Bilder, Tjernobyl 25 år senare

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ring afghanistan och många andra länder och fråga vilken allmänbildning de har, blir du lyckligare och ex. mer kunnig i ditt yrke av att känna till ex. Rwanda?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmordet_i_Rwanda


vart på världskartan står det att man som svensk ska känna till alla katastrofer bara för att vi har en grundskola?

Hur mycket religion kan ni?, ett ämne som undervisas i skolan, har ni inte läst hela bibeln och koranen osv. osv., tänk på allmänbildningen :näsblod

Att ha en bred kundskapsbas med lite kunskap om mycket och specialkunskaper i det som man själv tycker är intressant är önskvärt. Ju mer förslappade vi blir, desto närmare kommer kineserna att komma världsvälde.

Sen finns det ju hillbillies som vill leva lite utanför eller nördar som vill leva i GPU-kraftdiagram enbart. Fint, men dom blir ju antingen universitersdoktorer eller utstötta ;)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nej, men jag ser behovet av en bred kunskapsbas och förståelse för vad vi är och hur vi blev som vi blev (länder och människor) för att kunna utöva något mer stimulerande än att montera växelspaksknoppar på bandet på Volvo (inget illa ment men...)

Varför skall jag läsa på i din länk, eftersom jag anser det vara intressant hur muslimska länder och mellanöstern i allmänhet utvecklas så var det länge sedan jag skummade igenom det hela för att få ett hum om hur omvärlden ser ut. För att jag ser i min spåkula att jag kommer få nytta av det i framtiden.

visst kan det vara bra med bred kunskapsbas men vad man är intresserad av måste man ju bestämma själv och inte säkert det står i skolschemat, Einstein gillade väl inte skolan direkt och någon nytta gjorde han väl ändå.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Att ha en bred kundskapsbas med lite kunskap om mycket och specialkunskaper i det som man själv tycker är intressant är önskvärt. Ju mer förslappade vi blir, desto närmare kommer kineserna att komma världsvälde.

Sen finns det ju hillbillies som vill leva lite utanför eller nördar som vill leva i GPU-kraftdiagram enbart. Fint, men dom blir ju antingen universitersdoktorer eller utstötta ;)

vem vet, bara för att han kanske är mer intresserad av datorer än historia kanske han blir en av de som är med och stoppar kinas världsherravälde

historielektioner osv. i skolan är väl så tråkiga, det kanske är en del av problemet och inte ungdomarna....
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
vem vet, bara för att han kanske är mer intresserad av datorer än historia kanske han blir en av de som är med och stoppar kinas världsherravälde

historielektioner osv. i skolan är väl så tråkiga, det kanske är en del av problemet och inte ungdomarna....

Problemet (som jag ser det må jag tillägga) är att dagens "ungdomar" (inte alla, men många) är helt ointresserade av vad vi har i ryggsäcken.

Jag respekterar att man är intresserad av nutid, det är jag själv. Men, man skall inte glömma det som varit. Vilket sätt man tar in informationen är ju upp till var och en, men internet är ju fantastiskt på det sättet som information sprids.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
visst kan det vara bra med bred kunskapsbas men vad man är intresserad av måste man ju bestämma själv och inte säkert det står i skolschemat, Einstein gillade väl inte skolan direkt och någon nytta gjorde han väl ändå.

Niels Bohr höll på att få underkänt i fysik.
Sedan fick han nobelpriset i det samma.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Problemet (som jag ser det må jag tillägga) är att dagens "ungdomar" (inte alla, men många) är helt ointresserade av vad vi har i ryggsäcken.

Jag respekterar att man är intresserad av nutid, det är jag själv. Men, man skall inte glömma det som varit. Vilket sätt man tar in informationen är ju upp till var och en, men internet är ju fantastiskt på det sättet som information sprids.

man kan ju hoppas att de gör vad som är bäst för dem, lite intressant hur snabbt utvecklingen går, ex. med Kina så visst är internet bra.

[YOUTUBE-ID]QhaufmsGwTc[/YOUTUBE-ID]

Niels Bohr höll på att få underkänt i fysik.
Sedan fick han nobelpriset i det samma.

haha, låter som det var eleven som betygsatt läraren.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det mest intressanta är ju snorvalparnas förmåga att i skolåldern veta vilka ämnen dom kan skita i för att dom aldrig kommer att behöva dom kunskaperna...

"Jag behöver inte kunna matte för jag ska bli busschaufför"

"Jag behöver inte kunna historia, för jag ska jobba med data, det är bättre att jag ägnar mig åt att memorera dagens processortyper"

Skulle jag ha ägnat mig åt att memorera processortyper när jag gick i skolan skulle jag kunna redogöra för Sinclair och ABC datorer.....

Hur nyttig är den kunskapen i dag?
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Jag tror att "empo021" driver med alla, för så där trångsynt och dum kan väl ingen fullt frisk människa vara...? (eller...?)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Skulle jag ha ägnat mig åt att memorera processortyper när jag gick i skolan skulle jag kunna redogöra för Sinclair och ABC datorer.....

Hur nyttig är den kunskapen i dag?

jag ska checka med Bill Gates hans historiekunskaper vid tillfälle, misstänker att det inte var hans starka sida.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag ska checka med Bill Gates hans historiekunskaper vid tillfälle, misstänker att det inte var hans starka sida.

Jag ska genast skriva ut mitt inlägg och spara det så att jag kan äta upp det när TS här blivit lika framgångsrik...

Jag lovar!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man behöver inte ha några större kunskaper om nåt för att bli framgångsrik.Se bara på Maria Montazami
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top