Bilförare frias efter dödsolycka

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
sätter man sig i bilen eller på hojen med droger i kroppen så har man gjort sitt val.
hur ofta ser man inte att den som kört drogpåverkad o kört ihjäl någon annan klarar sig i stort sett oskadd.
det var ju för väl att tanten klarade sig:tummenupp

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Med tanke på att det har pumpats ut skräckpropaganda sen 70-talet i både media och skolgång så är det förståeligt att många är indoktrinerade på att reagera på ordet "droger" på detta vis. Lika tragiskt att läsa varje gång. Jag försvarar dock inte rattonykterhet på något sätt.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men snälla, inte hela denhär diskussionen en gång till XD, läs tråden innan ni postar mer "rätt åt han om han tagit en treo och kör hoj-skit"

Tack för uppdateringen! känns bra att veta att det finns lite mer rättvisa i högre instans

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
sjukt att hon frias i tingsrätten..
Dels för vållande då det inte kan ha funnits några tvivel på att hon verkligen va vållande och sen att göra en illegal vänstersväng på landsväg..

dessa olyckor vållar många MC-förare, och andra trafikanter med för den delen, livet varje år.. borde vara jävligt hårda straff på denna typen av trafikbrott!

avskyvärt att hon blev friad.. hade jag varit anhörig till en sån här händelse där den vållande frias hade ja dragit allt till sin spets och antagligen blivit helt tokig på kuppen.

är verkligen svenska tingsrätter så inkompetenta så är de väl lika bra att lägga ner skiten och ha e nhovrätt som lägsta instans?

Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Har det kommit fram vilka droger det handlade om? Då du får köra på vissa narkotikaklassade mediciner.. Tex hade han recept för de substanser han hade i kroppen? Dåligt med information iaf..

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Men snälla, inte hela denhär diskussionen en gång till XD, läs tråden innan ni postar mer "rätt åt han om han tagit en treo och kör hoj-skit"

Tack för uppdateringen! känns bra att veta att det finns lite mer rättvisa i högre instans

haha lugna sig :D

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
sjukt att hon frias i tingsrätten..
Dels för vållande då det inte kan ha funnits några tvivel på att hon verkligen va vållande och sen att göra en illegal vänstersväng på landsväg..

dessa olyckor vållar många MC-förare, och andra trafikanter med för den delen, livet varje år.. borde vara jävligt hårda straff på denna typen av trafikbrott!

avskyvärt att hon blev friad.. hade jag varit anhörig till en sån här händelse där den vållande frias hade ja dragit allt till sin spets och antagligen blivit helt tokig på kuppen.

är verkligen svenska tingsrätter så inkompetenta så är de väl lika bra att lägga ner skiten och ha e nhovrätt som lägsta instans?

Vart står det att den var illegal?

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
HJÄLP! DROGER!! =O

Säkert ingen här som rökt en joint i sina dagar. Saken är att månader efter du har vart "påverkad" finns det fortfarande spår i kroppen, inget säger att han var påverkad.

Däremot "hög fart" kan man ju reagera på. Kom han i 200 från andra hållet så hade kanske inte jag/vi heller hunnit reagera, vem är skyldig...?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Om tingsrätt och hovrätt alltid skulle komma fram till samma resultat hade det väl varit väldigt meningslöst att ha två instanser...

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Vart står det att den var illegal?

Alla vänstersvängar på landsväg och motorväg är illegala om man inte har fritt körfält framåt OCH bakåt för att genomföra svängen på ett säkert sätt.
Därmed illegal handling som striden mot trafiklagen.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Alla vänstersvängar på landsväg och motorväg är illegala om man inte har fritt körfält framåt OCH bakåt för att genomföra svängen på ett säkert sätt.
Därmed illegal handling som striden mot trafiklagen.

Hmm, vad säger ATT detta var en sådan? Jag orkar inte ens gå in på det andra nu, men Googla på trafikförordning, grundlag. Tyvärr finner du inte roktig vad du skriver....

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
sätter man sig i bilen eller på hojen med droger i kroppen så har man gjort sitt val.
hur ofta ser man inte att den som kört drogpåverkad o kört ihjäl någon annan klarar sig i stort sett oskadd.
det var ju för väl att tanten klarade sig:tummenupp

Jag kör med droger i kroppen dagligen och ser absolut inget problem eller fel med det, hade det varit farligt hade det dessutom mest troligt varit olagligt.
Tvärtom är jag garanterat en bättre fordonsförare efter mitt morgonkaffe än jag hade varit om jag av någon anledning missar kaffet innan avfärd.

Hmm, vad säger ATT detta var en sådan? Jag orkar inte ens gå in på det andra nu, men Googla på trafikförordning, grundlag. Tyvärr finner du inte roktig vad du skriver....

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till de mest grundläggande trafikreglerna?

SFS 1998:1276 24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

SFS 1998:1276 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Om din sväng orsakar en olycka har dessa regler rimligtvis inte efterföljts, och svängen är då per definition olaglig.

Last edited:

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Tanten svängde ut på en vägen och mc:n kom fort och tanten hade solen i ögonen. Vad är problemet vad gäller domen? Klart som fan att tanten ska frias! Ingen i tråden har nämnt att det fins något som heter att man ska kunna stanna även om reglerna inte kräver detta. Denna regel dras naturligtvis inte till sin spets. Men om mc:n hållit gällande hastighet och tänkt lite hade han kanske fått stopp på hojen. Vi har rättspraxis alá Sverige. I Usa hade tanten åkt i fängelse vilket ju är groteskt!!!

Hur många kan de mest grundläggande trafikreglerna egentligen? Många har ingan aning hur man enligt regler ska bete sig i i rondell. Att regler ändras vet inte vissa. Och även om de vet detta så tycker det att "jag har kört så här i 30 år" så jag fortsätter med det.

Jag undviker ju vänstersvängar från vägen i tät trafik om jag kan. Med mc:n ska det mycket till för att jag ska stå där som ett mål mitt i vägen i tät trafik. Man står ju faktiskt still mitt i vägen för att väja för mötande. Jag kan inte vara säker på att de som kommer bakom verkligen ser mig ståendes där i mitten med bromsljus och vänsterblinkersen på. Min självbevaresledrift slår till när jag sitter på en hoj.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Jag kör med droger i kroppen dagligen och ser absolut inget problem eller fel med det, hade det varit farligt hade det dessutom mest troligt varit olagligt.
Tvärtom är jag garanterat en bättre fordonsförare efter mitt morgonkaffe än jag hade varit om jag av någon anledning missar kaffet innan avfärd.

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till de mest grundläggande trafikreglerna?

SFS 1998:1276 24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

SFS 1998:1276 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Om din sväng orsakar en olycka har dessa regler rimligtvis inte efterföljts, och svängen är då per definition olaglig.

danke.. satt precis å letade efter det..

vad som säger att hon gjorde en vänstersväng på landsväg?
står ju i artikeln.. :va

Last edited:

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Tanten svängde ut på en vägen och mc:n kom fort och tanten hade solen i ögonen. Vad är problemet vad gäller domen? Klart som fan att tanten ska frias! Ingen i tråden har nämnt att det fins något som heter att man ska kunna stanna även om reglerna inte kräver detta. Denna regel dras naturligtvis inte till sin spets. Men om mc:n hållit gällande hastighet och tänkt lite hade han kanske fått stopp på hojen. Vi har rättspraxis alá Sverige. I Usa hade tanten åkt i fängelse vilket ju är groteskt!!!

Hur många kan de mest grundläggande trafikreglerna egentligen? Många har ingan aning hur man enligt regler ska bete sig i i rondell. Att regler ändras vet inte vissa. Och även om de vet detta så tycker det att "jag har kört så här i 30 år" så jag fortsätter med det.

Jag undviker ju vänstersvängar från vägen i tät trafik om jag kan. Med mc:n ska det mycket till för att jag ska stå där som ett mål mitt i vägen i tät trafik. Man står ju faktiskt still mitt i vägen för att väja för mötande. Jag kan inte vara säker på att de som kommer bakom verkligen ser mig ståendes där i mitten med bromsljus och vänsterblinkersen på. Min självbevaresledrift slår till när jag sitter på en hoj.

Reglerna gäller oavsett solens läge och övrig trafiks hastighet. Körde motorcyklisten så fort att tanten inte hade möjlighet att se den innan hon påbörjade svängen är det naturligtvis inte tanten som ska straffas, trots att hon fortfarande bröt mot lagen. Det är en så kallad förmildrande omständighet.

Kan du inte göra vänstersvängen på ett säkert sätt ska du inte "stå mitt i vägen som ett mål". Du ska fortsätta köra, vända på lämplig plats och ta svängen som en högersväng på vägen tillbaka istället.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Reglerna gäller oavsett solens läge och övrig trafiks hastighet. Körde motorcyklisten så fort att tanten inte hade möjlighet att se den innan hon påbörjade svängen är det naturligtvis inte tanten som ska straffas, trots att hon fortfarande bröt mot lagen. Det är en så kallad förmildrande omständighet.

Kan du inte göra vänstersvängen på ett säkert sätt ska du inte "stå mitt i vägen som ett mål". Du ska fortsätta köra, vända på lämplig plats och ta svängen som en högersväng på vägen tillbaka istället.

Ja och detta skrev jag precis med andra ord. Men en upprepning skadar ju aldrig för jag var kanske otydlig. :D

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Tanten svängde ut på en vägen och mc:n kom fort och tanten hade solen i ögonen. Vad är problemet vad gäller domen? Klart som fan att tanten ska frias!
...

Jag har ett stort problem med detta. Om jag har solen i ögonen och inte ser något, då chansar jag väl för f-n inte och kör ändå!!!
Bra att hon blev fälld i hovrätten!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Då du får köra på vissa narkotikaklassade mediciner.. Tex hade han recept för de substanser han hade i kroppen? Dåligt med information iaf..

Nej det får du inte om det försämrar dig som förare.
Detta oavsett vilka mediciner du äter.
Recept eller ej spelar ingen roll.

Varningstriangeln tog bort för fyra år sedan.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR

Vet inte om ja kan hålla med om att det är förmildrande omständighet.. ser det som ytterligare en anledning att inte "bara svänga" utan ta det ännu försiktigare...
men alla kan fela.. ingen är perfekt..

Jag har ett stort problem med detta. Om jag har solen i ögonen och inte ser något, då chansar jag väl för f-n inte och kör ändå!!!
Bra att hon blev fälld i hovrätten!

:klappar

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
oavsett om killen hade droger i kroppen eller inte, rättfärdigar det inte den gamla tanten att agera pöbel.

men om vi ska vara realistiska så lär ju knappast tanten ha gjort detta på ren jävelskap.

Hans, som det står om i artikeln, sk höga hastighet blandat med hennes ouppmärksamhet fick väl situationen att bli som den blev.

skulle vilja säga "som man bäddar får man ligga" men det känns lite groteskt med tanke på killens utgång efter olyckan. som en annan sa, han kan ju faktiskt haft "drogerna" på recept. men enl vitten så körde han väldigt fort, och hade setts buskört tidigare (vilket ändå inte rättfärdigar att han skall dö för den sakens skull). men han hade kanske klarat sig iaf, om än med x antal frakturer/bruta ben osv.

Sen tycker jag personligen att kärringen ska ha ett kännbart straff just för att hon inte varit tillräckligt uppmärksam i trafiken.

hade jag själv varit vållande till annans död i samband med bilkörning(i en sån olycka) hade jag bett dem riva mitt kort på plats. man gör inte såna manövrar såvida man inte är bombsäker på att det är fritt.

mina 2 cent.........

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...