Bilder, Tjernobyl 25 år senare

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
äldre som tror dom är bättre enbart för att dom är äldre ger jag inte mycket för.
äldre som istället förklarar det jag undrar över ser jag upp till och respekterar högt.

att komma med nån dum jävla kommentar "hohoh du är dum i huvudet din lilla idiot hohoho de va bättre förr" är bara så töntigt och skapar bara så dålig stämning att jag vill spy....

Om vi vänder på det:

Vad vill du ha ut av denna diskussionen, när anser du att du har "vunnit"?
Det blev påpekat (ganska hårt) att du uppenbarligen hade en del bristande allmänkunskap. Att detta blev påpekat så hårt är väl av anledningen att denna händelse anses ha mycket högre "värde" än t.ex Titanic-olyckan (vilket du kanske känner till).

Om du fortsätter att tro att du blir "attackerad" pga att du är ung så får du tänka om. Jag hade skämts mycket mer om jag var 40+ och inte kände till detta.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Vet inte om du menar att historia är ointressant för att det är sånt som redan har hänt och/eller inte går att ändra på? Är det så bör du fundera på det faktum att det som hänt tidigare är en stor del (eller hela?) svaret på varför vårt samhälle ser ut som det gör idag. Dvs, inte nödvändigtvis fel att leva i nuet, men om man vill förstå nuet och kunna påverka framtiden behöver man också förstå historien.

/Gubbe

tja, jag är helt ointresserad av historia så jag har inte brytt mig nåvidare att forska i ämnet.

fan va alla hacka ner på mig ENBART för jag inte visste precis vad som hände i tjernobyl, helt otroligt hur folk kan tända till på det sättet över en sån liten skitsak :tungan va ju förfan inte ens född då..

obs, ja jag har vetat sen tidigare att tjernobyl va obebott och att allt där är mer eller mindre radioaktivt, jag visste bara inte exakt vad som hade hänt...

men då vet jag det, i fortsättningen blir det att låtsas som man vet allting så man slipper göra er ledsna :krama
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Sorry, du är iaf helt efterbliven.....


tja, jag är helt ointresserad av historia så jag har inte brytt mig nåvidare att forska i ämnet.

fan va alla hacka ner på mig ENBART för jag inte visste precis vad som hände i tjernobyl, helt otroligt hur folk kan tända till på det sättet över en sån liten skitsak :tungan va ju förfan inte ens född då..

obs, ja jag har vetat sen tidigare att tjernobyl va obebott och att allt där är mer eller mindre radioaktivt, jag visste bara inte exakt vad som hade hänt...

men då vet jag det, i fortsättningen blir det att låtsas som man vet allting så man slipper göra er ledsna :krama
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Om vi vänder på det:

Vad vill du ha ut av denna diskussionen, när anser du att du har "vunnit"?
Det blev påpekat (ganska hårt) att du uppenbarligen hade en del bristande allmänkunskap. Att detta blev påpekat så hårt är väl av anledningen att denna händelse anses ha mycket högre "värde" än t.ex Titanic-olyckan (vilket du kanske känner till).

Om du fortsätter att tro att du blir "attackerad" pga att du är ung så får du tänka om. Jag hade skämts mycket mer om jag var 40+ och inte kände till detta.

jag anser inte att jag har "vunnit", men man måste väl få försvara sig eller?
just när det gäller historia så har jag väldigt bristande kunskap i ämnet, helt klart.

tja, dom va ju jävligt snabba med att påpeka att jag bott i en garderob hela livet och att det va bättre förr, samt att dagens ungdomar är idioter, så visst fan blev jag påhoppad(delvis) pga av att jag inte är gråhårig..
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
tja, jag är helt ointresserad av historia så jag har inte brytt mig nåvidare att forska i ämnet.

fan va alla hacka ner på mig ENBART för jag inte visste precis vad som hände i tjernobyl, helt otroligt hur folk kan tända till på det sättet över en sån liten skitsak :tungan va ju förfan inte ens född då..

obs, ja jag har vetat sen tidigare att tjernobyl va obebott och att allt där är mer eller mindre radioaktivt, jag visste bara inte exakt vad som hade hänt...

men då vet jag det, i fortsättningen blir det att låtsas som man vet allting så man slipper göra er ledsna :krama

http://sv.wikipedia.org/wiki/Versaler :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
dagens ungdomar..... :gnissla
Jag är också född efter 86, och inte heller speciellt intresserad av historia. Hade inte ens historia på gymnasiet. Men känner ändå till & tycker faktiskt att det hör till allmänbildningen att känna till vissa saker, som t ex. Tjernobyl, Förintelsen, Apartheid, Estonia för att nämna några.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Vad kan du om:
WW1
WW2
Hindenburg
Titanic
Martin Luther King
Ghandi
Nordirland
Falklanskriget
Palmemordet


Menar inte att vara taskig, men jag oroas över vad fan dom lär ut (eller inte) i skolan nuförtiden...
:gnissla

jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
historia är just det, historia.
smaka på ordet, vad säger det dig? historia
Att inte bry sig om att lära sig vad som hände innan man föddes är som att aldrig växa upp. Men nog om det, de flesta av oss kunde inte heller mycket historia när vi var 10.

Jag tyckte inte att bilderna var särskilt bra, sönderredigerade (färg och ljussättning) med överdriven skärpa och kontrast, vilket gjorde att det hela såg overkligt, nästan datoranimerat ut. Men motiven är jävligt bra, det mesta i dessa trakter gör sig bra på kort.

Edit:
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.
Nopp, det är är mest nördkunskap som de allra flesta inte behöver känna till för att köpa en dator, förutom de som använder burken till mer krävande tillämpningar, såsom moderna spel, autocad, grafikprogrammering mm.
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.

Nu idiotförklarar du dig själv!

Jämför för fan inte uppdateringshastigheten på en skärm med Andra Världskriget. Du drar till med triviala benämningar, som dessutom inte över huvudtaget är varken avancerade eller av någon anledning viktiga.

Vill du bevisa dig teknisk kunnig så kan du ju berätta för mig varför 386 processorfamilj startade en revolution i utvecklingen.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.

:såjaponken

Vi kan använda sökmotorer för att ta reda på det.:D

På så vis slipper vi ställa oss dumma inför ungdomen.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.
Grafikprocessor
I7 är en quad
Powersupplay
Kanske 3 ms
Frames/second
är 42 bast,,byggde min första dator på halva 90,var först med windows 3,11 dvs innan web browsern var inbyggd,,köpte min första mobil 1989 (en tegelsten)
Att jämnföra så som du gör är bara löjligt,,,intel gör nya saker hela tiden men Förintelsen och Tjernobyl går aldrig att få ogjort men med kunskap och upplysning kan vi se till att det inte händer igen.Den ström du får till att driva dina datorprylar kan kosta dig ditt land om man inte är uppmärksam
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Nu idiotförklarar du dig själv!

Jämför för fan inte uppdateringshastigheten på en skärm med Andra Världskriget. Du drar till med triviala benämningar, som dessutom inte över huvudtaget är varken avancerade eller av någon anledning viktiga.

Vill du bevisa dig teknisk kunnig så kan du ju berätta för mig varför 386 processorfamilj startade en revolution i utvecklingen.

men herregud...................................................................
vart har jag gämfört ms på en skärm med andra världskriget?

eftersom han förvänta sig att jag ska kunna allt om allt i historien så drog jag till med några enkla saker om datorer som dom flesta borde kunna exempelvis när man ska köpa ny dator.

kan vara bra att veta vad det är för gpu, cpu ms osv om man vill köpa en så bra dator som möjligt till ett bra pris.

vad som startade en revolution vet jag inte, kanske att nm tekniken blev bättre?(fast dedär är ju också historia nästan).

vad tjänar jag på att kunna historia? inte ett skit.


en gång för alla jag kan inte historia, jag bryr mig inte om historia och jag kommer aldrig bry mig om historia
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.

Jag är född efter 86, inte så mycket efter.

Men jag kan båda delar:rolleyes: och tycker det är väldigt knepigt att du inte har koll på en av världens största katastrofer.

Läste att du skrev att du visste att Tjernobyl var obebott och det stämmer, nästan.
Det finns folk som bor i närheten.

Tjernobyl var inte obebott utan hade ca 10 000 invånare när kärnreaktor nr:4 exploderade och ett moln av radioaktivt stoft spreds över en stor del av Europa.
Tjernobyl var först att påverkas och fick utrymmas helt och man räknar med att platsen kommer vara kontaminerad minst 100-200 år till.

Man gissar att ca 9000 människor avlidit, men med radioaktiva ämnen inblandade så kan man aldrig säga säkert eftersom människan påverkas i så många år och det visar sig på så olika sätt.

Så, nu kan du pricka av Tjernobyl på listan över viktigt vetande!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top