Bilrelaterade diskussioner

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Byter du varningskabeln när du byter belägg?
Kabeln sitter ju fast i bromsbelägget, så den (kabeln) pluggar man ju bara i kontakten där. Men insåg just att jag troligtvis får ta över dumstruten. På dotterns Polo vi hade förut satt bara varningskabel fram, så jag tänkte inte ens på att det kan vara bak. Såg igår när jag kollade lite på delar (är på Gotland nu) att det finns kabel även på beläggen bak. Har inte kollat i verkligheten som sagt, men chansen är stor att det är där.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag funderar på att byta bil, och hittat en bil som en bilåterförsäljare har inne. Hur gör man för att inte bli blåst på pengar i onödan?

Vilka steg och i vilken ordning?

Jag förstår att de vill tjäna pengar på både bilen jag säljer till dem och bilen jag köper av dem, men vill inte bjuda på en enda krona extra för att jag råkar spela min hand fel så att säga :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Passar på att ställa en bilrelaterad fråga jag med då jag har dålig koll på de fyrhjuliga tingesterna...
En andrabil ska inhandlas och vi har kommit fram till att det ska bli antingen en V40 eller en A3.
Kraven är dieselrova samt automat för ca 100'.
Är det någon av de nämnda modellerna som går bort och isf varför?
Finns det andra aktörer man bör överväga?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jag funderar på att byta bil, och hittat en bil som en bilåterförsäljare har inne. Hur gör man för att inte bli blåst på pengar i onödan?

Vilka steg och i vilken ordning?

Jag förstår att de vill tjäna pengar på både bilen jag säljer till dem och bilen jag köper av dem, men vill inte bjuda på en enda krona extra för att jag råkar spela min hand fel så att säga :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min systers dotter 25 år köpte sin första bil förra veckan.
Hennes taktik vara att börja gråta vid minsta avvikelse, efter 2 timmars gråtande och tänkande fick hon ner bilen en ansenlig slant....

Tveksamt dock att denna taktik funkar för en vuxen man.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag funderar på att byta bil, och hittat en bil som en bilåterförsäljare har inne. Hur gör man för att inte bli blåst på pengar i onödan?

Vilka steg och i vilken ordning?

Jag förstår att de vill tjäna pengar på både bilen jag säljer till dem och bilen jag köper av dem, men vill inte bjuda på en enda krona extra för att jag råkar spela min hand fel så att säga :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det inte smartast att gå in med frågan att du vill byta in din bil/inte spela ut kortet att du också vill köpa en bil av dom. Så du frågar helt enkelt vad de är villiga att köpa din bil för. Då har du ett pris på den. Sen kan du rulla vidare med inbyte/köp.

Så jag skulle inte gå in med frågan - om jag byter in min bil och köper bilen där borta av er, hur mycket får jag lägga emellan då?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Passar på att ställa en bilrelaterad fråga jag med då jag har dålig koll på de fyrhjuliga tingesterna...
En andrabil ska inhandlas och vi har kommit fram till att det ska bli antingen en V40 eller en A3.
Kraven är dieselrova samt automat för ca 100'.
Är det någon av de nämnda modellerna som går bort och isf varför?
Finns det andra aktörer man bör överväga?
Om möjligt hitta en som inte har adblue. Vet inte hur tidigt det kom på Volvo. Jag hade en A4 -15 som adblue börja krångla vid 16000 mil jag lämnade till en som programera bort det. Verkar som att alla fabrikat får dyra problem med adblue efter ett tag .
Vet ganska många som fått problem med egr ventilen på Volvo.
Själv hade jag inte köpt en äldre audi. Hur länge funkar DSG lådan? På min A4 fick jag byta hjullager flera gånger började få lite lustiga elfel på slutet mm

Kolla efter en V40 eller V60 är mitt tips om det står mellan Volvo/Audi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Min systers dotter 25 år köpte sin första bil förra veckan.
Hennes taktik vara att börja gråta vid minsta avvikelse, efter 2 timmars gråtande och tänkande fick hon ner bilen en ansenlig slant....

Tveksamt dock att denna taktik funkar för en vuxen man.

Vad kostar det att låna henne i 2-3 timmar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Passar på att ställa en bilrelaterad fråga jag med då jag har dålig koll på de fyrhjuliga tingesterna...
En andrabil ska inhandlas och vi har kommit fram till att det ska bli antingen en V40 eller en A3.
Kraven är dieselrova samt automat för ca 100'.
Är det någon av de nämnda modellerna som går bort och isf varför?
Finns det andra aktörer man bör överväga?
Se upp för veavinande balansaxlar på volvodieslar, ffa D4 äldre än -16, vilket det väl kanske handlar om runt 100.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag funderar på att byta bil, och hittat en bil som en bilåterförsäljare har inne. Hur gör man för att inte bli blåst på pengar i onödan?

Vilka steg och i vilken ordning?

Jag förstår att de vill tjäna pengar på både bilen jag säljer till dem och bilen jag köper av dem, men vill inte bjuda på en enda krona extra för att jag råkar spela min hand fel så att säga :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske går att förhandla om vinterdäck, montering av dragkrok eller en hemkörning av bilen och sådana saker. Ofta svårt att pruta på priset mycket och att sälja gamla bilen för mer - de har sina marginaler och man får räkna med förlust i båda fallen oavsett vad man gör. Fördelen med handlare är att man kan få garantier och vissa saker som gäller trafiksäkerhet kan de inte ens förhandla bort.

Men att sälja gamla bilen privat eller till annan handlare *kan* ev ge mer. Men ett inbyte kan också motivera dem till att ta mindre marginal mellan, så hör dig för. Begagnade bilar i den prisklassen är eftertraktade idag och de säljs ofta fort. Finns inte så många pga export och med höga omkostnader är det många idag som slutar med leasing och köper billigare bilar och reparerar upp istället.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Passar på att ställa en bilrelaterad fråga jag med då jag har dålig koll på de fyrhjuliga tingesterna...
En andrabil ska inhandlas och vi har kommit fram till att det ska bli antingen en V40 eller en A3.
Kraven är dieselrova samt automat för ca 100'.
Är det någon av de nämnda modellerna som går bort och isf varför?
Finns det andra aktörer man bör överväga?

Volvo kan jag för lite - har undvikit dem som pesten i alla år, för jag gillar dem inte. Design, plastighet och det är något med konstruktionen som jag stör mig på hos flera modeller.

Audi och VAG-bilar överlag har jag kört desto mer med. De har sina problem, men är genomtänkta även om det finns saker som tyskarna övertänkt och blir bökigt. Vissa dieselmotorer till A3 har dyra injektorer och krånglar en sådan blir det många tusenlappar för att byta, men andra modeller har billiga (jag minns tyvärr inte exakt vilka motorkoder det gäller). A3 har ofta haft glapp i framvagnen med alla sina länkage, men det har blivit bättre verkar det som på senare år. Jag skulle utan att tveka ta en A3 Quattro TDI idag med vanlig automatlåda eller DSG (tidiga DSG-problem är borta och fel på växellådorna blir dyrt oavsett låda, så service och skick är viktigt att kolla och gärna garantier från firman). Kolla att dieselvärmaren fungerar om den har en sådan och undvik bilar med AdBlue generellt. Var intresserad av en A3 som fanns i stan, men den hade lovats bort redan så det blev en Skoda med liknande specifikationer istället - samma delar, men sämre rostskydd och mindre med isolering, i övrigt gemensamma delar med Audi. Audi och Skoda har numera för övrigt Haldex-lådor för 4x4, så de gamla mekaniska torsen är (?) ett minne blott tyvärr.

Jag har ju verktyg och diagnostikgrejer till VAG så därför fortsätter jag köra med sådana bilar nu. Reservdelar köps till hyfsade priser från Tyskland, men också ibland Skruvat.se eller andra inhemska företag.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Passar på att ställa en bilrelaterad fråga jag med då jag har dålig koll på de fyrhjuliga tingesterna...
En andrabil ska inhandlas och vi har kommit fram till att det ska bli antingen en V40 eller en A3.
Kraven är dieselrova samt automat för ca 100'.
Är det någon av de nämnda modellerna som går bort och isf varför?
Finns det andra aktörer man bör överväga?

En nyfiken fråga jag kom på efter läst igenom ditt inlägg.
Du säger andrabil hur mycket är tanken att den ska köras per år? Får du tag i diesel till bättre pris eftersom du säger att det är ett krav?
Annars finns det ju många tex Toyota/Mazda/Honda mm som känns driftsäkra.

Hur är det med Ford focus delar dom bottenplatta/motorer/ teknik med Volvo? Då skulle det kanske vara ett alternativ?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
En nyfiken fråga jag kom på efter läst igenom ditt inlägg.
Du säger andrabil hur mycket är tanken att den ska köras per år? Får du tag i diesel till bättre pris eftersom du säger att det är ett krav?
Annars finns det ju många tex Toyota/Mazda/Honda mm som känns driftsäkra.

Hur är det med Ford focus delar dom bottenplatta/motorer/ teknik med Volvo? Då skulle det kanske vara ett alternativ?
Kan handla diesel till ett bra pris så därför måste det vara en diesel!
Skulle jag inte haft den förmånen så är dina japs alternativ absolut vettiga!
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Volvo kan jag för lite - har undvikit dem som pesten i alla år, för jag gillar dem inte. Design, plastighet och det är något med konstruktionen som jag stör mig på hos flera modeller.

Audi och VAG-bilar överlag har jag kört desto mer med. De har sina problem, men är genomtänkta även om det finns saker som tyskarna övertänkt och blir bökigt. Vissa dieselmotorer till A3 har dyra injektorer och krånglar en sådan blir det många tusenlappar för att byta, men andra modeller har billiga (jag minns tyvärr inte exakt vilka motorkoder det gäller). A3 har ofta haft glapp i framvagnen med alla sina länkage, men det har blivit bättre verkar det som på senare år. Jag skulle utan att tveka ta en A3 Quattro TDI idag med vanlig automatlåda eller DSG (tidiga DSG-problem är borta och fel på växellådorna blir dyrt oavsett låda, så service och skick är viktigt att kolla och gärna garantier från firman). Kolla att dieselvärmaren fungerar om den har en sådan och undvik bilar med AdBlue generellt. Var intresserad av en A3 som fanns i stan, men den hade lovats bort redan så det blev en Skoda med liknande specifikationer istället - samma delar, men sämre rostskydd och mindre med isolering, i övrigt gemensamma delar med Audi. Audi och Skoda har numera för övrigt Haldex-lådor för 4x4, så de gamla mekaniska torsen är (?) ett minne blott tyvärr.

Jag har ju verktyg och diagnostikgrejer till VAG så därför fortsätter jag köra med sådana bilar nu. Reservdelar köps till hyfsade priser från Tyskland, men också ibland Skruvat.se eller andra inhemska företag.
Vill minnas att jag läst på att VAG - koncernens DSG lådor ska vara skit, speciellt när milen trillar på…?
Finns det automat-lådor hos dessa bilmärken som inte är DSG utan bätrre alltså?
Vad heter de/vad ska man kika efter?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Se upp för veavinande balansaxlar på volvodieslar, ffa D4 äldre än -16, vilket det väl kanske handlar om runt 100.
Ett alternativ som lockar är en V40 med D2 (120 hästars versionen på 2 liter) som kom just -16.
Svårt att hitta en runt 100’ men kan man stå ut med att den rullat runt 20’ mil så går det (får sträcka lite på budgeten).
Är den motorn behäftad med det problemet oxå…?
:unsure:
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vill minnas att jag läst på att VAG - koncernens DSG lådor ska vara skit, speciellt när milen trillar på…?
Finns det automat-lådor hos dessa bilmärken som inte är DSG utan bätrre alltså?
Vad heter de/vad ska man kika efter?

Det var en gammal torrkopplad dsg låda allt skitsnack kommer ifrån i huvudsak och kombon taxi

DSG7 DQ250,nån annan och DQ500 håller längre än bilen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett alternativ som lockar är en V40 med D2 (120 hästars versionen på 2 liter) som kom just -16.
Svårt att hitta en runt 100’ men kan man stå ut med att den rullat runt 20’ mil så går det (får sträcka lite på budgeten).
Är den motorn behäftad med det problemet oxå…?
:unsure:
Inte vad jag hört. Volvoforumen kokar av det här!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Volvo kan jag för lite - har undvikit dem som pesten i alla år, för jag gillar dem inte. Design, plastighet och det är något med konstruktionen som jag stör mig på hos flera modeller.

Audi och VAG-bilar överlag har jag kört desto mer med. De har sina problem, men är genomtänkta även om det finns saker som tyskarna övertänkt och blir bökigt. Vissa dieselmotorer till A3 har dyra injektorer och krånglar en sådan blir det många tusenlappar för att byta, men andra modeller har billiga (jag minns tyvärr inte exakt vilka motorkoder det gäller). A3 har ofta haft glapp i framvagnen med alla sina länkage, men det har blivit bättre verkar det som på senare år. Jag skulle utan att tveka ta en A3 Quattro TDI idag med vanlig automatlåda eller DSG (tidiga DSG-problem är borta och fel på växellådorna blir dyrt oavsett låda, så service och skick är viktigt att kolla och gärna garantier från firman). Kolla att dieselvärmaren fungerar om den har en sådan och undvik bilar med AdBlue generellt. Var intresserad av en A3 som fanns i stan, men den hade lovats bort redan så det blev en Skoda med liknande specifikationer istället - samma delar, men sämre rostskydd och mindre med isolering, i övrigt gemensamma delar med Audi. Audi och Skoda har numera för övrigt Haldex-lådor för 4x4, så de gamla mekaniska torsen är (?) ett minne blott tyvärr.

Jag har ju verktyg och diagnostikgrejer till VAG så därför fortsätter jag köra med sådana bilar nu. Reservdelar köps till hyfsade priser från Tyskland, men också ibland Skruvat.se eller andra inhemska företag.

Vw och kusiner med drivline lineuppen TDI 2.0 och dsg lådor är mycket pålitliga det är tsi/tsfi med kamkedjor som gör ögene ledsna.
Åkare kör ju taxi med skoda superben 60-90 tusen mil.
Speciellt dom med högre effekter

Vw o kusiners haldex har ett generalfel som drabbar folk som ofta får bakhjulsingrepp eller folk som busar o får bakhjulsdrift.Inte extremt vanligt men förekommer.

Lagret på utgående axel i diffen ofta höger går o leder till att folk lämnar in på hjulagerbyte för det låter likadant...men ljudet är kvar...

Diffen kostar 65k o tjöpa ny enligt en tjejkompis o jobbet där bakaxeln skall av kostade sådär 10lax.
Hon köpte en beggad för 8k o hennes farsa renoverade den gamla för 2000 spänn o sålde den för 25k så det gick ju bra ekonomiskt.Lagrena kostar ju inte ett skit hos momentum.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vw och kusiner med drivline lineuppen TDI 2.0 och dsg lådor är mycket pålitliga det är tsi/tsfi med kamkedjor som gör ögene ledsna.
Åkare kör ju taxi med skoda superben 60-90 tusen mil.
Speciellt dom med högre effekter

Vw o kusiners haldex har ett generalfel som drabbar folk som ofta får bakhjulsingrepp eller folk som busar o får bakhjulsdrift.Inte extremt vanligt men förekommer.

Lagret på utgående axel i diffen ofta höger går o leder till att folk lämnar in på hjulagerbyte för det låter likadant...men ljudet är kvar...

Diffen kostar 65k o tjöpa ny enligt en tjejkompis o jobbet där bakaxeln skall av kostade sådär 10lax.
Hon köpte en beggad för 8k o hennes farsa renoverade den gamla för 2000 spänn o sålde den för 25k så det gick ju bra ekonomiskt.Lagrena kostar ju inte ett skit hos momentum.
Är det detta lager du tänker på? Jag har ett mycket svagt ljud som kommer ibland, så det kan vara något på gång. Nyligen köpt bilen och vore piss att behöva sälja bara för att det kanske är något som kommer. Vid ett tillfälle i veckan vid snabb acceleration, så skrek det till höger bak som av däckljud och jag förstod inte vad det kom av (körde om en traktor på small väg precis). Kan det varit bakhjulet som kopplades in brutalt eller låste upp tillfälligt?

Hittade denna video
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är det detta lager du tänker på? Jag har ett mycket svagt ljud som kommer ibland, så det kan vara något på gång. Nyligen köpt bilen och vore piss att behöva sälja bara för att det kanske är något som kommer. Vid ett tillfälle i veckan vid snabb acceleration, så skrek det till höger bak som av däckljud och jag förstod inte vad det kom av (körde om en traktor på small väg precis). Kan det varit bakhjulet som kopplades in brutalt eller låste upp tillfälligt?

Hittade denna video

Jag körde hennes bil och de lät exakt som hjulager.
Bad henne byta , haha - the sound was still there...

Diff haldex sound noise rebuild var rätt sökvägar.

Frågade hennes farsa , två lager köpte han.Bara höger slut.Håller länge som ett bullrande hjullager så man kan köra o byta sänare.

Gör som han , köp en beggd.Kolla oljan så det inte finns metallglitter.Skruvfa dit o renovera den gamla.
25-30 tusen cash in.Då kan man iaf gå jämt upp eller som dom vinst.

Hjulagrena är bra sa han på tyskarna så hjullret kommer förmodligen därifrån om det är en haldex4wd
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top