Bilder, Tjernobyl 25 år senare

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det konstiga är nästan att människan inte kan leva där, men alla djur som var tvungna att stanna har anpassat sig till den helt sjuka radioaktiviteten.

Där ska vara björnar, hjort, vargar och allt möjligt som springer runt på gatorna.

Det lever en del människor där, problemet är att dom likt djuren blir sjuka och lever kortare :tungan
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Varför är det alltid okej att klaga på unga människor när de är ovetande om historien, men det är helt ok att som 40+ vara helt handikappad när det gäller tekniska prylar dator/tv/smartpones något som är aktuellt IDAG?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
För att historia kanske är lite tyngre än att kunna hantera en jävla Ifån??

Varför är det alltid okej att klaga på unga människor när de är ovetande om historien, men det är helt ok att som 40+ vara helt handikappad när det gäller tekniska prylar dator/tv/smartpones något som är aktuellt IDAG?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Varför är det alltid okej att klaga på unga människor när de är ovetande om historien, men det är helt ok att som 40+ vara helt handikappad när det gäller tekniska prylar dator/tv/smartpones något som är aktuellt IDAG?

Därför att om folk över 18år ska få rösta så ska de fan veta något om deras omgivning med.

Fortsätter kunskapsnivån att sjunka i denna takt så bör vi ha ett prov som ska klaras för att få rösträtt. Precis som körkort.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Driver du med oss??
Det är numera allmänt känt att ungdomarna har noll koll på nutidshistoria, vilket är förbannat jävla sorgligt, om du tycker det är viktigare att kunna hantera senaste mobilen eller ett jävla TV-spel får det stå för dig!

På vilket sätt? Att inte kunna utnyttja tekniken? Missa möjligheterna med internet, dator och smarta telefoner som hjälper vardagen och mänskligheten framåt i rasande takt?

DET är sorgligt
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
På vilket sätt? Att inte kunna utnyttja tekniken? Missa möjligheterna med internet, dator och smarta telefoner som hjälper vardagen och mänskligheten framåt i rasande takt?

DET är sorgligt
Nu visade ju empo021 att ung ålder inte är någon garanti för att kunna använda nätet heller, så svårt att kopiera namnet, klistra in i valfri sökmotor och läsa i 3 min är det inte.
Fast det finns ju mobiltjänster som sköter det åt dig, så man behöver inte ens kunna söka info. telefonnummer och frågan, "klart"

(skriven av en 45åring utan mobil ;) )
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Driver du med oss??
Det är numera allmänt känt att ungdomarna har noll koll på nutidshistoria, vilket är förbannat jävla sorgligt, om du tycker det är viktigare att kunna hantera senaste mobilen eller ett jävla TV-spel får det stå för dig!

Historia är väldigt viktigt :tummenupp, det som jag menar är att det är konstigt att det är accepterat att vara okunnig om tekniken som finns runt omkring oss varje dag. :)
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Har du hört talas om Adolf Hitler då?
nej absolut inte? vem är det?
Det är priset för att visa sin okundskap och frånvaro av allmänbildning, man blir hånad irl och på forum.
okej, kanske bättre att låtsas som man vet allting istället då.
(som 99% av alla sura gubbjävlar på detta forum gör)
För att historia kanske är lite tyngre än att kunna hantera en jävla Ifån??
historia är just det, historia.
smaka på ordet, vad säger det dig? historia
Nu visade ju empo021 att ung ålder inte är någon garanti för att kunna använda nätet heller, så svårt att kopiera namnet, klistra in i valfri sökmotor och läsa i 3 min är det inte.
Fast det finns ju mobiltjänster som sköter det åt dig, så man behöver inte ens kunna söka info. telefonnummer och frågan, "klart"

(skriven av en 45åring utan mobil ;) )
fast ska man hålla på med sådana argument skulle inte ens denna tråden behövts startas, istället skulle alla som ville se bilder på tjernobyl kunna googlat det.
med det argumentet skulle ingen tråd behövts startas med tanke på att alla svar redan finns på nätet.

nä, sura, gråhåriga gubbar är vad ni är, snabba som gamar på att hacka ner på nån så fort man undrar nått som för er är självklart.
alla är inte födda 400år fkr.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
nej absolut inte? vem är det?
Adolf var en känd svensk på sin tid. Han startade sin karriär som programledare för Hylands Hörna men fick senare sparken efter att ha hånglat med Birgitta Birgersdotter under sändningstid och dåvarande sidekicken Lennart fick ta över programledarrollen. Adolf gick då vidare till att uppfinna Dajm och grundade IKEA för vinsten.

Sprid ordet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tyckte det gav bilderna det där lilla extra som illustrerar vilket eländet det var/är.

(S.T.A.L.K.E.R(spel) har samma eländig känsla, "kul" att se foton som förmedlar det samma)
Njae, tyvärr så har han verkligen redigerat sönder många av bilderna.

Att bilderna ser ut som att de är tagna med en kameramobil eller kompaktkamera säger jag inte så mycket om.

Men bland annat så är de sönderskärpta (det är alltså någon som gått på med skärpeverktyget i Photoshop eller något lite väl hårt). Och när han har gått på och börjat mixtra med färgerna och liknande (eventuellt lagt samman till HDR) så har inte den grundläggande bildkvalitén riktigt räckt till.

Här finns samma bilder något mindre, och då ser de lite bättre ut: http://izismile.com/2011/01/10/chernobyl_today_52_pics.html
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Sluta nu att förnedra dig själv med dumma kommentarer mot de som är äldre. Jag förstår din ilska då du blev sågad av ganska många på väldigt kort tid. Dock hjälper det inte att panikartat dra av ett par snabba kommentarer.

Du kanske ska fråga dig själv om du resonerar rätt då eller om du kanske ska ta dig till något av det som sagts.

Sa det innan, säger det igen. Det blev en grillning i onödan då vi har en annan topic egentligen.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Varför är det alltid okej att klaga på unga människor när de är ovetande om historien, men det är helt ok att som 40+ vara helt handikappad när det gäller tekniska prylar dator/tv/smartpones något som är aktuellt IDAG?

För att det kan vara bra att känna till saker som förintelsen och stora katastrofer som Tjernobyl eftersom man inte vill att sånt ska hända igen. Att kunna surfa och spela spel i mobilen tycker jag däremot inte är så viktigt att kunna ifall man inte är intresserad av att göra det.

Kärnkraftsfrågan är ju dessutom ganska aktuell idag så nog tycker jag det kan vara bra om allmänheten åtminstone är medveten om hur illa det kan gå ifall nåt går fel, även om nu dagens kärnkraftverk säkert är säkrare än det dom hade där.

Sen kan man ju inte direkt vara den skarpaste kniven i lådan ifall man lyckats missa nåt så välkänt som Tjernobylolyckan. Hade varit en annan sak om man inte visste vem som vann valet 1976.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Sluta nu att förnedra dig själv med dumma kommentarer mot de som är äldre. Jag förstår din ilska då du blev sågad av ganska många på väldigt kort tid. Dock hjälper det inte att panikartat dra av ett par snabba kommentarer.

Du kanske ska fråga dig själv om du resonerar rätt då eller om du kanske ska ta dig till något av det som sagts.

Sa det innan, säger det igen. Det blev en grillning i onödan då vi har en annan topic egentligen.

äldre som tror dom är bättre enbart för att dom är äldre ger jag inte mycket för.
äldre som istället förklarar det jag undrar över ser jag upp till och respekterar högt.

att komma med nån dum jävla kommentar "hohoh du är dum i huvudet din lilla idiot hohoho de va bättre förr" är bara så töntigt och skapar bara så dålig stämning att jag vill spy....
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
äldre som tror dom är bättre enbart för att dom är äldre ger jag inte mycket för.
äldre som istället förklarar det jag undrar över ser jag upp till och respekterar högt.

att komma med nån dum jävla kommentar "hohoh du är dum i huvudet din lilla idiot hohoho de va bättre förr" är bara så töntigt och skapar bara så dålig stämning att jag vill spy....
Inkonsekvent alternativt inget bruk av versaler får mig att vilja spy. Kaskadspy.

Vidare var ju bilderna rätt fräsiga, men som redan omnämnts, kanske något överredigerade.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
historia är just det, historia.
smaka på ordet, vad säger det dig? historia

Vet inte om du menar att historia är ointressant för att det är sånt som redan har hänt och/eller inte går att ändra på? Är det så bör du fundera på det faktum att det som hänt tidigare är en stor del (eller hela?) svaret på varför vårt samhälle ser ut som det gör idag. Dvs, inte nödvändigtvis fel att leva i nuet, men om man vill förstå nuet och kunna påverka framtiden behöver man också förstå historien.

/Gubbe
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top