Bilköp - hjälp en villrådig!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
2.2-motorn är ganska gammal och törstig, men går att skrämma upp till att bli ganska potent. 1,6-litersmotorn är väl den som gäller skulle jag säga iom att den sitter i de nyare bilarna från 2014, slog världsrerkord i snålhetskörning när den kom och klarade alla avgaskrav utan AdBlue (som inte används i varken 1,6 eller 2,2l-motorerna).
Den såg rätt Nice ut. Hade en Honda crx som gick 30k mil stenhårt en drivaxel gav sig på som milen annars bara vanlig service. Vansinnigt rolig bil som tyvärr frammandade dragracing influenser så fort man såg en porse/bmw o dyligt. Upp till 200 fick dom flesta jobba bra för att hänga med. Honda kvalité säkert ett väldigt bra köp.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kör själv en yaris 1.3. Japp, skittråkig bil, men som en andrabil som är billig och problemfri att äga är den suverän.

Någon nämnde bmw 116d 118d. Var väl en av dessa man skulle undvika någon viss årsmodell? Annars är det just denna motorn som sitter i den sista modellen av auris med dieselmotor.
Sägs att BMWs N47 diesel-rova dras med problem relaterat till kamkedjan.

Imorrn är planen att kuska iväg till en bilfirma och provköra en Honda Civic 1.6 så får vi se hur den känns :tummenupp

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den såg rätt Nice ut. Hade en Honda crx som gick 30k mil stenhårt en drivaxel gav sig på som milen annars bara vanlig service. Vansinnigt rolig bil som tyvärr frammandade dragracing influenser så fort man såg en porse/bmw o dyligt. Upp till 200 fick dom flesta jobba bra för att hänga med. Honda kvalité säkert ett väldigt bra köp.
Här är en bild på frugans 1,8 bensin. Snygg, rolig att köra, praktisk och billig att äga. Bästa bilköpet kan vi konstatera drygt 8 år senare.

Bifogat

• Civic 2014.jpg
    Civic 2014.jpg
    2.3 MB · Visningar: 21

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om man står ut med inredningen så kan man väl få en Volvo C30 diesel för rimliga pengar nu.
Hur tillförlitliga de är har jag ingen aning om.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om man står ut med inredningen så kan man väl få en Volvo C30 diesel för rimliga pengar nu.
Hur tillförlitliga de är har jag ingen aning om.
C30 är väll ökända för sitt elsystem typ Volvo 480 som kunde starta helt plötsligt av sig själ när dom stått parkerade ett tag eller slå på ljuset när dom känner sig mörkrädd på parkeringen.

Är ju en Ford focus med Volvo emblem.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
C30 är väll ökända för sitt elsystem typ Volvo 480 som kunde starta helt plötsligt av sig själ när dom stått parkerade ett tag eller slå på ljuset när dom känner sig mörkrädd på parkeringen.

Är ju en Ford focus med Volvo emblem.
Det förklara ju varför de verkar hyfsat billiga.
Tittade på en för några år sedan men tyckte den var pissful invändigt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nja så jefla snålt går dom inte, visst har man ekokörning som hobby går det väl att få till skapliga siffror men för övriga inte bättre än många jämförbara småmotorer. Stadskörning kan ha sin poäng men det håller väl sig dom flesta sig ifrån så gott det går.
Dom flesta kör korta sträckor och där excellerar Toyyas hybrider.
Vi har en VW Up sedan 10 år och valde den över Toyya pga körglädje, komfort, säkerhet och utseende. Är supernöjda med Up.
Och vi har en E-klass diesel för långresor (är i södra Italien nu)
Men…det är ingen slump att många taxiägare kör Toyota.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min syster köpte en Prius Plus (7-sitsig) ny 2011 och har kört 25.000 mil ungefär tills nu. Snittar 0,5 liter/mil över hela perioden. Exakt noll saker har gått sönder. Börjar se lite sunkig ut invändigt men det beror nog på tre barn, aldrig städa/tvätta och daglig användning. De har hus i södra Italien och kör dit och hem några gånger per år, funkar det med.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Läges-rapport:

Tog en roadtripp under gårdagen och besökte ett gäng bilfirmor med den bättre hälften.
Provkörde några olika bilar.
Dagens roligaste bil var en Mini Cooper Clubman 1.6D, dessvärre sågades den av sambon (fan oxå)
Honda Civic 1.6 D-Tech var trevlig att köra, upplevdes som pigg men svårt att förlika mig med "rymdrakets-interiören" (där var vi överens)
Volvo V40 D2 var en trevlig upplevelse, inte så surrig som jag befarat och jävligt gött med dieselvärmare på vinterhalvåret
BMW 116D trevlig att köra, sambon tyckte den var "nervös" ( :jisses )
Toyota Auris 1.4D (2012) - gäääsp

Gårdagens provkörningar har iaf resulterat i att vi är liiite närmare ett avslut, sambon (som i ärlighetens namn kommer köra bilen mest) tycker att V40 och A3 är det bästa valet.
Själv skulle jag vilja provköra en Auris från -15/-16 som täcks in i budgeten då det har hänt betydligt mer jämfört med den från -12 vi testade igår. Plötsligt så finns finesser som ACC, farthållare, dieselvärmare och då tror jag modellen blir fan så mycket roligare/enklare att leva med!
Kruxet är att det inte går att uppbringa någon....
Närmaste jag kan hitta är 30 mil enkel resa ifrån mig!

To be continued...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Körde helt ofrivilligt en Fjatt 500 bensinare idag så håll dig borta från den ;) Lånebil som dock höll ihop under hela pendlingen från och till verkstaden men tråkig kärra i största allmänhet, bullrade mycket i kupén om än inte sämst i klassen. Skrapväxlade gärna till backen som vilken Saab som helst, dubbel eller trippelkopplade man gick det dock bra.

Tror den drack 0.65 vid normal motorvägsåka enl. mätaren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Opel Astra 1,3 cdti prova dom går billigt o funkar.

Morsan hade en Opel Astra diesel 90 talare.
Köpt begagnad, men relativt ny.
Det var nog den bästa diesel som fanns då i alla fall.
Det fanns inget som kändes diesel över den, varken ljud eller effekt.

Men den var ju precis lika tråkig som alla andra Opel Astror invändigt.
Det spelade ingen roll, den gick skitsnålt, startade lätt i alla väder och krånglade aldrig

Jag lånade den fulltankad (för att den var modern och snål) och skulle skjutsa en kompis att hämta en bil han hade köpt (en Granada 2.8 Kombi) 25mil bort.
Granadan tankades full när vi hämtade den, när vi sen kom hem skulle han tanka upp båda bilarna.

Det gick i mer bensin i Granadan än Diesel i Opeln som hade gått ToR, och då hade vi kört skyltat plus moms som man gör när man åker långt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Läges-rapport:

Tog en roadtripp under gårdagen och besökte ett gäng bilfirmor med den bättre hälften.
Provkörde några olika bilar.
Dagens roligaste bil var en Mini Cooper Clubman 1.6D, dessvärre sågades den av sambon (fan oxå)
Honda Civic 1.6 D-Tech var trevlig att köra, upplevdes som pigg men svårt att förlika mig med "rymdrakets-interiören" (där var vi överens)
Volvo V40 D2 var en trevlig upplevelse, inte så surrig som jag befarat och jävligt gött med dieselvärmare på vinterhalvåret
BMW 116D trevlig att köra, sambon tyckte den var "nervös" ( :jisses )
Toyota Auris 1.4D (2012) - gäääsp

Gårdagens provkörningar har iaf resulterat i att vi är liiite närmare ett avslut, sambon (som i ärlighetens namn kommer köra bilen mest) tycker att V40 och A3 är det bästa valet.
Själv skulle jag vilja provköra en Auris från -15/-16 som täcks in i budgeten då det har hänt betydligt mer jämfört med den från -12 vi testade igår. Plötsligt så finns finesser som ACC, farthållare, dieselvärmare och då tror jag modellen blir fan så mycket roligare/enklare att leva med!
Kruxet är att det inte går att uppbringa någon....
Närmaste jag kan hitta är 30 mil enkel resa ifrån mig!

To be continued...
Hyrde en sådan Clubman en vecka för 5år sedan och BMW 1-serie veckan efter. (Semester på Mallis)
Båda finfina bilar!
Ja vi hade även en Jagga en vecka.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Morsan hade en Opel Astra diesel 90 talare.
Köpt begagnad, men relativt ny.
Det var nog den bästa diesel som fanns då i alla fall.
Det fanns inget som kändes diesel över den, varken ljud eller effekt.

Men den var ju precis lika tråkig som alla andra Opel Astror invändigt.
Det spelade ingen roll, den gick skitsnålt, startade lätt i alla väder och krånglade aldrig

Jag lånade den fulltankad (för att den var modern och snål) och skulle skjutsa en kompis att hämta en bil han hade köpt (en Granada 2.8 Kombi) 25mil bort.
Granadan tankades full när vi hämtade den, när vi sen kom hem skulle han tanka upp båda bilarna.

Det gick i mer bensin i Granadan än Diesel i Opeln som hade gått ToR, och då hade vi kört skyltat plus moms som man gör när man åker långt.
Är lite skillnad på 90 tals Astra o 2010+ tals Astra. Gammla hade väll 1,2-1,7 vanlig turbo diesel dom nya har ju som alla andra cdti. En av Fördelarna med fiats dieslar är ju att högtryck pumpen dras av kammaxeln och inte är elektrisk som på dom flesta o då kostar 20k att byta.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mini skulle jag gömma mig ifrån, kan Bmw strula till det verkar dessa vara några resor värre. Minns en som leasa, dock ingen diesel och när den varit inne för tredje motorrenoveringen gjorde han vad han kunde för att byta bil. Han är iofs idiot per definition så det kanske spelade in men hört många som tycker dom är kul men alltid påväg att gå sönder typ kanske.

Någon nyare modell av Mercedes A-klass då, är dom för dyra kanske?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ny avrapportering:
Ropade hem en A3 2.0Tdi med faceliften från -13 på kvd (ja, jag vet....)
Åkte 25 mil enkel resa till Kungälv med damen för att hämta hem vinsten.
Jävlars vilken dynghög till bil!
Vä hjulhus bak bar lackat knäckebröd - helt upprostat och hade aldrig klarat vintern utan att blomma ut fullt!
Innertaket bak var totalt söndermosad efter ha dragit en hundbur(?) fram och tillbaka så det var bara slamsor kvar.
Fälgarna var så kantstötta så det saknades stora sjok av gods i dem.
Listan är hur lång som helst!
Detta är en bil som kostade ~92'...

Borde ju begripit bättre men man lever ju samtidigt på hoppet!
Läxan blir - aldrig mera kvd!
:machinegu

To be continued...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad stod det i beskrivningen då, 3D lackering, bitvis och persienner i bak? ;)

Hoppas ni löser er av med det där skrotet utan dröjsmål.

• Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad stod det i beskrivningen då, 3D lackering, bitvis och persienner i bak? ;)

Hoppas ni löser er av med det där skrotet utan dröjsmål.

Här i stan gick det en bil där varje rostfläck som dök upp slipades och målades till en blomma, det blev fler för varje år, det hade ju kunnat vara häftigt med 3D effekt.

Jag minns inte om det var KVD eller någon annan auktionsfirma som hade ute en massa annonser på vita pickups på blocket, den var bucklig, repig, skitig och ful på bilderna, men dom lockade med bra utropspris.

Det visade sig vara en batch med ett tiotal pickisar från en gruva, och dom hade fotat den bästa och använt samma bilder till alla annonser, dom andra var betydligt värre.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kommer ihåg en Mercaskåpa jag snubbla över på en parkering, bitvis vit och rostig som få med stor reklamblaffa på som löd typ; Vi bygger Sverige

Tog något kort vill jag minnas men vet inte hur många mobiler bak det finns i, humor oavsett med det utlåtandet när vem som helst skulle ha dömt ut den att rosta av när som helst.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin