Volvo kan jag för lite - har undvikit dem som pesten i alla år, för jag gillar dem inte. Design, plastighet och det är något med konstruktionen som jag stör mig på hos flera modeller.
Audi och VAG-bilar överlag har jag kört desto mer med. De har sina problem, men är genomtänkta även om det finns saker som tyskarna övertänkt och blir bökigt. Vissa dieselmotorer till A3 har dyra injektorer och krånglar en sådan blir det många tusenlappar för att byta, men andra modeller har billiga (jag minns tyvärr inte exakt vilka motorkoder det gäller). A3 har ofta haft glapp i framvagnen med alla sina länkage, men det har blivit bättre verkar det som på senare år. Jag skulle utan att tveka ta en A3 Quattro TDI idag med vanlig automatlåda eller DSG (tidiga DSG-problem är borta och fel på växellådorna blir dyrt oavsett låda, så service och skick är viktigt att kolla och gärna garantier från firman). Kolla att dieselvärmaren fungerar om den har en sådan och undvik bilar med AdBlue generellt. Var intresserad av en A3 som fanns i stan, men den hade lovats bort redan så det blev en Skoda med liknande specifikationer istället - samma delar, men sämre rostskydd och mindre med isolering, i övrigt gemensamma delar med Audi. Audi och Skoda har numera för övrigt Haldex-lådor för 4x4, så de gamla mekaniska torsen är (?) ett minne blott tyvärr.
Jag har ju verktyg och diagnostikgrejer till VAG så därför fortsätter jag köra med sådana bilar nu. Reservdelar köps till hyfsade priser från Tyskland, men också ibland Skruvat.se eller andra inhemska företag.