Bilrelaterade diskussioner

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Alfa är totalt tragiskt dåliga på allt som har med tillförlitlighet att göra, men när dom fungerar och är körbara är dom vackra och låter gott...

En här uppe körde rallycross med Busso V6 och han fick en jävla sång ur den, när jag frågade hur han fick den så tillförlitlig sa han "Det är väldigt lite Alfa kvar utanför motorblocket"
Det kan vara hemligheten... Eftermarknads-sprut och tändning så har man en rolig motor.
Nåja, tror att vi haft denna diskussion tidigare:lol Har åkt ganska mkt Alfa de sista åren, har verkligen inte vart sämre än något annat. Men visst, 70 och 80 talet var roligt men inte hållbart.

Men mekaniskt har väl egentligen Alfa vart bra.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nej men viss körglädje och.. ja, jo det är väl ungefär det.
Ytterligare en hater.
Tycker nog att folk är lite orättvisa mot Alfa.

Porsche har ju i modern tid släppt motorer som kan lida av borescooring samt det ökända ims ( som är ett mindre problem)
Bmw släpper maskiner vevaxelagren går ner sig i förtid...
Mercedes släpper bilar på 2000 talet som rostar värre än Alfa sud.



Nä, vill nog hävda att Alfa tar Ktms roll, det måste vara skit.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inga vibrationer. Däremot har jag funderat på frihjulet, och det verkar som att det inte sitter ett frihjul på den här, så det kanske är därför det kvittrar. Ska väl sätta dit en sån i stället.

Får ta loss remmen och provsnurra lite mer.
Joråsåatte... Vi roterar runt lite på bilarna, vi brukar ha en stående på Gotland så att jag kan ha en bil när jag är kvar och frugan åker hem för att jobba, jag kan jobba på distans. Bilen blev i alla fall stående en månad (eller kanske mer) och idag kom jag på att jag inte störde mig på något gnissel. Har inte köpt något stetoskop än, men det räckte väl med att hota om det för att bilen skärpte till sig.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har ett problem som jag sliter mitt hår för. Volvo V50 2004, handbromsen tar dåligt. Jag bytte handbromsvajrar förra året. Oken ska vara självjusterande, jag tycker att armarna rör sig fram och tillbaka som de ska. Lik förbannat har jag svag bromsverkan, har provat att rycka i kryckan 100 gånger utan att det gör skillnad. Justeringen inne i bilen har jag provat att ha så långt ut så handbromsen tar (det lilla den tar) nästan längst upp så att armarna bak får jobba full längd.

Ska jag byta ok bara för att? Jag har slut på idéer.
Hade samma problem på min VW Up och gjorde ALLT (som du), bytte sedan bromsbackarna. Sedan ok.
Behöver inte vara samma fel.

PS
Jag bytte allt, trummor, backar med tillbehör.
Lika bra, trumbromsar är ett SKIT att meka med. Byta allt är enklare.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Satte på vinterdäcken på tjänstebilen, VW id buzz. Trumbromsar bak! Stora som en sån där familjepizza som hänger utanför kartongen. 🤣 .
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hade samma problem på min VW Up och gjorde ALLT (som du), bytte sedan bromsbackarna. Sedan ok.
Behöver inte vara samma fel.

PS
Jag bytte allt, trummor, backar med tillbehör.
Lika bra, trumbromsar är ett SKIT att meka med. Byta allt är enklare.
Det är nya belägg också. Men det betyder ju inte att det kan vara det ändå. Just nu står bilen på Gotland, och det är ändå tråkigt väder att meka bil utomhus så det får nog vänta till i vår.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nya belägg också. Men det betyder ju inte att det kan vara det ändå. Just nu står bilen på Gotland, och det är ändå tråkigt väder att meka bil utomhus så det får nog vänta till i vår.

Om du spände vajrarna för hårt när du monterade dom går inte självjusteringen tillbaka tillräckligt långt för att göra "omtag" på vissa bilmodeller..

Jag minns inte vilken bil det var jag lärde mig den läxan på, kan ha varit en Golf eller Astra.

Tidigare ägare hade spännt på för att få den igenom besiktning, och jag hade ett helvete att få det att funka
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om du spände vajrarna för hårt när du monterade dom går inte självjusteringen tillbaka tillräckligt långt för att göra "omtag" på vissa bilmodeller..

Jag minns inte vilken bil det var jag lärde mig den läxan på, kan ha varit en Golf eller Astra.

Tidigare ägare hade spännt på för att få den igenom besiktning, och jag hade ett helvete att få det att funka
Jag hade vajrarna löst just av den anledningen att de ska självjustera. Jag bytte dem för 1,5 år sedan så de har inte fastnat. Men mer mekning i vår som sagt, för tråkigt väder just nu.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såhär kan en bromsskiva se ut ett tag efter man fixat stumma glidpinnar.
Det syntes först inte att hela ytan var rost, men lossnar i stora flagor när bromsen kan börja arbeta igen.
 

Bifogat

  • 20241107_150655.jpg
    20241107_150655.jpg
    2.3 MB · Visningar: 21

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Såhär kan en bromsskiva se ut ett tag efter man fixat stumma glidpinnar.
Det syntes först inte att hela ytan var rost, men lossnar i stora flagor när bromsen kan börja arbeta igen.
Det där är lite spännande faktiskt, har sett det förut. Att rosten ätit sig in bakom ytskiktet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu var det längesen jag studera bromsskivor men skador likt dessa är tyvärr vardagsmat. Tillverkarna har överlag en slitagegräns från 0.75 mm till 3 mm som ungefär noll % av brukare/mekaniker/förståsigpåare följer av en eller fjärde anledning.

Sprickor/rost/godsbortfall kan dock uppstå inom slitagenormen men det är o andra sidan inte vardagsmat 😉
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där är lite spännande faktiskt, har sett det förut. Att rosten ätit sig in bakom ytskiktet.

Nu var det längesen jag studera bromsskivor men skador likt dessa är tyvärr vardagsmat. Tillverkarna har överlag en slitagegräns från 0.75 mm till 3 mm som ungefär noll % av brukare/mekaniker/förståsigpåare följer av en eller fjärde anledning.

Sprickor/rost/godsbortfall kan dock uppstå inom slitagenormen men det är o andra sidan inte vardagsmat 😉
Svarvade ner hela ytan tills den var jämn och rent stål.
Nu slipper jag förhoppningsvis flagor som lossnar och slår sönder ABS-sensor och magnetring.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top