Bilder, Tjernobyl 25 år senare

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
men börja grina för att jag inte är intresserad av historia och förmodligen skolkade på just den lektionen där dom pratade om tjernobyl...

fan va ni har mens asså.

:tummenupp

bara fråga om de minns harrisburg olyckan :D

bara gamla griniga gubbar, lära sig massa årtal hit och dit, finns vettigare saker att lära sig, tjernobyl kan man iofs ex. ta upp på biologi/fysiklektionen

För att historia kanske är lite tyngre än att kunna hantera en jävla Ifån??

och vad har WW2-lektionerna lärt dig som du har nytta av?

ganska säker på att du i vardagen har större nytta av en iphone :D
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Man har ju undrat hur Tjernobylsmällen påverkat Sverige, förutom bär och vilt de efterföljande åren? Kan radioaktiviteten ha fått kromosomer, relaterade till förståndet, hos dem födda de följande 10 åren att krokna?

Antalet fall med sköldkörtelcancer har visat sig öka hos de som var barn och bodde i närheten av Tjernobyl 1986.
De 300 bekräftade fallen av sköldkörtelcancer som finns i Sverige årligen har sannolikt inget med härdsmältan i Ukraina att göra då tillskottet av strålning från Tjernobylolyckan ligger långt under de gränsvärdena strålskyddsinstitutet anger.

Sammanfattning från strålsäkerhetsmyndigheten:
http://www.stralsakerhetsmyndighete...yl-En-sammanfattning-femton-ar-efter-olyckan/

Rapporten i sin helhet:
http://www.stralsakerhetsmyndighete.../Rapport/Stralskydd/2001/ssi-rapp-2001-07.pdf
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Driver du med oss??
Det är numera allmänt känt att ungdomarna har noll koll på nutidshistoria, vilket är förbannat jävla sorgligt, om du tycker det är viktigare att kunna hantera senaste mobilen eller ett jävla TV-spel får det stå för dig!

vad är nutid? 2010 eller ex. ww2?, att kolla på armadillo och andra filmer, ha koll på att israeler använder fosfor mot civilbefolkning, Iran och Kim Fjong framställer kärnvapen osv. osv.?

[YOUTUBE-ID]0DDuRraJbOg[/YOUTUBE-ID]

tja, jag är helt ointresserad av historia så jag har inte brytt mig nåvidare att forska i ämnet.

snart klagar de väl på dig att du inte läser bibeln och inte går i kyrkan på söndagar :hihi

Vad kan du om:
WW1
WW2
Hindenburg
Titanic
Martin Luther King
Ghandi
Nordirland
Falklanskriget
Palmemordet


Menar inte att vara taskig, men jag oroas över vad fan dom lär ut (eller inte) i skolan nuförtiden...
:gnissla

jag minns inget av det du räknar upp från skoltiden fastän jag inte skolkade, utan att direkt känna till något om de sakerna men väl tekniska saker så har jag gjort en del nytta, andra som var mer intresserade av historien gick med i BSS osv.

vad vet du om palmemordet? det är fortfarande en öppen utredning.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
De 300 bekräftade fallen av sköldkörtelcancer som finns i Sverige årligen har sannolikt inget med härdsmältan i Ukraina att göra då tillskottet av strålning från Tjernobylolyckan ligger långt under de gränsvärdena strålskyddsinstitutet anger.
Svenskar - och andra - i Afghanistan utsätts nog för större risk pga av det utarmade uran jänkarna sprider ut.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Svenskar - och andra - i Afghanistan utsätts nog för större risk pga av det utarmade uran jänkarna sprider ut.

Alldeles säker är det så. Har du några forskningsresultat på hur stora doser strålning detta utarmade uran utsätter folk i Afganistan för?
Vidare, har du några teorier om det i sin tur leder till ökat antal sköldkörtelcancerfall?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Alldeles säker är det så. Har du några forskningsresultat på hur stora doser strålning detta utarmade uran utsätter folk i Afganistan för?
Vidare, har du några teorier om det i sin tur leder till ökat antal sköldkörtelcancerfall?
Menar inte specifikt sköldkörtelcancer, mer strålskador i allmänhet.

Har inga forskningsresultat men så kategoriskt som US Army & Co förnekat alla samband mellan Iraksjukan och DU-ammunition så finns det säkert ett sådant...
 

0scar

Guest
jag kan väldigt lite om samtliga somsagt.
ska vi vända på steken? vad kan du om dagens teknik?

hur många kärnor har en i7 processor?
vad är en gpu?
hur många ghz är världens snabbaste gpu på?
vad är en psu?
hur många ms ligger en genomsnittlig dator plattskärm på?
vad betyder fps?

edit detta är väldigt enkla saker som alla med en dator borde känna till, exempelvis bra att veta när man ska köpa en ny dator.

Du verkar ligga pa samma intelligens-niva, stroppighet och egofixering som Ung&Retarded-deltagare, det du nyss rabblade upp ar teknik-nordarnas kunskap medan du konsekvent ignonerar ALLMANBILDNING!

Ifall du tittade upp fran din lilla skarm, hade du haft en normal kunskapsniva vad det galler det som format samhallet och varlden DU lever i. Visst, historia behover inte vara allas favorit, men for helvete....:huvet

Forresten, det dar med vem du respekterar och inte respekterar var nagot min syrra drog nar hon var 13. Lika irriterande, krakframkallande barnsligt da fran henne som det ar fran dig. Schas ivag till moppefuckoghettot med dig!
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Schas ivag till moppefuckoghettot med dig!

Ring afghanistan och många andra länder och fråga vilken allmänbildning de har, blir du lyckligare och ex. mer kunnig i ditt yrke av att känna till ex. Rwanda?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmordet_i_Rwanda


vart på världskartan står det att man som svensk ska känna till alla katastrofer bara för att vi har en grundskola?

Hur mycket religion kan ni?, ett ämne som undervisas i skolan, har ni inte läst hela bibeln och koranen osv. osv., tänk på allmänbildningen :näsblod
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Bilderna var fräna, men precis som 3D-film gav dom mitt gamla huvud värk. Överfixade milt sagt.

Sen till moppepojken: Jag sätter några hundra på att pojken inte vet så mycket om nyheter som inte är historia med. Irakkriget, Sverigedemokraterna i riksdagen, Afghanistan och Sveriges inblandning där osv.

Vissa ungdomar idag ser allt i framerate, GPUer och processorfläktar, det kommer dom bittert ångra en dag...

G.Ammal & B.Itter
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
har ni inte läst hela bibeln och koranen osv. osv., tänk på allmänbildningen :näsblod

Håller på.
Vill inte diskutera ett ämne jag har noll insikt i.
Hittills ser det inte bra ut för Islamanhängare.

Moppefuckon kommer alltid vara moppefuckon.
De växer upp.
Jag gjorde.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
nice du har alltså en spåkula? :yoparty

bäst du läser på om sharialagarna också så du inte tappar i allmänbildning på gamla dar :rolleyes:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia

Nej, men jag ser behovet av en bred kunskapsbas och förståelse för vad vi är och hur vi blev som vi blev (länder och människor) för att kunna utöva något mer stimulerande än att montera växelspaksknoppar på bandet på Volvo (inget illa ment men...)

Varför skall jag läsa på i din länk, eftersom jag anser det vara intressant hur muslimska länder och mellanöstern i allmänhet utvecklas så var det länge sedan jag skummade igenom det hela för att få ett hum om hur omvärlden ser ut. För att jag ser i min spåkula att jag kommer få nytta av det i framtiden.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top