Jesperado
Ny medlem
Vet inte om ja kan hålla med om att det är förmildrande omständighet.. ser det som ytterligare en anledning att inte "bara svänga" utan ta det ännu försiktigare...
men alla kan fela.. ingen är perfekt..
Du menar att om man bara kan se 100 meter framåt efter korsningen man ska svänga i kan man aldrig svänga på en 70-väg, för att det kan komma någon i 300km/h från andra hållet eller bakifrån som du inte har en chans att se och då smäller det?
Nu talar vi inte om en skymd korsning eller liknande, utan bara att hastigheten hos det andra fordonet varit så hög att det inte fanns i ditt synfält när du påbörjade svängen men ändå hann fram till dig innan du avslutat svängen. Det är av denna anledningen det finns hastighetsbegränsningar.
Det skulle t.ex. bli extremt jobbigt för mig att ta mig ut på vägen från mitt hus om man var tvungen att ta hänsyn till extrema hastighetsöverträdelser. Jag kör ut på en 70-väg, kommer någon i 70km/h från höger hinner jag lätt ut och accelerera iväg till vänster om den inte syntes när jag började köra. Kommer någon i 100km/h eller strax däröver funkar det men kan bli ganska tight. Kommer någon i 150km/h eller fortare är han/hon chanslös och kommer att antingen få väja ut på åkern eller köra på mig.
Jag kommer INTE att känna mig skyldig om en motorcykel kör in i mig bakifrån om den kom i 200km/h och därmed praktiskt sett var omöjlig för mig att se och därmed lämna väjningsplikt för.