :3freak

Ja det var väl det jag ville säga och om nu någon kan berätta VARFÖR?? :confused:

Tyvärr är min NSR nu krachad och inlöst så jag är inte behov av det men någon/några andra skulle säkert bli glada om vi nu kunnde lösa skiten :tummenupp


Varvtalstopp=blackbox.
Dom såg även olika ut på modellerna.

Padde ta bort det som står om NSR:en i FAQ:en om det inte stämmer. Det skapar bara förviring.
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Padde skrev:
Jag förstår inte riktigt syftet med tråden?

Varför inte lägga upp en tråd att din NSR går dåligt ist?

Fungerar inte dina avgasventiler och öppnar som dom ska eller om hojen är helt fel bestyckad är det inte konstigt om den går dåligt.

Kolla så RC servot rör på sig när du vrider om tändingen och så att det öppnar när du kör.

Tog du bort "allt sånt" dvs stypningar i vintras ska den vara på mycket mer än 11kw.

Syftet från början var att få veta hur kontakten i CDI:n ser ut.
Nu vet jag det :tummenupp så nu gör jag om tråden till lite mera allmäna trimteorier och sånt ( DEt är ju ändå det som det har skrivits om mest här iaf.)

Du får se till å pilla dej iväg från grötlandet och åka upp till mej så du får provköra min hoj. Jag håller på och forskar i vad dom jävla nazisvinen har gjort med den nere i "Das whaterland".

Koncenterar mej nu mest på att kolla om det går att smäcka på en CDI från 89-90 på min därför denna förfrågan om bilder på boxar.

Så så ligger det till
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
NSR_Eskil skrev:
Syftet från början var att få veta hur kontakten i CDI:n ser ut.
Nu vet jag det :tummenupp så nu gör jag om tråden till lite mera allmäna trimteorier och sånt ( DEt är ju ändå det som det har skrivits om mest här iaf.)

Du får se till å pilla dej iväg från grötlandet och åka upp till mej så du får provköra min hoj. Jag håller på och forskar i vad dom jävla nazisvinen har gjort med den nere i "Das whaterland".

Koncenterar mej nu mest på att kolla om det går att smäcka på en CDI från 89-90 på min därför denna förfrågan om bilder på boxar.

Så så ligger det till

Var jag också inne på ett tag. Men testa effektrör + att dra upp portarna. har sett 3 olika typer av avgasrörs strypningar på NSR:en så... :7peta
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Jag hade en NSR förut. Jag hade inga strypningar som dom vissar på www.nsr125.com

Jag hade nytt tändstift, vilket var brunt, den drog rent genom hela registret och kolven var i bra skick. Mycket lite läckage ner till den första ringen.

Drivpaketet var nytt ( 14-36) ca 9000rpm 130km/h.
Bromsarna låg inte emot. Det var en -98 som hade knappa 2000 mil på mätaren, inget rassel eller liknande. ( Bra däck om det nu skulle spela någon roll)

Inget trottelstopp, inget i insuget, kolven var ju bra, inget i röret( kollade början och delade expansionskammaren) TOMT.

RC ventilen den sk. avgasporten / ventilerna drogs ej fullt upp av servot. Det drog endas upp till mitt emellan "low" och "high" om man kollade på servot... På tomgången drog det dock upp till "high" när det är tänkt att den ska kunna "själv rengöra".

Så jag smörjde upp portarna och drog upp dom till läget längst upp. Visst den gick bättre och gjorde den 120-130 innan kanske den gjorde 125-135 sen... och acceleriationen var bätttre. Men mer var det inte.

Edit: luftfiltret var ej igensatt
VARFÖR?? :confused:


En kompis i klassen har också en NSR. Den var exakt likadan. Han provad med sin brors effektrör. Då gick den väl runt en 130 nånting sa han...

Han hade tagit bort strypningarna i insug och avgas som på www.nsr125.com

VARFÖR SÅ SEG??

Han brors gick fullt ut runt 160. Det smo skiljde den mot våra vad vi kunnde se var att hans varvtalstopp satt bakvid lyset och inte under tanken som för mig och min klass kompis.

Har prata med fler killar också. Det samband vi kan hitta är att om du harvarvtalstoppet under tanken så går den inte fullt ut.
Har du det bak vid lyset så går dom fullt ut.

Det som skulle vara är ju då att dom med varvtalstoppet under tanken skulle ha någon fler strypning i röret. (Mellan början och expansionkammaren?)
+Att det skulle vara någon spärr så att RC-servot inte drar fullt upp.

NSR jag har kollat IRL
-00 fulleffekt
-98 fulleffekt
-98 ej fulleffekt
-95 ej fulleffekt


Säg till om det blev någonting som blev lite luddigt :3freak

Ja det var väl det jag ville säga och om nu någon kan berätta VARFÖR?? :confused:

Tyvärr är min NSR nu krachad och inlöst så jag är inte behov av det men någon/några andra skulle säkert bli glada om vi nu kunnde lösa skiten :tummenupp

En aning otydligehet i det hela men ska försöka svara på detta. NSR bytte motor -99 eller rättare sagt dom bytte inte motor men cylinder med annorlunda komp. Vad som sitter för cylindrar på alla NSR går inte att kolla på årsmodeller utan det måste man ta av och kolla upp betäckningen i botten på cylindern. Alla cylindrar till NSR är inte samma. Något annat än olika komp i cylindrarna skulle det inte kunnat vara, För att förtydliga detta så kan man säga att det finns inga strpyningar i Elen i NSR, Nu snackar vi CDI osv, Så länge där inte sitter en blackbox. För allt annat på NSR är exakt likadant från modell till modell.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Eskil skrev:
Syftet från början var att få veta hur kontakten i CDI:n ser ut.
Nu vet jag det :tummenupp så nu gör jag om tråden till lite mera allmäna trimteorier och sånt ( DEt är ju ändå det som det har skrivits om mest här iaf.)

Du får se till å pilla dej iväg från grötlandet och åka upp till mej så du får provköra min hoj. Jag håller på och forskar i vad dom jävla nazisvinen har gjort med den nere i "Das whaterland".

Koncenterar mej nu mest på att kolla om det går att smäcka på en CDI från 89-90 på min därför denna förfrågan om bilder på boxar.

Så så ligger det till

Är du 100% säker på att din hoj är bra inställt i förgasare och ventilerna öppnar som dom ska och alla strypningar i hojen är borta finns inga andra tecken på än att du förmodligen har NSR cylinder som presterar sämre än någon annan modell. Kolla upp som jag skrev tidigare om du justerar vajern (vid RC ventilen på cylindern) på höger eller vänster vajer,
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
För att klargöra detta lite!

Jag kör med cylinder beteckning A i min hoj. Den har med effektsystem toppat som max 169-170 km/h på cykeldatorn dvs helt ostrypt + lite trim.

Detta är en -99, alså borde den ha den cylinden som presterar sämre om man går efter vad Honda gett ut när dom ändrade lite på NSRén. Men det har den ju inte, och cylindern har aldrig varigt bytt tidigare, därav kan man väl dra slutsatsen att skillnaden mellen -94 och fram till idag lär vara obetydligt (fast det ska skillja 4 hästar, 99 och frammåt ska ha 25 hästar och 99 och bakåt till -91 eller vad det var ska ha 29 hästar) liten eftersom jag aldrig hört nåns nyare NSR göra mer än 170km/h, Därimot har jag hört många varav deras nyare NSR gjort 170km/h så om någon ändrig gjort övörhuvudtaget av Honda eller det bara är lös snack går ju att diskutera. Cylindern på min cykel är inte bytt, A är original.

Vad jag skrivigt i denna tråden är ju självklart vad jag tror, jag säger inte att det är rätt, Men någon annan lösning har jag aldrig fått ut ur det hela och strpyningarna i elen finns inte (för många har provat med för mycket olika saker nu för att det ska vara troligt överhuvudtaget) så det skippas. Då måste det hänga på cylindern på hojen.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
En aning otydligehet i det hela men ska försöka svara på detta. NSR bytte motor -99 eller rättare sagt dom bytte inte motor men cylinder med annorlunda komp. Vad som sitter för cylindrar på alla NSR går inte att kolla på årsmodeller utan det måste man ta av och kolla upp betäckningen i botten på cylindern. Alla cylindrar till NSR är inte samma. Något annat än olika komp i cylindrarna skulle det inte kunnat vara, För att förtydliga detta så kan man säga att det finns inga strpyningar i Elen i NSR, Nu snackar vi CDI osv, Så länge där inte sitter en blackbox. För allt annat på NSR är exakt likadant från modell till modell.


Jag är med på det där med elen.
Men det jag tycker är konstigt att vi var 2st som hade exakt likadan NSR:er förutom att hans "blackbox" satt under passagerar platsen och min "blackbox" på batteriet. Dom såg också olika ut om jag inte minns helt galet. Dom på batteriet har en ful grön blinkande lampa och en massa sladdar och den andra var bara koppla runt... ja ja.

Jag hade en E cylinder om jag inte minns fel. Fick en annan cylinder. Den hade cirka 2mm större utblås längst ut vid övergången till röret... Han tyvärr kracha innan jag monterade...

Men var det inte någon annan som hade bytt cylinder? Effekt skillnad?

Jag trodde från början att det var elektroiskt men jag har släppt det nu. För den gick rent genom hela registretoch varvade 12000+ :hihi

Så det jag kan tänka mig skulle vara att det sitter en extra plugg i kröken och att avgasporten/ avgasventilerna inte öppnar helt.

Kanske därför min kompis inte gick fullt ut trots effektrör.

Men "!Ante" och den andra kille med effektrör borrde ju testa att dra upp ortarna och kolla men dom verkar ju inte fattar hur man gör riktigt :3freak

Jag hade beställt
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Jag är med på det där med elen.
Men det jag tycker är konstigt att vi var 2st som hade exakt likadan NSR:er förutom att hans "blackbox" satt under passagerar platsen och min "blackbox" på batteriet. Dom såg också olika ut om jag inte minns helt galet. Dom på batteriet har en ful grön blinkande lampa och en massa sladdar och den andra var bara koppla runt... ja ja.

Jag hade en E cylinder om jag inte minns fel. Fick en annan cylinder. Den hade cirka 2mm större utblås längst ut vid övergången till röret... Han tyvärr kracha innan jag monterade...

Men var det inte någon annan som hade bytt cylinder? Effekt skillnad?

Jag trodde från början att det var elektroiskt men jag har släppt det nu. För den gick rent genom hela registretoch varvade 12000+ :hihi

Så det jag kan tänka mig skulle vara att det sitter en extra plugg i kröken och att avgasporten/ avgasventilerna inte öppnar helt.

Kanske därför min kompis inte gick fullt ut trots effektrör.

Men "!Ante" och den andra kille med effektrör borrde ju testa att dra upp ortarna och kolla men dom verkar ju inte fattar hur man gör riktigt :3freak

Jag hade beställt


Plockar du av cylindern och plockar ut portarna ser du om du drar staget för hand att portarna öppnar helt.

Var blackboxen sitter har ingen betydelse för en blackbox är bara en strypning dom sätter på i Tyskalnd för dom inte får köra mer än 80km/h.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
AndersJohansson skrev:
Var jag också inne på ett tag. Men testa effektrör + att dra upp portarna. har sett 3 olika typer av avgasrörs strypningar på NSR:en så... :7peta

mm ror snart ihamn det hära CDI-projektet men måste pilla isär hojen först.
Verkar kunna gå att få på en gammel jäkel.

Sen så håller jag på å mejlar med en Engelsman( som tydligen har rätt så bra pli på sin NSR ) om avgasventiler och annat skoj så utvecklingen går framåt
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
För att klargöra detta lite!

Jag kör med cylinder beteckning A i min hoj. Den har med effektsystem toppat som max 169-170 km/h på cykeldatorn dvs helt ostrypt + lite trim.

Detta är en -99, alså borde den ha den cylinden som presterar sämre om man går efter vad Honda gett ut när dom ändrade lite på NSRén. Men det har den ju inte, och cylindern har aldrig varigt bytt tidigare, därav kan man väl dra slutsatsen att skillnaden mellen -94 och fram till idag lär vara obetydligt (fast det ska skillja 4 hästar, 99 och frammåt ska ha 25 hästar och 99 och bakåt till -91 eller vad det var ska ha 29 hästar) liten eftersom jag aldrig hört nåns nyare NSR göra mer än 170km/h, Därimot har jag hört många varav deras nyare NSR gjort 170km/h så om någon ändrig gjort övörhuvudtaget av Honda eller det bara är lös snack går ju att diskutera. Cylindern på min cykel är inte bytt, A är original.

Vad jag skrivigt i denna tråden är ju självklart vad jag tror, jag säger inte att det är rätt, Men någon annan lösning har jag aldrig fått ut ur det hela och strpyningarna i elen finns inte (för många har provat med för mycket olika saker nu för att det ska vara troligt överhuvudtaget) så det skippas. Då måste det hänga på cylindern på hojen.

Möjligt, men förstår inte varför dom skulle begärnsa RC-servot :3freak
Ja ja väldigt rörigt dom har ju lyckats med vad dom vill iaf :hihi
Men att cylinder skulle göra så mycket? Kunnde inte med blotta ögat se så stor skillnad. Inte mäta heller.

Finns fullt av den här typen av NSR:er.
:brinnerup
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Plockar du av cylindern och plockar ut portarna ser du om du drar staget för hand att portarna öppnar helt.

Var blackboxen sitter har ingen betydelse för en blackbox är bara en strypning dom sätter på i Tyskalnd för dom inte får köra mer än 80km/h.


ja jag vet, testade det. Då gick dom fullt upp och den gick bättre men fortfarnade inte fullt ut.

Ja jag vet varför dom har det. Men dne hade fortfarande massa konstiga sladdar. :7peta
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Eskil skrev:
mm ror snart ihamn det hära CDI-projektet men måste pilla isär hojen först.
Verkar kunna gå att få på en gammel jäkel.

Sen så håller jag på å mejlar med en Engelsman( som tydligen har rätt så bra pli på sin NSR ) om avgasventiler och annat skoj så utvecklingen går framåt

Vi har ju precis försökt klargöra för dig att CDI ideén kan du nog glömma, inte där felet sitter.

Avgasventiler? Bara se till att servot fungerar som det ska så ska dom gå i topp, Är du osäker på om dom öppnar helt bara kolla vad står på servot när dom är öppna.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Vi har ju precis försökt klargöra för dig att CDI ideén kan du nog glömma, inte där felet sitter.

Avgasventiler? Bara se till att servot fungerar som det ska så ska dom gå i topp, Är du osäker på om dom öppnar helt bara kolla vad står på servot när dom är öppna.


Ja men min gick fortfarnade inte fullt.

Hade inte du en länk där dom vissade en plugg mellan början på kröken och expansionkamaren?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Möjligt, men förstår inte varför dom skulle begärnsa RC-servot :3freak
Ja ja väldigt rörigt dom har ju lyckats med vad dom vill iaf :hihi
Men att cylinder skulle göra så mycket? Kunnde inte med blotta ögat se så stor skillnad. Inte mäta heller.

Finns fullt av den här typen av NSR:er.
:brinnerup

Cylindrarna skilljer på andra saker också. Ventilerna på A cylindrar är för stora till en B cylinder. Alså du kan inte ersätta A ventiler på en B cylinder.

Mitt servo öppnar helt iaf och jag förmodar att alla andra gör det också, jag tror det hela ligger i kompet och ventilera på dom olika NSRérna.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Padde skrev:
Är du 100% säker på att din hoj är bra inställt i förgasare och ventilerna öppnar som dom ska och alla strypningar i hojen är borta finns inga andra tecken på än att du förmodligen har NSR cylinder som presterar sämre än någon annan modell. Kolla upp som jag skrev tidigare om du justerar vajern (vid RC ventilen på cylindern) på höger eller vänster vajer,


Mmm bara skolan börjar så att jag kan få lite tid att börja skruva (går ju inte nu när d e sommar sol å skoj :fyllisar :hihi )

har ju långledit nu från jobbet då hm..??? :va får nog kolla lite under tanken då :tummenupp
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Ja men min gick fortfarnade inte fullt.

Hade inte du en länk där dom vissade en plugg mellan början på kröken och expansionkamaren?

Ja, då kvarstår ju fortfarande bara cylindern.

Här är länken till strpyningen jag pratade om innan. Förutsätter att ni redan plockat ut denna då ni kollar hojarnas prestanda. Länk
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Padde skrev:
Vi har ju precis försökt klargöra för dig att CDI ideén kan du nog glömma, inte där felet sitter.

Avgasventiler? Bara se till att servot fungerar som det ska så ska dom gå i topp, Är du osäker på om dom öppnar helt bara kolla vad står på servot när dom är öppna.


CDI+RC Valve+ Auspuff+gasare= troligen en rätt vass 125:a

Måste ju se till helheten som sagt CDI är bara ett steg i processen
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Cylindrarna skilljer på andra saker också. Ventilerna på A cylindrar är för stora till en B cylinder. Alså du kan inte ersätta A ventiler på en B cylinder.

Mitt servo öppnar helt iaf och jag förmodar att alla andra gör det också, jag tror det hela ligger i kompet och ventilera på dom olika NSRérna.


Ventilerna gick att dra längst upp om man drog i vajern dock så drig servit inte ditt när det öppnade runt 7000rpm utan det drog bara mitt emellan "low" och "high" På tomgången när dom självrengör så drog dom dock längst upp till "high" servot alltså...


Kompet?
Men ska kompet ge 40km/h ? :va


Ja vet ej, jag ska gå nu svarar senare ikväll om ni skriver nåt mer!!
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Padde skrev:
Ja, då kvarstår ju fortfarande bara cylindern.

Här är länken till strpyningen jag pratade om innan. Förutsätter att ni redan plockat ut denna då ni kollar hojarnas prestanda. Länk


Där satt den på min med .

Jävla läcker NSR Tyskmiffot hadde btw
 
Last edited:
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top