Bilrelaterade diskussioner

Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.
 
Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.
Själv har man ju mer åsikter än kompetens i frågan om "hantverkarbussar".

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?
 
Själv har man ju mer åsikter än kompetens i frågan om "hantverkarbussar".

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?
De Vito jag har sett lider av detta ja.
Förutom alla andra vanliga fel med Dieslar idag, igensatt DPF, EGR osv.
 
Den där ljusmodulen var ett felköp... Bara för att det är en modul till samma bilmodell, så innebär det inte att den passar. Det är därför jag inte kunnat koda in den med ISTA/INPA.

Fick mer info om vilka som passar just min årsmodell och motor och det finns tre artikelnr. Så nu är det beställt en begagnad via eBay med den senaste som funkar. Så kanske äntligen databussen mår bättre - det har varit lite sporadiska fel pga att den inte vill känna igen ljusmodulen.

Och så behöver jag byta det tre år gamla batteriet som verkar ha blivit förstört av att laddas av en dålig generator lite för länge. Vilospänningen är nu bara 12,4V även efter att ha kört ganska många mil. Laddning från nya generatorn är 13,9-14,0V, men batteriet droppar fort.IMG_20241223_103636540_HDR~2.jpg
 
Själv har man ju mer åsikter än kompetens i frågan om "hantverkarbussar".

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?
Jag kör Vito sedan snart 1år en 2018 och har hitintills funkat helt utan problem. Har inte sett någon rost på den.
Går ganska billigt, hyfsad tyst och komfort för en skåpbil
Har tidigare haft transit/vivaro/primastar/caddy
Den första generationen vito rostade fruktansvärt fort.
 
Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Ingen aning egentligen, Transit brukar väl vara den bästa europa-forden, och en av de bästa (vanliga) skåpbilarna, men det är ju ingen bragd, då de andra byggs av fransmän och vw....

Men jag villhöver också en 5-personers skåp som man får en hoj i. :)
 
Men jag villhöver också en 5-personers skåp som man får en hoj i. :)
Det är just det som är tanken. Ja, bortsett från bekvämligheten att slippa kärra för besöken till sopstationen och att kunna få med sig alla persedlar och förläggningsmateriel enkelt på campingsemester då.

Just transiten tycks utbudet på ett skåp med 5 sittplatser och skåp i längd på 190 cm vara skapligt.
 
Jag har just ingen egen erfarenhet av skåpbilar, men bland vanlifers verkar Fordarna vara populära och relativt felfria.

Citroen Relay/Pega Boxer/FiAT Ducato verkar ha lite problem med bromsar och fransmännen verkar även ha problem med topparna, Fiaten har väl en annan motor

Mercedes är ju det stående skämtet, bäst på allt annat, men rostar bort medans man skriver kontrakter....
 
Det är just det som är tanken. Ja, bortsett från bekvämligheten att slippa kärra för besöken till sopstationen och att kunna få med sig alla persedlar och förläggningsmateriel enkelt på campingsemester då.

Just transiten tycks utbudet på ett skåp med 5 sittplatser och skåp i längd på 190 cm vara skapligt.
lite där det sitter, har haft svårt att hitta uppgifter på skåplängd.
190cm är ju i kortaste laget, helst vill man ha 240, men runt 220 går att jobba med.
 
Lite större skåpbil så skulle jag nog kika på Fiat eller Iveco nu. Fiat används av 90% av alla som tillverkar husbilar och det finns en anledning till det. Har dock dålig koll på exakt vad de erbjuder för alternativ som just bara skåp.

Iveco har en militär verksamhet och FM har valt att köpa in av dem istället för de Mercedes Sprinter bla som nu används flitigt (vilka iofs är ok, men knappast anpassade för verksamheten så långt man kan önska).

Merca har jag haft. Rostar som fan. Ford Transit också. Lika mycket rost och inte alls samma komfort. Dessa var dock länge sedan. Renault verkar ok (och jag kört en del) om man hittar en hyfsat ny, men de har väl sina fel de med som alla fransoser.
 
Lite större skåpbil så skulle jag nog kika på Fiat eller Iveco nu. Fiat används av 90% av alla som tillverkar husbilar och det finns en anledning till det. Har dock dålig koll på exakt vad de erbjuder för alternativ som just bara skåp.

Iveco har en militär verksamhet och FM har valt att köpa in av dem istället för de Mercedes Sprinter bla som nu används flitigt (vilka iofs är ok, men knappast anpassade för verksamheten så långt man kan önska).

Merca har jag haft. Rostar som fan. Ford Transit också. Lika mycket rost och inte alls samma komfort. Dessa var dock länge sedan. Renault verkar ok (och jag kört en del) om man hittar en hyfsat ny, men de har väl sina fel de med som alla fransoser.
Hade inte du en sabla massa bekymmer med ett vrak till husbil ?
:va
 
Hade inte du en sabla massa bekymmer med ett vrak till husbil ?
:va
Jo, men inte egentligen pga av att det var en Fiat, utan bodelen och däck mm. En kusin som jobbar inom spedition sa att Fiat ofta fungerar långt bättre än konkurrenterna, motormässigt.
 
lite där det sitter, har haft svårt att hitta uppgifter på skåplängd.
190cm är ju i kortaste laget, helst vill man ha 240, men runt 220 går att jobba med.
Räknar med att man får ställa litet på diagonalen oavsett skåpbil om man nu vill ha 5 sittplatser.

Kikat på tourneo också...
 
Räknar med att man får ställa litet på diagonalen oavsett skåpbil om man nu vill ha 5 sittplatser.

Kikat på tourneo också...
Är väl lite så, men 190 känns ändå tajt.

Har funderat på jänkarna för egen del (har c-kort och behöver inte kilometer) som ju är större, men hittar inte uppgifter om skåplängd riktigt.
Verkar som att de mest är längre mellan sätena och soffan bak, vilket ju är någorlunda värdelöst.

Annars hade ju en quigley E350 eller liknande varit smutt.
 
Lite större skåpbil så skulle jag nog kika på Fiat eller Iveco nu. Fiat används av 90% av alla som tillverkar husbilar och det finns en anledning till det. Har dock dålig koll på exakt vad de erbjuder för alternativ som just bara skåp.

Iveco har en militär verksamhet och FM har valt att köpa in av dem istället för de Mercedes Sprinter bla som nu används flitigt (vilka iofs är ok, men knappast anpassade för verksamheten så långt man kan önska).

Jag har alltid haft lite skepsis mot fiat, men när jag rannsakar mig själv så är det nog ganska ogrundat, farsan hade en hubil byggd på en och den tuffade på, ganska sakta förvisso.

Iveco Daily 4x4 är ju lite av drömmen, tyvärr är dom ovanliga och dyra här.

Men som med alla andra bruksfordon som ska rulla 3år hos första ägaren och 3år hos nästa innan dom räknas som skrot så kostar dom inte på rostskydd i onödan, Iveco handlarna verkar dock ha varit duktiga på att sälja extra rostskyddsbehandling redan när dom var nya.
När farsan tittade på att köpa pickup så ville IAF Iveco handlaren sälja på honom det.
(det kan ju dock vara lokalt här uppe)
 
Detta varit uppe tidigare, och jag har lite personlig erfarenhet av skåpbilar. När jag jobbade inom sjuktransporter och rullstolsbussar hade vi flera olika märken och modeller.
Ford Transit - rent skräp. Undvik. Allt som är gjort i plåt rostar. Allt som är gjort i plast spricker. Dålig väghållning och trötta törstiga motorer.
VW Crafter - ännu värre än Ford. Ska tydligen vara en kopia på Mercedes men är ingen lyckad sådan. Gillar att stå på verkstan.
Mercedes Sprinter - tung och törstig. Dålig väghållning. Rostar mycket.
Renault Master/Opel Movano/Nissan NV400 Interstar - minst dåliga i gänget. Hyffsat hållbara, men kräver kompetent mekaniker för underhåll, särskilt robotlådan.
 
Finns Toyota Hiace i Sverige? De var väldigt populära bland banrävar i Japan. Vet inte hur krocksäkra de är mtp att man sitter över framhjulen, men de är relativt stora i lastutrymmet - jag lastade min hoj rakt och hade plats för verktygslådor och allt annat man vill ha med sig.
 
Finns Toyota Hiace i Sverige? De var väldigt populära bland banrävar i Japan. Vet inte hur krocksäkra de är mtp att man sitter över framhjulen, men de är relativt stora i lastutrymmet - jag lastade min hoj rakt och hade plats för verktygslådor och allt annat man vill ha med sig.

Ja, hiace finns men man ser inte så många till salu och dom brukar vara dyrare än konkurrenterna i segmentet.
Jag gissar att det är befogat.

Toyota har ju på senare år ersatt den med proace som ju finns av alla möjliga fabrikat med olika emblem så jag är rädd att den inte håller sedvanlig Toyota-kvalitet.
 
Detta varit uppe tidigare, och jag har lite personlig erfarenhet av skåpbilar. När jag jobbade inom sjuktransporter och rullstolsbussar hade vi flera olika märken och modeller.
Ford Transit - rent skräp. Undvik. Allt som är gjort i plåt rostar. Allt som är gjort i plast spricker. Dålig väghållning och trötta törstiga motorer.
VW Crafter - ännu värre än Ford. Ska tydligen vara en kopia på Mercedes men är ingen lyckad sådan. Gillar att stå på verkstan.
Mercedes Sprinter - tung och törstig. Dålig väghållning. Rostar mycket.
Renault Master/Opel Movano/Nissan NV400 Interstar - minst dåliga i gänget. Hyffsat hållbara, men kräver kompetent mekaniker för underhåll, särskilt robotlådan.
Helt enig med min mekaniker som servat min husbil (Fiat) genom åren. Dessutom säger han att reservdelarna till dessa är humant prissatta till skillnad från Ford, VW och MB
 
Nja, Hiace har inte sålts via generalagenten i Sverige på många år åtminstone. Den i grunden franska Proace är väl det som erbjuds här om inget nytt hänt på sistone vill säga. Ibland blir det bra med att ta in annan tillverkares modell men när det bara är emblembyte är det naturligtvis inte helt klokt att betala mer för den så att säga.
Helt enig med min mekaniker som servat min husbil (Fiat) genom åren. Dessutom säger han att reservdelarna till dessa är humant prissatta till skillnad från Ford, VW och MB
Om dom kan leverera vill säga, varit lite si och så för den koncernen sedan coronken.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top