Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du som har provat, är detta verkligen ett loggningssystem och inte bara ett "larmsystem" som gnäller om ett visst värde överskrids...? Kan man gå tillbaka och se sin egen körning...? Hastighet såväl som accelerationer...? I så fall - hur långt tillbaka i tiden...? Eller får man förlita sig på appens kommentar efter avslutad körning...?

Det är ett värdelöst system där du inte kan få feedback på nånting egentligen. Gissar att de använder g-sensorn för att kolla hastiga rörelser i kombination med GPS:en för att få hastighet. Troligtvis går den bara på maxfart, annars måste det ju finnas ett väl uppdaterat navigatorsystem i botten som vet vilken hastighet som gäller på en viss sträcka. Jag ska testa att köra en sträcka inom 120km/h på en icke namngiven plats (kan vara ett flygfält) och se om jag får bra betyg. Jag ska också testa att köra med låg fart men ryckigt med broms och acceleration. Gissar att den snabba repan får betyg Mycket bra och den ryckiga repan att jag kört dåligt.
Tvivlar starkt på att det är mer avancerat än så.

Det här är den enda feedback man får:

IMG_3693.jpg
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
<snip>

Du kan prova att använda dig av termen "Usage-based insurance" nästa gång för att se om du får bättre svar?
(Och/eller någon kortare förklarande text)


Japp, det gjorde jag faktiskt i förra veckan:

Från: H
Skickat: den 1 juli 2016 16:38
Till: kundnavet@svedea.se
Ämne: SV: Pay as you drive?

Nej nej nej - inte "avställningsbara försäkringar" utan "Pay as You drive": användarpåverkad försäkringspremie,

Kanske begreppet UBI är mer bekant?

Usage-based insurance - Wikipedia, the free encyclopedia

Usage-based insurance (UBI) also known as pay as you drive (PAYD) and pay how you drive (PHYD) and mile-based auto insurance is a type of vehicle insurance whe...


Visa på en.wikipedia.org


Med vänlig hälsning

H

Svar igår


jul 4 vid 1.34 PM

Till H

Hej!


Ber om ursäkt för förvirringen i konversationen nedan.



Gällande ”Pay as you drive” så följer vi utvecklingen men det är det inget vi planerar för just nu.



Önskar dig en trevlig vecka,




Med vänlig hälsning
Kundnavschef



Så, inte helt oväntat så "följer man utvecklingen" men har inget klart i pipelinen.

I klarspråk: om Mord-erna gör succé med sin "smarta försäkring" så lär andra / Svedea följa efter.

...om Moderna däremot tappar kunder, och några av dessa kanske hamnar hos Svedea, så bör det rimligen dröja innan Svedea väljer att göra samma tabbe som Bilsport.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men hoppsan!
Där skickade Bilsport ut premien för nästa år på den gamle SuperTeneren.
Då skall vi se - huvudförfallodag: 29/7
Några hundralappar dyrare än hos Svedea.
Absolut inget som skulle fått mig att bryta en fungerande relation sedan 10 år eller så i vanliga fall - men nu flyttar jag denna hojen till Svedea på årsförfallodagen om några veckor.

Isf är ställningen -2 med min första.

Någon som känner för att fylla på, för man att få se omfattningen?


-3 nu, Moderna.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men hur vet app-jäveln att jag sitter på hojen och inte i min bil?

För i bilen kör jag oftast en ganska annorlunda körstil jmf på hojen. Känns ju som att den där 10%-rabatten är som att stjäla godis från barn.. jag menar, några resor på motorväg med cruise control'en så är man ju i mål liksom...

Fruktansvärt ogenomtänkt och dåligt genomfört. Gissar att hela idéen snart kommer skrotas...

Vad är det för fel på att premiera skadefria år och bonusklasser som skedde förr i tiden?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men hur vet app-jäveln att jag sitter på hojen och inte i min bil?

För i bilen kör jag oftast en ganska annorlunda körstil jmf på hojen. Känns ju som att den där 10%-rabatten är som att stjäla godis från barn.. jag menar, några resor på motorväg med cruise control'en så är man ju i mål liksom...

Fruktansvärt ogenomtänkt och dåligt genomfört. Gissar att hela idéen snart kommer skrotas...

Vad är det för fel på att premiera skadefria år och bonusklasser som skedde förr i tiden?

Konspirationsteoretikerläge: På

"App-jävlen" har såklart ingen aning och det är heller inte det som är syftet (är jag ganska säker på)
De ger bort 10% för att få folk att ladda ner och börja använda tekniken, de skiter i om du kör bil eller hoj, du kommer att få din rabatt ändå...för stunden.
Syftet är att vänja dig vid teknologin.

Nästa steg är att lägga in fler funktioner i appen, roliga saker, göra den så användbar att fler och fler börjar använda den.

Steget därpå är att de som använder appen får en viss premie, de som inte använder appen får en dyrare försäkring. Dvs 10% rabatten försvinner och läggs på de som inte använder appen.

Det sista steget är att aktivera alla funktioner som egentligen finns i appen och är man riktigt cynisk så kan man även koppla in korsreferensdata dvs lägga ihop kommentarer från forum och Big Data från sociala medier. Det är skrämmande enkelt att kartlägga och profilera människor utifrån alla dessa värden och varför inte göra riskanalyser från den informationen? Det kan bli väldigt dyrt att försäkra i framtiden när FB kan spåra exakt hur en viss person tar risker i sitt vardagliga liv.
Det är precis som med skattemyndigheten, du kan bli sköntaxerad för att du har möjlighet att göra på ett visst sätt, du behöver inte ens ha gjort det eller tänkt göra det...

Konspirationsteoretikerläge: Av
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Konspirationsteoretikerläge: På
Konspirationsteoretikerläge: Av


Nej, tyvärr tror jag att du är väldigt nära sanningen där.

Kraven på app-körning under de inledande 100 milen lär försvinna ganska snart, och ersättas med krav på att den skall vara igång för jämnan - för att försäkringen skall gälla.

Möjligen kan man lägga till ytterligare ett tänkbart steg efter detta:

Steget därpå är att de som använder appen får en viss premie, de som inte använder appen får en dyrare försäkring. Dvs 10% rabatten försvinner och läggs på de som inte använder appen.

...och det är att de som inte accepterar att köra med appen installerad alls, heller inte kan ges något annat än endast trafikförsäkring.



Det går ruskigt fort nu, och i alldeles fel riktning.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hjälp till att argumentera på deras FB-sida...känner mig ensam där :)
bilsportmctjafs.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur vet app-jäveln att jag sitter på hojen och inte i min bil?

För i bilen kör jag oftast en ganska annorlunda körstil jmf på hojen. Känns ju som att den där 10%-rabatten är som att stjäla godis från barn.. jag menar, några resor på motorväg med cruise control'en så är man ju i mål liksom...

Fruktansvärt ogenomtänkt och dåligt genomfört. Gissar att hela idéen snart kommer skrotas...

Vad är det för fel på att premiera skadefria år och bonusklasser som skedde förr i tiden?

Och hur vet appen att jag inte sitter i en taxi körd av Galne Hassan som försöker slå sitt personbästa till Arlanda?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och hur vet appen att jag inte sitter i en taxi körd av Galne Hassan som försöker slå sitt personbästa till Arlanda?

Det där kokar ju ner till själva kärna i problemet med digital övervakning av riskbedömning.

Vad är en riskabel människa egentligen?
Det finns de som kör väldigt fort, accar hårt, bromsar hårt, kör bil eller hoj för att de tycker att det är kul. Men de aldrig råkar ut för någonting tack vare en god planeringsförmåga, duktiga på att använda blicken, kör fort där det passar och sakta där det passar, en god medvetenhet helt enkelt.
Med en elektronisk övervakning så blir de en monstruös risk.

Sen finns det andra (människor i min närhet) som kör som svin, ligger nära, planerar ingenting, kör ut mitt framför andra trafikanter, ligger i 55 på 80 väg, skrämmer folk och beter sig...men de kör jättesakta, accar inte, bromast inte alls.
Dessa råkar heller inte ut för något men de skapar en massa stress och indirekta olyckor i sin närhet.
Med en elektronisk övervakning är de ingen som helst risk.

Skillnaden mellan dessa två individer är att den kör medvetet är också intresserad av trafik, av att köra, av att tänka! Den andra typen tycker att det är en rättighet att få körkort, bilen är ett nödvändigt ont och de är helt enkelt inte intresserade av konceptet trafik. Vääääääldigt vanligt bland unga människor, jag ser dem varje dag, vilt sms:ande med telefonen framför ögonen när de kör ute i trafiken.

Jag vet ju vilken typ jag föredrar att dela trafiken med...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men hoppsan!
Där skickade Bilsport ut premien för nästa år på den gamle SuperTeneren.
Då skall vi se - huvudförfallodag: 29/7
Några hundralappar dyrare än hos Svedea.
Absolut inget som skulle fått mig att bryta en fungerande relation sedan 10 år eller så i vanliga fall - men nu flyttar jag denna hojen till Svedea på årsförfallodagen om några veckor.




-3 nu, Moderna.

Min gamla snuthäck, en K1100LT skall få vandra vidare. Åker ut på annons nästa vecka eller så.
In kommer istället en 1150 RT.
Den försäkras istället i... ...Svedea. Häpp!
Billigare, och bättre villkor, tack vare avtalet som BMW MC-Klubben träffat med dem.


-4 nu, Bilsport.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där kokar ju ner till själva kärna i problemet med digital övervakning av riskbedömning.

Vad är en riskabel människa egentligen?
Det finns de som kör väldigt fort, accar hårt, bromsar hårt, kör bil eller hoj för att de tycker att det är kul. Men de aldrig råkar ut för någonting tack vare en god planeringsförmåga, duktiga på att använda blicken, kör fort där det passar och sakta där det passar, en god medvetenhet helt enkelt.
Med en elektronisk övervakning så blir de en monstruös risk.

Sen finns det andra (människor i min närhet) som kör som svin, ligger nära, planerar ingenting, kör ut mitt framför andra trafikanter, ligger i 55 på 80 väg, skrämmer folk och beter sig...men de kör jättesakta, accar inte, bromast inte alls.
Dessa råkar heller inte ut för något men de skapar en massa stress och indirekta olyckor i sin närhet.
Med en elektronisk övervakning är de ingen som helst risk.

Skillnaden mellan dessa två individer är att den kör medvetet är också intresserad av trafik, av att köra, av att tänka! Den andra typen tycker att det är en rättighet att få körkort, bilen är ett nödvändigt ont och de är helt enkelt inte intresserade av konceptet trafik. Vääääääldigt vanligt bland unga människor, jag ser dem varje dag, vilt sms:ande med telefonen framför ögonen när de kör ute i trafiken.

Jag vet ju vilken typ jag föredrar att dela trafiken med...

Jag är också intresserad av trafik, av att köra, av att tänka! :tummenupp


Hastigheten måste oupphörligen modereras efter nya situationer, nya kurvor med dålig sikt och alla andra hinder på en svensk landsväg som slingrar sig fram omväxlande igenom samhällen och en och annan raksträcka. Ideligen måste man variera mellan den låga eller den höga hastighet man kan tillåta sig utan att taga sig några risker.

Körkortsboken 1946, Per Wersén Saxon och Lindströms förlag.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det där kokar ju ner till själva kärna i problemet med digital övervakning av riskbedömning.

Vad är en riskabel människa egentligen?
Det finns de som kör väldigt fort, accar hårt, bromsar hårt, kör bil eller hoj för att de tycker att det är kul. Men de aldrig råkar ut för någonting tack vare en god planeringsförmåga, duktiga på att använda blicken, kör fort där det passar och sakta där det passar, en god medvetenhet helt enkelt.
Med en elektronisk övervakning så blir de en monstruös risk.

Sen finns det andra (människor i min närhet) som kör som svin, ligger nära, planerar ingenting, kör ut mitt framför andra trafikanter, ligger i 55 på 80 väg, skrämmer folk och beter sig...men de kör jättesakta, accar inte, bromast inte alls.
Dessa råkar heller inte ut för något men de skapar en massa stress och indirekta olyckor i sin närhet.
Med en elektronisk övervakning är de ingen som helst risk.

Skillnaden mellan dessa två individer är att den kör medvetet är också intresserad av trafik, av att köra, av att tänka! Den andra typen tycker att det är en rättighet att få körkort, bilen är ett nödvändigt ont och de är helt enkelt inte intresserade av konceptet trafik. Vääääääldigt vanligt bland unga människor, jag ser dem varje dag, vilt sms:ande med telefonen framför ögonen när de kör ute i trafiken.

Jag vet ju vilken typ jag föredrar att dela trafiken med...

Fantastiskt bra sammanfattning! Precis så där uppfattar jag att det är i trafiken idag.
Fy faan för alla sms:ande unga tjejer o killar, som tycker det är en rättighet. Höll på att bli påkörd av en tjej igår som svängde ut från en parkering djupt försjunken i facebook ( eller vad faan det nu var som var så djävla viktigt att det var viktigare än att hålla uppsikt runt sitt fordon ) och som hade noll koll på oss som korsade övergångsstället framför henne. Till saken hör att detta var inom sjukhusområde med väldigt mycket folk i rörelse. :huvet

Motorcykelkörning ute i trafiken har ju blivit en fråga om att ta ansvar för alla andra trafikanters beteende i första hand. Det går ju inte att över huvud taget lita på någon längre.:huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fantastiskt bra sammanfattning! Precis så där uppfattar jag att det är i trafiken idag.
Fy faan för alla sms:ande unga tjejer o killar, som tycker det är en rättighet. Höll på att bli påkörd av en tjej igår som svängde ut från en parkering djupt försjunken i facebook ( eller vad faan det nu var som var så djävla viktigt att det var viktigare än att hålla uppsikt runt sitt fordon ) och som hade noll koll på oss som korsade övergångsstället framför henne. Till saken hör att detta var inom sjukhusområde med väldigt mycket folk i rörelse. :huvet

Motorcykelkörning ute i trafiken har ju blivit en fråga om att ta ansvar för alla andra trafikanters beteende i första hand. Det går ju inte att över huvud taget lita på någon längre.:huvet

Exakt så är det... ingen trevlig utveckling...

Jag var fjol och höll föredrag på en trafikskola och pratade om utbildning för mc. Jag visade dem en enkel övning som visar att vi inte ser nånting bortom vår blicks fokuspunkt.
Titta på en mugg på bordet framför dig så ser du inte tavlorna på väggen några meter bort. Tittar man på tavlorna på väggen så ser man muggen alldeles utmärkt, enkel övning.

Ungdomarna som lyssande blev själva förvånade över fenomenet och när jag förklarade att muggen är telefonen så gick det upp ett ljus, hoppas att de tar med sig detta i sin körning...

Det som förvånade mig var att körskolläraren som var med som tyckte att det var en jättebra övning, dvs hen hade ingen aning?!?!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23135175.ab

En 48-årig man har förts till sjukhus med allvarliga skador efter en trafikolycka i Västerås.
Mannen körde en motorcykel som kolliderade med en personbil.
Olyckan inträffade vid 16-tiden på torsdagen. Enligt polisens webbplats körde mc-föraren in i sidan på en personbil som åkte ut på Cedergatan i Västerås. Han vårdas nu för allvarliga skador på Centrallasarettet.
Både motorcykeln och personbilen har bärgats från platsen.

Den hastiga inbromsningen i personbilen måste naturligtvis rendera i premiehöjning!

För det kan väl inte vara så att bilisten pysslade med annat när denne passivt åkte ut på Cedergatan framför motorcyklisten :va
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top