Bilder på wurpor...!!

Har du nån gång wurpat?


  • Antal röstningar
    0

MissDivine

Rågat mått
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sjöbo
Hoj
Daytona 675
Aj då! Den såg inte ut att vilja vara med att leka nåmer den där hojen... Hur gick det med dig?

Nee det vill "han" inte heller..:död
Jodå det gick ju då lite bättre med mej.. Bröt tumbenet nere vid handleden, fläkte upp hakan och bröt käken.. annars bara skrapsår och blåmärken:)
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det hände -05 & är min enda vurpa hittills.

Exet stod beredd för att få en fin bild med ett schyst knäskrap. Det skrapade lite mer än nödvändigt...kan man väl säga :näsblod
 

Bifogat

  • jag drar omkull.JPG
    jag drar omkull.JPG
    19.2 KB · Visningar: 357

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Har trillat en gång med hojen, slog över styret vid en stoppie. Det enda som hände var att blinkerset glaset bak på vänster sida ploppade ut och försvann och ett märke uppe på kopplingsgreppet, jag klarade mig utan en skråma. Ifall nån vill ha bildbevis får jag väll lägga upp en bild när jag köpt ny kamera:tummenupp
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nee det vill "han" inte heller..:död
Jodå det gick ju då lite bättre med mej.. Bröt tumbenet nere vid handleden, fläkte upp hakan och bröt käken.. annars bara skrapsår och blåmärken:)
Ok, med tanke på hur hojen ser ut så verkar det vara ganska överkomliga skador du fått, även om uppflärkt haka och bruten käke låter lite otrevligt... Krya på dig!
 

MissDivine

Rågat mått
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sjöbo
Hoj
Daytona 675
Ok, med tanke på hur hojen ser ut så verkar det vara ganska överkomliga skador du fått, även om uppflärkt haka och bruten käke låter lite otrevligt... Krya på dig!

Ja jag är ganska nöjd med de skadorna jag fick med tanke på hojen!:) Men jag börjar bli sjukt trött på flytande föda nu:gnissla
Tack tack:tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Gata = 0 vurpor!
Bana = 4 vurpor (ingen med bild dock)!

Vurpa nr.1:
- Falkenberg 1989, första tidskvalet för mig någonsin (1989). Krönet på baksidan innan DÅ den enda vänsterkurvan på banan. Hade innan kollat andra förares tider och resonerade som så här "Kan dem så kan jag!" Ut och värmde däck i 5 varv sedan djävlar... Jag kunde inte!!!:huvet :D Resultat = 40% mindre tankvolym, krökt gaffel och ingen start! :mad:
Slutsats: Det GÅR inte att ha allt för mycket acceleration upp över krönet om hojen inte är näst intill upprätt! :va :D

Vurpa nr.2:
- Anderstorp 1990, upptorkande spår efter regn (träning). Missar torrspåret en aning vid NGK-kurvan (innan Ga: start/mål). Gör en low-sider och får byta fotpinnen samt plattan till densamma hö. sida. That´s it! :näsblod

Vurpa nr.3
- Kinnekulle ring 2007. Försöker hänga på en god vän (som är mycket snabbare än mig). Hade glömt att han bytt från 600cc till 1000cc och kunde inte begripa varför han fick sådan helvetiskt stor lucka på raksträckan innan vänstern under bron. Bestämmer mig dock, efter ca. 3-4 varv som vi kört ihop i hyffsat tempo (ca. 1,02-1,03 tider) när jag bestämmer mig för att förändra följande i kurvan ut mot raksträckan:
1.) Styra in aningen senare (ta lite mer höjd)
2.) Ge lite mer gas
3.) Ge gas aningen tidigare
Hur många förändringar är lämpligt att pröva åt gången??? Inte TRE i alla fall (rekommendation = 1 no more!!! :D

Resultat: Low-sider, sladd bak precis när man kommit ut på raksträckan men innan hojen skall rätas upp. Hittade ena backspegelen intrasslad i ena fotpinneplattan. Framlyktan var dock hel och hade ploppat ur fästet! Plasten = femtioelva tusen bitar! :D

Vurpa nr.4
- Gotland ring 2007, Skäms att berätta för det var igentligen ingen vurpa. Orsaken var dock min bristande koncentration sista passet på dagen som jag från början hade bestämt att avstå pga. att jag inte kände mig 100-fokuserad = klokt beslut! Följande kommentarer från övriga bidrog dock till att jag ändå rullade ut = oklokt beslut:

- Det är vi om 5 minuter!
och
- Skall du med ut Niklas?

På första frågan/påståendet svarde jag:
- Jag hoppar detta passet är trött och känner mig inte helt 100!
På andra:
- Hmmm...ok jag rullar väl ut i lågt tempo och bara känner på det!

Passet var 20 minuter långt, efter några varv (4-5st.) kände jag hur koncentrationen kom...allt kändes bra och efter hand ökade tempot. En kompis kom rullande förbi så jag tog rygg i ett par varv tills vi såg att någon hade kraschat efter raksträckan = tanke: Ok, vi skall in i depån = släpper fokus på körningen och sänker tempot en del.

Kommer fram till krönet på baksidan innan dubbelhögern (innan backen upp mot depåinfarten, med min kompis rullandes ca. 30m framför mig. Ser kompisen sträcka upp handen vilket jag också gör. Ser kompisen gena lite väl mycket vilket jag bestämde mig för att INTE göra (ordningsam som man är...ibland :arsele ). Tittar dock ömsom på kompisen ömsom dit jag skall när jag lägger ner hojen i högersväng (vänster hand i luften). Ser inte att jag ca. mitt i kurvan sätter framhjulet utanför asfalten (höjdskillnad på ca. 10-15cm :huvet ) i en hastighet av ca. 30-40 km/h (dvs. ingen hastighet).

Resultat: Repor på mina nylackade kraschkåpor och en djävla massa kalsten i badkaret. Spricka i skulderbladet och kraftigt vrickad högerfot som senare på kvällen inte gick att gå på utan att se ut som 80 bast!

Minst sagt irriterad över mitt skitmisstag reser jag upp hojen rullar in i depån och skruvar loss kåporna och tämmer dem från kalsten. Hade kraschen hänt när jag gasade hade jag "köpt läget" och accepterat mitt misstag men nu...:huvet . Har ALDRIG varit så förbannad på mig själv för en vurpa tidigare! Dagen efter, och förljande 2 dagar var allt dock glömt och jag hade kul som f...n igen! :D

OBS! Det viktiga är inte att INTE göra misstag utan att lära av dem man gör!

Tips! Försök, så gott det går och ibland med hjälp från kompisar/vänner att analysera eran vurpa och försök komma fram till en/flera KONKRETA faktorer som var orsak till att ni kraschade.

Efter min första vurpa funderade jag på VARFÖR och kom fram till, vilket kanske borde ha varit självklart men inte var för mig där och då, att gaffeln fjädrar ut/belastningen på framhjulet minskar kraftigt under acc. på toppen/baksidan av ett krön. Med lite lutning på hojen tappar således framhjulet mycket lätt greppet och man kraschar. Ovanstående räddade mitt liv några år senare i Norge när jag hamnade i just en sådan situation i allt för hög hastighet och med berg på ena sidan och mycket tät skog på andra sidan vägen. Med fel agerande där och då hade jag inte levt idag! Dvs. jag hade tur som gjort vurpan på bana innan!

Mvh!
// Niklas

Edit: Hmm, lite syftningsfel!
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Kom och körde ganska lungt på väg hem det hadde precis slutat regna. Påbörjade en omkörning av en moped. Sen vaknade jag på Ryhov där de stod och höll på och ta av mig mitt skinställ:näsblod .

Det som hadde hänt var att mopedisten som jag höll på att köra om helt plöttsligt utan förvaning fick för sig att svänga vänster. och av o dömma av skader på min hoj och hans moped så hadde jag hakat tag i hans stötdämpare med mitt slipon och troligen fått en hiside med hojen lagt den ner och jag gick givetvis i med huvudet före med en nackskada som följd. är drygt ett år sedan nu. Har sett flertalet mopedister som ligger placerade på höger sida av körfältet för att sedan göra en vänstersväng mitt framför bilen :ajjabajja
 

Bifogat

  • DSC06795.JPG
    DSC06795.JPG
    73.7 KB · Visningar: 167
  • DSC06797.JPG
    DSC06797.JPG
    63.8 KB · Visningar: 191

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Gata = 0 vurpor!
Bana = 4 vurpor (ingen med bild dock)!

Vurpa nr.1:
- Falkenberg 1989, första tidskvalet för mig någonsin (1989). Krönet på baksidan innan DÅ den enda vänsterkurvan på banan. Hade innan kollat andra förares tider och resonerade som så här "Kan dem så kan jag!" Ut och värmde däck i 5 varv sedan djävlar... Jag kunde inte!!!:huvet :D Resultat = 40% mindre tankvolym, krökt gaffel och ingen start! :mad:
Slutsats: Det GÅR inte att ha allt för mycket acceleration upp över krönet om hojen inte är näst intill upprätt! :va :D

OBS! Det viktiga är inte att göra misstag utan att lära av dem man gör!

Tips! Försök, så gott det går och ibland med hjälp från kompisar/vänner att analysera eran vurpa och försök komma fram till en/flera KONKRETA faktorer som var orsak till att ni kraschade.

Efter min första vurpa funderade jag på VARFÖR och kom fram till, vilket kanske borde ha varit självklart men inte var för mig där och då, att gaffeln fjädrar ut/belastningen på framhjulet minskar kraftigt under acc. på toppen/baksidan av ett krön. Med lite lutning på hojen tappar således framhjulet mycket lätt greppet och man kraschar. Ovanstående räddade mitt liv några år senare i Norge när jag hamnade i just en sådan situation i allt för hög hastighet och med berg på ena sidan och mycket tät skog på andra sidan vägen. Med fel agerande där och då hade jag inte levt idag! Dvs. jag hade tur som gjort vurpan på bana innan!

Mvh!
// Niklas

Bra sagt och gjort, tycker fler borde tänkte till lite mer och ta lärdom..!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mobbade revben och allmänt blåslagen, inte slå farligt mao. Hojen klarade sig dock betydligt sämre. På kvällen stoppade jag in min motor i ett annat chassie och körde andra tävlingen med alla lagliga smärtstillande preparat som finns...
 

Bifogat

  • highsider small.jpg
    highsider small.jpg
    46.8 KB · Visningar: 353

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Jag blev avåkt.
 

Bifogat

  • DSC00340.JPG
    DSC00340.JPG
    117.6 KB · Visningar: 215
  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    125.3 KB · Visningar: 387
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top