Bilrelaterade diskussioner

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är väl inget att tveka på. Du sa ju till mig att jag skulle köpa en till mc igår. Så jag säger köp
Jag tror du skrev lite fel så jag tog mig friheten att rätta ditt inlägg.

Du behöver säkert transportera hojar ibland och där imellan kostar den inget i vare sig skatt eller värdeminskning.
Dessutom är den ju skitfränt som MC-transport.
Tack för stödet. :hihi

Det enda kruxet är att det förstås finns rost i trösklarna och att den inte varit besiktad sedan 199x någon gång… men i vart fall körd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då har du något att göra på ledigheten vi jullovet från jobbet i skolan.
Haha, nä jag har inte haft jullov sedan 2003. Och skall sanningen fram är jag kass på att svetsa…

Men jag skall fundera på saken lite till innan jag bestämmer mig.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och det verkar vara något med just AC-kompressorn, samt remmen.

Kvittret försvinner på tomgång om jag slår av AC. Men med AC av och jag i låg fart accelererar plötsligt, så kvittrar det till. Med andra antagligen en slirande rem. Så det måste kollas om den är för lös eller gammal/bränd och hårdnat i ytan.

Sen hörs ett burkigt ljud ungefär eller faktiskt ganska precis som av ett dåligt lager när man har lite varv på motorn och följer motorvarvtalet exakt oavsett växel och hastighet. Men stänger jag av AC så försvinner det. Så lagret i kompressorn gissar jag på.

Kylan är lite lynnig också och försvann i princip helt igår efter många mil. Så jag gissar att det blir ett byte av kompressor och rem+spännare. Men behöver in under och kika lite först.

Som om jag inte hade tillräckligt med mek att göra...
... Men med mer felsökning och faktiskt titta på grejerna i lugn och ro, så hittar jag ett annat fel. Frikopplingen på generatorn fungerar inte och den ger upphov till kraftiga vibrationer. Precis som i denna film:


Med remmen borta så känns kompressorn fin i lagret i alla fall. Det kan vara något med kopplingen också, men jag behöver först åtgärda generatorn. Så det blir att beställa frihjulskoppling och ännu ett verktyg för att kunna få loss det (och ny rem). Jag jag tur går det utan att montera loss generatorn, annars blir det lite mer skruva. När de grejerna är fixade så får jag provköra och se om AC mm lirar eller det blir mer mek. Tur jag har semester tre veckor till . Och jo just, måste fixa hem mer AC-gas, för den tömde jag förstås innan jag började skruva (lite för ivrig och trött... Har slut på gasen - fan också).

Meca och andra som kan få fram grejer fort, är för dyra. Tre tusen för bara dessa saker. Så det blir beställning från Skruvat (Autodoc är samma pris men längre leveranstid).
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
... Men med mer felsökning och faktiskt titta på grejerna i lugn och ro, så hittar jag ett annat fel. Frikopplingen på generatorn fungerar inte och den ger upphov till kraftiga vibrationer. Precis som i denna film:


Med remmen borta så känns kompressorn fin i lagret i alla fall. Det kan vara något med kopplingen också, men jag behöver först åtgärda generatorn. Så det blir att beställa frihjulskoppling och ännu ett verktyg för att kunna få loss det (och ny rem). Jag jag tur går det utan att montera loss generatorn, annars blir det lite mer skruva. När de grejerna är fixade så får jag provköra och se om AC mm lirar eller det blir mer mek. Tur jag har semester tre veckor till . Och jo just, måste fixa hem mer AC-gas, för den tömde jag förstås innan jag började skruva (lite för ivrig och trött... Har slut på gasen - fan också).

Meca och andra som kan få fram grejer fort, är för dyra. Tre tusen för bara dessa saker. Så det blir beställning från Skruvat (Autodoc är samma pris men längre leveranstid).
Trodo.se är bättre
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just det, bytte kupeluftfilter på Rav4-an idag. Det såg inte roligt ut trots få mil och årlig service på märkesverkstad så länge morsan ägde den…
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Haha, nä jag har inte haft jullov sedan 2003. Och skall sanningen fram är jag kass på att svetsa…

Men jag skall fundera på saken lite till innan jag bestämmer mig.
Men varför fundera?
Har du plats så ställ den på gården så länge.
Drabbar det dig inte i form av dåligt samvete eller liknande över att den inte kommer vara 100% per omgående så slå till.

Du kommer att ha igen pengarna inom ett par år, eller så har du en jäkligt schysst bil att rulla med.

Den där kan du annars sälja vidare här på sporthoj till hugade spekulanter för en något större skitpeng...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag gillar T3an stenhårt. Fulsnygg? Äh asball!
Helst med 16”. Syncro såklart. Runda eller fyrkantiga lysen, lite av en vattendelare. Jag gillar de fyrkantiga. Kapell eller inte. Den heter T25 i några länder
IMG_0772.jpeg

IMG_0771.jpeg
Nä det är inte skitpengar för dessa. Dessutom bör man älska att svetsa rost.

Jag låg bakom en T3a diesel på en påfart upp mot essingeleden. Det bara rök och han kämpade för att komma upp i 70. Fy satan så trött.
Brooklyns modell heter T2 och är luftkyld. Länge sedan jag åkte i en sådan men minns bussratten och frigången i ratten. Man fick dessutom planera sina omkörningar.
Annars var jag sugen på en T4 Caravelle bensin 112 hk men T4or rostar dom också. Husbilsboomen har fått priserna att skena. Blocket kryllade inte av dom senast jag kollade.
T5or är ok, bättre bil/buss men då är man långt ifrån en aascool T3a med dubbelhytt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gillar T3an stenhårt. Fulsnygg? Äh asball!
Helst med 16”. Syncro såklart. Runda eller fyrkantiga lysen, lite av en vattendelare. Jag gillar de fyrkantiga. Kapell eller inte. Den heter T25 i några länder
View attachment 501747

View attachment 501748
Nä det är inte skitpengar för dessa. Dessutom bör man älska att svetsa rost.

Jag låg bakom en T3a diesel på en påfart upp mot essingeleden. Det bara rök och han kämpade för att komma upp i 70. Fy satan så trött.
Brooklyns modell heter T2 och är luftkyld. Länge sedan jag åkte i en sådan men minns bussratten och frigången i ratten. Man fick dessutom planera sina omkörningar.
Annars var jag sugen på en T4 Caravelle bensin 112 hk men T4or rostar dom också. Husbilsboomen har fått priserna att skena. Blocket kryllade inte av dom senast jag kollade.
T5or är ok, bättre bil/buss men då är man långt ifrån en aascool T3a med dubbelhytt.
Jag växte upp i en -75 Kleinbus. HBA836. Vi reste genom Europa i den; tre barn och förtält. Inga problem i Alperna där luftkylda motorer briljerade i bergspassen medan de vattenkylda stod med kokande kylare vid vägkanterna. Mycket trevlig på långfärd då man kunde marscha i 120 km/h på mätaren timme efter timme - vi hade den stora 1800-motorn på 68 hk DIN.

T3 hade vi en luftkyld i scoutkåren när jag fyllt körkort. Den lånade vi till skidresor och äventyr med kanoter. Något mer komfortabel och nu hela 78 hk om jag minns rätt.

Jag har alltså nostalgiska skäl att köpa denna dubbelhytt som dessvärre har 1600-motorn på 50hk DIN. Inget fartmonster men mycket trevliga bilar med hög kvalitetskänsla, god förarmiljö och sittställning och förstås stora utrymmen. Mycket praktiska bilar med förvånansvärt bra framkomlighet och köregenskaper (gäller bilar med dubbelledade drivaxlar -73 och framåt) vintertid.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag växte upp i en -75 Kleinbus. HBA836. Vi reste genom Europa i den; tre barn och förtält. Inga problem i Alperna där luftkylda motorer briljerade i bergspassen medan de vattenkylda stod med kokande kylare vid vägkanterna. Mycket trevlig på långfärd då man kunde marscha i 120 km/h på mätaren timme efter timme - vi hade den stora 1800-motorn på 68 hk DIN.

T3 hade vi en luftkyld i scoutkåren när jag fyllt körkort. Den lånade vi till skidresor och äventyr med kanoter. Något mer komfortabel och nu hela 78 hk om jag minns rätt.

Jag har alltså nostalgiska skäl att köpa denna dubbelhytt som dessvärre har 1600-motorn på 50hk DIN. Inget fartmonster men mycket trevliga bilar med hög kvalitetskänsla, god förarmiljö och sittställning och förstås stora utrymmen. Mycket praktiska bilar med förvånansvärt bra framkomlighet och köregenskaper (gäller bilar med dubbelledade drivaxlar -73 och framåt) vintertid.
Det finns ju en bra renoverings/trimpotential i VW-luftkylt eller hitta en Subaruboxer (Porsche är ju lite väl överprisade tyvärr). Andra har ju satt dit Volvo B23/230 eller USAmetoden en smallblock.

2liters "original" sug luftkylt kan ju ge upp till 200hk och plussas lätt med en snigel på avgasröret. Så ett lättare trim upp till ca 130hk brukar vara överkomligt och driftsäkert.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå bussar med 4wd, så skulle jag gärna ta en beggad PB8 eller kanske ännu hellre motsvarande ledningsbil som har roligare inredning. Hasplåtar, uppbyggd och med ganska trevliga köregenskaper trots sin storlek. Tyvärr går inte antisladdsystemet att stänga av eller ens programmeras bort (precis som vanliga nyare Sprinter). Perfekt familjebil för långresor och äventyr, även om man skulle behövas riva ur grejer och sätta in bekvämare säten tex.
Personbil_8,_Falun_2015_(02).jpeg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jahopp... Tre av fyra bilar (veteranen ej inräknad) var ståendes i morse. Skulle snabbt in till stan med Polon och då var vä fram platt. Pumpade upp sulan sen men hittade inget, så jag vet inte vad som hänt. Ev om jag körde lite väl inspirerat på en dålig grusväg och att luften läckte vid fälgkanten pga dåligt ringtryck?

Skodan står upphissad och väntar på delar till generatorn mm och BMW:n har inte rullat en meter på ett par månader efter att generatorn lade av helt och jag påbörjat att plocka isär (hela fronten måste rivas).

Så det var bara den leasade elbil kvar som var funkis (den ska lämnas tillbaka om en månad).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju en bra renoverings/trimpotential i VW-luftkylt eller hitta en Subaruboxer (Porsche är ju lite väl överprisade tyvärr). Andra har ju satt dit Volvo B23/230 eller USAmetoden en smallblock.

2liters "original" sug luftkylt kan ju ge upp till 200hk och plussas lätt med en snigel på avgasröret. Så ett lättare trim upp till ca 130hk brukar vara överkomligt och driftsäkert.
Nja, nu tänkte jag nog försöka hålla det så original som möjligt, inte minst brukar det vara klokast i längden rent ekonomiskt. På en bruksbil kan man ju tänka annorlunda men det här handlar inte om det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just det, bytte kupeluftfilter på Rav4-an idag. Det såg inte roligt ut trots få mil och årlig service på märkesverkstad så länge morsan ägde den…
Och idag blev det resterande service, till stor del liggandes under bilen på uppfarten. Luftfilter såg satan ut även det trots kort körsträcka sedan service. Oljan såg bra ut men oljefiltret bedömt många år gammalt.
Har Fina Märkesverkstaden fuskat tro? :fakta Ja det skulle jag definitivt sätta mina pengar på.

Och jag köpte Biltemas finaste olja i 0W-30 med rätt klassning. Toyotas hydrauliska ventiltryckare är lite kinkiga med oljan. Filter däremot Bosch, Mahle och Purflux.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ny spindelled på en av våra V70. Fick nedslag på besiktningen. Ärgar bra de där, fick vålda rätt ordentligt för att få loss. Har bytt såna där förut, lite knepigt att få dit rakt. Så den här gången kostade jag på mig att köpa spindelledsverktyget. Med tanke på att det är en vanlig åkomma på de där bilarna och vi har 4 st så kommer det nog vara väl investerade pengar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top