Bilist som medvetet utsätter Mc-föraren för fara

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Jag har som mc-förare mycket tålamod med biltrafikanters beteende i trafiken då jag vet att många irriterar sig på mc-förares. Men när jag som plikttrogen motorcyklist ska göra en fullt laglig omkörning och bilister medvetet försvårar så är det riktigt illa.

Vad som hände var följande. Jag åker på landsväg 70 sträcka med en kompis. Hamnar bakom en bil och ser 100 m längre fram att det övergår till 90 väg kompisen drar om bilen. Så även jag går ut för att köra om. När jag är 3 meter ifrån så slänger gubben ratten åt vänster så hela bilen kastas ut alldeles framför mig. Jag panikbromsar, låser framhjulet och börjar vobbla och är så på när att gå omkull, innan jag lyckas räta upp hojen. När jag sen kör förbi så ser jag gubben skrikandes i bilen, pekandes och hyttandes. Med pulsen i 250 stannar jag till och funderar vad fan det var som hände.

Nu i efterhand växer ilskan alltmer...

Nån som varit med om något liknande?

Mvh

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nrober skrev:
2321986 Jag har som mc-förare mycket tålamod med biltrafikanters beteende i trafiken då jag vet att många irriterar sig på mc-förares. Men när jag som plikttrogen motorcyklist ska göra en fullt laglig omkörning och bilister medvetet försvårar så är det riktigt illa.

Vad som hände var följande. Jag åker på landsväg 70 sträcka med en kompis. Hamnar bakom en bil och ser 100 m längre fram att det övergår till 90 väg kompisen drar om bilen. Så även jag går ut för att köra om. När jag är 3 meter ifrån så slänger gubben ratten åt vänster så hela bilen kastas ut alldeles framför mig. Jag panikbromsar, låser framhjulet och börjar vobbla och är så på när att gå omkull, innan jag lyckas räta upp hojen. När jag sen kör förbi så ser jag gubben skrikandes i bilen, pekandes och hyttandes. Med pulsen i 250 stannar jag till och funderar vad fan det var som hände.

Nu i efterhand växer ilskan alltmer...

Nån som varit med om något liknande?

Mvh
Ja, några ggr i veckan... Ibland får man psykbryt o åker efter och hittar på nått hyss. Andra gånger talar förståndet lite högre och man låter dom vara.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Känns som att det är mer regel än undantag att det där händer.

Hur jag reagerar brukar vara i relation till min blodsockernivå... :)

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En fot i dörrn eller en hand på spegeln brukar funka...........

Fast se till att ditt regnr inte syns....

J

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
VR-8 skrev:
2321999 En fot i dörrn eller en hand på spegeln brukar funka...........

Fast se till att ditt regnr inte syns....

J
Inte så lämpligt att ligga så nära en rasande bilist. Hitta på något som inte riskerar ert egna liv istället!

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Jag har varit med om liknande, på odengatan. Kom fram till ett övergångsstället och 3 bilar stog och väntade på nån/några som skulle gå över. Jag puttrar förbi och stannar längst fram bredvid en volvo och väntar jag med.

När personerna gått över kör jag vidare ganska långt till vänster eftersom jag stog breve volvon, lugnt o fint, men när vi åker därifrån så han gasar som fan (aha en sån tänkte jag, e ju inte helt ovanligt) men sen prejjar ut mig i mötande trafiken.

Inte mkt o göra än o gasa på lägga sig framför, sagt och gjort.... lägger mig i mitten så han inte kan göra om det hela... då så kör han upp på trottoaren med 2 hjul så han kommer in på min insida och prejjar igen..just när vi möter en SL buss.. inte jättenära bussen, men hade han knuffat till mig så jag vingla så vete fan...

Iallafall, efter den manövern börjar han veva ner rutan och skrika.... jag va så jävla adrenalinstissad att jag veva till med baksidan av handen... inte speciellt hårt och inte alls något jag är stolt över, men va fan ville bara där ifrån o inte ha någe med han o göra ..

Han verkade inte ha alla chips i samma skål..passade sen på att passera en annan bil så han inte skulle få plats göra det för 3:e gången.. vem vet han kanske skulle ha lyckats då..

edit: jag o svenska språket e inte alltid bästa vänner

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vi körde en onsdags körning här i krokarna o en bilist hade väjningsplikt, för varje hoj tok han sats o låtasades åka ut så vi skulle bli skraja..
kul om nån skulle va ovan o bromsa omkull sig o dö :rolleyes:

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
HanneZ skrev:
2322006 Inte så lämpligt att ligga så nära en rasande bilist. Hitta på något som inte riskerar ert egna liv istället!

Vadå...det är ju rätt svårt att göra en omkörning om man inte närmar sig den man ska köra om..

Jag låg ju i den andra filen långt före...det var när jag nästan låg jämsides som han rattade till den dåren...

Mvh

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
semper skrev:
2322082 Jag har varit med om liknande, på odengatan. Kom fram till ett övergångsstället och 3 bilar stog och väntade på nån/några som skulle gå över. Jag puttrar förbi och stannar längst fram bredvid en volvo och väntar jag med.

När personerna gått över kör jag vidare ganska långt till vänster eftersom jag stog breve volvon, lugnt o fint, men när vi åker därifrån så han gasar som fan (aha en sån tänkte jag, e ju inte helt ovanligt) men sen prejjar ut mig i mötande trafiken.

Inte mkt o göra än o gasa på lägga sig framför, sagt och gjort.... lägger mig i mitten så han inte kan göra om det hela... då så kör han upp på trottoaren med 2 hjul så han kommer in på min insida och prejjar igen..just när vi möter en SL buss.. inte jättenära bussen, men hade han knuffat till mig så jag vingla så vete fan...

Iallafall, efter den manövern börjar han veva ner rutan och skrika.... jag va så jävla adrenalinstissad att jag veva till med baksidan av handen... inte speciellt hårt och inte alls något jag är stolt över, men va fan ville bara där ifrån o inte ha någe med han o göra ..

Han verkade inte ha alla chips i samma skål..passade sen på att passera en annan bil så han inte skulle få plats göra det för 3:e gången.. vem vet han kanske skulle ha lyckats då..

edit: jag o svenska språket e inte alltid bästa vänner

Att folk ens orkar reta upp sig så.. Idioter.. :fatta!

Socrates

Guest
Hittills har det bara hänt en gång.

Var ute på en 70-väg ute på landet och körde, kommer ikapp en vit skåpbil som ligger i 50-60km/h kanske. Så jag går ut åt vänter för att köra om, då går gubben ut där också...men eftersom det är en väg in till vänster längre fram antar jag att han gjorde så för att han skulle svänga. Ja ja, jag går över till höger sida och börjar dra på...precis när jag är på väg förbi bryter han över...sen upprepas det några ggr. Tog Reg.nr och fortsatte hemåt på en annan väg. Dock så hade jag glömt det innan jag kom hem :huvet

PS. Gubbens högra backspegel hängde i några kablar bara...jag var nog inte den första motorcyklisten han hade att göra med :hihi

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Rock ´n Robin skrev:
2321993 Iskallt o rulla upp brevid rutan.. kolla han i ögonen o sparka sönder rutan :arsele

Tanken slog mig att "råka" träffa hans backspegel med högerfoten om jag skulle åkt ikapp honom...men det var bara tanken. Handling är en annan sak, såsom han agerade exempelvis. Hade jag pajat hans bil hade nån annan motorcyklist fått ut för det...

Menmen. Nu har pulsen gått ner lite. Att det är fredag kväll och att jag knäppt en kall öl har inget med saken att göra... :)

Mvh

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
-97 CBR1000F
I det läget som beskrivs i första inlägget (och även det lite senare) finns bara ett rätt för mig. Stoppa gubben och ring polisen! Mordförsök är allvarliga saker!
Om inte annat så kanske det får gubben att inse att det sitter en människa på motorcykeln som han just försökte preja in i en buss.

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Förra veckan var jag med om en grej, körde 90 vägen mellan kungsör och köping. Ligger i kanske 100-110 och kör om de bilar jag kommer ifatt.

Kör om en vit volvo 745 som såg skabbig ut. Kommer sen ifatt några andra bilar och får möte så jag väntar med att köra om. Ligger kanske 10 meter bakom.

Då ser jag den vita volvon komma fatt i hög hastighet, killen kastar sig förbi mig på väggrenen och sen ut framför mig i luckan och kör om framförvarande bil.

Blev först bara så jävla förvånad, sen övergick det i ilska. :mad:

Började köra ifatt bilen, och gubben blev säkert lite skraj. Han gjorde ena livsfarliga omkörningen after andra och jag kände att det inte var värt att hänga på.

Har gått i flera dagar och varit sur över det inträffade, och något nummer tänkte man ju inte på att ta. Händer det igen har bilen en spegel mindre....

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Nrober skrev:
2321986 ...slänger gubben ratten åt vänster så hela bilen kastas ut alldeles framför mig. Jag panikbromsar, låser framhjulet... osv.
Mvh

Det läskiga i det här är att gubbfan med största sannolikhet har ett "på köpet" A på sitt körkort dessutom. :3freak Amatörpoliser klarar vi oss utan.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Malmus skrev:
2322117
Kör om en vit volvo 745 som såg skabbig ut. Kommer sen ifatt några andra bilar och får möte så jag väntar med att köra om. Ligger kanske 10 meter bakom.

Då ser jag den vita volvon komma fatt i hög hastighet, killen kastar sig förbi mig på väggrenen och sen ut framför mig i luckan och kör om framförvarande
Nästan samma sak hände mig utanför uppsala för nån månad sen. På väg från Gävle till Uppsala, precis efter Svista ser jag i backspegeln en Merca ligger max 5meter bakom mig, jag ligger väl åt höger i ung. 90km/h. Blir lite putt och slår av, då kommer idioten ännu närmare innan han blir skogstokig och kör om på insidan, vräker sig ut framför mig och drar om framförvarande bil också av bara farten. Jag hänger på och halar upp mobilen och knäpper kort på eländet. Vid första trafikljuset kör jag upp jämsides och ger honom en lagom mordisk blick, men han reagerar inte. En slickad typ i 20års-åldern i en skapligt fin Merca cab. Pappas bil kanske.... Jag kollade upp regnumret (syns bra på bilderna) men jag ringde aldrig upp honom....ingen ide kändes det som, han var ju fullt medveten om att han gjort en dumhet och jag hoppas han skämdes lite ändå. Han såg ju att jag knäppte kort och blev nog lite svettig ett tag över vad jag skulle göra med bilderna.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Pugho skrev:
2322106 I det läget som beskrivs i första inlägget (och även det lite senare) finns bara ett rätt för mig. Stoppa gubben och ring polisen! Mordförsök är allvarliga saker!
Om inte annat så kanske det får gubben att inse att det sitter en människa på motorcykeln som han just försökte preja in i en buss.

Japp, du har helt rätt, dock är det lätt o va efterklok, när man (iaf jag) är i situationen ville iaf jag bara få slut på det o komma därifrån.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024