Var inte mycket till fett i den permanentsmorda spindelleden.
Nä, den behövde bytas.Var inte mycket till fett i den permanentsmorda spindelleden.
Ägt en RX-8 3år då de var nya, underbar bil !Den här kanske kan roa... Finns olika nivåer av kunskap och insikt 🫣View attachment 499281
Bästa bilen! Om man struntar i krocksäkerheten.View attachment 499286
Är så tacksam för att ha den här bilen, som min enda bil faktiskt även om frugans Toyota står på mig och jag har tillgång till andra bilar på jobbet.
Snabb (nja med moderna mått inte kanske, fast lite), snygg (tycker jag), lagom stor, tyst (inne, inte ute), bekväm som ingen modern bil, rätt billig att äga trots minst 1,6 liter milen. 4000 spänn om året helförsäkrad, skattefri och besiktning vartannat år.
Avslappnat utan displayer och ljud. Visst, jag får ett ”MEEEEEEEEEEEEE” i örat av en jättesummer om jag glömmer ljuset på.
Allt sitter enkelt åtkomligt, inga menyer alls. AC som är snorkall (ingen modern bil jag suttit i är ens i närheten av den kylan), farthållare, taklucka, elhissar, hydraulisk nivåreglering, fantastiskt sköna Recarostolar med luftkuddar och stolsvärme såklart. Dvs allt man behöver.
En relativt enkel bil som jag kan serva och laga själv. Den är 31 år gammal i år, håller nog 30 till.
Radion och ljudet är sådär och bluetooth finns såklart inte, men jag kör AirPods ändå om jag inte vill höra motorn (och det vill jag oftast). Inte något utställningsexemplar i lack och inredning, men i väldigt gott mekaniskt skick.
Farsan och jag var och köpte den 2008, så den får vara kvar så länge intresset finns. Intresset som har förändrats rätt mycket, jag var W124-nörd som fan innan, men har väl lite tappat själva intresset av att fixa till allt till nyskick.
Men i takt med att nya bilar på många sätt blir sämre, framförallt i långa loppet (vem kommer att ha en 2024 C63 AMG som entusiastbil om 30 år?), men även just nu. Det är för mycket digitalt och sensorer. Överkrångligt. Jag älskar teknik men inte för teknikens skull. Den måste ha en mening.
Så varför behöver en växellåda programmeras in? Varför behöver den ett program öht? Vad hände med ett hederligt ventilhus, en enkel mekanisk dator? Vad är bättre i en ny bil? För mig, småsaker som jag kan vara utan. Planned obsolescence. Slit å släng. Övervakning, ISA, svart låda. Man måste inte vara paranoid för att vara förföljd.
Och jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men en bil behöver inte internetuppkoppling. Och om det erbjuds ska allt gå att stänga av. All data bilen samlar in är min.
Om ni inte gjort det, läs ett EULA:n från valfri bil gällande hur de använder dina data. Det är sjukt skrämmande och helt oacceptabelt. Men vill man kunna starta värmaren med appen i bilen man redan köpt, så är det vackert att betala med din data.
Nä nu pallar jag inte skriva mer, måste sticka och köpa aluminiumfolie.
Miata ND! Och så tunar du den o uppgraderar chassit (som jag gjort)Mitt problem med bilar är att jag gillar att köra bil. Därför vill jag ha en lätt bil med bra ljudisolering där jag slipper sitta som på en köksstol. Jag vill dessutom ha feedback i styrningen så jag känner när bilen drar åt ena eller andra hållet.
Billigt att använda ska det vara också och det måste finnas stereo som tål att spela ZZ Top och AC/DC. Det är förstås bra om det inte driver på styrande hjul för det sabbar känslan i styrningen.
Just nu åker jag Mini Electric och det är väl stereon som fyller önskemålen.
Tyvärr sitter jag inte så bra i den. Skulle behöva ha ner sittytan en knapp decimeter.Miata ND! Och så tunar du den o uppgraderar chassit (som jag gjort)
Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.Tyvärr sitter jag inte så bra i den. Skulle behöva ha ner sittytan en knapp decimeter.
Jag har tänkt tanken. Nu blir det Polestar 2 ett tag och så MGF när det är solsken och jag inte har lust att köra mc.Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.
Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.
ok, det finns de tillbehörsfirmor som fixar sänkning av sätetTyvärr sitter jag inte så bra i den. Skulle behöva ha ner sittytan en knapp decimeter.
Hur många mil har du kört med den på dessa 3 år?Boxster! Haft min i 3 år. Bytt bromsbelägg, luftmassemätare och tändspolar utöver vanlig service.
Och nej IMS lagret är inte bytt. Underbar bil.
500 mil/år?View attachment 501125
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.
Gick bra och komfortabelt gjorde den också.
Vill man ha en trevlig entusiastbil kan jag rekommendera dessa.
250 mil/år… i snitt. Ren sommarbil för finturer men körde några långturer i jobbet också.500 mil/år?
Såklart, god morgon!250 mil/år… i snitt. Ren sommarbil för finturer men körde några långturer i jobbet också.
Gjorde det första året men den var för kass på vinterväglag… bra balans men skulle ha behövt dubbdäck.Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.
Ca 2000, nu har den gått 9000.Hur många mil har du kört med den på dessa 3 år?
Helt enig, min bruksis. Vägrar att ha tråkigt till vardags. Jävligt bra vinterbil iom att så mkt vikt ligger över drivhjulen.Såklart, god morgon!
Absurd tanke för mig men så ska jag inte ha några klenoder heller. Kommer att användas likadant som allt annat, särskilt om jag gillar fordonet. Jag t o m tycker de ska användas fullt ut, som om jag lyckats lägga vantarna på det där oavslutade bakkerprojektet jag återkommer till. Hade kört den som bruksis.
En av få bilar som inte stuckit hysteriskt i pris. Både xj 40 och efterföljande x300 går att få fina ex för i sammanhanget vettiga pengar.View attachment 501125
Denna körde jag i åtta år och 2000 mil som sommarbil. Bytte stötdämpare, ventilkåpspackning och bränslepump, annars ingenting förutom oljebyten osv. Daimler XJ40 1992, med den handsydda inredningen och mönsterpassade valnöten.
Gick bra och komfortabelt gjorde den också.
Vill man ha en trevlig entusiastbil kan jag rekommendera dessa.
Du spelar i en lite annan liga än jag…Helt enig, min bruksis. Vägrar att ha tråkigt till vardags. Jävligt bra vinterbil iom att så mkt vikt ligger över drivhjulen.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |