DesmoHellman
Gudomlig sporthojare
Måste bara sticka in med en sak som är rätt OT egentligen:
Jag retar mig något grymt mycket på hur folk säger att bilister inte kan uppföra sig mot motorcyklister i trafiken, att de aldrig tittar tillräckligt noga o.s.v. Jag ska statuera ett exempel:
Jag har haft körkort för hoj i snart 5 år och har kört aktiv under nästan hela denna perioden. När jag sitter på hojen kan jag ibland skrika idiot till en bilist som inte ser mig utan bara kör/svänger rakt ut.
För några veckor sedan satt jag i bilen bakom 2 motorcyklister. Höll gott om avstånd. Rätt vad det är får jag syn på att jag nästan har hojjarna uppe på motorhuven och jag får ställa mig på bromsen, för att de fick för sig att bromsa för en ekorre. Ingen skada skedd, men jag hade ju ögonen framåt hela tiden? Ja, men jag tittade inte PÅ motorcyklisterna utan på vägen framför. Trots deras bromsljus uppfattade jag inte att dom bromsade, jag såg inte ljusen, och jag såg inte ljusen tändas fast det var nästan precis bredvid där jag tittade.
Vad skrek jag då i bilen tror ni? IDIOT såklart.. Nu var det helt plötsligt hojjarna som inte kunde köra.
Att man inte uppfattar vissa saker i trafiken har inget med att man är dålig på att köra att göra. Det är helt enkelt så hjärnan är konstruerad. Man ser inte hojjar i trafiken lika ofta som bilar, därför blir det automatiskt att hjärnan inte noterar dem på samma sätt, undermedvetet.
Motorcyklister vet om det, bilister tänker inte på det för de har själva aldrig sett risken från samma vy som en hojjare har. Man kan inte anklaga dem för att vara askassa förare som inte hör hemma i trafiken p.g.a. det.
Alla reklamjippon för motorcyklister med budskapet "se mig" kommer aldrig nånsin fungera. Motorcyklar är ändå på pass sällsynt att den gamla hederliga "sannorlikhetsinlärningen" tar vid. Det kommer vi aldrig ifrån...
Förstår inte riktigt vad du far efter. Det finns idioter på alla fordon. Om du nu hade krossat en MC-ist för att denne bromsade för den ekorre/valross/hasselmus hade det varit ditt fel för att du inte hållt avståndet.
Nu klarade du situationen och allt stog rätt till. Ekorren kunde varit en älg och då hade inte inbromsingen varit konstig.
Det viktigaste är att man själv gör rätt, hela tiden.