Bilrelaterade diskussioner

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
View attachment 499286
Är så tacksam för att ha den här bilen, som min enda bil faktiskt även om frugans Toyota står på mig och jag har tillgång till andra bilar på jobbet.

Snabb (nja med moderna mått inte kanske, fast lite), snygg (tycker jag), lagom stor, tyst (inne, inte ute), bekväm som ingen modern bil, rätt billig att äga trots minst 1,6 liter milen. 4000 spänn om året helförsäkrad, skattefri och besiktning vartannat år.

Avslappnat utan displayer och ljud. Visst, jag får ett ”MEEEEEEEEEEEEE” i örat av en jättesummer om jag glömmer ljuset på.

Allt sitter enkelt åtkomligt, inga menyer alls. AC som är snorkall (ingen modern bil jag suttit i är ens i närheten av den kylan), farthållare, taklucka, elhissar, hydraulisk nivåreglering, fantastiskt sköna Recarostolar med luftkuddar och stolsvärme såklart. Dvs allt man behöver.

En relativt enkel bil som jag kan serva och laga själv. Den är 31 år gammal i år, håller nog 30 till.

Radion och ljudet är sådär och bluetooth finns såklart inte, men jag kör AirPods ändå om jag inte vill höra motorn (och det vill jag oftast). Inte något utställningsexemplar i lack och inredning, men i väldigt gott mekaniskt skick.

Farsan och jag var och köpte den 2008, så den får vara kvar så länge intresset finns. Intresset som har förändrats rätt mycket, jag var W124-nörd som fan innan, men har väl lite tappat själva intresset av att fixa till allt till nyskick.

Men i takt med att nya bilar på många sätt blir sämre, framförallt i långa loppet (vem kommer att ha en 2024 C63 AMG som entusiastbil om 30 år?), men även just nu. Det är för mycket digitalt och sensorer. Överkrångligt. Jag älskar teknik men inte för teknikens skull. Den måste ha en mening.

Så varför behöver en växellåda programmeras in? Varför behöver den ett program öht? Vad hände med ett hederligt ventilhus, en enkel mekanisk dator? Vad är bättre i en ny bil? För mig, småsaker som jag kan vara utan. Planned obsolescence. Slit å släng. Övervakning, ISA, svart låda. Man måste inte vara paranoid för att vara förföljd. 😂

Och jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men en bil behöver inte internetuppkoppling. Och om det erbjuds ska allt gå att stänga av. All data bilen samlar in är min.

Om ni inte gjort det, läs ett EULA:n från valfri bil gällande hur de använder dina data. Det är sjukt skrämmande och helt oacceptabelt. Men vill man kunna starta värmaren med appen i bilen man redan köpt, så är det vackert att betala med din data.

Nä nu pallar jag inte skriva mer, måste sticka och köpa aluminiumfolie. 🤣
Bästa bilen! Om man struntar i krocksäkerheten.
Kör W213, kanonnöjd

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mitt problem med bilar är att jag gillar att köra bil. Därför vill jag ha en lätt bil med bra ljudisolering där jag slipper sitta som på en köksstol. Jag vill dessutom ha feedback i styrningen så jag känner när bilen drar åt ena eller andra hållet.
Billigt att använda ska det vara också och det måste finnas stereo som tål att spela ZZ Top och AC/DC. Det är förstås bra om det inte driver på styrande hjul för det sabbar känslan i styrningen.
Just nu åker jag Mini Electric och det är väl stereon som fyller önskemålen.
Miata ND! Och så tunar du den o uppgraderar chassit (som jag gjort)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tyvärr sitter jag inte så bra i den. Skulle behöva ha ner sittytan en knapp decimeter.
Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.

Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.

Bifogat

• 1000007987.jpg
    1000007987.jpg
    3 MB · Visningar: 14

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.

Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.
Jag har tänkt tanken. Nu blir det Polestar 2 ett tag och så MGF när det är solsken och jag inte har lust att köra mc.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fick en bild på en haldex Vw diff , vänster sida ser ok ut men den vanliga högern har denna fina blånering på utsidan lagerfästet.

Saknas helt på vänstern , misstänker att...hahaUty14729.jpg

Ej alu utan denna del är stål som kopplar mot drivaxeln

Ej öppnad

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_1847.jpeg
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.
Gick bra och komfortabelt gjorde den också.

Vill man ha en trevlig entusiastbil kan jag rekommendera dessa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
View attachment 501125
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.

500 mil/år?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
250 mil/år… i snitt. Ren sommarbil för finturer men körde några långturer i jobbet också.
Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.
Gjorde det första året men den var för kass på vinterväglag… bra balans men skulle ha behövt dubbdäck.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Såklart, god morgon!
Helt enig, min bruksis. Vägrar att ha tråkigt till vardags. Jävligt bra vinterbil iom att så mkt vikt ligger över drivhjulen.

Bifogat

• 1000011717.jpg
    1000011717.jpg
    5.7 MB · Visningar: 26

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
View attachment 501125

En av få bilar som inte stuckit hysteriskt i pris. Både xj 40 och efterföljande x300 går att få fina ex för i sammanhanget vettiga pengar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln