Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Säger så jag med... Det är i princip samma delar i många avseenden, men Seat är längst ner på skalan vad gäller teknik, isolering, motoralternativ mm.

Jag föredrar själv även Skoda framför VW. Audi kör jag gärna om jag är ute efter rejäl motor, men de är onödigt dyra och komplicerade numera och Audi som företag tar sällan problem på goodwill i Europa (jag tänker på deras kamkedjeras på vissa motorer pga felaktig konstruktion och en del annat). Guldåldern var för ca 20-25 år sedan.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
View attachment 499286
Är så tacksam för att ha den här bilen, som min enda bil faktiskt även om frugans Toyota står på mig och jag har tillgång till andra bilar på jobbet.

Snabb (nja med moderna mått inte kanske, fast lite), snygg (tycker jag), lagom stor, tyst (inne, inte ute), bekväm som ingen modern bil, rätt billig att äga trots minst 1,6 liter milen. 4000 spänn om året helförsäkrad, skattefri och besiktning vartannat år.

Avslappnat utan displayer och ljud. Visst, jag får ett ”MEEEEEEEEEEEEE” i örat av en jättesummer om jag glömmer ljuset på.

Allt sitter enkelt åtkomligt, inga menyer alls. AC som är snorkall (ingen modern bil jag suttit i är ens i närheten av den kylan), farthållare, taklucka, elhissar, hydraulisk nivåreglering, fantastiskt sköna Recarostolar med luftkuddar och stolsvärme såklart. Dvs allt man behöver.

En relativt enkel bil som jag kan serva och laga själv. Den är 31 år gammal i år, håller nog 30 till.

Radion och ljudet är sådär och bluetooth finns såklart inte, men jag kör AirPods ändå om jag inte vill höra motorn (och det vill jag oftast). Inte något utställningsexemplar i lack och inredning, men i väldigt gott mekaniskt skick.

Farsan och jag var och köpte den 2008, så den får vara kvar så länge intresset finns. Intresset som har förändrats rätt mycket, jag var W124-nörd som fan innan, men har väl lite tappat själva intresset av att fixa till allt till nyskick.

Men i takt med att nya bilar på många sätt blir sämre, framförallt i långa loppet (vem kommer att ha en 2024 C63 AMG som entusiastbil om 30 år?), men även just nu. Det är för mycket digitalt och sensorer. Överkrångligt. Jag älskar teknik men inte för teknikens skull. Den måste ha en mening.

Så varför behöver en växellåda programmeras in? Varför behöver den ett program öht? Vad hände med ett hederligt ventilhus, en enkel mekanisk dator? Vad är bättre i en ny bil? För mig, småsaker som jag kan vara utan. Planned obsolescence. Slit å släng. Övervakning, ISA, svart låda. Man måste inte vara paranoid för att vara förföljd. 😂

Och jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men en bil behöver inte internetuppkoppling. Och om det erbjuds ska allt gå att stänga av. All data bilen samlar in är min.

Om ni inte gjort det, läs ett EULA:n från valfri bil gällande hur de använder dina data. Det är sjukt skrämmande och helt oacceptabelt. Men vill man kunna starta värmaren med appen i bilen man redan köpt, så är det vackert att betala med din data.

Nä nu pallar jag inte skriva mer, måste sticka och köpa aluminiumfolie. 🤣
Din bil är kanon, så länge man slipper krocka.
Kör en nästan fullutrustad MB W213 och känner likadant, bil att behålla länge.
Sjukt kräsen och den har allt på min lista.
Kör även racetrimmad Miata och de båda är en fin kombo.
Provat alla elbilar…men alla är tristare o plastigare än MB’n.
Och en kinabil blir det inte!!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Surt sa räven. Polaren skulle komma över igår, han hade något skrammel han ville rådfråga mig om. Troligtvis var det vattenpumpen, så mindre än en km från mig dör bara bilen. Vi släpar hem den till mig. Kollar felkoder, hittar inga. Vi skruvar av kåpan över kamremmen, och kollar. Tycker att det ser bra ut ända tills vi känner på remmen, helt slapp.

Så nu är den kvar på uppfarten,. en S80 från 2007 som är ett lik. Bilen är i bra skick i övrigt, men det brukar föreslås motorbyte när det blir ventilsallad, och det är den inte värd.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Generator och vattenpump på plats och det blir nya remmar och spännare. Men många timmar kvar att få ihop allt...

BMW X5 e53 IMG_20240924_145555059.jpgIMG_20240924_163207469.jpgIMG_20240924_180709891_HDR.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det vore intressantare här om folk ja ut reparationskostnad här.
Ok jag börjar: Audi s4 v8 styrservot 16000kr
Generator, vattenpump, remmar och kombispännare till X5 e53. Ca 5.400:- från Autodoc. Min tid att meka tog jag inget för...

Slangen i ett tidigare inlägg till Polon: 11kr. Och så en kvart att banka slangändarna mjuka och trycka dit osv.

Skodan som jag fixade frihjulskopplingen på inkl rem, gick på en dryg tusenlapp. Och så 800:- för cirkulationspumpen för dieselvärmaren.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Generator, vattenpump, remmar och kombispännare till X5 e53. Ca 5.400:- från Autodoc. Min tid att meka tog jag inget för...

Slangen i ett tidigare inlägg till Polon: 11kr. Och så en kvart att banka slangändarna mjuka och trycka dit osv.

Skodan som jag fixade frihjulskopplingen på inkl rem, gick på en dryg tusenlapp. Och så 800:- för cirkulationspumpen för dieselvärmaren.
Ja du har en billig bil. En kompis syrra sa att hennes Opel var dyrare att reparera än min Audi men våga inte säga hur mycket.
Därför är jag intresserad om nån vågar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja du har en billig bil. En kompis syrra sa att hennes Opel var dyrare att reparera än min Audi men våga inte säga hur mycket.
Därför är jag intresserad om nån vågar
Fast då är ju frågan om det är verkstadspriser och reservdelar köpta av samma verkstad? För då finns det inget tak. Jag vet bromsarna på min A8 jag hade, skulle gått på 30 tusen typ att byta, ännu mer om oken hade bytts (för de renoverar inte). Men jag köpte tyska grejer och kit för ok-renovering och fixade allt på en helg för kanske 6-7 tusen (detta var ca tio år sedan).
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Fast då är ju frågan om det är verkstadspriser och reservdelar köpta av samma verkstad? För då finns det inget tak. Jag vet bromsarna på min A8 jag hade, skulle gått på 30 tusen typ att byta, ännu mer om oken hade bytts (för de renoverar inte). Men jag köpte tyska grejer och kit för ok-renovering och fixade allt på en helg för kanske 6-7 tusen (detta var ca tio år sedan
30 är nog småpotatis men vi lägger ner det känsliga ämnet
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Folk tiger om dyra reparationer. Som min bekanta.
De skäms för att de betalar överpris eller gjort dåliga affärer? Ja det är nog vanligt...

Vet en som skulle byta kamrem på Fiats familjebuss vad den nu heter. Drygt 40 tusen går det på, för att remmen sitter jävligt till och arbetskostnaden står för säkert 35.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det är dags att serva min för mig nya VW E-Golf från 2019. Har fått pris av generalagenten på ca 2500kr, vilket egentligen inte är så dyrt. Men, jag har även hittat ett serviceschema med alla punkter de ska göra, och det är faktiskt ganska mycket! Men nästan bara kontroller, typ mäta däcksmönster, kolla om batteriet fungerar, kolla om högvoltsklistermärket sitter kvar i motorrummet osv... Just det, de ska byta kupeluftfiltret med. Filtret kostar 135kr.

Jag byter det själv, och ska lyfta på huven för säkerhets skull och kolla om klistermärket sitter där det ska...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det är dags att serva min för mig nya VW E-Golf från 2019. Har fått pris av generalagenten på ca 2500kr, vilket egentligen inte är så dyrt. Men, jag har även hittat ett serviceschema med alla punkter de ska göra, och det är faktiskt ganska mycket! Men nästan bara kontroller, typ mäta däcksmönster, kolla om batteriet fungerar, kolla om högvoltsklistermärket sitter kvar i motorrummet osv... Just det, de ska byta kupeluftfiltret med. Filtret kostar 135kr.

Jag byter det själv, och ska lyfta på huven för säkerhets skull och kolla om klistermärket sitter där det ska...
Det var billigt, då är det bara en inspektion utan bromsvätska alltså, ingen utökad?
Original kolfilter kostar runt 600 bagis.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det var billigt, då är det bara en inspektion utan bromsvätska alltså, ingen utökad?
Original kolfilter kostar runt 600 bagis.
Bromsvätska byttes förra året.

Hovleverantören (Biltema alltså) får leverera ett kupefilter, med aktivt kol. Finns billigare att beställa om man vill (tex skruvat har filter med aktivt kol för 110kr), men ser ingen mening att bråka med det. Ja, det är säkert sämre än ett orginalfilter, men spelar ingen roll. Fortfarande bättre än inget filter, som de flesta bilar jag har haft...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Bromsvätska byttes förra året.

Hovleverantören (Biltema alltså) får leverera ett kupefilter, med aktivt kol. Finns billigare att beställa om man vill (tex skruvat har filter med aktivt kol för 110kr), men ser ingen mening att bråka med det. Ja, det är säkert sämre än ett orginalfilter, men spelar ingen roll. Fortfarande bättre än inget filter, som de flesta bilar jag har haft...
Ja, det är faktiskt hytlöst dyrt original.
En flaska punkteringsvätska kostar dessutom 700 spänn, man skäms.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag bara bävar för att det är dags att serva, igen, varenda ett jekla år börjar det komma meddelanden i displayen.
Får bli sms-lån.

Så behövs nya vinterdäck också. :gnissla

Vad ska man ha för kälke, om man vill få ned underhållskostnaden?
Har nog inte så många år kvar bakom ratten, men ett serviceintervall på runt 2M/100år skulle vara ungefär lagom.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top