Bilder, Tjernobyl 25 år senare

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Den flygande igelkotten


Jag tror han blivit färdigrostad för idag:)

Jag har inga av mina barn i närheten, men jag är tämligen säker på att dom vet vad som hände i Tjernobyl och inte nog med det så vet dom hur mångta atombomber som har fällts i krig och var dom fälldes...

Det är ju inga bagatellartade detaljer...

Jag vet jag vet jag vet jag vet :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror han blivit färdigrostad för idag:)

... Nej:D

Men för att hålla oss till trådämnet. Tyckte bilderna var ganska häftiga, snacka om spökstad... Är det fortfarande väldigt farligt att vistas där? Skulle vara häftigt att uppleva på nära håll...
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Den jämförelsen gjorde du genom att hävda att det är lika illa att äldre människor inte vet något om datorer som att du inte vet något om en av de största katastroferna i mannaminne:) Det hemska är ju att du inte ens inser hur dumt det låter. Du är i din enfald totalt ovetandes om en händelse som kostade mängder av människor livet och som ställde till problem i stora delar i världen i flera år efter att det hade hänt, och menar på fullaste allvar att det är lika illa att inte kunna något om datorer? Du borde fanimig skämmas, på allvar:) Men det har du väl inte vett till, tyvärr...

Seriöst, man behöver inte vara intresserad av historia för att inse värdet av det och åtminstone bilda sig ett hum om några av de större händelserna i världshistorien. Det hör för fan till allmänbildning att känna till vad som hände i Tjernobyl. Jag är inte heller särskilt intresserad av historia, men Tjernobyl och en del andra större händelser känner jag åtminstone till i grova drag. Problemet är att om ingen i hela världen vore intresserad av historia så skulle mänskligheten antagligen upprepa alla sina större misstag, eftersom det inte skulle finnas någon som kände till att "det här har vi testat förr, och det gick inte så bra". Vi går ju framåt för att vi lär av våra misstag. Sug lite på den tanken, och se sen till att skaffa dig lite allmänbildning. Det är fan din plikt som människa att känna till bland annat vad som hände i Tjernobyl:fakta
och rostingen fortsätter.............

som jag sa tidigare, jag är medveten om att tjernobyl tog många människors liv och att stället inte går att bo på, jag visste bara inte vad som orsakade hela spektaklet.

mina 2 alternativ var:
atombomb.
kärnkraftverk som gick åt pipan.

det visade sig vara kärnkraftverk och nu vet jag det, punkt.

hejdå tråden :hej
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Från det ena till det "andra", eller till tråden. Jag planerar en MC-tur via lite Östeuropeiska länder ner till Kroatien till sommar. Gissar på att Ukraina (speciellt Tjernobyl) är kanske en för lång avstickare. Hade dock varit väldigt intressant att kört en sån runda annars.

Javisst hade det =)

Jag såg en sida där en kille dokumenterade sin färd in i Tjernobyl, turisttur då.

Var väldigt intressant att läsa, samt lite skrämmande om hur han blev stoppad av medföljande militär när han var påväg att gå av vägen.

Det var strängt förbjudet att vistas i vegetationen och man fick endast röra sig på vissa områden.

Självklart med sin egna lilla Geiger-mätare runt halsen
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
... Nej:D

Men för att hålla oss till trådämnet. Tyckte bilderna var ganska häftiga, snacka om spökstad... Är det fortfarande väldigt farligt att vistas där? Skulle vara häftigt att uppleva på nära håll...

Nja, farligt och farligt. Beror på hur man definierar det. Som jag förstått så kan visa asfalt och betongvägar nästan vara "rentvättade" av regn och därmed skulle man kunna vistas på de flera månader i sträck utan att få i sig en dödlig dos. Å andra sidan så kan allt skifta 1000-fals på bara ett par meter ute i öppna jorden. Me3n håller man sig på asfaltvägarna så ska det visst gå väldigt bra att vistas där.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja, farligt och farligt. Beror på hur man definierar det. Som jag förstått så kan visa asfalt och betongvägar nästan vara "rentvättade" av regn och därmed skulle man kunna vistas på de flera månader i sträck utan att få i sig en dödlig dos. Å andra sidan så kan allt skifta 1000-fals på bara ett par meter ute i öppna jorden. Me3n håller man sig på asfaltvägarna så ska det visst gå väldigt bra att vistas där.

Aha, förstår. Tack för svaret:)
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
men herregud...................................................................

vad tjänar jag på att kunna historia? inte ett skit.


en gång för alla jag kan inte historia, jag bryr mig inte om historia och jag kommer aldrig bry mig om historia

Nej uppenbarligen inte, men du kanske borde ändra lite på det.
vad du tjänar på att kunna historia ? tja du slipper bli sedd som "the village idiot" jag vet inte vad du tycker men tja det kan ju underlätta livet lite.
 

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Ort
karlshamn
Hoj
retarrrrrrd
Denna frågan kanske redan har avhandlats när det gäller denna katastrofen! men:

Någon dag efter olyckan så grävde man ur en tunnel under hela byggnaden, massor av arbetare trillade av pinnen, men hade dom ej grävt ut detta och stoppat "härdsmältan" från att nå grundvattnet/underjordisk vattenreservoar så sägs det att det skulle bli en ENORM och då menar dom ENORMT jäkla gigantisk explosion (Tsar bomba=slänga sig i väggen, halva Europa stendött)

Vad beror detta på? under första tiden av olyckan sprutade brandmän massor med vatten på själva härden, men då small det inte.

kan någon förklara?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Denna frågan kanske redan har avhandlats när det gäller denna katastrofen! men:

Någon dag efter olyckan så grävde man ur en tunnel under hela byggnaden, massor av arbetare trillade av pinnen, men hade dom ej grävt ut detta och stoppat "härdsmältan" från att nå grundvattnet/underjordisk vattenreservoar så sägs det att det skulle bli en ENORM och då menar dom ENORMT jäkla gigantisk explosion (Tsar bomba=slänga sig i väggen, halva Europa stendött)

Vad beror detta på? under första tiden av olyckan sprutade brandmän massor med vatten på själva härden, men då small det inte.

kan någon förklara?

Det var kylvattnet de tömde, annars hade det blivit det blivit en ångexplosion.
Svagt minne av det iaf :va
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Edit: Glömde ju titta på bilderna i hastigheten. De var väl värda minuterna. Fy fan, svårt att sätta sig in i vad som gick genom huvudena på de stackars satar som fick ge sig in i skiten för att röja upp...

du vet väl att ingen i hela världen gillar språkpoliser?

Däremot älskar nästan alla när någon försöker lära ut vettig meningsbyggnad, konsten att använda versaler, punkt och komma och läslig styckeindelning. :tummenupp

Skitbra saker att kunna, för behärskar man det inte blir man inte tagen på allvar när man skriver saker. Det gör att man inte blir kallad på intervju när man söker jobb och att folk hackar på en i forum på nätet.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det var kylvattnet de tömde, annars hade det blivit det blivit en ångexplosion.
Svagt minne av det iaf :va

Det var en Ångexplosion som var orsaken till att reaktortanken gick sönder.

Denna kärnreaktor var bygg på så sätt att när vatten förångades så ökade effekten, hade härdsmältan då fått en obegränsad tillgång till vatten så hade det antagligen smällt så in i h-e
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag är också född efter 86, och inte heller speciellt intresserad av historia. Hade inte ens historia på gymnasiet. Men känner ändå till & tycker faktiskt att det hör till allmänbildningen att känna till vissa saker, som t ex. Tjernobyl, Förintelsen, Apartheid, Estonia för att nämna några.

Då finns det hopp alltså :tummenupp

Jag hade historia i grundskolan och i gymnasiet, hade inget val. Jag är nämligen uppväxt i DDR-Sverige :)

Ändock är jag inte så gammal :mattias

Edit: En anekdot. När olyckan i Tjernobyl hände så var vi uppe i Härjedalen och plockade hjortron som vi sedan slängde då morsan var rädd att de var kontaminerade av radioaktivt nedfall från det som drev in över Sverige.

men herregud...................................................................
vart har jag gämfört ms på en skärm med andra världskriget?

eftersom han förvänta sig att jag ska kunna allt om allt i historien så drog jag till med några enkla saker om datorer som dom flesta borde kunna exempelvis när man ska köpa ny dator.

kan vara bra att veta vad det är för gpu, cpu ms osv om man vill köpa en så bra dator som möjligt till ett bra pris.

vad som startade en revolution vet jag inte, kanske att nm tekniken blev bättre?(fast dedär är ju också historia nästan).

vad tjänar jag på att kunna historia? inte ett skit.




en gång för alla jag kan inte historia, jag bryr mig inte om historia och jag kommer aldrig bry mig om historia

Du hade inte funnits om din mor och far inte haft en historia tillsammans.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Keep digging buddy.

jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.

Kommer du ihåg svaret på detta om 25 år så kan du också lite historia:)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top