Är helt enig i det du skriver. AC, krocksäkerhet (och ok komfort är viktigt). Ett problem med Euro NCAP är att bilarna får riktigt dåligt betyg om de inte har massa förarassistans/sensorer vilket gör att de flesta nya bilar verkar ha så komplexa system att man inte vet om man vågar äga de efter det första decenniet. Jag hoppas att jag tar fel för jag vill gärna ha autopilot de få gånger jag ska köra långt.
EURO NCAP kan ju döma ut världens säkraste bil för att fotgängare som går ut framför bilen slår huvudet i motorhuven när man oundvikligen kör på dom.
Alla bilar högre än en sänkt GT40 skadar ju knäna på samma fotgängare, så där ryker en stjärna till...
En bekant som skulle köpa en säker familjebil när han skaffade barn satt och sorterade bilarna efter antalet stjärnor/betyg, tills jag påpekade det, varpå han svarade "Jag vill ha en bil från filmen "Death Race 2000" med knivblad stickades ut runt hela bilen" om min bil garnterar döden för alla som är på utsidan av den kanske dom håller tillräckligt avstånd för att inte orsaka olyckor.