Bilrelaterade diskussioner

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Baktorkare inget krav så han vet, 1m till vägg, centrum på strålkastaren 1cm ned = 10% nedvinkling, 5% är godkänt men även gränsen/marginal. Minns inte helt och fullt men har för mig 30 eller 35% är gränsen nedåt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Baktorkare inget krav så han vet, 1m till vägg, centrum på strålkastaren 1cm ned = 10% nedvinkling, 5% är godkänt men även gränsen/marginal. Minns inte helt och fullt men har för mig 30 eller 35% är gränsen nedåt.
Bilprovningen har krav på sig att ställa in ljusbilden utan att gnälla!!!!
Det är bara när inställningsmekanismen är kass/fastrostad/etc som de kan slippa jobbet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bilprovningen har krav på sig att ställa in ljusbilden utan att gnälla!!!!
Det är bara när inställningsmekanismen är kass/fastrostad/etc som de kan slippa jobbet.
Det blev godkänt! Enda anmärkningen var positionsljusen fram som var lite för blå i färgen. Men jag fick rycka dem på plats så var det bara att åka. Har vita liggandes hemma på hyllan.

Så nu kan jag fortsätta meka i lugn och ro och åtgärda rost och andra småsaker IMG_20240620_102621950~2.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Dottern har brukat bilen senaste tiden, hon är billös för tillfället. Förhoppningsvis ny sponsorbil efter sommaren. I alla fall har det hänt två gånger för henne senaste två månaderna att ABS-lampan tänts, kollar jag felkod står det något om (glömde fota av felkodsläsaren) höger fram och mechanic. Senast det hände på vår V70 så bytte jag bara kuggkransen och felet försvann. Glad i hågen tänkte jag göra samma sak på den här, en V50. Visade sig att det är inbyggt i lagret.
Kanske man skulle vänta längre innan man gör något åt ett problem som kommer så sporadiskt, men vad fan, flest verktyg när man dör vinner :yoparty

Så igår blev det nytt hjullager på bilen i stället. Hade ett sånt där verktyg för 72 mm, bytte på dotterns Polo hon hade för några år sedan. Nu har jag ett för 78 mm också.

1719559122006.png

Eftersom jag inte upplevt det själv så har jag bara hörsägen från dottern, men när ABS-lampan tändes så kunde hon inte få i 5:an eller 6:an. Kan det relatera? Hon upplevde det så bägge gångerna.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En fråga om luftning på bil. När jag letat runt bland annat så har jag sett kommentarer om att tändningen måste vara på när man luftar för att ABS ska luftas också. Känner mig rätt skeptisk till det uttalandet, men fick mig ändå att fundera. Hur gör man korrekt luftning på en bil med ABS så att den luftas också? Har inte riktigt koll på hur konstruktionen är. Nu för tiden har man ju bara ett rör till varje hjul, förr på Volvo hade man ju tvåkretssystem, båda framhjulen och ett vardera av bakhjulen. Hur löses det om en slang går av? Blir man inte av med all bromsverkan då?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En fråga om luftning på bil. När jag letat runt bland annat så har jag sett kommentarer om att tändningen måste vara på när man luftar för att ABS ska luftas också. Känner mig rätt skeptisk till det uttalandet, men fick mig ändå att fundera. Hur gör man korrekt luftning på en bil med ABS så att den luftas också? Har inte riktigt koll på hur konstruktionen är. Nu för tiden har man ju bara ett rör till varje hjul, förr på Volvo hade man ju tvåkretssystem, båda framhjulen och ett vardera av bakhjulen. Hur löses det om en slang går av? Blir man inte av med all bromsverkan då?
Om du luftar på "enkla" sättet så går vätskan från behållaren till resp. ok som du luftar, oftast går ledningen in till abs-enheten o sedan vidare. Det innebär att vätska som ligger inne i pumpen inte byts ut.
Det är en liten volym som inte byts och många anser det vara överkurs, men de flesta tillverkare har anvisningar eller rättare sagt externa diagnossystem som cyklar pumpen under bromsvätskebyte.
På BMW mc luftar man först från behållare till ok på vanligt sätt - sedan körs pumpen i tre cykler vill jag minnas och man luftar från behållare t ok men under pumpkörning så blir det ett utbyte av vätska eftersom flödet då går via pumpen

Om att 5 o 6 inte gick in när abs-lampan lyste så är det orimligt - tror hon blev lite skärrad och helt enkelt gjorde fel vid växling (eller fick i 5 o 6 men trodde det var 3 o 4) - jag är 99,99% säker på att den funktionen inte finns på någon Volvo
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jodå, visst luftas ABS-styrenheten också, jag bytte en häromdan och den var helt tom när jag packade upp den, lufta som vanligt.

edit: vi använder ju såklart en maskin där vi trycksätter systemet så man kan lufta utan assistans.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du o dina maskiner..

Behövs bara en backventil, kan själv fast ett vedträ fung. det också men lite omständigare naturligtvis. Maskinen kanske fyller samtidigt? Det är rätt smutt förstås.

Nu blev jag lite sugen på att byta vätska på fartvidundret, är det Motul 5.1 som är helt klar/ej gul?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Du o dina maskiner..

Behövs bara en backventil, kan själv fast ett vedträ fung. det också men lite omständigare naturligtvis. Maskinen kanske fyller samtidigt? Det är rätt smutt förstås.

Nu blev jag lite sugen på att byta vätska på fartvidundret, är det Motul 5.1 som är helt klar/ej gul?
Dot 4 räcker väl?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut men den brukar vara gul och det är inte lika sportigt, ju.

Deras räjs-dot4 är f.ö. dyrare än 5.1 och bara dom två varuhuset säljer. Oavsett små kvaniteter och dom säljs på 0.5L = blir inte ruinerad, riktigt. Läst något om att räjsvätska gärna vattnar ner sig än snabbare och det är inte helt önskvärt, ändå.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Absolut men den brukar vara gul och det är inte lika sportigt, ju.

Deras räjs-dot4 är f.ö. dyrare än 5.1 och bara dom två varuhuset säljer. Oavsett små kvaniteter och dom säljs på 0.5L = blir inte ruinerad, riktigt. Läst något om att räjsvätska gärna vattnar ner sig än snabbare och det är inte helt önskvärt, ändå.
Har funnits blå dot 4 annars så är det ju bara att testa med att dutta i några droppar karamellfärg av önskad kulör.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jodå, visst luftas ABS-styrenheten också, jag bytte en häromdan och den var helt tom när jag packade upp den, lufta som vanligt.

edit: vi använder ju såklart en maskin där vi trycksätter systemet så man kan lufta utan assistans.
Perfekt. Jag har ju fixat nya lock (omskrivet någonstans i annan tråd) till min "luftningsmaskin", så ska ta och lufta V50 hade jag tänkt. Har bra bromsverkan, men sjunker lite först och tar man omtag blir det bättre.

Nya locket är rakt, inte åt sidan som det medföljande.

1719569766483.png
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En fråga om luftning på bil. När jag letat runt bland annat så har jag sett kommentarer om att tändningen måste vara på när man luftar för att ABS ska luftas också. Känner mig rätt skeptisk till det uttalandet, men fick mig ändå att fundera. Hur gör man korrekt luftning på en bil med ABS så att den luftas också? Har inte riktigt koll på hur konstruktionen är. Nu för tiden har man ju bara ett rör till varje hjul, förr på Volvo hade man ju tvåkretssystem, båda framhjulen och ett vardera av bakhjulen. Hur löses det om en slang går av? Blir man inte av med all bromsverkan då?
Jag brukar bara lufta som vanligt, med längsta röret först och sen kortare tills man kommer till oftast VF som är närmast ABS-pumpen. På VAG-bilar finns program som man kör via tex RossTech och som aktiverar ABS-enheten och luftar ur den, men det gör jag när allt är klart. Vill man vara säker på att få ur all gammal vätska kan man dra på motorn och pumpa med bromsen med någon luftnippel öppen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag brukar bara lufta som vanligt, med längsta röret först och sen kortare tills man kommer till oftast VF som är närmast ABS-pumpen. På VAG-bilar finns program som man kör via tex RossTech och som aktiverar ABS-enheten och luftar ur den, men det gör jag när allt är klart. Vill man vara säker på att få ur all gammal vätska kan man dra på motorn och pumpa med bromsen med någon luftnippel öppen.
Rosstech har jag på någon dator här någonstans, kommer fram väldigt sällan när vi kollar på svärfars VW Transporter typ 3 tror jag det är, en från 2003 har jag för mig. Men användes mer när döttrarna hade Polo och Golf. Nu har den ena två barn på 2 och 4, så just nu har hon en V70.

Hans bil varnar dessutom med ojämna mellanrum. Fort men fel från min sida, kollar vad symbolen betyder, köper nya bromsbelägg och när vi ska byta ser vi att det är massa kvar. Vi byter i alla fall och det fungerar ett par veckor, sedan larmar den igen. Är ju inte direkt livsfarligt problem, vi vet ju att beläggen är OK. Men lite irriterande.

1719579752021.png
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top