Billiga Kina-spridare och TPS

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att jaga 200 cc spridare till turbobygget och har hittat spridare som verkar passa i spjällhusen jag har, dock är det billiga Kina spridare. Vad kan man säga om såna? Rent spontant känns dom ju ut billiga så frågan är brukar såna här billiga spridare fungera?

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
125,73kr | Motorcycle Throttle Body Fuel Injector Nozzle for HONDA WAVE110 125 CLICK110 SCOOPY(OLD) 180-200CC (10/12 Holes)

Samma sak med TPS passande spjällhuset, känns ju ut nästa för billigt

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
102,89kr | 16400-K25-901 TPS Sensor for Honda Click V1 V2 HONDA Wave 125i,Zoomer-X,MSX Click 125i,Scoopy i,Super Cub,Wave 110i
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inga kinaspridare för de äkta märken kan jäklas också. Vad gäller tps givare så är de absolut förbjudet att köpa en utan bästa tänkbara märke typ Bosch för de funkar inte ens sprillans nya. Ex om man köper en noname tps till en snöskoter så får man genast en massa fel trots att den är ny och är modellanpassad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då ska jag kolla efter en Honda TPS då spjällhusen är kopior på Honda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har haft ganska stor efterfrågan på tps-givare från crosshojar jag skrotat men jag har aldrig haft en trasig givare när jag mätt dom.

Min teori är att tps-givaren är en sån där detalj som får skulden för alla problem men att det vanligen eg är annat som är trasigt eller i oordning. Men jag vet inte.

Det är ju egentligen en väldigt enkel konstruktion som inte borde ha så mycket problem.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Kom ihåg att systemet oftast behöver kalibreras när man byter tps. ECU behöver nya referensvärden för öppen/stängd.

Hur man gör det varierar med ECU.

Dvs en billig sensor är troligen helt ok, men om man försöker slippa kalibrera så blir en begagnad nog mest likt den man plockat av 9 ggr av 10.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom ihåg att systemet oftast behöver kalibreras när man byter tps. ECU behöver nya referensvärden för öppen/stängd.

Hur man gör det varierar med ECU.

Dvs en billig sensor är troligen helt ok, men om man försöker slippa kalibrera så blir en begagnad nog mest likt den man plockat av 9 ggr av 10.

I detta fallet lär det nog blir både kalibrering av TPS och gud vet vad då det gäller insprutningen. I mitt fall är det ju inget standard hoj som ska ha TPS och spridare utan det är ju minst sagt ett specislbygge. Har för mig att man kan brukar kalibrera TPS efter man bytt mapp på Trajan men nu är det många år sen jag gjorde det på den.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fyller på tråden, istället för att starta en ny, eftersom mina bryderier troligen gäller just TPS, och Honda.
Håller på att felsöka ett mysko fenomen på min Honda, och det är att den går precis som den ska....förutom den sista millimetern av gasrullen, då dör den.
Inte helt så att motorn stannar, men den bluddrar och tappar all kraft.
Har kommit så pass långt att jag har köpt verkstadshandboken, och gjort en simpel brytbox för att kunna mäta "live" på signalerna.
Nu tror jag att jag fick framgång igårkväll när jag mäter på retursignalen från TPS:en, allt är normalt förutom den sista lilla biten till fullgas, då dalar värdet ner mer mot ett tomgångsvärde.
Så, det känns som att den då har öppet spjäll, men får väldigt lite bränsle, och att felet troligen ligger hos TPS:en.
Detta fel "bara kom" i somras, under en dagstur.
Vi hade stannat för att fika, och när vi sedan skulle iväg så hade detta fenomen uppstått.
I övrigt går den som sagt var normalt, och vi var iväg på en veckas touring i höstas med den, och bara man vet om det, så går den att köra, men saknar sin fulla kraft.

Men - finns det någon framgång i att reparera enheten, är det någon som har erfarenhet?
Det kanske inte är Hondas fel att Keihin har byggt ihop allting som en klump?
Så man måste alltså byta hela spjällhuset, och jag gissar att själva TPS:en sitter innanför plåtkåpan, som har plomberade skruvar.
Men med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden, och även det som står i verkstadshandboken, att enheten är "factory preset" och absolut inte får öppnas för kalibreringens skull, det gör att man kanske bara får klicka hem en ny?
Den kostar ca 4kkr, så det är ju inte hela världen, men tänkte om någon har löst ett liknande fenomen på annat sätt så är jag tacksam för tips, eller om jag är fel ute i min felsökning?

TPS.jpg
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Fyller på tråden, istället för att starta en ny, eftersom mina bryderier troligen gäller just TPS, och Honda.
Håller på att felsöka ett mysko fenomen på min Honda, och det är att den går precis som den ska....förutom den sista millimetern av gasrullen, då dör den.
Inte helt så att motorn stannar, men den bluddrar och tappar all kraft.
Har kommit så pass långt att jag har köpt verkstadshandboken, och gjort en simpel brytbox för att kunna mäta "live" på signalerna.
Nu tror jag att jag fick framgång igårkväll när jag mäter på retursignalen från TPS:en, allt är normalt förutom den sista lilla biten till fullgas, då dalar värdet ner mer mot ett tomgångsvärde.
Så, det känns som att den då har öppet spjäll, men får väldigt lite bränsle, och att felet troligen ligger hos TPS:en.
Detta fel "bara kom" i somras, under en dagstur.
Vi hade stannat för att fika, och när vi sedan skulle iväg så hade detta fenomen uppstått.
I övrigt går den som sagt var normalt, och vi var iväg på en veckas touring i höstas med den, och bara man vet om det, så går den att köra, men saknar sin fulla kraft.

Men - finns det någon framgång i att reparera enheten, är det någon som har erfarenhet?
Det kanske inte är Hondas fel att Keihin har byggt ihop allting som en klump?
Så man måste alltså byta hela spjällhuset, och jag gissar att själva TPS:en sitter innanför plåtkåpan, som har plomberade skruvar.
Men med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden, och även det som står i verkstadshandboken, att enheten är "factory preset" och absolut inte får öppnas för kalibreringens skull, det gör att man kanske bara får klicka hem en ny?
Den kostar ca 4kkr, så det är ju inte hela världen, men tänkte om någon har löst ett liknande fenomen på annat sätt så är jag tacksam för tips, eller om jag är fel ute i min felsökning?

View attachment 506055

Du ser - felet är "Honda". Håll dig till Yamaha istället ;-)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fyller på tråden, istället för att starta en ny, eftersom mina bryderier troligen gäller just TPS, och Honda.
Håller på att felsöka ett mysko fenomen på min Honda, och det är att den går precis som den ska....förutom den sista millimetern av gasrullen, då dör den.
Inte helt så att motorn stannar, men den bluddrar och tappar all kraft.
Har kommit så pass långt att jag har köpt verkstadshandboken, och gjort en simpel brytbox för att kunna mäta "live" på signalerna.
Nu tror jag att jag fick framgång igårkväll när jag mäter på retursignalen från TPS:en, allt är normalt förutom den sista lilla biten till fullgas, då dalar värdet ner mer mot ett tomgångsvärde.
Så, det känns som att den då har öppet spjäll, men får väldigt lite bränsle, och att felet troligen ligger hos TPS:en.
Detta fel "bara kom" i somras, under en dagstur.
Vi hade stannat för att fika, och när vi sedan skulle iväg så hade detta fenomen uppstått.
I övrigt går den som sagt var normalt, och vi var iväg på en veckas touring i höstas med den, och bara man vet om det, så går den att köra, men saknar sin fulla kraft.

Men - finns det någon framgång i att reparera enheten, är det någon som har erfarenhet?
Det kanske inte är Hondas fel att Keihin har byggt ihop allting som en klump?
Så man måste alltså byta hela spjällhuset, och jag gissar att själva TPS:en sitter innanför plåtkåpan, som har plomberade skruvar.
Men med tanke på vad som skrivits tidigare i tråden, och även det som står i verkstadshandboken, att enheten är "factory preset" och absolut inte får öppnas för kalibreringens skull, det gör att man kanske bara får klicka hem en ny?
Den kostar ca 4kkr, så det är ju inte hela världen, men tänkte om någon har löst ett liknande fenomen på annat sätt så är jag tacksam för tips, eller om jag är fel ute i min felsökning?

View attachment 506055
De där skruvarna är ju "SafeTorx" dvs en vanlig torx med hål i, de finns att köpa på Ljuga och Bilbutteriks mfl ställen, har nåt bitskit från Byggmax där de finns med i storlekarna T10-T40.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De där skruvarna är ju "SafeTorx" dvs en vanlig torx med hål i, de finns att köpa på Ljuga och Bilbutteriks mfl ställen, har nåt bitskit från Byggmax där de finns med i storlekarna T10-T40.
Japp, det är ju inga problem att öppna den, men tänkte mest på om det finns någon framgång i att reparera den?
Men jag kommer att öppna den hur som helst, bara för att se hur den ser ut.
Ska bara beställa en ny först, så att jag inte är helt utan möjlighet att köra den, den går som sagt var, men inte på fullgas.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Japp, det är ju inga problem att öppna den, men tänkte mest på om det finns någon framgång i att reparera den?
Men jag kommer att öppna den hur som helst, bara för att se hur den ser ut.
Ska bara beställa en ny först, så att jag inte är helt utan möjlighet att köra den, den går som sagt var, men inte på fullgas.
Det mesta går att reparera, detta lär inte vara ett undantag. Skulle jag gissa så sitter det en potentiometer som givare och har du riktig tur så är den bara smutsig. :banana

Annars så blir det att mäta upp den och montera en ny så den ger samma värden åtminsone på noll och halv gas. Typ. Liksom. Alltså, det är ju inte så att jag gjort just det här men mycket gammal elektronik har jag lagat. Det brukar mest kräva tålamod och systematik.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle jag gissa så sitter det en potentiometer som givare och har du riktig tur så är den bara smutsig. :banana

Om det är en potensiometer kan det då gå att "laga" den som jag gjort på gamla elgitarrer, förstärkare, mixerbord, mm som stått länge med att vrida igång poten fram och tillbaka?

Slå upp en virre, sätt dig på hojen och dröm dig bort till sommaren och ta en kväll inspirerad "torrkörning" i garaget nu när det är mellansäsong för joj och skoter😉

Har ingen aning om det kan funka men kanske värt ett försök?


Nu fick jag ju en idé, kan man bygga egen TPS om det i princip bara är en pot? En kvalitets pot lär uu gara billig mot en TPS.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Om det är en potensiometer kan det då gå att "laga" den som jag gjort på gamla elgitarrer, förstärkare, mixerbord, mm som stått länge med att vrida igång poten fram och tillbaka?

Slå upp en virre, sätt dig på hojen och dröm dig bort till sommaren och ta en kväll inspirerad "torrkörning" i garaget nu när det är mellansäsong för joj och skoter😉

Har ingen aning om det kan funka men kanske värt ett försök?


Nu fick jag ju en idé, kan man bygga egen TPS om det i princip bara är en pot? En kvalitets pot lär uu gara billig mot en TPS.
Se där. Samma erfarenheter från pottar som jag har. 😁

Sen vad gäller hur TPSer faktiskt funkar idag. Det verkar finnas mer än pottar nu. Halsensorer och gud vet allt. Så jag får skylla på att jag mest skruvat gammalt skrot.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Se där. Samma erfarenheter från pottar som jag har. 😁

Sen vad gäller hur TPSer faktiskt funkar idag. Det verkar finnas mer än pottar nu. Halsensorer och gud vet allt. Så jag får skylla på att jag mest skruvat gammalt skrot.

Men i mitt fall så funderar jag på Maxxecu Mini och på ingångar står det om TPS bara "spjällvinkel TPS". Frågan är då om det funkar med en linjär pot som reglerar spänningen till ingången? Man borde ju få kalibrera utifrån vilken min och max spänning man har beroende på vilken spänning som man matar poten med och vilken resistens poten har.

Om det skulle funka med en pot tänker att man nog bör ha nån form av stabiliserad och filtrerad spänningsmatning till TPS:en så man har jämn spänning för att få så bra signal in till ECU:n
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Frågan är då om det funkar med en linjär pot som reglerar spänningen till ingången? Man borde ju få kalibrera utifrån vilken min och max spänning man har beroende på vilken spänning som man matar poten med och vilken resistens poten har.
Ja, när det gäller Hondan och systemet från Keihin så verkar det fungera så.
Det är bara en spänningsdelare, som jobbar med en 5V inspänning från ECU:n, och sedan skickar en spänningssignal tillbaka beroende på spjällvinkeln.
Och som verkstadhandboken beskriver det så finns det även lite felmariginal att jobba med.
Jag ska plocka isär den inom kort, och se vad den innehåller innanför skalet.

TP_sensor_1.png
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Men i mitt fall så funderar jag på Maxxecu Mini och på ingångar står det om TPS bara "spjällvinkel TPS". Frågan är då om det funkar med en linjär pot som reglerar spänningen till ingången? Man borde ju få kalibrera utifrån vilken min och max spänning man har beroende på vilken spänning som man matar poten med och vilken resistens poten har.

Om det skulle funka med en pot tänker att man nog bör ha nån form av stabiliserad och filtrerad spänningsmatning till TPS:en så man har jämn spänning för att få så bra signal in till ECU:n
De hade ju inte direkt mycket info på sin sida. Åtminstone inte vad jag hittar på rak arm. Det ser ut som om vad de vill ha är en voltreferens och att man berättar vad stängd respektive fullt öppen ger. Det bör vara linjär volt de vill ha in. Så ja, en linjär pot bör fungera och ja jag hade definitivt velat filtrera matningen. Det räcker säkert med en konding och en klassisk kortslutande trebent stabilsator som på stenåldern, men idag tror jag man hellre kör något baserat på typ en LTC3112 eller så. Eller köper en färdig från ali då.

Med reservation för att det är väldugt länge sedan jag ägnade mig åt icke elektronrörsbaserad elektronik. Samt att mina turbosaker alltid är sönder. :unsure:
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant, jag misstänker ju nu att det finns en anledning till att axeln på spjällhuset jag har ser ut som den gör då den verkar passa i en trimpot. Tänker att man skulle ha en L7805 med några kondingar som snabb och filtrering som matning av TPS:en om den ska ha 5V.

Har gjort lite såna stabbar till nätdelar på div musikgrejer jag byggt, dock har mina flesta byggen varit rörbaserade.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Fast det finns en pin E2 som heter "sensor +5v", jag anar att man kan driva från den?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top