Bilister. Finner inga ord!.!!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
De sa så till mig att eftersom jag köpt hojen ganska nyligen så skulle jag kunna få ut ersättning av kvittot då de inte räknar med så hög marknadssänkning på bara 4 månader.
Tjata nu till dig en vettig ersättnig!
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Tjata nu till dig en vettig ersättnig!
//Tobbe
Jag får ju det för hojen som de står på kvittot. Sen enligt mig var den värd mer eftersom den var pyntad med massa godis men men.. whatever ägarna öververderar ofta sina ägodelar. Bara jag inte går back så. Det är isf kläderna som jag måste luska ut hur jag ska få rätt ersättning för.
stövlarna 1500
byxor och jacka 3350
handskar 500 ? och hjälmen då såklart. det är vad jag gav för allt. Goretex ställ körde jag med. De är inte heller gammalt men har inga kvitton eller nåt på det. Dock köpte jag allt i just den butiken som har hand om min hoj för tillfället.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
Jag får ju det för hojen som de står på kvittot. Sen enligt mig var den värd mer eftersom den var pyntad med massa godis men men.. whatever ägarna öververderar ofta sina ägodelar. Bara jag inte går back så. Det är isf kläderna som jag måste luska ut hur jag ska få rätt ersättning för.
stövlarna 1500
byxor och jacka 3350
handskar 500 ? och hjälmen då såklart. det är vad jag gav för allt. Goretex ställ körde jag med. De är inte heller gammalt men har inga kvitton eller nåt på det. Dock köpte jag allt i just den butiken som har hand om min hoj för tillfället.
Där lever du på butikens goodwill, dom måste inte men kan om dom är extremt snälla plocka fram kvittot på dina grejer om du har datumet du var där och vad du handlade.
Motospeed i västerås var mkt hjälpsamma då jag råkade ut för samma sak -94.
Nya tider nya förhållningsätt, men värt ett försök det med :)
Butikerna måste ju spara alla uppgifter i tio år pga "bokföringsregler".
//Tobbe

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
philsson skrev:
Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

Solklart att han e skyldig.. .Han har väjningsplikt mot ALL Trafik där.
Om han gör det minsta som stör eller orsakar en olycka på Huvudleden han ska in på så är han Skyldig till 100%. Det kan till och med räcka med att han stannar sent men kört över sträcket dock inte in på huvudleden, är det nån som väjjar då även fast han inte behöver och åker i diket så är det han som stannat sent som åker på det! =)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Där lever du på butikens goodwill, dom måste inte men kan om dom är extremt snälla plocka fram kvittot på dina grejer om du har datumet du var där och vad du handlade.
Motospeed i västerås var mkt hjälpsamma då jag råkade ut för samma sak -94.
Nya tider nya förhållningsätt, men värt ett försök det med :)
Butikerna måste ju spara alla uppgifter i tio år pga "bokföringsregler".
//Tobbe
Har det någon betydelse verkligen om jag har kvitto? de säljer fortfarande samma utrustning där. Får man inte ett marknadsvärde på det då? Om jag får mer ersättning av att ha ett kvitto så ska jag försöka få fram det. Tack för alla tipps. :tummenupp

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Utrustning är inga problem.
När jag smällde så satte jag mig ner med lellekatalogen och skrev vad motsvarande grejer kostade i sverige eftersom jag köpt det i tyskland och märket inte fanns i sverige.
Fick vad jag skrev med avdrag för självrisk så Bs.o.mc. är bra att ha att göra med.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
Har det någon betydelse verkligen om jag har kvitto? de säljer fortfarande samma utrustning där. Får man inte ett marknadsvärde på det då? Om jag får mer ersättning av att ha ett kvitto så ska jag försöka få fram det. Tack för alla tipps. :tummenupp
Är klart en skillnad, tänkte inte så långt.
Jag hade minnesförluster och shit så jag kom inte ens ihåg vad jag gav för prylarna efter jag smällt :3freak
I ditt fall så är det firman du köpt kläderna på som synat både hoj och ställ.
Antar att det inte är ngt som helst problem, glöm det jag sa.
Jag var inte i närheten av västerås då jag smällde ( bodde i v-ö ) så jag var så illa tvungen att luska fram kvitton osv.
Sedan så var det ett "nonameställ" jag hade på den tiden.

Använd min metod om fb strular och måste ha kvitto :)
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
sEiKo skrev:
Utrustning är inga problem.
När jag smällde så satte jag mig ner med lellekatalogen och skrev vad motsvarande grejer kostade i sverige eftersom jag köpt det i tyskland och märket inte fanns i sverige.
Fick vad jag skrev med avdrag för självrisk så Bs.o.mc. är bra att ha att göra med.
Då låter det som att jag inte behöver bekymra mig. Spec inte när min utrustning ligger hos den firman där jag köpt den. Allt förutom hjälmen då. Vad får man för den? Jag vet inte vad den är verderad till eller vad den kostade. Den är 2 år gammal

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

Tror såklart på dig. Men varför körde du till vänster?? Panikslagen etc men ändå.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
fortsomfan skrev:
Tror såklart på dig. Men varför körde du till vänster?? Panikslagen etc men ändå.
Har varit med om samma sak en gång förut men då i högre hastighet på en 90 väg då bilisten stannade i mitt körfält och jag nästan fick köra ut i diket. Kanske därför. Jag tror inte man hinner tänka så mycket.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Efter mycket strul och 5 veckors väntan så har vi kommit överäns om en ersättning för utrustningen (kläderna+hjälm).
Mitt bolag hade "inte upptäckt" att jag hade halvförsäkring så de dröjde en vecka till då det helt plötsligt var de andra bolaget som skulle betala ut ersättningen.
Jacka och byxor av märket Jofama (3250kr) 2 år
hanskarna (500kr) 2 år
stövlarna (1500kr) 1 år
hjälmen (2000kr) 2 år
totalt 6250kr

Har inget kvitto på något över huvudtaget av detta. Kommer få ut 5000 för allt varvar hjälmen 1000kr då de tydligen var en skithjälm :3freak
Imorgon väntar jag samtal om ersättningen för hojen så får vi se hur det går.

Undrar lite här hur det fungerar med ersättning för sveda och verk? Har så gott som läkt nu knät men de gör fortfarande ont när jag cycklar/springer/går i trappor bla. När ska jag ta kontakt med FB ang detta och krävs det en läkarundersökning till?. :va

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Puh!

Lång men intressant läsning. Tur det löste sig, i mina (& många andras =)) ögon var utfallet solklart, men som sagt man vet ju aldrig!

Härligt!
Hoppas benet fixar sig asap!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Idag blev det ytterligare samtal med försäkringsbolaget, de hade tydlingen inte tänkt ringa upp mig idag som de hade sagt (IF). Han bjöd 14k per telefon men det sa jag emot direkt och sa de att de är värda över 20 då det är ovanliga hojar mm mm. 22k sa han då att jag skulle få och jag togg det utan att säga emot. Nu alltså totalt 27k för hoj + utrustning och jag ska höra av mig till bilsport nästa vecka om ersättning för sveda och verk.

Vad jag köpte hojen kan vara kul att veta mot vad jag fick i ersättning och det var 20k får jag säga det själv så gav jag en hel del för mycket för den hojen och var mindre nöjd med den så detta har ändå vänt sig till min fördel på något sätt trots allt. Extrautrustningen tjabbade jag inte om efter hans nya bud så ni som vill veta hur det gick så tyvär.
Kommer få ersättning någon gång i mitten på nästa vecka så det blir till att leta ny hoj. Helt klart en RGV250 igen men man kanske ändå ska hålla abstinensen nere genom att köpa en gruspiskare under vintern.

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
philsson skrev:
......klipp...
(IF). Han bjöd 14k per telefon men det sa jag emot direkt och sa de att de är värda över 20 då det är ovanliga hojar mm mm. 22k sa han då att jag skulle få ....klipp...

Fån 14k till 22k under ett och samma samtal? Skönt seriösa utgångsbud man får från bolagen. Det andra budet var nog ingenting han på IF gick hem och grät för heller.
:rolleyes:

Det här verkar vara en taktik. Ge ett skambud först. Kunden protesterar. Sen snabbt upp till en "låg" ersättning. Kunden hugger.

Precis samma mönster såg jag när jag fått en vattenskada i duschrummet. Jodå jag blev lurad. Det var Folkskam.
:huvet

/Peter

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Retep skrev:
Fån 14k till 22k under ett och samma samtal? Skönt seriösa utgångsbud man får från bolagen. Det andra budet var nog ingenting han på IF gick hem och grät för heller.
:rolleyes:

Det här verkar vara en taktik. Ge ett skambud först. Kunden protesterar. Sen snabbt upp till en "låg" ersättning. Kunden hugger.

Precis samma mönster såg jag när jag fått en vattenskada i duschrummet. Jodå jag blev lurad. Det var Folkskam.
:huvet

/Peter
Jag anser mig faktiskt inte lurad då hojarna facktiskt ligger runt de pengar och det budet var dessutom högre än vad jag gett för hojen så i detta fallet har jag gjort en "bra" affär skulle jag vilja påstå. :confused:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
philsson skrev:
Jag anser mig faktiskt inte lurad då hojarna facktiskt ligger runt de pengar och det budet var dessutom högre än vad jag gett för hojen så i detta fallet har jag gjort en "bra" affär skulle jag vilja påstå. :confused:

OK, då missförstod jag dig. Nu förstår jag vad du menade med att du gav för mycket för hojen. :)

/Peter

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
lånar lite tråd här...

Blev påkörd vid ett rödljus idag... norrtull sthlm.
Polaren ligger bakom mig och byter fil (från vänster till höger körfält) och låångt bakom honom kommer bil flåsandes, bra bit efter filbytet 100-150 meter (vi kör i 35-45 cirkus) så börjar bmw'n att tuta och helljus blinka... kommer fram till lysena som är röda och vi stannar till.

Polaren framme vid heldragna och jag i andra filen bakom en bil, ser att bmw'n rullar ganska fort upp bakom polaren så jag rullar hojen över till andra filen och ställer mig i mellan (säkert 10 meter mellan mig och bilen) han skiter i det och rullar vidare tills det att han träffar mig...jag klarade mig bra men hojen...

Ska ta tag i ärendet på måndag och kommer därför inte att berätta fortsättningen ännu...blir till att skadebesiktiga för min del och hans.

Polaren tog lappen i veckan därför jag ligger och kollar speglarna så mycket kan tilläggas, även därför jag försökte agera blockad...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Noyah skrev:
lånar lite tråd här...

Blev påkörd vid ett rödljus idag... norrtull sthlm.
Polaren ligger bakom mig och byter fil (från vänster till höger körfält) och låångt bakom honom kommer bil flåsandes, bra bit efter filbytet 100-150 meter (vi kör i 35-45 cirkus) så börjar bmw'n att tuta och helljus blinka... kommer fram till lysena som är röda och vi stannar till.

Polaren framme vid heldragna och jag i andra filen bakom en bil, ser att bmw'n rullar ganska fort upp bakom polaren så jag rullar hojen över till andra filen och ställer mig i mellan (säkert 10 meter mellan mig och bilen) han skiter i det och rullar vidare tills det att han träffar mig...jag klarade mig bra men hojen...

Ska ta tag i ärendet på måndag och kommer därför inte att berätta fortsättningen ännu...blir till att skadebesiktiga för min del och hans.

Polaren tog lappen i veckan därför jag ligger och kollar speglarna så mycket kan tilläggas, även därför jag försökte agera blockad...
Hmmmmm, om bilen kommer i ganska hög fart mot rödlysena.... Om jag förstår det rätt, så har du gett bilen en kortare broms-sträcka genom att slänga dig ut i hans körfällt????

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024