Bilrelaterade diskussioner

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En station/18 månader:
20240611-173224.jpg

Passade på att fippla lite med ljusinställningen, undra varför jag inte såg något ljus framför i tunnlarna.. Därför att den peka rakt ut i oändligheten, pappskalle.
Duktigt svårt att hitta justeringen, upphissad underlätta dock men besvärligare att se vad man ställer till med. Två försök senare fick duga, orka inte mer i full mc-utstyrsel.. nåja men varmt blev det.

Fortfarande lite högt:
20240611-183423.jpg

Sen spann jag hjulen, lagrerna var Honda och även bakhjulet gick bra att spinna på denna utan rök.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Suck... lämnat in husbilen för försäljning och de återkom idag med offert på sådant som behöver fixas innan försäljning (Svea Husbilar gör så, vilket är mycket bra för köpare som får ett fordon i fint skick). Bilen ska ut för 300 och jag har lån kvar på ca 255 (den köptes för 350 har jag för mig). Kvar blir då lite slantar för provision och det som kan bli en "vinst" för mig. MEN... Offerten på åtgärder för byte av däck, kolla vinande turbo, fixa vred på kylskåp, sprickor i fönster (visste jag inte ens om), gaslarm, byte av batteri osv osv - allt slutar på dryga 60 papp. Så jag går back och får lägga ut pengar för att bli av med den, om de inte hittar någon bra lösning.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Suck... lämnat in husbilen för försäljning och de återkom idag med offert på sådant som behöver fixas innan försäljning (Svea Husbilar gör så, vilket är mycket bra för köpare som får ett fordon i fint skick). Bilen ska ut för 300 och jag har lån kvar på ca 255 (den köptes för 350 har jag för mig). Kvar blir då lite slantar för provision och det som kan bli en "vinst" för mig. MEN... Offerten på åtgärder för byte av däck, kolla vinande turbo, fixa vred på kylskåp, sprickor i fönster (visste jag inte ens om), gaslarm, byte av batteri osv osv - allt slutar på dryga 60 papp. Så jag går back och får lägga ut pengar för att bli av med den, om de inte hittar någon bra lösning.
Bara att kolla med nån annan säljkonsult/firma tyvärr!

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mekar med lilla pendlarbilen som stått i över ett år. Äntligen fått ihop så det går att köra, men mycket kvar att fixa för att jag ska vara nöjd. Det som gjorts:

Nya fjäderben och stötdämpare fram
Nya länkarmar
Nya spindelleder
Nya glidbultar till bromsok
Nya bromsskivor och belägg (de senare fick putsas lite för att allt skulle få plats)
Nya styrleder (som var längre och fick fixas för att dras in längre)
Justerat hjulinställningen med ögonmått och planka - duger
Olja+filter
Luftfilter
Nya tändstift (de gamla var rejält slitna och motor misständer ibland)
Reparerat motorn till sidorutan, som hade fastnat
Reparerat låset till bakluckan
Nya torkarblad
Nya strålkastare och super-halogenlampor (ljusbilden behöver finjusteras)
Nya glödlampor runtom och snyggat till kontakter mm
Android-stereo med navigation mm
Smörjt länkage för växelspak, men kärvar fortfarande, se nedan
Rekondat bakbromsarna (trummor)
en del rostskydd i chassit och underrede (ganska mycket rost)
AC:n vakuumsugen (fanns ingen gas kvar)
Fyllt på AC och det verkar fungera... Just nu.
Bytt växellådsolja

Kvar att fixa:

Bakrutetorkaren har kärvat fast i motorn
Bromsarna är svampiga och vätska + luftning måste fixas
Byta bakstötdämpare och fjädrar
Fixa rost i karossen
Kolla varför växelspaken fortfarande kärvar - tex justera länkage
Rekonda inredningen som är skitig - det lämnar jag nog in, för det är skittråkigt jobb
Byta bromsrör fram vid oken, då de är rostiga

Edit: bytte vindrutan som var sprucken. Nu är det som att det inte finns en ruta där. Kristallklar. Fixade också kupéfilter som nog inte var bytt på många år och kollade status på kamremmen. Den notering jag har är från 2013, så 11 år. Men den känns mjuk och smidig och inga tecken på slitage i tänderna, så den kan ha bytts senare eller så är den helt enkelt i väldigt bra kondition.View attachment 499702View attachment 499703View attachment 499704View attachment 499705View attachment 499706View attachment 499707View attachment 499708View attachment 499709

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bara att kolla med nån annan säljkonsult/firma tyvärr!
Finns inte så många i närheten som tar sig an försäljning. Jag ringde runt förut och några gjorde det ibland, men hade inte tid nu osv. Väntar svar från dem för att höra hur man löser problemet... Jag måste ju bli av med den och orkar inte hålla på och vänta och fixa med privat försäljning. Det har jag gjort förut och det kan ta ett år eller mer om man har otur.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En station/18 månader:
20240611-173224.jpg

Passade på att fippla lite med ljusinställningen, undra varför jag inte såg något ljus framför i tunnlarna.. Därför att den peka rakt ut i oändligheten, pappskalle.
Duktigt svårt att hitta justeringen, upphissad underlätta dock men besvärligare att se vad man ställer till med. Två försök senare fick duga, orka inte mer i full mc-utstyrsel.. nåja men varmt blev det.

Fortfarande lite högt:
20240611-183423.jpg

Sen spann jag hjulen, lagrerna var Honda och även bakhjulet gick bra att spinna på denna utan rök.
Köpte nya fjädrar nyligen och såg att bägge två saknade lack på samma ställen, bägge sidor av fjädern på varv 2 eller 3. Antar att det var där de satt fast när de blev lackerade. Känns som en väntande rostfälla med knäckt fjäder efter en vinter eller två. Målade över med hammarlack och rostskyddade med linolja så får man tro att de håller lite längre.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är rätt säker på att det inte är rosten som är boven för fjädrar förutom möjligtvis gamla bladfjädrar. Spiralfjäder brukar f.ö. inte hålla så länge :)

Vilket fjäderstål/utmattning i materialet är orsaken förutom yttre åverkan från potthål och kärvande fjäderbenslagring.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En station/18 månader:
20240611-173224.jpg

Fortfarande lite högt:
20240611-183423.jpg

Farthinder dödar fjädrar.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är rätt säker på att det inte är rosten som är boven för fjädrar förutom möjligtvis gamla bladfjädrar. Spiralfjäder brukar f.ö. inte hålla så länge :)

Vilket fjäderstål/utmattning i materialet är orsaken förutom yttre åverkan från potthål och kärvande fjäderbenslagring.
Du som jobbar med det har helt säkert bättre koll än mig. Men ett rostangrepp borde inte göra fjädern starkare i alla fall :)

Jag trodde spiralfjädrar skulle hålla betydligt länge än 4 år. Men där tog jag visst fel. Vet du om det är stor skillnad på livslängd hos olika tillverkare?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Absolut, svenskt stål Är bra.

Bara köpt Lesjöfors då men nuförtiden skruvar jag bara med det jag finner skoj med få undantag.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Byte av bromsvätska, luftning och nya luftnipplar. MAPP-brännaren och speciella hylsor för att dra loss fastrostade muttrar, kommer väl till pass. Biltemas enklaste luftningssug (gammal modell) funkar kanon.IMG_20240616_151527422.jpgIMG_20240616_151533907.jpgIMG_20240616_151537364.jpgIMG_20240616_152229733.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förlåt men den där luftnippeln ser ut som ett körsbär på en bajskorv :hihi
Ja oken brukar se ut som skit på ytan, men så länge de är bra mekaniskt så byter jag inte. Blir ibland lite puts och rostskyddsfärg bara. Men glidbultar, o-ringar mm byts och det fixas så allt lirar perfekt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Biljävel, hrm Ford.. monterar GPS på 10 skåp á 5 olika modeller, true story. Tillverkaren instruktionerar att sätta pucken på vindrutan, läs; utanpå :glömdet

Riktigt så dum i huvudet är inte jag men det är av största vikt att ovansidan pekar uppåt och att det inte är metall ovanför, såklart. En del går att sätta i torkardiket medan andra får man straffa in genom instrumentbrädan. Sista Forden ville jag inte orka det, huven täcker hela torkardiket.. hm men stötfångaren är ganska djup förstås. Ficklampar in så gott det går utan att riva något, jodå där ser ut som en platå jag kan klibba fast den på.

*skrammel*

Hade redan försäkrat mig om att säkringsdosa finns i motorrummet för att piggybacka 15+...
20240618-094106.jpg

20240618-094113.jpg

Det var väl jävlar, flatsäkring betyder styrenhet på Fordiska. Belysning på modernare bilar är sällan att lita på men efter att ha vredat igenom alla kombinationer med 0/tändning/motor stod det klart att P fungera som tänkt och 12V/dioder. Kabel awg 114 men det får gå.

Frankenstein
20240618-111303.jpg

-Nu är det två kvar, klart imorgon (deadline denna vecka med förmodad NASA-provkörning på fredagen)
-Kanon, just det jag fick info om att gula sladden(signal) inte behövs.
-... Ja då är det garanterat klart imorgon.

:huvet

Nu ska jag åka o trösttjöpa 8L motorolja till hojen.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
In med Polon i plåtgaraget och justerar halvljuset. Går sisådär pga billiga och rappliga reglage, men jag fick nog till det hyfsat. Dags för besiktning helst nu denna vecka så får vi se vad domen blir.

Fönsterhissen har börjat krångla igen, så jag beställer ny motor och även fjäderbenslagring ifall det blir nedslag på det. Sen måste bakrutetorkaren väckas till liv.IMG_20240618_123951651.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år