Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
På't igen... Bromsar bak till Polon och slitagevarnare för X5:an. Som grädde på moset gick inte kupéfläkten i BMW:n när jag skulle och hämta ut paketet säkring, kärvat lite eller helt lagt av - måste fixas kvickt i alla fall.

Fläkten gick fint när jag körde med bilen sist, men det var en vecka sedan. Som om jag inte hade annat att göra och varit förkyld några dagar och allt stått stilla.

Men det är inte lika illa som 2017 när jag hade en A4 där allt gick fel. Den vintern var det mer meka än köra. Fronten rev jag ner tre gånger inom loppet av en månad (bild från sista vändan) för att åtgärda olika problem det var efter det som jag körde nya bilar några år IMG_20241029_170238442.jpgimg_1_1730214167442.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VAG - när skall ni lära er?
Jag har mekat japs-, grod- och svennebilar också. Det är inte bättre, bara annorlunda och i vissa fall väldigt knepigt. Och analysverktygen till VAG är långt bättre än något annat. Så jag håller mig till tyska bilar, vilka jag kan

Och av de bilar som rullat 50.000 mil plus är det bara VAG. Övriga har rostat eller rasat sedan länge.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).IMG_20241030_145552872.jpgIMG_20241030_145557447.jpg

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).
Det där är självskadebeteende att ge sig på. Fy fan vad jag hatar trumbromsar. Har lovat mig själv att aldrig ge mig på det igen, och så här långt har jag hållit det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).View attachment 505912View attachment 505913
Som ofta med bromsar så är det enklast att byta ALLT när man ändå jiddrar med eländet. Ok, bromscylindrar, fjädrar, brickor, belägg. Och på släp vajrarna...

Sedan funkar det ju i 10 år eller så...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det där är självskadebeteende att ge sig på. Fy fan vad jag hatar trumbromsar. Har lovat mig själv att aldrig ge mig på det igen, och så här långt har jag hållit det.
Det är en sund inställning... Jag hade inte mycket val. Men behöver beställa resten av innehållet helt nytt också, för det kommer garanterat att gå av en fjäder eller kärva eller läcka i kolven. Mycket teknik och svordomar att både få isär och ihop.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som ofta med bromsar så är det enklast att byta ALLT när man ändå jiddrar med eländet. Ok, bromscylindrar, fjädrar, brickor, belägg. Och på släp vajrarna...

Sedan funkar det ju i 10 år eller så...
Ja det brukar vara så. Här trodde jag att resten var ok och det funkar kanske ett tag till, men enklare att meka med allt nytt. Och kostar inte många kronor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte trumbromsarna i sig som är problemet, många gamla bilar hade fungerande trumbromsar hela bilens livslängd med enbart byte av backar.

Det som är problemet är att "moderna" trumbromsar är så jävla smäckiga i sin konstruktion, med tunna jävla plåtbleck, fjädrar av 1mm tråd och plastdetaljer som spricker.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag sade till dottern att om du skall köpa en bil så kan du väl lika gärna kika på en beg Alfa. Jag kan mecka, hon gillar design.
Heter faktiskt MEKA..Italienskt är jag skeptisk mot för övrigt! Men Lycka Till! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alfa är totalt tragiskt dåliga på allt som har med tillförlitlighet att göra, men när dom fungerar och är körbara är dom vackra och låter gott...

En här uppe körde rallycross med Busso V6 och han fick en jävla sång ur den, när jag frågade hur han fick den så tillförlitlig sa han "Det är väldigt lite Alfa kvar utanför motorblocket"
Det kan vara hemligheten... Eftermarknads-sprut och tändning så har man en rolig motor.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En bra början på ett liv av brustna drömmar bussbiljetter.

Snygga de där, men driver i fel ända.
Det finns ju några Alfor som har rätthjulsdrift (rwd), Gtv och några till men de nyare har väl bara felhjulsdrift {fwd)!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns ju några Alfor som har rätthjulsdrift (rwd), Gtv och några till men de nyare har väl bara felhjulsdrift {fwd)!
Det finns jättemånga, men den där (166) har tvärställd motor och framhjulsdrift.

Allting innan Alfasud, 1971 var väl bakhjulsdrivet? Samt Alfetta 116, 90, 75 samt GTV6 & Spider från de generationena. Och så även nya Giulia (från 2015->) även om den ofta säljs med fyrkrafs.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Såja 60 mil avklarat! med 166:an, jävla mysig bil. Nog en av de finare faktiskt i sverige. Påkostad över 60 tkr sista året, säljaren hade 12 ! Alfor till mest bakhjulsdrivet såsom GTV, 75 och ngn 60 tals giulia mm. Även en Moto Guzzi 850 samt Honda CB 750, konnässör av rang.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år