Bilrelaterade diskussioner

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_9308.jpegIMG_9309.jpegIMG_9310.jpeg
Bland många andra hobbybilar så har ett tiotal Citroën D-modeller passerat; årsmodeller mellan 1960 och 1974,; från snik-ID till insprutningspallas med skinnklädsel och H-låda och förstås en bruksbreak. Denna 1968 års DS19S och en till har jag kvar men har inte kört dem på många år. Halvautomat, rostfri norrbottensbil i patinerat bruksskick. Körde till Varberg med snitthastighet på 133 km/h och då drog den 0,84 l/mil i snitt. Oslagbart på sin tid och bra även idag. Ladfynd som stått sedan 1987

Den andra är en DS19 Pallas 1965 som stått i en lada sedan 1970. Tyvärr inte igångsatt men den som väntar på något gott…

IMG_9311.jpeg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
VW Golf med 1.4 TDI-motor.
Kvittrar en del på tomgång. Försvinner när man gasar lite.
Tänker att det är någon rem som spökar men vet inte säkert. Kamrem eller multirem?
Ser ut som spännaren till multiremmen får jobba hårt.
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
VW Golf med 1.4 TDI-motor.
Kvittrar en del på tomgång. Försvinner när man gasar lite.
Tänker att det är någon rem som spökar men vet inte säkert. Kamrem eller multirem?
Ser ut som spännaren till multiremmen får jobba hårt.
Kamremmen brukar gnissla lite ibland, det är kanten på remmen som gnisslar mot kanten på spännaren, lite siliconspray kan hjälpa.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamremmen brukar gnissla lite ibland, det är kanten på remmen som gnisslar mot kanten på spännaren, lite siliconspray kan hjälpa.
Det kan vara det jag hör från min 2.0 TDI (Skoda Octavia). Har letat efter var ljudet kommer ifrån. Remmen har några tusen mil på nacken, men intervallerna ska ju vara 21 tusen numera om jag fattat det rätt och den är inte så gammal (såg fräsch ut när jag kikade in på den).

Ska provsmörja och se om kvittret försvinner :banana
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det kan vara det jag hör från min 2.0 TDI (Skoda Octavia). Har letat efter var ljudet kommer ifrån. Remmen har några tusen mil på nacken, men intervallerna ska ju vara 21 tusen numera om jag fattat det rätt och den är inte så gammal (såg fräsch ut när jag kikade in på den).

Ska provsmörja och se om kvittret försvinner :banana
Det går att lätta på kåpan lite vid insugskammen och duscha lite, japp intervall 21000.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På tal om kamrem.

Någon som har koll på intervall på Volvos 2.5l FT från '09?
En googling verkar få fram en suddig bild där det ser ut som 180tkm/10år, men lite tvetydligt om den är äkta eller vilka motorer det gäller. Verkstaden verkar vilja byta efter 5år oberoende miltal.
Eftersom Volvo har gjort dödssynden att inte inkludera ett serviceschema i användarhandboken. (Det kommer att vara straffbart med arkebusering, när jag kommer till makten, för övrigt), så vettefasen vad jag skall lita på.
Det är ju inte så billigt att jag vill byta i onödan, direkt.
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
På tal om kamrem.

Någon som har koll på intervall på Volvos 2.5l FT från '09?
En googling verkar få fram en suddig bild där det ser ut som 180tkm/10år, men lite tvetydligt om den är äkta eller vilka motorer det gäller. Verkstaden verkar vilja byta efter 5år oberoende miltal.
Eftersom Volvo har gjort dödssynden att inte inkludera ett serviceschema i användarhandboken. (Det kommer att vara straffbart med arkebusering, när jag kommer till makten, för övrigt), så vettefasen vad jag skall lita på.
Det är ju inte så billigt att jag vill byta i onödan, direkt.
Jag kan sms:a en kollega och fråga men då får du swisha 200 spänn och va jävligt trevlig på forumet i fortsättningen :hihi
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har gillat Lamborghini ända sedan Countach medverkade i filmen "mitt i plåten" men nu börjar det balla ur, Aventador är i mina ögon den sista riktiga Lamborghinin.
Efter Aventador kom Sian, Revuelto och den senaste jag såg på youtube heter Veneno, de tre sista modellerna liknar mer och mer något som är anpassat för en annan dimension.
Minns inte var Audi kom in men man kan inte anklaga dom för att följa strömmen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det går att lätta på kåpan lite vid insugskammen och duscha lite, japp intervall 21000.
Det verkade vara ljud just därifrån och minskade en aning när det kom lite PTFE på... Men får ge det ett tag och se om det behöver smörja runt ett tag för att få full effekt.

Slog jag av AC:n så försvann ljudet, men det kan ju ha med belastning av motorn att göra (?) Inget ljud från generator- och AC-kompressorremmen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det verkade vara ljud just därifrån och minskade en aning när det kom lite PTFE på... Men får ge det ett tag och se om det behöver smörja runt ett tag för att få full effekt.

Slog jag av AC:n så försvann ljudet, men det kan ju ha med belastning av motorn att göra (?) Inget ljud från generator- och AC-kompressorremmen.
...och det verkar vara något med just AC-kompressorn, samt remmen.

Kvittret försvinner på tomgång om jag slår av AC. Men med AC av och jag i låg fart accelererar plötsligt, så kvittrar det till. Med andra antagligen en slirande rem. Så det måste kollas om den är för lös eller gammal/bränd och hårdnat i ytan.

Sen hörs ett burkigt ljud ungefär eller faktiskt ganska precis som av ett dåligt lager när man har lite varv på motorn och följer motorvarvtalet exakt oavsett växel och hastighet. Men stänger jag av AC så försvinner det. Så lagret i kompressorn gissar jag på.

Kylan är lite lynnig också och försvann i princip helt igår efter många mil. Så jag gissar att det blir ett byte av kompressor och rem+spännare. Men behöver in under och kika lite först.

Som om jag inte hade tillräckligt med mek att göra...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
...och det verkar vara något med just AC-kompressorn, samt remmen.

Kvittret försvinner på tomgång om jag slår av AC. Men med AC av och jag i låg fart accelererar plötsligt, så kvittrar det till. Med andra antagligen en slirande rem. Så det måste kollas om den är för lös eller gammal/bränd och hårdnat i ytan.

Sen hörs ett burkigt ljud ungefär eller faktiskt ganska precis som av ett dåligt lager när man har lite varv på motorn och följer motorvarvtalet exakt oavsett växel och hastighet. Men stänger jag av AC så försvinner det. Så lagret i kompressorn gissar jag på.

Kylan är lite lynnig också och försvann i princip helt igår efter många mil. Så jag gissar att det blir ett byte av kompressor och rem+spännare. Men behöver in under och kika lite först.

Som om jag inte hade tillräckligt med mek att göra...
Jag har haft något kvittrande ljud som härstamat i ac kompressorns koppling, intermittent och skoj, när det slår i och ur.
(Mem det var på en gammal Ford)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har haft något kvittrande ljud som härstamat i ac kompressorns koppling, intermittent och skoj, när det slår i och ur.
(Mem det var på en gammal Ford)
Ja kan vara kopplingen också. Om den tex slirar så kan det förklara varför effekten på AC:n är lite dålig i perioder. Och blivit sämre med tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 501722View attachment 501723
Sitter just nu och försöker hitta anledningar att köpa denna lågmilare som jag får köpa för en skitpeng. Allt funkar.

Jag tror du skrev lite fel så jag tog mig friheten att rätta ditt inlägg.

Du behöver säkert transportera hojar ibland och där imellan kostar den inget i vare sig skatt eller värdeminskning.
Dessutom är den ju skitfränt som MC-transport.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top