Bilrelaterade diskussioner

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja, när de åker till landet så har de två kattburar också. Men de kan ju få varsitt säte, men de ska dock ha med sig rätt mycket kläder, de är ju inte så renliga de små liven. Så packutrymme måste man ha.
Med barn i 3e sätesrad gillar jag att ha en bagagebox på dragkroken som också ger en extra deformationszon, även om de flesta olyckor är i fronten. Man får med bra mycket grejer med en bagagebox och en takbox.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med barn i 3e sätesrad gillar jag att ha en bagagebox på dragkroken som också ger en extra deformationszon, även om de flesta olyckor är i fronten. Man får med bra mycket grejer med en bagagebox och en takbox.
Räkna inte för mycket med den deformationszonen, om du nu inte räknar in ifattgående med rullator…

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Räkna inte för mycket med den deformationszonen, om du nu inte räknar in ifattgående med rullator…
Prövar att undvika olyckor oavsett, men 60-70 cm(?) extra avstånd till stolar och passagerare lär inte skada. I vårat fall är nedre delen ett ganska kraftigt cykelställ med en form för rörram där cyklarna står när inte boxen är på, samt lysramp. I bagen/boxen ligger ofta tält och diverse annat som delvis kan komprimeras, så jag tror ändå att den har en viss positiv effekt även för större ting än en rullator.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Senast jag tänkte på deformationszoner var när jag åkte fram i en Fiat? minibuss i bergen utanför Aten en natt, då planet dit var försenat, vi misstänkte att chauffören hade väntat på oss i baren... Länge...

Jag satt fram och hade tånaglarna mot plåten, så deformationszonen var 0.7mm plåt.
Det sista jag såg innan jag somnade var att han körde om en polisbil, på yttern i en blind kurva.

Sonen har skaffat multivan (långa), det känns ju ändå som man kan överleva en krock i den.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har två 7-sitsbilar: Renault Grand Scenic gen3 och en Peugeot 307.
Milsvid skillnad i kvalitet mellan dem, till Peugeots fördel.
Båda är dock bättre än något tyskt, svenskt eller amerikanskt jag någonsin kört.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Innebär det att återkallelsen från feb-2024 inte har löst problemet?
VAG…

IMG_0335.jpeg IMG_0336.jpeg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det går fort i.. visst fan det var puckjakt.
Tack för att du dela med dig :tummenupp
Är dom så jefla sävliga på att lösa ett enkelt fel = byt ut skiten, kan dom gott ha dålig press/rättsväsende efter sig(igen) :nicka Speglar produkten kan man säga.
Sämst(igen).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ganska najs även om jag bestämt tror att det enda fjädringen vill är att göra ett pussel av denna där fiat²én:
Skulle själv inte vilja provsmiska den annat än på en perfekt bana eller start/landningsbana.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hål på flexrör... Så pissigt att byta bara det, så jag köpte helt nytt rör inkl katalysator. Lambdasonden satt dock som svetsad oavsett vad jag gjorde och den har nog hängt med sedan bilen var ny så nu beställt en ny för 700:- . Röret gick på ca 1700:- så det blir en del vartefter för att hålla bilen rullandes. Men det är ändå mindre än vad de flesta betalar i lån eller leasing på sina nya fordon. Denna Polo är 25 år IMG_20250122_113511476.jpgIMG_20250122_113504445.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Man man, man ska orka vara man också o banka på gammalt groll :smasha Förhoppningsvis sista råttsoffan jag hade gav jag bort för inte så längesen nu, det var dock lite skoj att skrota runt lite med den när jag visste att det fanns ett slut på lidandet :tummenupp

Kan hända att det blir en video, ska bara orka klippa klistra lite ska man.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dags att ta bort reflexen från hojen nu!!

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Hål på flexrör... Så pissigt att byta bara det, så jag köpte helt nytt rör inkl katalysator. Lambdasonden satt dock som svetsad oavsett vad jag gjorde och den har nog hängt med sedan bilen var ny så nu beställt en ny för 700:- . Röret gick på ca 1700:- så det blir en del vartefter för att hålla bilen rullandes. Men det är ändå mindre än vad de flesta betalar i lån eller leasing på sina nya fordon. Denna Polo är 25 år View attachment 509483View attachment 509484
Förstår vad du menar. 2 st frostpluggar har det rostat hål på i min gamla V8, så jag tänkte att det är lika bra att byta alla. En sats med frostpluggar kostar 250kr ungefär.

Än så länge har jag handlat delar för 14000kr eller så. Men den kommer förhoppningsvis bli i bättre skick än den hade blivit med bara nya frostpluggar...

1737630426752.png

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Förstår vad du menar. 2 st frostpluggar har det rostat hål på i min gamla V8, så jag tänkte att det är lika bra att byta alla. En sats med frostpluggar kostar 250kr ungefär.

Än så länge har jag handlat delar för 14000kr eller så. Men den kommer förhoppningsvis bli i bättre skick än den hade blivit med bara nya frostpluggar...

View attachment 509506
I vad ska den sitta?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...