Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Säger så jag med... Det är i princip samma delar i många avseenden, men Seat är längst ner på skalan vad gäller teknik, isolering, motoralternativ mm.

Jag föredrar själv även Skoda framför VW. Audi kör jag gärna om jag är ute efter rejäl motor, men de är onödigt dyra och komplicerade numera och Audi som företag tar sällan problem på goodwill i Europa (jag tänker på deras kamkedjeras på vissa motorer pga felaktig konstruktion och en del annat). Guldåldern var för ca 20-25 år sedan.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
View attachment 499286
Är så tacksam för att ha den här bilen, som min enda bil faktiskt även om frugans Toyota står på mig och jag har tillgång till andra bilar på jobbet.

Snabb (nja med moderna mått inte kanske, fast lite), snygg (tycker jag), lagom stor, tyst (inne, inte ute), bekväm som ingen modern bil, rätt billig att äga trots minst 1,6 liter milen. 4000 spänn om året helförsäkrad, skattefri och besiktning vartannat år.

Avslappnat utan displayer och ljud. Visst, jag får ett ”MEEEEEEEEEEEEE” i örat av en jättesummer om jag glömmer ljuset på.

Allt sitter enkelt åtkomligt, inga menyer alls. AC som är snorkall (ingen modern bil jag suttit i är ens i närheten av den kylan), farthållare, taklucka, elhissar, hydraulisk nivåreglering, fantastiskt sköna Recarostolar med luftkuddar och stolsvärme såklart. Dvs allt man behöver.

En relativt enkel bil som jag kan serva och laga själv. Den är 31 år gammal i år, håller nog 30 till.

Radion och ljudet är sådär och bluetooth finns såklart inte, men jag kör AirPods ändå om jag inte vill höra motorn (och det vill jag oftast). Inte något utställningsexemplar i lack och inredning, men i väldigt gott mekaniskt skick.

Farsan och jag var och köpte den 2008, så den får vara kvar så länge intresset finns. Intresset som har förändrats rätt mycket, jag var W124-nörd som fan innan, men har väl lite tappat själva intresset av att fixa till allt till nyskick.

Men i takt med att nya bilar på många sätt blir sämre, framförallt i långa loppet (vem kommer att ha en 2024 C63 AMG som entusiastbil om 30 år?), men även just nu. Det är för mycket digitalt och sensorer. Överkrångligt. Jag älskar teknik men inte för teknikens skull. Den måste ha en mening.

Så varför behöver en växellåda programmeras in? Varför behöver den ett program öht? Vad hände med ett hederligt ventilhus, en enkel mekanisk dator? Vad är bättre i en ny bil? För mig, småsaker som jag kan vara utan. Planned obsolescence. Slit å släng. Övervakning, ISA, svart låda. Man måste inte vara paranoid för att vara förföljd. 😂

Och jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men en bil behöver inte internetuppkoppling. Och om det erbjuds ska allt gå att stänga av. All data bilen samlar in är min.

Om ni inte gjort det, läs ett EULA:n från valfri bil gällande hur de använder dina data. Det är sjukt skrämmande och helt oacceptabelt. Men vill man kunna starta värmaren med appen i bilen man redan köpt, så är det vackert att betala med din data.

Nä nu pallar jag inte skriva mer, måste sticka och köpa aluminiumfolie. 🤣
Din bil är kanon, så länge man slipper krocka.
Kör en nästan fullutrustad MB W213 och känner likadant, bil att behålla länge.
Sjukt kräsen och den har allt på min lista.
Kör även racetrimmad Miata och de båda är en fin kombo.
Provat alla elbilar…men alla är tristare o plastigare än MB’n.
Och en kinabil blir det inte!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top