Ska du sätta den lilla bak på bönpallen på banditen?
Hello alla med husdjur, kanske främst ni med hundar och katter.
.........
Jag har svårt att besluta mig för det mesta...men detta tar priset. Det är ju ett litet liv det handlar om :O inget man kan bara fimpa bort om man inte gillar situationen. Råd och funderingar och allt annat är välkommet! Men från folk som HAR djur eller har haft.
Tack så mycket på förhand
MVH Shirin
Hello alla med husdjur, kanske främst ni med hundar och katter.
Jag har ett dilemma som jag behöver hjälp med.
Det är så att jag har lite ångest över att ta på mig ansvaret för en hund. Det känns som en SKITSTOR grej att skaffa hund.
Folk ser det som nödvändigt, så fort jag berättar att jag funderar på att skaffa hund (och det är ALLTID dom som INTE har egna djur) att berätta vilket misstag det kommer att bli samt hur låst man blir av att ha hund etc).
Detta, i kombination med att jag inte har världens starkaste ekonomi, gör att jag tvekar. Det är jobbigt att tveka :/ om jag kom fram till ett säkert ja eller ett säkert nej så skulle det vara skönt men jag har ju den där förbannade längtan efter en Ruby Cavalier King Charles och har haft länge.
Ni som har hund (och ni som har katter)..ångrar ni någonsin att ni köpte ert djur? Påverkar det er vardag på så vis att ni känner er låsta?
Går en stor del av er inkomst åt till husdjuret?
Jag har svårt att besluta mig för det mesta...men detta tar priset. Det är ju ett litet liv det handlar om :O inget man kan bara fimpa bort om man inte gillar situationen. Råd och funderingar och allt annat är välkommet! Men från folk som HAR djur eller har haft.
Tack så mycket på förhand
MVH Shirin
massa text1.CA: 1000kr i månaden per hund inkl Foder, försäkring och leksaker.
2.valpkurs som är nästan ett måste, ca: 2000kr.
3.Tid tid och åter tid! det funkar inte att lämna bort en hund så fort man är sugen på att sticka på krogen eller nått liknande, visst kan man göra det ibland, men ofta kan bli för mkt, jobbigt för vänner och bekanta och självklart hunden.
4. Det är mkt jobb att ha en hund den ska aktiveras motioneras och leka.
Den kommer vilja följa dej vart du än går, har du mkt tålamod?
Jag har själv 2st hundar en engstaff och en rottweiler, jag kan inte påstå att det inte är mkt jobb för det är det.
hunden kommer testa dej på alla sätt och vis och då gäller det att tänka klart.
Skriver inte detta för att skrämma dej, utan jag ville bara visa dej att det är jobbigt ibland, men man får så mkt för det så det kvittar.![]()
Det är väl för fan inget HUS djur, det är ju kreatur....
Nja,Sköldpadda![]()
Det finns väl igentligen bara ett HUSdjur och det är väl snigeln![]()
Jag har en lite vovve "utvald" istortsett. Jag fick tom äran att ge den sitt kennelnamn. Jag har dock kalla fötter nu och undrar om jag verkligen har vad som krävs. Känns läskigt!
Dom flesta (normala människor) kanske inte tänker så mycket utan bara skaffar djuret och sedan får det gå det som det går. Men jag har en enastående förmåga att analysera sönder allt (oftast innan det händer något)...därav detta lilla rop efter råd!
Nja,Sköldpadda![]()
Tur du valde en "liten" hund dåJag vet hur du menar.
Jag är också nervös... hämtar valp om två veckor... hur fan ska detta sluta??
Långt inlägg
Jag vet hur du menar.
Jag är också nervös... hämtar valp om två veckor... hur fan ska detta sluta??![]()
![]()
Vistt får man anpassa sig efter hundens behov.
Vi har tre, vilket betyder att vi är ganska låsta.
Om jag minns rätt, så var det en fralla du funderade på Nursey?
Tror inte att det blir några större problem att hitta hundvakt till en sådan när den väl är vuxen.
Värre med tre 25-30kilos, högaktiva jakthundar.
Som dessutom är räddningshundar (nja, den gamla är pensionerad) varför vi är rätt noga med hur de hanteras.
Men en liten sällskapshund?
Inga problem.
Tror jag.
Dock kan du nog glömma täta besök på krogen och liknande.
man får dåligt samvete så fort man lämnar hunden ensam i onödan..
På plussidan kan jag bara påpeka att det ger oerhört mycket i utbyte om man intresserar sig för hunden.
Promenader, träning, bekantskaper, utmaningar.
Jag har visserligen inte köpt katten jag har nu och hunden jag hade tidigare kom på köpet i mitt dåvarande förhållande men jag kanske kan säga hur jag tycker/tyckt det var iaf
Visst kan man bli lite låst med husdjur men det är oftast inget problem som inte går att lösa med lite framförhållning och hjälpsamma personer i sin omgivning. Om man VET att det finns folk som kan ställa upp och passa djuret/djuren om det skulle behövas så är man inte särskilt låst. Tror man däremot att det kan bli problem med djurpassning så skulle jag tänka efter både en och två gånger extra innan jag skaffade mig ett husdjur så mitt tips är att kolla lite med familj och vänner innan för det kommer tillfällen då det behövs "barnvakt".
Här är förresten en bild på "min" hund som försvann från mig i en separation för snart hundra år sen:
verkar som att jag kan få stöd. Jobbar dessutom i samma hus som jag bor..och jag jobbar deltid (för det mesta) plus att jag kommer kunna ha med mig voffisen till jobbet..oftast iallfall.
Men dåså, har du bara koll på att du har råd och att du vill ha hund så är ju allt fikCsat![]()
Cavaljerer KAN vara trevliga!
En kompis hade en skittrevlig (självklart - Det är ju jakthundar...)
Dessvärre dog hon i en trafikolycka vid 19års ålder.
Men det berodde knappast på hunden!
.
Vännen.Vem dog..:O hunden eller vännen...fattade inte riktigt :O
Jag har junte berättat det coolaste. Jag fick ju välja kennelnamnet på honom. Eller dom sade att jag fick ge förslag..och det skulle börja på E.
Då sade jag att han måste ju heta Campanards Easy Rider såklart
Det tyckte dom var utmärkt så det kommer min lilla vovve heta på stamtavlanNu hoppas jag bara att han kommer gilla att åka Bandit
annars kan han få åka killens Thunder Ace hehe
![]()
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |