Bilrelaterade diskussioner

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Iväg med en råttsoffa för växelpengar tänkte jag, inte ens ett batteri till den så får lägga i ett felpolvänt bakofram och skarvjorda med något liggandes från båten. Är väl bäst jag provkör så den åtminstone kommer iväg till obehörigt avstånd. Går fint men tungt, höger frambroms vill inte släppa trots 6-7 mil joyride...

Plockar upp ett bromsok och skrider till verket, hm domkraften går inte under.. rackarns parkering o va ojämn. Dunsar dit en cementplatta under hjulet och vispar upp den i luften.

Kula
20240731-152039.jpg


Tur det inte är en Bmw, hade jag kört ihjäl mig diReckt #små fjädersäten. Ny fjäder tänker jag inte brotta dit, överväger återigen ursprungliga tanken att ringa skroten för avhämtning. Med fingrarna som insats lyckas jag kobena bort den lösa delen och vrida fjädern så att den nästan är i höjd med klacken.

Sen börja det vråla ner och åska så det får bli ett uppdrag för imorgon, klippa fjädern och bända upp den för att se om den ligger kvar. Funkar inte det får jag singla slant om skrota eller åka till skroten och skruva loss ett komplett fjäderben =/

Sen är det bara en hink kvar, Subba med lågväxel. Kan behövas då jag räknar med fyrhjulslåsning, tveksam skorsten, strejkande kupéfläkt och säkert mer som stått till sig.
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Bytte återigen startknapp på bilen åt en gammal farbror som har "keyless"
Andra gången i år, stort urgröpt hål i knappen, märkligt.

Följde med ut till bilen när han hämtade den för att se hur han gjorde.
Självklart fällde han ut bladet på nyckeln och tryckte hårt på knappen :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Behövs nya däck till Polon, inte bara punktering utan också lite snedslitna... Och airbag-lampan har börjat lysa något om kommunikation. Behöver kolla felkoder närmare.

Men ibland går det bra. Kodade in ny spridare på en Audi och sen körde kalibrering med VCDS. Blev kanonbra
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Och så byter man ett bromsok.
20240805-224148.jpg

20240805-224618.jpg


Och så hårt satt drivaxeln - Storsläggan kanske 3-4kg/800-900 skaft, pricka ganska bra o slog bara in en pinnbult(skruv) men hade garderat med muttrar även på dom.
20240805-230005.jpg


Och krängningshämmarstaget satt fast, satt fast, större maskin, snurra. Kände efter fasning halvhjärtat och ville inte sabba tätningen. Förberedde med mutterknäckarn men gjorde istället som man ska med center insex och ringnyckel, segt men det gick och väl av visst fan var det plana fina ytor där bakom.. påkostat stag med både Och.
20240805-225616.jpg


Och fjäderbenet satt fast, satt fast, hylsan hoppa av, större maskin/titta åt ett annat håll och runddraget(även med en storlek mindre). Brottades lite med spindeltappen men trodde inget annat, nitad i länkarmen och så kul tänkte jag inte ha det inte. Ploppa ur spindeln efter en stund.
20240805-225132.jpg


Nä.
20240805-225342.jpg


Och lovar att plasten fanimig hade ärgat ihop, mycket våld i sammanhanget senare.. stiften såg ogröna ut åtminstone.
20240805-225311.jpg


Styrleden klev ur som den skulle.

Men det är säkert bra att få klura lite, ibland. All smörjrostdödare på hyllan gjorde förmodligen noll skillnad och värme orkade jag inte skramla dit.
(för den som inte läser mellan raderna skulle skiten ur för fjäderäcklet)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Utan styrning? :va Du kanske menar fimpade fjädrar, såg jag säkert 2020 senast eller när det nu var man snurra på hjul.. säkrat med buntband i metall i bästa fall.

Jag är ju seriös :rofl
20240806-191803.jpg

20240806-191831.jpg

20240806-191900.jpg
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top