Bilrelaterade diskussioner

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Typ Japanska KEI - regler kallad "lätt bil" 16år, riktigt körkort med samma krav, kunde ersätta både mopedbil och A-trakror på EU nivå.

Tror det är 18-årsgräns även för kei cars. Det stämmer dock att det är en mindre, lättare bil med begränsad motorstorlek. Billigare att registrera och lägre vägtullar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tror det är 18-årsgräns även för kei cars. Det stämmer dock att det är en mindre, lättare bil med begränsad motorstorlek. Billigare att registrera och lägre vägtullar.
Ja, det tror jag också, men den typen av bilar kunde köras från yngre, förutsatt att man ställer samma krav på föraren som för riktig bil (sånär som på ålder), tycker jag.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Efter en del huvudbry och läsa på, så fick jag tillslut hjälp att lösa problemet med ljusmodulen (av obdspecialisten). Gamla LCM:en började släcka halvljuset ibland pga dåliga chip som styr ljuset (känt fel på dessa). Jag köpte en beggad modul men hade inte kollat artikelnr tillräckligt, så den fungerade visserligen elektriskt, men bilen varnade med "tamper dot" och hade störningar på OBD-avlsäning och styrning av bilen.
Liten parentes: Jag använder en Xtrons Android radio/nav och till den sitter IBUS-adapter med en app som sköter en massa funktioner, som tex treblink-blinkers, låsning av dörrarna, DRL-ljus och sådant som inte finns original. IBUS köptes från https://www.ibus-app.de/index_en.html

Nå, i alla fall så skaffade jag en annan LCM med artikelnr som var ok för just en 2003 e53 X5. eBay är guld värt i det sammanhanget. Problemet var att koda in modulen med NCS-Expert (som följer med INPA om man köper från obdspecialisten).
x5.jpg
Lösningen är att först koda in rätt mätarställning och VIN med PAsoft/BMW-scanner. Den programvaran är lättast att köra på en äldre 32bitars Windowsdator (min 64bitars kraschade pga krockar med andra drivrutiner). Efter den kodningen så kan man använda NCS-Expert och med några få steg koda om ljusmodulen så att den gifter ihop sig med bilen. Inget behov av att skicka modul till Tyskland för omkodning och inget att jag behövde köpa helt ny modul (dyrt! och svårt att hitta försäljare som har rätt modul på hyllan). Proceduren är troligen densamma på många andra BMW av samma årgångar. Båda verktygen tillsammans går på dryga tusenlappen och en LCM kan man få för ca 1500-2000 (reparationer av gamla är ca 3000:- plus frakt).
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det pratades mycket i somras och höstas om när dom stänger ner 2G & 3G (har jag för mig det gällde) och problemen med vissa bilars nödsändare mm.

Hur gick det? Blev det någon lösning? Eller har det inte blivit gjort ännu? Gäller det bara i Sverige eller hela Europa?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det pratades mycket i somras och höstas om när dom stänger ner 2G & 3G (har jag för mig det gällde) och problemen med vissa bilars nödsändare mm.

Hur gick det? Blev det någon lösning? Eller har det inte blivit gjort ännu? Gäller det bara i Sverige eller hela Europa?

Jag vill minnas att det landat i att nödsändaren förvisso inte fungerar längre men att detta inte heller är villkor för att bilen skall vara laglig. Dvs det blir väl som en femton år gammal navigation; inget som tillför något idag…


Mvh
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När snålheten bedrar visheten.
Jag kör inte mycket med min bil. Ibland laddar batteriet ur så jag får ladda. Har då och då kört en tvåmilasväng bara för att ladda batteriet. Minst var 14:e dag på senare tid varje vecka. Batteriet är 14 år. Till slut laddade det ur på 30 timmar.
Mot Biltema. 900 för ett nytt.
Hur såg batterihyllan ut i bilen undrar ni? Passat -00. Det låg två löv och lite smuts där. Lacken var som ny. Noll rost alltså.

Ja men vad? Bilen drar en dl mindre per mil nu. Tidigare måste generatorn ladda järnet varje tur eftersom batteriet var rätt urladdat. Nu är det fulladdat vid start. Hade jag bytt batteri för 500 mil sedan så hade batteriet betalt sig självt. Så tokigt.

2035 ska jag kolla batteriet igen och kanske byta. Mitt Biltemabatteri i båten höll 16 år men va fan, jag har råd att byta vart tionde år nu.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När snålheten bedrar visheten.
Jag kör inte mycket med min bil. Ibland laddar batteriet ur så jag får ladda. Har då och då kört en tvåmilasväng bara för att ladda batteriet. Minst var 14:e dag på senare tid varje vecka. Batteriet är 14 år. Till slut laddade det ur på 30 timmar.
Mot Biltema. 900 för ett nytt.
Hur såg batterihyllan ut i bilen undrar ni? Passat -00. Det låg två löv och lite smuts där. Lacken var som ny. Noll rost alltså.

Ja men vad? Bilen drar en dl mindre per mil nu. Tidigare måste generatorn ladda järnet varje tur eftersom batteriet var rätt urladdat. Nu är det fulladdat vid start. Hade jag bytt batteri för 500 mil sedan så hade batteriet betalt sig självt. Så tokigt.

2035 ska jag kolla batteriet igen och kanske byta. Mitt Biltemabatteri i båten höll 16 år men va fan, jag har råd att byta vart tionde år nu.
Upptäckte att den lokala bilskroten säljer begagnade batterier för 250 kr/st, och då är de funktionstestade. Känns som ett kap då nytt batteri går på >1000 kr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Upptäckte att den lokala bilskroten säljer begagnade batterier för 250 kr/st, och då är de funktionstestade. Känns som ett kap då nytt batteri går på >1000 kr.

Ett nytt batteri köper man kanske var 10-e år om man köper kvalitetsbatterier. Det är 150kr per år utslaget och då är frågan om det där batteriet för 250kr på bilskroten är ett så bra köp egentligen? Det KAN ju vara det, men det brukar visa sig när första kylan kommer att någon cell kanske tackat för sig och då är batteriet värdelöst.


Mvh
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett nytt batteri köper man kanske var 10-e år om man köper kvalitetsbatterier. Det är 150kr per år utslaget och då är frågan om det där batteriet för 250kr på bilskroten är ett så bra köp egentligen? Det KAN ju vara det, men det brukar visa sig när första kylan kommer att någon cell kanske tackat för sig och då är batteriet värdelöst.


Mvh
Köpte nytt kvalitetsbatteri 2022. Höll inte ens 3 år.
Tror inte ett batteri från skroten håller sämre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl lite lotteri att köpa batteri på skroten, man vet ju sällan hur gammalt eller misskött det är. Har man tur håller det flera år, har man otur funkar det inte första kylan.

Men metallåtervinningen betalar väl en hundring för batteriet vare sig det funkar eller ej så förlusten är ju begränsad.
Dock så finns det ju även ett värde i att man kan lita på att bilen alltid startar.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Batterier är luriga. i sommarbilen sitter det ngt 15 år gammalt allround batteri som fortfarande laddar fint.

På min KTM dog mitt Yuasa Batteri på 2 år, underhållsladdat enligt konstens alla regler
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är väl lite lotteri att köpa batteri på skroten, man vet ju sällan hur gammalt eller misskött det är. Har man tur håller det flera år, har man otur funkar det inte första kylan.

Men metallåtervinningen betalar väl en hundring för batteriet vare sig det funkar eller ej så förlusten är ju begränsad.
Dock så finns det ju även ett värde i att man kan lita på att bilen alltid startar.
När man skruvade hade man fri tillgång till batterier utan att vara bandit = säljare med högt blodtryck och ådra i pannan skulle Alltid ha ett nytt batteri oavsett om bilen var flong ny och lät lite trött på starten efter lev.service till beg.bil med nytt batteri som hade stått till sig i samma grad.

-Men det är hål i huvudet att byta, bara köra eller ladda = lugnt.
-Byt.
-Ok.

Och ännu ett batteri hade fått en ny lycklig ägare. Finns inte en garantiavdelning som tar emot det ärendet vilket man var väldigt tydlig med så det var antingen återvinningen eller ett batteri till bättre behövande.

Batteritester är inte fail safe men bra nog, själv använt mig av i ungefär 25 år med mestadels goda resultat och nuförtiden kostar dom inte många kronor. Det jag ville ha sagt är att ett kontrollerat beg. batteri kan ha mycket kvar att ge.
Batterier är luriga. i sommarbilen sitter det ngt 15 år gammalt allround batteri som fortfarande laddar fint.

På min KTM dog mitt Yuasa Batteri på 2 år, underhållsladdat enligt konstens alla regler
Detta hade räddat ditt batteri ;)

Om möjligt, som på en ktm ex. är en brytare(tänk ex. båt) bästa batterivården.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Upptäckte att den lokala bilskroten säljer begagnade batterier för 250 kr/st, och då är de funktionstestade. Känns som ett kap då nytt batteri går på >1000 kr.
Här inne snackas det elbilar och snoppmätarbilar för runt miljonen.
Jag är nöjd med min Passatkombi från -00. Jag behöver inte ens bilen men jag gillade den 2004 och jag gillar den idag.
Ett batteri för 900 fick mig inte att börja leta pantburkar. Ett nytt batteri för lite sinnesfrid.
Jag har iofs monterat ett (1) beg bromsbelägg på min hoj med dubbla skivor. Så gör man inte. Haha det gick alldeles utmärkt.

När jag köpte bilen sa det batteriet upp sig efter tremånadetsgarantin plus en vecka. Fick nytt på ren goodwill.
Han sa ett min mil till jobbet inte räcker i längden för att hålla batteriet laddat. Det stämmer. Ha sa också att en normal livslängd på ett batteri i en modern bil är ca fem år pga all elektronik. Mycket där man kan invända emot.
Fem är kort, 10 år är vad man kan förvänta sig.
Passat -00 var väl inte jättemodern 2004 och så jättemycket elektronik har den inte.
Bilen har originallarm, ej godkänt men det drar lite kräm. Inte ens moderna bilar klar att stå parkerade 14 dagar eller så. På Arlandas långtidsparkering får de hjälpa folk då batterierna dragits ur.
Det handlar inte heller om att hålla liv i min bil ett år till. Den får vad den vill ha om än lite motvilligt. Dubbla uppsättningar däck för något år sedan. Nu säger den ”Service jetz”. Det har gått mer är 12 månader. Max 1500 mil. Eller det som kommer sist. 😉 Servade senast ”redan” efter 1000 mil. (Tre år.)

@Wunder Men jag tackar för tipset om beg batteri. 🙂👍


IMG_3179.jpeg
Den börjar bli lite gammal nu den där klibban men det är inte så många som har en sådan eller ens sett en.

Synd bara att Passaten inte kommer att nå samma kultstatus som Volvo 145, 145 Express eller ens 240/245.
Eller synd och synd, min bil, jag gillar den.

Komplett ifylld servicebok. Eller två nu. ”Det har du igen den dag du ska sälja.” Jorå för fan.
”Vi kollar alltid om det finns en mjukvaruuppdatering när vi servar.” Ja det var väl några år sedan det fanns en ny att tillgå.
”Vi jobbar bara med originaldelar.” Kyltempgivaren är bytt 3-4 gånger. Bra skit.

Att meckarna på Din Bil i Hammarby och Bromma har varit klåpare, slarviga och oärliga är en annan historia.

Kombi, dragkrok och AC det är bra.
En färg som inte är vit, silver, grå, mörkgrå eller svart. Det är bra.
Att jag får växla, blända av och köra vindrutetorkarna, hålla avstånd och sådant är också bra. Det är bilkörning.
Har farthållare men den använder jag i stort sett aldrig.

Ni vet att dom som älskar sin bil vänder sig alltid för att se blinket när de låser med fjärrkontrollen. Det är sedan gammalt. Jag kollar. ❤️

Nu har ju ”marknaden” bestämt att nya bilar ska låsa sig själv, utan inblandning av föraren. Det finns heller ingen äkta kärlek längre. Bara snopp och ängslig jämförelse. Ok, nästan bara.

Ett kommande ämne är självdistans. Väldigt utbrett bland moderna män.
Ni kan googla redan nu.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hål på flexrör... Så pissigt att byta bara det, så jag köpte helt nytt rör inkl katalysator. Lambdasonden satt dock som svetsad oavsett vad jag gjorde och den har nog hängt med sedan bilen var ny så nu beställt en ny för 700:- . Röret gick på ca 1700:- så det blir en del vartefter för att hålla bilen rullandes. Men det är ändå mindre än vad de flesta betalar i lån eller leasing på sina nya fordon. Denna Polo är 25 år View attachment 509483View attachment 509484

Ny lambdasond kom med posten igår (den gamla satt fastrostad och de bör ändå bytas vid ca 16000 mil) och det tog inte lång stund att få ihop allt. Denna bil har tydligen Euro 4 som avgasklassning och därför två stycken kattar. Den ena efter grenröret (och den är lite begagnad ser jag, men går ett tag till) och så den som sitter på röret jag bytte. Luktade lite varmt en stund av klistermärkena på röret, men nu rullar allt fint igen.

Har "bara" kvar att byta vänster bromstrumma med backar (baktill) och fjädringen bak och så en hel del rost - tex genomrostad sparklåda på ett ställe. Kan vara bra att ha fixat till besiktningen om några månader. Och så var det massor av fukt och vatten på golvet höger bak. Visade sig vara två golvpluggar av gummi som saknades! Så tätat och sen in med stor torrboll och får köra bilen med rejäl kupévärme så ska det torka ur med tiden - kanske en byggfläkt in en stund som extra hjälp. Det har funkat fint förut.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Här inne snackas det elbilar och snoppmätarbilar för runt miljonen.
Jag är nöjd med min Passatkombi från -00. Jag behöver inte ens bilen men jag gillade den 2004 och jag gillar den idag.
Ett batteri för 900 fick mig inte att börja leta pantburkar. Ett nytt batteri för lite sinnesfrid.
Jag har iofs monterat ett (1) beg bromsbelägg på min hoj med dubbla skivor. Så gör man inte. Haha det gick alldeles utmärkt.

När jag köpte bilen sa det batteriet upp sig efter tremånadetsgarantin plus en vecka. Fick nytt på ren goodwill.
Han sa ett min mil till jobbet inte räcker i längden för att hålla batteriet laddat. Det stämmer. Ha sa också att en normal livslängd på ett batteri i en modern bil är ca fem år pga all elektronik. Mycket där man kan invända emot.
Fem är kort, 10 år är vad man kan förvänta sig.
Passat -00 var väl inte jättemodern 2004 och så jättemycket elektronik har den inte.
Bilen har originallarm, ej godkänt men det drar lite kräm. Inte ens moderna bilar klar att stå parkerade 14 dagar eller så. På Arlandas långtidsparkering får de hjälpa folk då batterierna dragits ur.
Det handlar inte heller om att hålla liv i min bil ett år till. Den får vad den vill ha om än lite motvilligt. Dubbla uppsättningar däck för något år sedan. Nu säger den ”Service jetz”. Det har gått mer är 12 månader. Max 1500 mil. Eller det som kommer sist. 😉 Servade senast ”redan” efter 1000 mil. (Tre år.)

@Wunder Men jag tackar för tipset om beg batteri. 🙂👍


View attachment 509740
Den börjar bli lite gammal nu den där klibban men det är inte så många som har en sådan eller ens sett en.

Synd bara att Passaten inte kommer att nå samma kultstatus som Volvo 145, 145 Express eller ens 240/245.
Eller synd och synd, min bil, jag gillar den.

Komplett ifylld servicebok. Eller två nu. ”Det har du igen den dag du ska sälja.” Jorå för fan.
”Vi kollar alltid om det finns en mjukvaruuppdatering när vi servar.” Ja det var väl några år sedan det fanns en ny att tillgå.
”Vi jobbar bara med originaldelar.” Kyltempgivaren är bytt 3-4 gånger. Bra skit.

Att meckarna på Din Bil i Hammarby och Bromma har varit klåpare, slarviga och oärliga är en annan historia.

Kombi, dragkrok och AC det är bra.
En färg som inte är vit, silver, grå, mörkgrå eller svart. Det är bra.
Att jag får växla, blända av och köra vindrutetorkarna, hålla avstånd och sådant är också bra. Det är bilkörning.
Har farthållare men den använder jag i stort sett aldrig.

Ni vet att dom som älskar sin bil vänder sig alltid för att se blinket när de låser med fjärrkontrollen. Det är sedan gammalt. Jag kollar. ❤️

Nu har ju ”marknaden” bestämt att nya bilar ska låsa sig själv, utan inblandning av föraren. Det finns heller ingen äkta kärlek längre. Bara snopp och ängslig jämförelse. Ok, nästan bara.

Ett kommande ämne är självdistans. Väldigt utbrett bland moderna män.
Ni kan googla redan nu.
En Passat från år 2000 är respekt.
Men hur fan har du lyckats hålla rosten borta?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En Passat från år 2000 är respekt.
Men hur fan har du lyckats hålla rosten borta?
Tvättar ofta och står i varmt flerbilsgarage.
Eller nu tvättar jag inte så ofta eftersom jag inte kör så ofta.
Sen tvättar jag den även om jag snart måste åka ut i skitväder igen. Ja dumt eller inte, den ser rätt fin ut.

Galvad kaross stod på listan när jag skulle köpa bil.
Golfen vi hade innan såg bättre ut när den var skitig än nytvättad. 15 år gammal. Skrotades när den var 17 år. Inte galvad kaross 1985.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tvättar ofta och står i varmt flerbilsgarage.
Eller nu tvättar jag inte så ofta eftersom jag inte kör så ofta.
Sen tvättar jag den även om jag snart måste åka ut i skitväder igen. Ja dumt eller inte, den ser rätt fin ut.

Galvad kaross stod på listan när jag skulle köpa bil.
Golfen vi hade innan såg bättre ut när den var skitig än nytvättad. 15 år gammal. Skrotades när den var 17 år. Inte galvad kaross 1985.
... Vilket får mig att sakna A8:an. Kaross i aluminium. Dyrt att reparera, men ack så trevligt att slippa rosten (annat än hjulupphängning mm förstås).
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top