Bilrelaterade diskussioner

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.
Själv har man ju mer åsikter än kompetens i frågan om "hantverkarbussar".

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?
De Vito jag har sett lider av detta ja.
Förutom alla andra vanliga fel med Dieslar idag, igensatt DPF, EGR osv.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den där ljusmodulen var ett felköp... Bara för att det är en modul till samma bilmodell, så innebär det inte att den passar. Det är därför jag inte kunnat koda in den med ISTA/INPA.

Fick mer info om vilka som passar just min årsmodell och motor och det finns tre artikelnr. Så nu är det beställt en begagnad via eBay med den senaste som funkar. Så kanske äntligen databussen mår bättre - det har varit lite sporadiska fel pga att den inte vill känna igen ljusmodulen.

Och så behöver jag byta det tre år gamla batteriet som verkar ha blivit förstört av att laddas av en dålig generator lite för länge. Vilospänningen är nu bara 12,4V även efter att ha kört ganska många mil. Laddning från nya generatorn är 13,9-14,0V, men batteriet droppar fort.IMG_20241223_103636540_HDR~2.jpg

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Jag kör Vito sedan snart 1år en 2018 och har hitintills funkat helt utan problem. Har inte sett någon rost på den.
Går ganska billigt, hyfsad tyst och komfort för en skåpbil
Har tidigare haft transit/vivaro/primastar/caddy
Den första generationen vito rostade fruktansvärt fort.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Ingen aning egentligen, Transit brukar väl vara den bästa europa-forden, och en av de bästa (vanliga) skåpbilarna, men det är ju ingen bragd, då de andra byggs av fransmän och vw....

Men jag villhöver också en 5-personers skåp som man får en hoj i. :)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Men jag villhöver också en 5-personers skåp som man får en hoj i. :)
Det är just det som är tanken. Ja, bortsett från bekvämligheten att slippa kärra för besöken till sopstationen och att kunna få med sig alla persedlar och förläggningsmateriel enkelt på campingsemester då.

Just transiten tycks utbudet på ett skåp med 5 sittplatser och skåp i längd på 190 cm vara skapligt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har just ingen egen erfarenhet av skåpbilar, men bland vanlifers verkar Fordarna vara populära och relativt felfria.

Citroen Relay/Pega Boxer/FiAT Ducato verkar ha lite problem med bromsar och fransmännen verkar även ha problem med topparna, Fiaten har väl en annan motor

Mercedes är ju det stående skämtet, bäst på allt annat, men rostar bort medans man skriver kontrakter....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det är just det som är tanken. Ja, bortsett från bekvämligheten att slippa kärra för besöken till sopstationen och att kunna få med sig alla persedlar och förläggningsmateriel enkelt på campingsemester då.

Just transiten tycks utbudet på ett skåp med 5 sittplatser och skåp i längd på 190 cm vara skapligt.
lite där det sitter, har haft svårt att hitta uppgifter på skåplängd.
190cm är ju i kortaste laget, helst vill man ha 240, men runt 220 går att jobba med.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite större skåpbil så skulle jag nog kika på Fiat eller Iveco nu. Fiat används av 90% av alla som tillverkar husbilar och det finns en anledning till det. Har dock dålig koll på exakt vad de erbjuder för alternativ som just bara skåp.

Iveco har en militär verksamhet och FM har valt att köpa in av dem istället för de Mercedes Sprinter bla som nu används flitigt (vilka iofs är ok, men knappast anpassade för verksamheten så långt man kan önska).

Merca har jag haft. Rostar som fan. Ford Transit också. Lika mycket rost och inte alls samma komfort. Dessa var dock länge sedan. Renault verkar ok (och jag kört en del) om man hittar en hyfsat ny, men de har väl sina fel de med som alla fransoser.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Lite större skåpbil så skulle jag nog kika på Fiat eller Iveco nu. Fiat används av 90% av alla som tillverkar husbilar och det finns en anledning till det. Har dock dålig koll på exakt vad de erbjuder för alternativ som just bara skåp.

Iveco har en militär verksamhet och FM har valt att köpa in av dem istället för de Mercedes Sprinter bla som nu används flitigt (vilka iofs är ok, men knappast anpassade för verksamheten så långt man kan önska).

Merca har jag haft. Rostar som fan. Ford Transit också. Lika mycket rost och inte alls samma komfort. Dessa var dock länge sedan. Renault verkar ok (och jag kört en del) om man hittar en hyfsat ny, men de har väl sina fel de med som alla fransoser.
Hade inte du en sabla massa bekymmer med ett vrak till husbil ?
:va

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...