Bilrelaterade diskussioner

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns Toyota Hiace i Sverige? De var väldigt populära bland banrävar i Japan. Vet inte hur krocksäkra de är mtp att man sitter över framhjulen, men de är relativt stora i lastutrymmet - jag lastade min hoj rakt och hade plats för verktygslådor och allt annat man vill ha med sig.
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?
PSA har alltid byggt bra bilar, så vad är problemet med det? Inte som Toyota men absolut bättre än VAG/Nissan/Renault etc. Dessutom har Toyota och PSA sedan decennier byggt bilar i gemensam fabrik i Ungern (Aygo/C1/107) och som sagt ProAce.

Ford är alltid billiga byggen som åldras fort. Fiat är alltid robusta och mycket bättre bilar än vad många tror. Mekaniskt generellt mycket bra.

Jag skulle försöka hitta en bil i mittre/södra Tyskland, importera och rostskyddsbehandla innan användning i svenskt slask.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Problemet med Toyotan är ju att den är för liten.
Jämfört med Transit tex så är den mycket smalare, och nu när vi pratar crew cab med baksäte så blir det inte mycket skåp kvar (om den finns sådan?).
Dessutom så är de djävulskt dyra för en 20-år gammal, och rostar ganska mycket. Framkomlighet är inte deras forté heller.

Nyare Toyota (proace eller vad de heter?) byggs ju tillsammans med PSA (pegga/cittra), och det är väl inte så motiverande?

Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg

Jag misstänker att den blir stoppad pga miljöregler.
Annars finns dom vänsterstyrda. Det kryllar av dom i Filippinerna, men där är dom dyra pga skatter.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
PSA har alltid byggt bra bilar, så vad är problemet med det? Inte som Toyota men absolut bättre än VAG/Nissan/Renault etc. Dessutom har Toyota och PSA sedan decennier byggt bilar i gemensam fabrik i Ungern (Aygo/C1/107) och som sagt ProAce.

Ford är alltid billiga byggen som åldras fort. Fiat är alltid robusta och mycket bättre bilar än vad många tror. Mekaniskt generellt mycket bra.
:va

Jag har nog inte riktigt samma uppfattning om psa-bilar som du, även om möjligen just skåpen är av bättre kvalitet än vad det franska ryktet gör gällande. "BRA" tycker jag är lite väl optimistiskt.

Ford är nog rätt illa, ja, även om jag har några vänner som varit nöjda med just Transit. (Finns ju de som frivilligt går in och köper sig en ny Transporter efter att den gamla desintegrerat sig själv också, iofs.)

Jag har faktiskt ägt ett Fiat-skåp ett gäng år, på det stora så var jag ganska nöjd, men faktum är att det är nyaste bilen jag ägt (nåja, vofflan är senare modellår, men vi är längre in i framtiden nu), och den som med råge gått minst kilometer, ändå så var det den bilen jag hade mest problem med. Såå, näe?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan man privatimportera? 230k SEK för bensinaren är ganska överkomligt. Jobbigt med ratten på höger sida kanske…

Jag har iofs alltid fällt baksätet när jag lastat hoj, så där har du en poäng.

51d1c9e8b5276f1953d931b0215af758.jpg
De som vi tittar på har ju vägg bakom baksätet, så då är det inte bara att fälla.
En Hiace buss, om de har utkastbara bänkar på snabbfäste i räls skulle vara ett bra alternativ för mig.

Tyvärr så är de helt omöjliga att äga i Finland, där jag ju bor. En Hiace med skiljevägg och tre sitsar kostar väl en 350€ att skatta, Exakt samma bil, utan vägg, med 9 säten kostar över 1500€, ibland närmare 2k (22tkr) per år beroende på årsmodell.
Då kan jag bra hålla min törstiga volvo och hyra ett skåp de gånger jag verkligen behöver det. :/
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
:va

Jag har nog inte riktigt samma uppfattning om psa-bilar som du, även om möjligen just skåpen är av bättre kvalitet än vad det franska ryktet gör gällande. "BRA" tycker jag är lite väl optimistiskt.

Ford är nog rätt illa, ja, även om jag har några vänner som varit nöjda med just Transit. (Finns ju de som frivilligt går in och köper sig en ny Transporter efter att den gamla desintegrerat sig själv också, iofs.)

Jag har faktiskt ägt ett Fiat-skåp ett gäng år, på det stora så var jag ganska nöjd, men faktum är att det är nyaste bilen jag ägt (nåja, vofflan är senare modellår, men vi är längre in i framtiden nu), och den som med råge gått minst kilometer, ändå så var det den bilen jag hade mest problem med. Såå, näe?
Sist vi hade PSA på jobbet var det ett stående skämt vid varje service ”vad ska kosta 20000 kr denna gång?”. För så var det. Alltid trasiga. Glömmer aldrig när kopplingspedalen lossnade på Teepeen tex. Var rätt läskigt, och lite kul. Bilen var säkert två år vid det laget så den var väl på lånad tid. Vi kör VAG på jobbet nu, de verkar hålla leasingtiden ut iaf, det räcker för oss. I Danmark kör företaget Ford pga pris, kvaliteten är som PSA, dvs skit. Transhit-epitetet är inte tillkommet av en slump. Ford är billigt för att Ford är skräp.

I have spoken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sida nr 2 på X5:an bak.. grader på trumman invändigt gör att man drar sönder hållarna för backarna. Lyckades fullaga så det kanske håller ett tag, men det blir till att köpa nya bromssköldar och ett renoveringskit för trumman och fixa senare.

Lär köpa nya ok också, för kolven börjar släppa stora kakor av rost så det är bara en tidsfråga innan det inte funkar längre.

Mycket underhåll på en 21 år gammal bil och som tidigare ägare (de senare) inte gjort mer än grundservice och kört. Fast jag har sett värre - den här har ändå bara ägts av vita medelålders män IMG_20241230_151112463.jpgIMG_20241230_151057943.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
Kanske inte så dum idé. De brukar inte vara så törstiga som man tror om man har vettiga däck och håller fartgränserna. Välj insprutningsmotor.

Eller så slår du till på denna.

 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kanske inte så dum idé. De brukar inte vara så törstiga som man tror om man har vettiga däck och håller fartgränserna. Välj insprutningsmotor.

Eller så slår du till på denna.

Behöver en familjebil som kan dubbla upp till att köra sopor och nyttja till campingsemester med familjetält samt kunna frakta minst 5, helst 7 pers så ungarna kan ta med kompis eller en extra vuxen.

Haft Cheva van och pickis som pulkor i jobbet. Van var bekväm att kuska runt i. Förgasare, kom ner i 2,3 litet milen i Stockholmstafiken.

En Dodge, kanske?

 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?
Jag lekte med den tanken för något år sedan och tittade runt lite. Men de annonser jag såg var upprostade vrak som alla hade något fel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Harry Metcalfe brukar gå igenom vad hans bilar kostar varje år.
Det mesta känns billigt efter att ha sett det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag lekte med den tanken för något år sedan och tittade runt lite. Men de annonser jag såg var upprostade vrak som alla hade något fel.
Mm det ingår.

Har inte Honda, Toyota eller Mitsubishi någon phet modell utanför tullarna då? Aldrig varit så mycket för Mitsubishi, Outlander är rätt vidrig men dom har byggt en hel del kvalitet genom åren.. ändå.

Kanske en B9..

1000016434.jpg1000016435.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vafasen.

Man kanske skulle skaffa sig en 30 år eller äldre(skattefri) Cheva van istället och ha en krigskassa för reparation och litet högre sopparäkning. 🤪

5 liter stor v8 med fantastiska 230 hästar eller vad de nu har?

Sätt en liten 2-3 liters dieselmotor med turbo i den och manuell växellåda med överväxel och se till att du har en bakaxel med utväxling runt 3:1.

Då lär den inte ta nämnvärt mycket bränsle.
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top