Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag körde hennes bil och de lät exakt som hjulager.
Bad henne byta , haha - the sound was still there...

Diff haldex sound noise rebuild var rätt sökvägar.

Frågade hennes farsa , två lager köpte han.Bara höger slut.Håller länge som ett bullrande hjullager så man kan köra o byta sänare.

Gör som han , köp en beggd.Kolla oljan så det inte finns metallglitter.Skruvfa dit o renovera den gamla.
25-30 tusen cash in.Då kan man iaf gå jämt upp eller som dom vinst.

Hjulagrena är bra sa han på tyskarna så hjullret kommer förmodligen därifrån om det är en haldex4wd
Kollade bildelsbasen och det finns ett antal inne. Från ca fem tusen och med frakt på en tusenlapp. Man kan ju köpa hem och renovera upp så det är helt nytt och ha liggandes till det finns tid att byta.

Frågan är var man får tag i lager? Jag misstänker att det inte finns som vanliga reservdelar hos VAG, men att med rätt artikelnummer så finns det kanske SKF-grejer att köpa och då tar man hem dubbel uppsättning och renoverar den gamla sen efter bytet.

Edit: hittat en del på YT och bla en som ger SKFs artikelnummer på vad som sitter i en av Haldex-varianterna. Beror ev på vilken generation det är (4 eller 5 på denna 2012:a) och det behöver jag kolla upp först.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kollade bildelsbasen och det finns ett antal inne. Från ca fem tusen och med frakt på en tusenlapp. Man kan ju köpa hem och renovera upp så det är helt nytt och ha liggandes till det finns tid att byta.

Frågan är var man får tag i lager? Jag misstänker att det inte finns som vanliga reservdelar hos VAG, men att med rätt artikelnummer så finns det kanske SKF-grejer att köpa och då tar man hem dubbel uppsättning och renoverar den gamla sen efter bytet.

Edit: hittat en del på YT och bla en som ger SKFs artikelnummer på vad som sitter i en av Haldex-varianterna. Beror ev på vilken generation det är (4 eller 5 på denna 2012:a) och det behöver jag kolla upp först.
Om du ändå har en extra som du renoverar på bänk, så är det väl bara att riva isär och mäta upp vad du behöver för lager?
Och sen beställa/köpa genom valfri kanal...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om du ändå har en extra som du renoverar på bänk, så är det väl bara att riva isär och mäta upp vad du behöver för lager?
Och sen beställa/köpa genom valfri kanal...
Jo iofs.. om det är uppmärkt på lagren eller mått mm. Inte ofta jag köper på "lösvikt" så har inte koll på utbudet bara.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Golf , olika lager på sidorna
Lager och lagerbana
LM806649/LM806610
LM503349/LM503310

Tydligen skall lagrena vara samma till alla eventuellt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fråga tillverkaren; BorgWarner

Verkstäderna renoverar förmodligen inte.
Ja renovering lär jag få göra själv. Det har jag inga problem med, men är det helt nytt område och pryl, så får man ta det lite lugnt och lära sig samtidigt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja renovering lär jag få göra själv. Det har jag inga problem med, men är det helt nytt område och pryl, så får man ta det lite lugnt och lära sig samtidigt.

Plocka ned o kolla o byt olja/filter i samtliga delar o byt det som är slitet.

Tydligen kan man köra 10-30 tusen mil med malande diff då den går i olja till skillnad mot hjullagret men då får ni köra så man inte får bakdiffsingrepp - blir brutalt slitage på lagerbanan då.

Om diffen knackar ihop går ju även lådan men det är lungt om ni kör som folk för slitaget är obefintligt

Skall ni köra med lite malande diff , byt olja för o få bort spån o kör lungt utan ingrepp bak.

Allmänt råd gav han:
Dessa är inte för konstant gasande med bakhjulingrepp och tål inte det utan som en reserv som hoppar in då och då under bilens livslängd
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visst är det så men det tjänar bättre på att byta hela enheten utöver att timdeb. drar iväg för att bara byta lager. Nu är denna tydligen är ganska dyr så det är väl frågan om men sen ska dom våga att det är värt att renovera kontra kvarstående livslängd på resten.

Kan själv är en naturligtvis till en bättre kostnad.

På tal om SKF, använder dom gärna själv/vet inget bättre även om japanska kanske är lika mycket värda eller så är det SKF dom köper in.

Gissar att fettet faller under miljöcert. ISO-0-kula, vi byter till marinfett men även en bra kvalitetsgranskning.

Samma batch, dom andra är välsmorda på båda sidor:
20240709-080930.jpg

20240709-080933.jpg

20240709-080937.jpg

20240709-080952.jpg


Förmodligen svårt att kontrollera med ståltätning, dock.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett lager är väl för helvete en del?
De byter "komplettenheter" - av flera skäl, ex. att timdebiteringen snabbt äter upp mellanskillnaden lösa delar - komplettenhet, att det oftast krävs extra utbildning för växellådsjobb (utbildningskostnad vs hur ofta den typen av jobb behöver göras), verkstaden själva måste står för garantin
Då är det bättre (för verkstaden) att byta till en ny eller fabriksrenoverad enhet.

Ytterligare en ingrediens i kalkylen är att bilar (och allt annat) anpassas för snabb o enkel fabriksmontering vilket ofta strular till det för service o reparationsarbeten (ref. återigen? till mitt kärvande lager på grästrimmern, ingjutet i växelhus/motorgavel vilket gjorde att reservdelen blev 20% dyrare än att köpa ny trimmer:mad:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De byter "komplettenheter" - av flera skäl, ex. att timdebiteringen snabbt äter upp mellanskillnaden lösa delar - komplettenhet, att det oftast krävs extra utbildning för växellådsjobb (utbildningskostnad vs hur ofta den typen av jobb behöver göras), verkstaden själva måste står för garantin
Då är det bättre (för verkstaden) att byta till en ny eller fabriksrenoverad enhet.

Ytterligare en ingrediens i kalkylen är att bilar (och allt annat) anpassas för snabb o enkel fabriksmontering vilket ofta strular till det för service o reparationsarbeten (ref. återigen? till mitt kärvande lager på grästrimmern, ingjutet i växelhus/motorgavel vilket gjorde att reservdelen blev 20% dyrare än att köpa ny trimmer:mad:)

Extra utbildning? Ska inte en utexaminerad bilmekaniker veta hur en växellåda fungerar? :va
Det går väl för bövelen inte att få jobb på en verkstad utan högskoleutbildning med motiveringen att man då "saknar kompetens", ergo - de som jobbar där måste ju besitta kompetens som vi andra saknar - eller? :va

Byta hela enheter mot en ny så borde ju vilket våp som helst kunna göra på uppfarten - så igen - vad har verkstaden för funktion? :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är man bara läskunnig kommer man långt med rätt litteratur.

Idag har vi en duktig andel leasingbilar etc. i nationens vagnspark så verkstäderna lär ha att göra ändå, utöver att 80% av privatkunderna knappt har intresse att fylla på spolarvätska själva.. typ.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nisse Hult som hellre hänger på FB än här på SH har köpt ännu en Transporter som inte verkar tiptop, den förra med DSG är okörbar pga vxllådsfel, står i mörk skog utanför Filipstad.

Men den senaste:
Transporter 2009 MNL143 WV2ZZZ7HZ9H008012
Diesel 131hk 6vxl manuell FWD

Har ett glapp i drivningen, drivknutar är bytta men om man hissar upp med växel i så glappar hö resp vä hjul ca 5cm (på ytterdiametern).
Slutväxel eller annat som brukar spöka den tyska kvalitetsprodukten?
Eller ska det vara så men den känns spooky vid gasuppsläpp resp pådrag, har inte kört liket själv men det kommer väl till civilisationen i augusti så man kan testa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte brukar det bli särskilt stumt med växel i.

Gissar på länkarnslagringar eller motor/växellådsfäste.

Kör i 10-30km/h och pumpa lite tvärt på bromsen, dunkar det till brukar det vara länkarmslagringar, känns det i ratten är det mycket. Om någon kan stå bredvid och titta visar det sig med att hjulet åker fram och tillbaka i färdriktningen vid broms.

Motorfäste, i med växel, koppling nedtrampad och bromsa. Försiktigt dumpa kopplingen lite upp och ner tills känslan om dragläget sätter sig. Ser det ut som att motorn vill hoppa ur motorutrymmet är det förmodligen bad, niger den mer framåt och bakåt (tvärställd) är det som det ska vara. Någon bör kika från sidan ;)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har jag ny olja och filter i både DSG och Haldex. De såg inga tecken på flis el dyl i oljan, men Haldexoljan var hyfsat mörk och även filtret, så det var bra att få det fixat. Nästa gång om jag har kvar bilen så länge eller skaffar annan med samma utrustning, så byter jag själv. Nu har det dock varit för mycket annat på gång och tvåpelarlyften har varit otillgänglig.

Nästa steg: åtgärda vinande ljud som går i takt med varvtalet, i motorutrymmet. Jag gissar på en av fläktarna, för det låter något åt det hållet. Och en rem som kvittrar lite. Efter det rost och ny antenn till GPS:en för den ger ingen signal enligt VCDS (och tror sig vara i Gällivare).
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top