Baktorkare inget krav så han vet, 1m till vägg, centrum på strålkastaren 1cm ned = 10% nedvinkling, 5% är godkänt men även gränsen/marginal. Minns inte helt och fullt men har för mig 30 eller 35% är gränsen nedåt.
Bilprovningen har krav på sig att ställa in ljusbilden utan att gnälla!!!!Baktorkare inget krav så han vet, 1m till vägg, centrum på strålkastaren 1cm ned = 10% nedvinkling, 5% är godkänt men även gränsen/marginal. Minns inte helt och fullt men har för mig 30 eller 35% är gränsen nedåt.
Det blev godkänt! Enda anmärkningen var positionsljusen fram som var lite för blå i färgen. Men jag fick rycka dem på plats så var det bara att åka. Har vita liggandes hemma på hyllan.Bilprovningen har krav på sig att ställa in ljusbilden utan att gnälla!!!!
Det är bara när inställningsmekanismen är kass/fastrostad/etc som de kan slippa jobbet.
Om du luftar på "enkla" sättet så går vätskan från behållaren till resp. ok som du luftar, oftast går ledningen in till abs-enheten o sedan vidare. Det innebär att vätska som ligger inne i pumpen inte byts ut.En fråga om luftning på bil. När jag letat runt bland annat så har jag sett kommentarer om att tändningen måste vara på när man luftar för att ABS ska luftas också. Känner mig rätt skeptisk till det uttalandet, men fick mig ändå att fundera. Hur gör man korrekt luftning på en bil med ABS så att den luftas också? Har inte riktigt koll på hur konstruktionen är. Nu för tiden har man ju bara ett rör till varje hjul, förr på Volvo hade man ju tvåkretssystem, båda framhjulen och ett vardera av bakhjulen. Hur löses det om en slang går av? Blir man inte av med all bromsverkan då?
Dot 4 räcker väl?Du o dina maskiner..
Behövs bara en backventil, kan själv fast ett vedträ fung. det också men lite omständigare naturligtvis. Maskinen kanske fyller samtidigt? Det är rätt smutt förstås.
Nu blev jag lite sugen på att byta vätska på fartvidundret, är det Motul 5.1 som är helt klar/ej gul?
medhåller om att DOT 4 är fullt tillräckligt så länge som du inte ska köra nån bandag i extremt tempo, om det nu är möjligt med tanke på fordonet.Dot 4 räcker väl?
Har funnits blå dot 4 annars så är det ju bara att testa med att dutta i några droppar karamellfärg av önskad kulör.Absolut men den brukar vara gul och det är inte lika sportigt, ju.
Deras räjs-dot4 är f.ö. dyrare än 5.1 och bara dom två varuhuset säljer. Oavsett små kvaniteter och dom säljs på 0.5L = blir inte ruinerad, riktigt. Läst något om att räjsvätska gärna vattnar ner sig än snabbare och det är inte helt önskvärt, ändå.
Perfekt. Jag har ju fixat nya lock (omskrivet någonstans i annan tråd) till min "luftningsmaskin", så ska ta och lufta V50 hade jag tänkt. Har bra bromsverkan, men sjunker lite först och tar man omtag blir det bättre.Jodå, visst luftas ABS-styrenheten också, jag bytte en häromdan och den var helt tom när jag packade upp den, lufta som vanligt.
edit: vi använder ju såklart en maskin där vi trycksätter systemet så man kan lufta utan assistans.
Jag brukar bara lufta som vanligt, med längsta röret först och sen kortare tills man kommer till oftast VF som är närmast ABS-pumpen. På VAG-bilar finns program som man kör via tex RossTech och som aktiverar ABS-enheten och luftar ur den, men det gör jag när allt är klart. Vill man vara säker på att få ur all gammal vätska kan man dra på motorn och pumpa med bromsen med någon luftnippel öppen.En fråga om luftning på bil. När jag letat runt bland annat så har jag sett kommentarer om att tändningen måste vara på när man luftar för att ABS ska luftas också. Känner mig rätt skeptisk till det uttalandet, men fick mig ändå att fundera. Hur gör man korrekt luftning på en bil med ABS så att den luftas också? Har inte riktigt koll på hur konstruktionen är. Nu för tiden har man ju bara ett rör till varje hjul, förr på Volvo hade man ju tvåkretssystem, båda framhjulen och ett vardera av bakhjulen. Hur löses det om en slang går av? Blir man inte av med all bromsverkan då?
Rosstech har jag på någon dator här någonstans, kommer fram väldigt sällan när vi kollar på svärfars VW Transporter typ 3 tror jag det är, en från 2003 har jag för mig. Men användes mer när döttrarna hade Polo och Golf. Nu har den ena två barn på 2 och 4, så just nu har hon en V70.Jag brukar bara lufta som vanligt, med längsta röret först och sen kortare tills man kommer till oftast VF som är närmast ABS-pumpen. På VAG-bilar finns program som man kör via tex RossTech och som aktiverar ABS-enheten och luftar ur den, men det gör jag när allt är klart. Vill man vara säker på att få ur all gammal vätska kan man dra på motorn och pumpa med bromsen med någon luftnippel öppen.
Nä, den är OK. Tror att den lampan är den med utropstecken i mitten också. Och kollade upp, det är inte typ 3, det är en typ 4.Låg bromsvätskenivå?
Byter du varningskabeln när du byter belägg?Nä, den är OK. Tror att den lampan är den med utropstecken i mitten också. Och kollade upp, det är inte typ 3, det är en typ 4.
Och rätt kabel.. vissa bilar är extremt känsliga för vilken resistans det är.Byter du varningskabeln när du byter belägg?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |