Bilrelaterade diskussioner

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är helt enig i det du skriver. AC, krocksäkerhet (och ok komfort är viktigt). Ett problem med Euro NCAP är att bilarna får riktigt dåligt betyg om de inte har massa förarassistans/sensorer vilket gör att de flesta nya bilar verkar ha så komplexa system att man inte vet om man vågar äga de efter det första decenniet. Jag hoppas att jag tar fel för jag vill gärna ha autopilot de få gånger jag ska köra långt.

EURO NCAP kan ju döma ut världens säkraste bil för att fotgängare som går ut framför bilen slår huvudet i motorhuven när man oundvikligen kör på dom.

Alla bilar högre än en sänkt GT40 skadar ju knäna på samma fotgängare, så där ryker en stjärna till...

En bekant som skulle köpa en säker familjebil när han skaffade barn satt och sorterade bilarna efter antalet stjärnor/betyg, tills jag påpekade det, varpå han svarade "Jag vill ha en bil från filmen "Death Race 2000" med knivblad stickades ut runt hela bilen" om min bil garnterar döden för alla som är på utsidan av den kanske dom håller tillräckligt avstånd för att inte orsaka olyckor.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kul artikel om Teslas nya taxibilar.

1728654505174.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kul artikel om Teslas nya taxibilar.

View attachment 505019

Tant Agda 80 år vill nog kravla sig ner i en tvåsitsig sportbil utan ratt när hon ska åka till vårdcentralen, men att få med sig rollatorn är nog helt uteslutet även om hon skulle orka lyfta den själv....

Dessutom har (prototyp) taxin dörrar som kräver att den får stanna mitt på en fotbollsplan för att dom ska ha ytrymme att flaxa ut.

Det finns INGEN anledning att bygga taxi av något annat än en minibuss med säten som man kliver in i, (inte ner som i en sportbil, inte upp som i en monstertruck) och skjutdörrar.
Och många taxiresor sker med bagage, rullstolar och rollatorer, och då är det praktiskt om det åker med en människa som kan lasta i/ur sådana saker, en chaufför helt enkelt...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tant Agda 80 år vill nog kravla sig ner i en tvåsitsig sportbil utan ratt när hon ska åka till vårdcentralen, men att få med sig rollatorn är nog helt uteslutet även om hon skulle orka lyfta den själv....

Dessutom har (prototyp) taxin dörrar som kräver att den får stanna mitt på en fotbollsplan för att dom ska ha ytrymme att flaxa ut.

Det finns INGEN anledning att bygga taxi av något annat än en minibuss med säten som man kliver in i, (inte ner som i en sportbil, inte upp som i en monstertruck) och skjutdörrar.
Och många taxiresor sker med bagage, rullstolar och rollatorer, och då är det praktiskt om det åker med en människa som kan lasta i/ur sådana saker, en chaufför helt enkelt...
Tror tant Agda borde ringa sjuktransport/vanlig taxi istället för förarlös taxi. Själv kan jag än så länge lasta in väskan själv, så om det är tryggt till en bråkdel av priset skippar jag gärna att betala för en chaufför. Dessutom tycker jag taxichaufförer nuförtiden ofta kör sämre än icke yrkeschaufförer.

Tror faktiskt att det är ganska vanligt att det är en eller två personer som tar taxi. En anledning till storleken kan vara lägre förbrukning. När tekniken är redo så kommer det garanterat minibusstaxi också så att man själv kan välja efter behov.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror tant Agda borde ringa sjuktransport/vanlig taxi istället för förarlös taxi. Själv kan jag än så länge lasta in väskan själv, så om det är tryggt till en bråkdel av priset skippar jag gärna att betala för en chaufför. Dessutom tycker jag taxichaufförer nuförtiden ofta kör sämre än icke yrkeschaufförer.

Tror faktiskt att det är ganska vanligt att det är en eller två personer som tar taxi. En anledning till storleken kan vara lägre förbrukning. När tekniken är redo så kommer det garanterat minibusstaxi också så att man själv kan välja efter behov.

En stor andel av taxikörningarna dagtid är just äldre, som kanske inte riktigt uppfyller kraven för sjuktransport, men inte heller kan/vill/får köra själv.

Men visst, man kan ha "hipstertaxi" och vanlig taxi på olika bokningar.

Jag har själv kört en massa transporter av äldre/sjuka släktingar på senaste tiden, dom har en egen bil, en vanlig kombi, men föredrar bilen jag kör just nu, för att den är lättare att kliva in i, och rullatorerna går att ställa in som dom är, dessutom kommer dom ju närmare dörren om dom inte kör själva och måste hitta en ledig parkering, krångla ut rullatorn och stappla iväg.
Förhoppningsvis blir en av dom friskare och orkar med att köra/lasta bilen själv snart
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En stor andel av taxikörningarna dagtid är just äldre, som kanske inte riktigt uppfyller kraven för sjuktransport, men inte heller kan/vill/får köra själv.

Men visst, man kan ha "hipstertaxi" och vanlig taxi på olika bokningar.

Jag har själv kört en massa transporter av äldre/sjuka släktingar på senaste tiden, dom har en egen bil, en vanlig kombi, men föredrar bilen jag kör just nu, för att den är lättare att kliva in i, och rullatorerna går att ställa in som dom är, dessutom kommer dom ju närmare dörren om dom inte kör själva och måste hitta en ledig parkering, krångla ut rullatorn och stappla iväg.
Förhoppningsvis blir en av dom friskare och orkar med att köra/lasta bilen själv snart
Robovan eller liknande är säkert ett bättre alternativ för de äldre. De flesta Teslor ska kunna bli självkörande på samma nivå som Cybercab säger Elon, så till exempel Model X kan säkert vara ett bättre alternativ att beställa om man är många eller vill kliva rätt in. Det är utan tvivel ett behov för vanlig eller självkörande minibusstaxi också.

Många ser framför sig att självkörande taxi kommer bli mycket billigare än att ha en egen bil, som man bara använder själv och som står stilla för det mesta. Jag gillar att ha egen bil men ser absolut fördelar med att kunna beställa en väldigt billig taxi vid behov. Blir spännande att se utvecklingen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många ser framför sig att självkörande taxi kommer bli mycket billigare än att ha en egen bil, som man bara använder själv och som står stilla för det mesta.

Då måste det ju bli rejält mycket billigare än dagens taxi, och det tror jag inte att det kommer att bli.

Självkörrningen är ju nästa problem att lösa, inte ens dom som har bilar med takräcket fullt av snurrande LIDAR har ju fått det att funka något vidare, visst, lokalt inne på ett universitetscampus med små poddar som förflyttar sig i skitnödig gångfart har man lyckats, men inte i en normal trafikmiljö och i normalt trafiktempo
Det är många år bort.

Men ÅAS så lär muskovitens robot taxi också vara det, med tanke på hur det brukar gå med hans deadlines, och nu ska han ju hinna xittra och gegga på med politik och raketer också, det kanske bara bidde en tummetott?

(robottaxin har väl redan missat ett gäng utlovade deadlines)

Skrota den skitdumma tvåsitsiga sportbils taxin och sätt en pod kaross på en redan färdigutvecklad platta från Tesla och kalla det citypods istället, och lansera den i utvalda städer som aldrig har snö eller problem med lövtäckta vägar så räcker Teslas autopilot till med lite mera finslip och en station med remote drivers som kan köra runt hinder som inte autopiloten förstår
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Självkörrningen är ju nästa problem att lösa, inte ens dom som har bilar med takräcket fullt av snurrande LIDAR har ju fått det att funka något vidare, visst, lokalt inne på ett universitetscampus med små poddar som förflyttar sig i skitnödig gångfart har man lyckats, men inte i en normal trafikmiljö och i normalt trafiktempo
Det är många år bort.


Waymo kör ju i San Francisco 🤷🏻‍♂️
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Då måste det ju bli rejält mycket billigare än dagens taxi, och det tror jag inte att det kommer att bli.

Självkörrningen är ju nästa problem att lösa, inte ens dom som har bilar med takräcket fullt av snurrande LIDAR har ju fått det att funka något vidare, visst, lokalt inne på ett universitetscampus med små poddar som förflyttar sig i skitnödig gångfart har man lyckats, men inte i en normal trafikmiljö och i normalt trafiktempo
Det är många år bort.

Men ÅAS så lär muskovitens robot taxi också vara det, med tanke på hur det brukar gå med hans deadlines, och nu ska han ju hinna xittra och gegga på med politik och raketer också, det kanske bara bidde en tummetott?

(robottaxin har väl redan missat ett gäng utlovade deadlines)

Skrota den skitdumma tvåsitsiga sportbils taxin och sätt en pod kaross på en redan färdigutvecklad platta från Tesla och kalla det citypods istället, och lansera den i utvalda städer som aldrig har snö eller problem med lövtäckta vägar så räcker Teslas autopilot till med lite mera finslip och en station med remote drivers som kan köra runt hinder som inte autopiloten förstår
Det är en vision att privatpersoner ska kunna hyra ut sin egen självkörande bil när de inte använder den. Ett stort lokalt utbud samt inga chaufförkostnader/väntetid tror jag kommer driva ner priserna mycket.

När jag ser på filmer med och utan snö tycker jag att utvecklingen går ganska snabbt framåt även för bilar utan LIDAR på taket. Hur lång tid det tar innan bilarna är bättre än förarna har jag inte kompetens nog att bedöma, tiden får visa. Med storskalig AI/maskinlärning borde bilarna kunna bli väldigt bra chaufförer. Dålig redundans vid fel och tillförlitligheten till systemen är jag mer spänd på. Datorn blir i alla fall inte trött eller ser på telefonen samtidigt, så där borde maskinen ha ett övertag.

I Norge kör Taxi utan passagerare ca 50% av milen "https://www.ssb.no/en/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/no-passengers-in-50-of-taxi-trips”. Enligt UBER statistik i större städer är bara 17-26% av alla resor delade med andra passagerare "https://pantonium.com/some-uber-statistics/". Så jag tror definitivt att det kan vara kostnadseffektivt och finns ett behov för en billigare samt energieffektivare taxi. Behöver man en större bil så kan man boka en av de större modellerna som Y, X eller den ännu större bussen.

Blir spännande att se hur lång tid det tar innan det blir verklighet här i Norden.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Säkert klokt i storstäder där folk åker mycket Taxi istället för att äga egen bil. Typ Manhattan eller liknande.

Men här så är en mycket stor del av Taxinäringen färdtjänst och då behöver du en hjälpkarl (hjälplisa?) med ändå. Den andra stora delen är typ skolskjuts, vettefan om inte jag vill ha en människa med där också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Billaddare, fan finns det så många för?
Jag har lite olika batterier som borde laddas ibland, gamla laddaren trasig, går in på Ctec och kollar ny, finns fjorton modeller. Samma om man är på snålt humör och kollar Biltema. Hur svårt kan det vara?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Billaddare, fan finns det så många för?
Jag har lite olika batterier som borde laddas ibland, gamla laddaren trasig, går in på Ctec och kollar ny, finns fjorton modeller. Samma om man är på snålt humör och kollar Biltema. Hur svårt kan det vara?
Behöver du fler än en?
Nyss räddade vi ett hyfsat nytt batteri som tömts. Gick ej med ”smartladdare” men med en gammal rackare kunde vi väcka det. I övrigt har biltema som duger åt både dig och mig. Därtill lös kabel för ”fast” montering på batteriet flr blott en 30-lapp.
Flera batterier/ kablar- en laddare.
Jag har en ctek från millenieskiftet, en av de billigare biltema (3-400 spänn) och den gamle man får passa. Alltid någon/några utlånade…

Multimeter är bra att ha. Jag har färglagt de lägen jag behöver. Pedagogiskt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Billaddare, fan finns det så många för?
Jag har lite olika batterier som borde laddas ibland, gamla laddaren trasig, går in på Ctec och kollar ny, finns fjorton modeller. Samma om man är på snålt humör och kollar Biltema. Hur svårt kan det vara?
Ingen aning.
Jag har blandade erfarenheter av Ctek, var bra förr, men de senaste två har varit riktigt skräp.
Nu har jag en Victron Bluesmart, som fungerar bra, men lite för ny för att göra en bedömning av pålitlighet/kvalitet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ctek har alltid haft bra mjukvara, det har väckt ett par döda batterier för mig
(Är dom helt döda och tomma kan dom dock behöva tvingas igång av en dumladdare som inte ger upp utan tvingar i ström oavsett)

Men membranfronterna och sladdarna på Ctek har alltid varit katastrofalt dåliga.

Jag köpte till och med en specialvariant av Ctek "Polar" för att jag hoppades att den skulle ha sladd som gick att böja i minusgrader, men icket, den blir stel redan vid -5
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har en CTEK MSX 5.0 som jag har haft ett gäng år. I huvudsak underhållsladdning, men även laddat upp helt urladdade batterier. Aldrig varit några bekymmer. Samma sak med den CTEK MSX med gamla kontakterna jag köpte för över 20 år sedan som gick sönder här om året.

Som Markus skrev ovan har jag sett att det finns en uppsjö modeller hos CTEK idag med diverse funktioner och laddare som hanterar dessutom hanterar lithium batterier.

För egen del täcker en 5.0 alla mina behov. Allt från mc till modern bil med AMG batterier.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Behöver du fler än en?
Nyss räddade vi ett hyfsat nytt batteri som tömts. Gick ej med ”smartladdare” men med en gammal rackare kunde vi väcka det. I övrigt har biltema som duger åt både dig och mig. Därtill lös kabel för ”fast” montering på batteriet flr blott en 30-lapp.
Flera batterier/ kablar- en laddare.
Jag har en ctek från millenieskiftet, en av de billigare biltema (3-400 spänn) och den gamle man får passa. Alltid någon/några utlånade…

Multimeter är bra att ha. Jag har färglagt de lägen jag behöver. Pedagogiskt.
Varför finns det så många olika?
Jag behöver i första hand ladda ett båt batteri.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top