Bilförare frias efter dödsolycka

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Alkohol är en drog, men man skiljer i sammanhanget på alkoholpåverkad/berusad förare och drogpåverkad förare.

Att kvinnan frias kan jag inte sitta här och ANTA varit ett felaktigt beslut:
Vittnesuppgifter om att mc-föraren kört vårdslös och obduktionen som visar att personen kört drogpåverkad kanske bara är två av flera anledningar till varför kvinnan frias.

Att köra vårdslöst kan ju faktiskt också ses på som att man vållar sin egen död. Kör du i 170km/h förbi en utfart med dålig sikt (exempelvis som i detta fall där kvinnan haft solen i ögonen) på en 50-väg så kan det bli problem med fordon som är på väg ut från nämnd utfart. På så vis har man ju delvis vållat sin egen död.

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
vilken bra jämförelse. :tummenupp.

Glad att jag inte har dig som kollega!!

Med min anmärkning hävdar jag snarare att det finns förbannat mycket som kan gå fel när du ger dig ut i trafiken i onyktert skick - inte att det var bra att snubben dog för att det fanns en överhängande risk att andra skulle dö om inte han gjorde det!

När det handlar om droger och körning så vill jag helt enkelt poängtera att dessa är en dålig kombination. Och det kan du fan inte säga emot.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Med min anmärkning hävdar jag snarare att det finns förbannat mycket som kan gå fel när du ger dig ut i trafiken i onyktert skick - inte att det var bra att snubben dog för att det fanns en överhängande risk att andra skulle dö om inte han gjorde det!

När det handlar om droger och körning så vill jag helt enkelt poängtera att dessa är en dålig kombination. Och det kan du fan inte säga emot.

Ska du lära mig vad som händer när man kombinerar alkohol/droger med bil/mc körning?

Självklart är det inte okej att köra drogpåverkad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Enligt vittnen så framfördes hojen på ett sådant sätt att olyckan antagligen hade kunnat inträffa även om hon hade sett hojen. Jag har varit nära att få en hoj i sidan då en idiot körde långt över gällande 70-gräns och som ni vet så är det svårt att avgöra hastigheten på ett mötande fordon på två hjul.

Så här är det: Om man kör motorcykel så får man räkna med att köra för mötande bilister osv också, annars har man genast kastat bort ett par bra chanser här i livet. Han gjorde inte det så även om kärringen kan tyckas ha gjort fel så var det uppenbarligen en jävla klant som inte kunde köra hoj. Man kan inte "räkna" kallt med att bilisten som ska svänga över vägen ser att man är på väg.

Hur många håller stumt när det står en bil vid vägkanten och väntar på att köra ut? Om man svarar ja på denna fråga så bör man klippa isär sitt körkort eller skaffa en hjärna.

Last edited:

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Nu har jag inte läst hela tråden men "drogpåverkad förare" kan ju betyda i princip vad som helst. Jag har själv fått medicin som man kanske inte bör köra på men efter att läkaren intygade att det inte var någon direkt fara samt att jag väntade ett tag för att vänja kroppen vid medicinen så körde jag bil och det var inga som helst problem även om ett blodprov säkert hade avslöjat att jag hade "droger" i blodet. Krockade även när detta begav sig men det berodde på att en bil körde rakt in i
i sidan på min bil så det var inte så mycket att göra.

Om det nu var någon som knarkade så får han skylla sig själv men det kan ju även ha varit lagliga "droger".

Vissa åker dit för rattfylla efter en "folköl" medans andra kan dricka en stor stark innan dom åker dit.

Tycker inte att man ska skylla på någon innan man vet hur det egentligen låg till.

Som sagt har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om han var lknarkare/full eller inte och om han nu var något av det så tycker jag faktiskt att han får skylla sig själv, man ger sig inte ut i trafiken om man är märkbart påverkad.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Nu har jag inte läst hela tråden men "drogpåverkad förare" kan ju betyda i princip vad som helst. Jag har själv fått medicin som man kanske inte bör köra på men efter att läkaren intygade att det inte var någon direkt fara samt att jag väntade ett tag för att vänja kroppen vid medicinen så körde jag bil och det var inga som helst problem även om ett blodprov säkert hade avslöjat att jag hade "droger" i blodet. Krockade även när detta begav sig men det berodde på att en bil körde rakt in i
i sidan på min bil så det var inte så mycket att göra.

Om det nu var någon som knarkade så får han skylla sig själv men det kan ju även ha varit lagliga "droger".

Vissa åker dit för rattfylla efter en "folköl" medans andra kan dricka en stor stark innan dom åker dit.

Tycker inte att man ska skylla på någon innan man vet hur det egentligen låg till.

Som sagt har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om han var lknarkare/full eller inte och om han nu var något av det så tycker jag faktiskt att han får skylla sig själv, man ger sig inte ut i trafiken om man är märkbart påverkad.

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg så jag vet inte vad du tagit, eller hur mycket av det.... men jag trippar gärna me dig ba du kör! :yoparty

Du, ta å läs tråden!

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Märkbart påverkad är också en tolkningsfråga,... vissa ser sig som ok att köra med 1 promille i kroppen även om alla andra inser att det är galet.
Jag har inte så bråttom till kistbotten att jag måste köra om jag skulle vara påverkad, tar inte ens huvudvärkstabletter om det inte krisar.

adde> varför känner du sån empati för nån som bidragit till sin egen död? känn lite jävla empati för tanten som ska behöva lida för nån annans misstag.
liknelsen med barnen kunde mycket väl varit en verklighet.

Just i det här fallet behöver det inte varit någons direkta fel just i olycksögonblicket, bara en ren olyckshändelse pga solen.

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Ska du lära mig vad som händer när man kombinerar alkohol/droger med bil/mc körning?

Självklart är det inte okej att köra drogpåverkad.

Förbannat bra att vi är överens på den punkten då. Då uppfattar jag det som att vår oenighet är gällande att inte bara se det som en trist händelse att motorcyklisten dog, utan även förstå att det är tragiskt att en äldre kvinna också lever med det på sitt samvete, trots att hon enligt vittnesuppgift ej varit ensam med att framförvålla olyckan.

I torsdagskväll, klockan cirka 23:30 så åker jag och polarn från Märsta strax före motorvägspåfarten E4 södergående - på vår sida om refugen så uppenbarar sig plötsligt ett par framlyktor. Uppskattningsvis ligger vi och mötande bil vardera mellan 70 och 90 km/h.

Om du minns så regnade det förbannat mycket den kvällen, och polarn trycker åt bromsen så att vi kanar förbi och med en halv meter och lite dikeskörning missar bilen som fått stopp på tvären mitt i vår färdriktning.

Medan vi utvärderar vad som hänt, fråga som "Vann vi chicken räjset?" dök upp så sticker bilen nu bakom oss iväg fort av bara helvete.

Stridspitt som man är så övertygar jag polarn till att göra en u-sväng och jaga fatt på bilisten, vilket han också gör. Vid nästa möjliga avfart har vi lyckats få föraren att se sig i backspegeln och stannar därför.

När jag kliver ur och går fram till bilen (vari man tänder innerbelysningen) så ser jag en kvinna som sitter och störtbölar. Kan nämna att jag jobbar inom sjukvården och drar på mig "jobbrollen" och blir über-snäll och frågar hur hon känner sig, vad som orsakat henne att hamna på fel sida av vägen, vart hon är på väg, berättar att alla i vår bil mår bra osv osv. Istället för att ringa snuten och beskylla henne än mer för sitt dråpliga misstag (hon är ju uppenbarligen redan i chock och har lärt sig sin läxa) så slutar det med att jag ser till att hon ringer sin man, sen sätter jag mig i hennes bil och kör henne hem med kompisen åtföljandes bakom.

Ehm, visst. Hon kunde med lätthet haft ihjäl oss, men även om så varit fallet - personligen så är jag förbannat lättförlåtande när människor gör misstag.

Om hon däremot varit berusad eller på annat sätt påverkad så hade jag ju självklart ringt snuten, för att sätta sig i bilen/på hojen när man är påverkad, det är ett val man gör. Att begå ett misstag under färdens gång, sånt händer. Och somliga misstag är allvarligare än andra, men dem är fan inget annat än olyckshändelser.

Summa summarum: Alla har inte för uppsåt att vara jävliga mot andra.

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Nu har jag inte läst hela ditt inlägg så jag vet inte vad du tagit, eller hur mycket av det.... men jag trippar gärna me dig ba du kör! :yoparty

Du, ta å läs tråden!

Ojdå, trampade tydligen på en öm tå. Har inte sett ditt inlägg förrän nu av någon anledning, ber om ursäkt för det.
Vadå "trippar"? Jag skulle aldrig få för mig att framföra ett fordon då jag är påverkad av alkohol eller liknande, medicinen är en sak, man "bör" inte köra men å andra sidan så lär det inte vara så farligt heller för då hade det funnits ett förbud mot det, hoppas jag.

Ja jag ska läsa hela tråden eftersom du ber så vänligt. Har du något att säga till mig privat så är du mer än välkommen att skicka PM istället för att skriva i tråden. :)

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nån som läst förundersökningen?
edit: eller domen.

Vila i frid. Lev i frid.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Sen är det ju tyvärr så att gamla kan köra bil trots att dom knappt kan gå...
Om man inte kan gå runt sin egen bil utan att hålla i takrailsen och ha bilen som rollator så skall man faan inte köra.

Det borde tyda på att man inte har full koll på sina ben och fötter, är inte det ett krav man borde ha på förare ?

Nu tänkte du inte riktigt hela varvet runt va? :)

Jag har träffat många förare som inte kan gå en enda meter och de kör bil hur bra som helst. Jag tror att deras olycksstatistik är betydligt bättre än vad den är för många av skribenterna i denna tråd.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
1. Kör aldrig med droger i kroppen

2. Även den bästa kan bli bländad

3. OM MCn färdats i för hög hastighet är det inte alltid så lätt att hinna med att se den

4. Hon kanske är "gaggig" men kan köra hur bra som helst. Jag tycker personligen att man borde införa läkarkontroller vid förnyelse av körkort. mao minst var 10de år.

Självklart är det sorgligt att ännu en människa fått sätta livet till oavsett omständigheter. Samt är det fruktansvärt vad damen genomgår, hon har garanterat inte räknat med att köra ihjäl någon på gamla dar...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka