På de märken jag jobbar med är det samma tid för att byta torkarblad fram och bak som att byta bromsvätska, 30 perioder eller 18 minuterDu kan ju förstå hur okunniga de är om de måste hålla på 30 min för att montera bladen......
På de märken jag jobbar med är det samma tid för att byta torkarblad fram och bak som att byta bromsvätska, 30 perioder eller 18 minuterDu kan ju förstå hur okunniga de är om de måste hålla på 30 min för att montera bladen......
Fast, en volvo rödblock behöver man ju ändå inte byta olja i...Hehe som olja och filter på 240, har för mig det var 20-25 prickar.
-Är den varmkörd?
-Nä..
-Då kostar det extra.
Jag har testat deras och nä en rejäl skillnad i kvalitet jämfört med Bosch. Sen är det ju ungefär samma prisNär jag hade min Audi S4 så köpte jag Biltemas torkarblad de luxe typ. Inte 7 eller 800kr. Utan typ 250-270kr.
Fungerade bra
Jag torkar av mina rätt ofta för jag hatar skitig ruta men Biltemas lever inte upp till mina krav. Slits fort och pisskassa när det är kallt. De blir för hårda.Mina funka bra. Viktig att torka av dom (gäller alla blad)
Mycket skit hamnar där å förstör bladen
Jag har en högst aktuell bilfråga (som man vågar ställa):
Om nu dubblösa vinterdäck är lika bra som dubbade, varför är det då till 100% bilar med dubblösa däck som krypkör och sitter fast när det blir halkigt eller besvärligt?
Vi har senaste veckan haft stenhård blankis, för att igår få ett rejält snöfall, som inte fäste på blankisen utan släpper lite i kakor när man går/kör på det.
Kommer det en bil ute på stora vägen som kör toksakta (90 väg) så är det en bil på dubblösa däck, och i dag körde jag runt inne i stan där det bitvis var dåligt skottat och bilar satt fast både på vägar och parkeringar, och dom hade alla dubblösa däck.
När jag skulle gatuparkera fanns det bara en ficka med djup snömodd kvar, jag tog den, då kom en boende rusande och försökte stoppa mig från att parkera, för dom hade fått dra lös dom senaste två bilarna som hade parkerat där.
Jag hade dock redan kört in i smeten, så jag lät den stå där, det var inga problem att ta sig ut när det blev dags.
Framhjulsdriven japansk småbil med ca 10 år gamla dubbdäck fram, helt nya dubbdäck bak
Körde 2006-2014 på dubbfria vinterdäck i Norrbotten (på ena bilen, Citroën C5). Fungerar alldeles utmärkt till största delen och ger dessutom bonus i form av ökad livslängd och att man kan montera dem tidigare och byta till sommardäck senare och således ha bättre grepp de där mellanperioderna höst och vår.Åå
På vissa underlag är det säkert sant att dubbfritt fungerar lika bra, sedan tror jag att det vanligen är de mest ignoranta förarna som är dumma nog att köpa dubbfria vinterdäck, förare som inte är vana att köra i halka och då blir det kaka på kaka när det väl blir underlag där dubbdäcken behövs.
Kan du förklara vad du menar klättrar är?Jag har dubblösa däck på min Polestar och den "klättrar" med bakhjulen när det är isgata. Det är inte så behagligt när man åker omkring i en bil som väger som ett villakvarter.
Det känns som att bakänden flyttar sig i spåren på vägen. En del bilar med väldigt breda däck ger samma känsla på väldigt spårig väg.Kan du förklara vad du menar klättrar är?
Olika spårvidd bak/fram?Det känns som att bakänden flyttar sig i spåren på vägen. En del bilar med väldigt breda däck ger samma känsla på väldigt spårig väg.
För att miljömuppar inte kan köra bil...Jag har en högst aktuell bilfråga (som man vågar ställa):
Om nu dubblösa vinterdäck är lika bra som dubbade, varför är det då till 100% bilar med dubblösa däck som krypkör och sitter fast när det blir halkigt eller besvärligt?
Vi har senaste veckan haft stenhård blankis, för att igår få ett rejält snöfall, som inte fäste på blankisen utan släpper lite i kakor när man går/kör på det.
Kommer det en bil ute på stora vägen som kör toksakta (90 väg) så är det en bil på dubblösa däck, och i dag körde jag runt inne i stan där det bitvis var dåligt skottat och bilar satt fast både på vägar och parkeringar, och dom hade alla dubblösa däck.
När jag skulle gatuparkera fanns det bara en ficka med djup snömodd kvar, jag tog den, då kom en boende rusande och försökte stoppa mig från att parkera, för dom hade fått dra lös dom senaste två bilarna som hade parkerat där.
Jag hade dock redan kört in i smeten, så jag lät den stå där, det var inga problem att ta sig ut när det blev dags.
Framhjulsdriven japansk småbil med ca 10 år gamla dubbdäck fram, helt nya dubbdäck bak
Teoretiskt en millimeter smalare bak. Det känns bara när det är halt.Olika spårvidd bak/fram?
Teoretiskt en millimeter smalare bak. Det känns bara när det är halt.
Jag reagerade på att däcken såg rätvinkliga ut innan jag monterade dem. Känslan är lite som när man plattslitit ett mc-däck och vissa vägskarvar får cykeln att svänga.Är ytterkanterna på slitbanan väldigt skarpt 90 grader, eller är det rundade kanter på slitbanan?
När jag jobbade på däckverkstad hade vissa (tunga) bilar med mjuka bussningar i hjulupphängningen problem med däck som hade skarpa kanter.
Det var snubben som gjorde hjulinställningar på firman som listade ut det, han provade på sin egen BMW och bytte till såna där stenhårda blåa bussningar, och då funkade däcken bättre.
Han var överlag en klurig jäkel och lyckades justera bilar som saknade justeringsmöjligheter genom att lossa hela framvagen och bryta med järnspett så att det justerades lite tack vare håltoleranserna
Gillar att de garderar med "kan gå att hitta" också. Ifall det skulle vara så att ingen jävel orkade dokumentera till slut trots allt.Jag har en Golf från 2021 och jag har lite problem med timern till parkeringsvärmaren och undrar om någon har koll på vad det kan vara som strular.
Problemet består i att värmaren helt enkelt ibland väljer att inte starta, trots att timern är korrekt inställd. Andra gånger fungerar det som det ska och jag kan inte komma på var det blir fel.
Om jag ska försöka komma på något som skulle kunna likna en röd tråd så kan det eventuellt vara så att det fungerar oftare om timern är inställd på morgondagen eller ännu längre fram i tiden, och de gånger det inte funkat har jag haft timern inställd på senare samma dag. Vissa gånger har det dock fungerat även med timer satt på samma dag.
En del av problemet är ju också att VW slutat trycka instruktionsboken i fysiskt format och hänvisar till digital dito, men när jag kollar "on the line" så hänvisar de i sin tur till instruktionsboken i bilens infotainmentsystem. De tycker alltså att det är rimligt att man ska behöva sitta i bilen och försöka söka efter information på skärmen istället för att sitta inomhus och leta reda på det man söker i lugn och ro. Jävla nötter.
View attachment 507758
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |