Bilder på era husdjur

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ska du sätta den lilla bak på bönpallen på banditen?

Det där var faktiskt roligt för att vara ett motiv på en kattsak.

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Hello alla med husdjur, kanske främst ni med hundar och katter.

.........

Jag har svårt att besluta mig för det mesta...men detta tar priset. Det är ju ett litet liv det handlar om :O inget man kan bara fimpa bort om man inte gillar situationen. Råd och funderingar och allt annat är välkommet! Men från folk som HAR djur eller har haft.

Tack så mycket på förhand
MVH Shirin

Husdjur är en självklarhet för mig och jag kommer nog alltid att fortsätta ha det om inte nån ond makt sätter käppar i hjulet för det.

Men som hotellvärdinna och mattant åt två katter och bara hundvakt vid behov åt brorsans jycke så kan jag säga att det är stoooor skillnad på att ha katt och hund. Katterna rår sig mycket mer själva och klarar en hel dag utan passning vilket tyvärr en hund inte gör. Min spontana reaktion på dom veckorna vi haft hunden här är att det är jobbigare än att ha barn.

Antagligen är det en vanesak och det tar en stund innan man får in rytmen med promenader, mat och att kunna ge hunden den uppmärksamhet den behöver. Å andra sidan är det svårslaget när man får den där totala tillgivenheten från djuret, oavsett vilken art/ras det än handlar om.

Tar du hand om hunden så försäkra dig om att du har tillgång till "backup" med passning och rastning. Hunden kan inte alltid följa med överallt och för att du inte ska bli alltför låst eller hindrad att göra det du vill så behöver du nån som kan hjälpa till ibland.

Det är precis som du säger, man ska tänka sig för en gång extra innan man skaffar ett husdjur, det finns alldeles för många djur därute redan som letar nya hem för att folk ändrar sig..

Lycka till med dina funderingar!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hello alla med husdjur, kanske främst ni med hundar och katter.

Jag har ett dilemma som jag behöver hjälp med.
Det är så att jag har lite ångest över att ta på mig ansvaret för en hund. Det känns som en SKITSTOR grej att skaffa hund.

Folk ser det som nödvändigt, så fort jag berättar att jag funderar på att skaffa hund (och det är ALLTID dom som INTE har egna djur) att berätta vilket misstag det kommer att bli samt hur låst man blir av att ha hund etc).
Detta, i kombination med att jag inte har världens starkaste ekonomi, gör att jag tvekar. Det är jobbigt att tveka :/ om jag kom fram till ett säkert ja eller ett säkert nej så skulle det vara skönt men jag har ju den där förbannade längtan efter en Ruby Cavalier King Charles och har haft länge.

Ni som har hund (och ni som har katter)..ångrar ni någonsin att ni köpte ert djur? Påverkar det er vardag på så vis att ni känner er låsta?
Går en stor del av er inkomst åt till husdjuret?

Jag har svårt att besluta mig för det mesta...men detta tar priset. Det är ju ett litet liv det handlar om :O inget man kan bara fimpa bort om man inte gillar situationen. Råd och funderingar och allt annat är välkommet! Men från folk som HAR djur eller har haft.

Tack så mycket på förhand
MVH Shirin

Ja vad ska man ge för råd i denna fråga?

Jag hade aldrig haft hund innan vi skaffade Qila, katter hade vi däremot haft mängder av men dom sköter sig ju lite mer själva. Innan vi ens började läsa rasbeskrivningar och leta efter BRA uppfödare så kollade vi noga upp att det skulle fungera rent praktiskt, både Milla och jag jobbar heltid så en viss vånda fanns där. I vårt fall så ansåg vi att alla bitar föll på plats och då döttrarna var 15 och 16 år så vi räknade med en hel del hjälp från dom under dom första månaderna eftersom Qila flyttade hem till oss precis när sommarlovet började.

Jag har aldrig kännt mig bunden av Qila snarare tvärtom hon är väluppfostrad nog att alltid vara välkommen dit vi ska. Milla tog med henne till sitt jobb på en ledig dag, mest för att visa upp henne och sedan dess jobbar Qila under Millas skrivbord när inte jag jobbar kväll eller natt. Så för vår del blev Qila det bästa vi gjort sedan vi skaffade barn.

Nu har ju inte alla dom förutsättningarna som vi faktiskt fick men en hund ger en oerhört mycket glädje. Men glöm inte bort att en hund betyder också en väldans mycket jobb och ansvarstagande, dom är inte precis billiga i drift ett enkelt veterinärbesök springer upp i stora pengar.

Så det enda råd jag kan ge är åk ut till en brukshundklubb och prata lite med folk få intryck och sen överväger du om detta faktiskt skulle passa dig.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag har en lite vovve "utvald" istortsett. Jag fick tom äran att ge den sitt kennelnamn. Jag har dock kalla fötter nu och undrar om jag verkligen har vad som krävs. Känns läskigt!
Dom flesta (normala människor :rolleyes: ) kanske inte tänker så mycket utan bara skaffar djuret och sedan får det gå det som det går. Men jag har en enastående förmåga att analysera sönder allt (oftast innan det händer något)...därav detta lilla rop efter råd!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
massa text
1.CA: 1000kr i månaden per hund inkl Foder, försäkring och leksaker.
2.valpkurs som är nästan ett måste, ca: 2000kr.
3.Tid tid och åter tid! det funkar inte att lämna bort en hund så fort man är sugen på att sticka på krogen eller nått liknande, visst kan man göra det ibland, men ofta kan bli för mkt, jobbigt för vänner och bekanta och självklart hunden.
4. Det är mkt jobb att ha en hund den ska aktiveras motioneras och leka.

Den kommer vilja följa dej vart du än går, har du mkt tålamod?

Jag har själv 2st hundar en engstaff och en rottweiler, jag kan inte påstå att det inte är mkt jobb för det är det.

hunden kommer testa dej på alla sätt och vis och då gäller det att tänka klart.

Skriver inte detta för att skrämma dej, utan jag ville bara visa dej att det är jobbigt ibland, men man får så mkt för det så det kvittar. :)

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag har en lite vovve "utvald" istortsett. Jag fick tom äran att ge den sitt kennelnamn. Jag har dock kalla fötter nu och undrar om jag verkligen har vad som krävs. Känns läskigt!
Dom flesta (normala människor :rolleyes: ) kanske inte tänker så mycket utan bara skaffar djuret och sedan får det gå det som det går. Men jag har en enastående förmåga att analysera sönder allt (oftast innan det händer något)...därav detta lilla rop efter råd!

Jag vet hur du menar.
Jag är också nervös... hämtar valp om två veckor... hur fan ska detta sluta?? :va

:D

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Jag har visserligen inte köpt katten jag har nu och hunden jag hade tidigare kom på köpet i mitt dåvarande förhållande men jag kanske kan säga hur jag tycker/tyckt det var iaf :)

Visst kan man bli lite låst med husdjur men det är oftast inget problem som inte går att lösa med lite framförhållning och hjälpsamma personer i sin omgivning. Om man VET att det finns folk som kan ställa upp och passa djuret/djuren om det skulle behövas så är man inte särskilt låst. Tror man däremot att det kan bli problem med djurpassning så skulle jag tänka efter både en och två gånger extra innan jag skaffade mig ett husdjur så mitt tips är att kolla lite med familj och vänner innan för det kommer tillfällen då det behövs "barnvakt".

Här är förresten en bild på "min" hund som försvann från mig i en separation för snart hundra år sen:

Bifogat

• P9090111_l.jpg
    P9090111_l.jpg
    129.3 KB · Visningar: 39

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vistt får man anpassa sig efter hundens behov.
Vi har tre, vilket betyder att vi är ganska låsta.
Om jag minns rätt, så var det en fralla du funderade på Nursey?
Tror inte att det blir några större problem att hitta hundvakt till en sådan när den väl är vuxen.
Värre med tre 25-30kilos, högaktiva jakthundar.
Som dessutom är räddningshundar (nja, den gamla är pensionerad) varför vi är rätt noga med hur de hanteras.

Men en liten sällskapshund?
Inga problem.
Tror jag.
Dock kan du nog glömma täta besök på krogen och liknande.
man får dåligt samvete så fort man lämnar hunden ensam i onödan..

På plussidan kan jag bara påpeka att det ger oerhört mycket i utbyte om man intresserar sig för hunden.
Promenader, träning, bekantskaper, utmaningar.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag vet hur du menar.
Jag är också nervös... hämtar valp om två veckor... hur fan ska detta sluta?? :va

:D

Åh är det dags nu?
Amstaff va det va? :) Hur får du det att funka med jobbet och plugget?

Vistt får man anpassa sig efter hundens behov.
Vi har tre, vilket betyder att vi är ganska låsta.
Om jag minns rätt, så var det en fralla du funderade på Nursey?
Tror inte att det blir några större problem att hitta hundvakt till en sådan när den väl är vuxen.
Värre med tre 25-30kilos, högaktiva jakthundar.
Som dessutom är räddningshundar (nja, den gamla är pensionerad) varför vi är rätt noga med hur de hanteras.

Men en liten sällskapshund?
Inga problem.
Tror jag.
Dock kan du nog glömma täta besök på krogen och liknande.
man får dåligt samvete så fort man lämnar hunden ensam i onödan..

På plussidan kan jag bara påpeka att det ger oerhört mycket i utbyte om man intresserar sig för hunden.
Promenader, träning, bekantskaper, utmaningar.

Tack för goda råd :) Går typ aldrig på krogen ändå. Kanske någon helg i månaden som mest. Nej inte fralla. Cavalier King Charles! Ännu lugnare i temperamentet ;)

Jag har visserligen inte köpt katten jag har nu och hunden jag hade tidigare kom på köpet i mitt dåvarande förhållande men jag kanske kan säga hur jag tycker/tyckt det var iaf :)

Visst kan man bli lite låst med husdjur men det är oftast inget problem som inte går att lösa med lite framförhållning och hjälpsamma personer i sin omgivning. Om man VET att det finns folk som kan ställa upp och passa djuret/djuren om det skulle behövas så är man inte särskilt låst. Tror man däremot att det kan bli problem med djurpassning så skulle jag tänka efter både en och två gånger extra innan jag skaffade mig ett husdjur så mitt tips är att kolla lite med familj och vänner innan för det kommer tillfällen då det behövs "barnvakt".

Här är förresten en bild på "min" hund som försvann från mig i en separation för snart hundra år sen:

:) verkar som att jag kan få stöd. Jobbar dessutom i samma hus som jag bor..och jag jobbar deltid (för det mesta) plus att jag kommer kunna ha med mig voffisen till jobbet..oftast iallfall.

Last edited by a moderator:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
:) verkar som att jag kan få stöd. Jobbar dessutom i samma hus som jag bor..och jag jobbar deltid (för det mesta) plus att jag kommer kunna ha med mig voffisen till jobbet..oftast iallfall.

Men dåså, har du bara koll på att du har råd och att du vill ha hund så är ju allt fikCsat :tummenupp

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Men dåså, har du bara koll på att du har råd och att du vill ha hund så är ju allt fikCsat :tummenupp

Jag har junte berättat det coolaste. Jag fick ju välja kennelnamnet på honom. Eller dom sade att jag fick ge förslag..och det skulle börja på E.
Då sade jag att han måste ju heta Campanards Easy Rider såklart ;)

Det tyckte dom var utmärkt så det kommer min lilla vovve heta på stamtavlan ;) Nu hoppas jag bara att han kommer gilla att åka Bandit :p annars kan han få åka killens Thunder Ace hehe ;)

Bifogat

• Pupp.jpg
    Pupp.jpg
    167.5 KB · Visningar: 42

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Cavaljerer KAN vara trevliga!
En kompis hade en skittrevlig (självklart - Det är ju jakthundar...)
Dessvärre dog hon i en trafikolycka vid 19års ålder.
Men det berodde knappast på hunden!

Dessa är antagligen ännu lättare att få hundvakt till.
Kan även påpeka att det troligen finns arbetspotential i ulltotten.
Låt dig inte luras av utseendet - Visserligen är släktskapet långt bort, men det är ju trots allt en spaniel.
Kolla om det finns några i trakten som sysslar med spanieljakt.
www.ssrk.se
Jaktträning är det näst roligaste man kan syssla med!
Till och med roligare än jakten.
Men räddning är ännu roligare.
Dock rekomenderar jag inte cavaljer till detta.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vem dog..:O hunden eller vännen...fattade inte riktigt :O
Vännen.
Hade rätt mycket kontakt med henne, granne med min bästa vän, gick kurs (SBK) för mig, satt i klubbstyrelsen tillsammans.
Frontalkrockade med en lastbil.
Saknar henne.
Väldigt olik mig - 18 år yngre, fjortisvarning som fan.
Vänner trots det.

Men:
OT!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har junte berättat det coolaste. Jag fick ju välja kennelnamnet på honom. Eller dom sade att jag fick ge förslag..och det skulle börja på E.
Då sade jag att han måste ju heta Campanards Easy Rider såklart ;)

Det tyckte dom var utmärkt så det kommer min lilla vovve heta på stamtavlan ;) Nu hoppas jag bara att han kommer gilla att åka Bandit :p annars kan han få åka killens Thunder Ace hehe ;)

Haha, såklart han kommer gilla att åka hoj ;)
Antar att mr. Easy Rider är med på bilden, är det en av dom svarta eller brüna?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!