Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Våra mobiltelefoner är betydligt känsligare än ni tror och kommer således vara ypperliga instrument för att sätta käppar i våra hjul.
Vet att Trafikverket, i samlag :)D) med Motormännen, använder sig av Roadroid för att t.ex. kolla kvalitén på våra riksvägar.
Den appen använder en "vanlig" mobil och gör 100st. mätningar varje sekund!!! :fakta
Här är en länk till en snabb beskrivning av Roadroid.
Länk till en s.k. "white-paper" för den som verkligen vill grotta ner sig här.

Kan mycket väl tänka mig att det kommer att komma betydligt mer avancerade appar för detta ändamål inom en snar framtid och troligen kommer fler bolag använda sig av dem...
Jag skulle inte klaga om man hade det som krav på ALLA försäkrade fordon men att bara ha det på oss motorcyklister är vad som gör mig förbannad!
Snacka om diskriminering...

Naah, jag är apputvecklare. :hihi
Jag är rätt medveten om känsligheten hos sensorerna på smartphones. Som Alatalo antydde ovan så klarar en smartphone inte riktigt av att ge korrekta mätdata för vad en hoj hittar på, det behövs känsligare instrumet. Man kan grovt mäta acceleration och sånt, förutsatt att telefonen är fastmonterad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har alltså inte spelat t.ex. Labyrinth på din lur?
Om det inte är ett bevis på känsligheten i sensorn så vet jag inte vad som är det...

Du väljer en bransch där det ledande valspråket är "Den som fuskar bäst vinner" för att exemplifiera hur bra hårdvarusensorer är?
Det är längesedan jag testade det på en mobil, men jag var snarast underväldigad av exaktheten än imponerad.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Framtidens "vanliga" försäkringar, dvs de utan att vara övervakad, kommer säkert att bli som dagens sporthojförsäkringar, fullkomligt skamlöst dyra.
Skrämmande utveckling som tyvärr bara är i sin linda.
Om 50 år kommer det enda sättet som folk har råd med sin försäkring vara att sitta hemma dygnet runt i en av försäkringsbolag ergonomiskt utformad fåtölj som minimerar kroppsskador

Skamligt dyra, ja jag fick hem en faktura från if på 44 560 kronor helt jävla galet. Jag har dessutom redan hojen försäkrad för 9K helår på bilsport&mc jag blev så irriterad att jag mailade if och frågade varför jag fått en faktura när jag bara kollade priser på nätet. Jag tror inte att jag kommer få något svar då jag var ganska otrevlig och sa att dom skulle ta och kolla medicinerna dom tar på kvällarna 44 560K :3freak
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjejen jag levde med på -80 talet gick fullständigt i taket när vår första "Folk- och bostadsräkning" damp ner i brevlådan.

"Folk- och bostadsräkning" var något som staten ägnat sig åt med omväxlande 5 och 10 års mellanrum i mer än 100 år vid det laget. Det skickades ut en helsikes stor lunta med frågor som skulle besvaras - om bostaden, inredning, väggbeklädnad i våtutrymmen och dessutom rejält närgångna frågor om de som frekventerade bostaden - om man hade inneboende, hade separat gästrum eller extrasäng tillgängligt och en hel massa andra frågor som skulle besvaras sanningsenligt, med hot om vite (böter, alltså) om man "underlät att besvara och sända in svarskompendiet".
Alla jävlar som hade en bostad skulle sitta och plita ner svaren på dessa nyfikna frågor, och jag undrar om inte fängelse fanns med i den påstådda straffskalan för den medborgare som var obstinat nog att inte svara efter första påminnelsen.

Min tjej, alltså - hon gick i taket när vi fick vår första idiotblankett hemskickad.
"Aldrig i helvete att jag svarar på något sådant!" skrek hon. "Vad har dom med det att göra? VEM kan kan ha något med allt detta att göra?
Dom får fan sätta mig i fängelse - det här går jag bara inte med på!"

Nej, det bliv inget fängelse. Men dom skickade påminnelse efter påminnelse, med allt mer irriterad text.
...och dom ringde! På den fasta telefonen, som man hade då.
Sent på kvällarna, eftersom vi båda jobbade med hästar.
Vi hade "utomhusklocka" (googla, youngsters) och kunde från ridhuset höra hur dom ringde med en halvtimmes mellanrum ända tills vi var klara och kunde gå in.

"Det var från SCB". Det gäller Folk- och Bostadsräkningen, ni har inte svarat. Kan vi ta det på telefon nu?"
Det står ett frågetecken i meningen, men det gick liksom förlorat i tråden.

...å vi drev med dem! "Nej tyvärr, det är inte jag som bor här. Jag är bara inneboende. Vad jag heter? Måste jag verkligen uppge det?"
Eller bara tala franska med dem - och när dom nästa gång hade laddat med en fransktalande så körde man stenhårt på tyska.

På något sätt kändes det som man gjorde en revolution, och det var åtskilliga som protesterade mot det jävla grävandes i ens privatliv.
Folk- och bostadsräkningen 1990 blev faktiskt den sista som genomfördes. Ett mer än hundraårigt systematiskt insamlande av ömsom nonsensuppgifter och ömsom rent ut kränkande personliga data var slut.
Det kändes verkligen som vi lämnade det gamla sunkiga DDR-Sverige bakom oss - samtidigt som föregångslandet Folkrepubliken Tyskland självt imploderade under tyngden av statens alla tusentals hyllmeter av insamlade dokument om sina medborgare. Seger!

Little did we know. Det visade sig att staten Sverige bara växlade spår och började samköra de register man redan hade, och kunde lägga bättre pussel på kortare tid istället. Fucked! ..and fucked all over again.
Här är en fin analys, snart 10 år gammal - men tyvärr mer aktuell än någonsin tidigare:

Storebror heter numera Big Brother och är inte skrämmande utan en väg till kändisskap. Ökad kontroll är dessutom ett pris som de flesta är villiga att betala för trygghet, och fattiga personer är mer utsatta för brott än andra. Hela 97 procent tycker enligt SCB:s enkät att kameraövervakning ska vara tillåtet om det behövs för att stoppa rån, misshandel, våldtäkt eller narkotikalangning.

Hela artikeln: http://fof.se/tidning/2007/4/identifiering-pa-gott-och-ont


Vad jag vill ha sagt med allt detta?
Tja... Orwell skulle grimaserat illa när han ser hur bredvilligt vi byter in frihet, mot det vi tror är trygghet - eller just detta fallet: "säkerhet".
Å vad jag skulle vilja se en tydlig revolt mot dom som tror att dom kan sätta grimma på oss och leda iväg oss till sin trygga slaktbänk!


Tjejen? Vad som hände med tjejen jag levde med, då på åttiotalet?
Henne gifte jag mig med! Ganska jävla omgående efter hennes utbrott på Folk- och bostadsräkningen dessutom.
Det är hon som kopplar kärran mitt i natten och kör iväg för att bärga mig när jag kör sönder, än idag.
Tack för den matchningen, SCB!
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Våra mobiltelefoner är betydligt känsligare än ni tror och kommer således vara ypperliga instrument för att sätta käppar i våra hjul.
Jag är rätt medveten om känsligheten hos sensorerna på smartphones. Som Alatalo antydde ovan så klarar en smartphone inte riktigt av att ge korrekta mätdata för vad en hoj hittar på, det behövs känsligare instrumet. Man kan grovt mäta acceleration och sånt, förutsatt att telefonen är fastmonterad.
Du har alltså inte spelat t.ex. Labyrinth på din lur?
Om det inte är ett bevis på känsligheten i sensorn så vet jag inte vad som är det...

Jag motsätter mig inte precisionen i telefonens gyro. Den är bra för att vara en manick för femtusen spänn, även om den inte är lika bra som de saker som sitter i moderna gathojar och "nowhere near" den militärutrustning som ofta används i riktigt dyra dataloggningssystem.

Det jag motsätter mig är att försäkringsbolaget inte har den blekaste aning om hur telefonen är monterad i ett fordon där fordon och förare inte nödvändigtvis är en enhet. De har ingen aning om telefonen ligger i min ficka eller i sadelfacket och de har ingen aning om den glider omkring eller sitter fast. Dessa faktorer kan ha lika stor inverkan på mätresultatet som telefonens precision.

Jag tvivlar därför på att de kommer att bråka om att någon har accelererat, bromsat eller svängt för häftigt. Om något så kommer de att kolla toppfart.

För övrigt finns väl inte heller några trafikregler angående acceleration...? Om de ska neka någon en försäkring för att han har accelererat, bromsat eller svängt för häftigt så får de väl först definiera konkreta siffror...?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
* Detta brukar kallas för Utilitarism och det är med denna typ av resonemang som motorcyklism sällan kan försvaras eftersom den inte "behövs" - det funkar ju utmärkt att transportera sig från A till B med cykel eller kollektivtrafik istället. Det är till större gagn för den gemensamma nyttan att någon annan bestämmer vilken hastighet man skall hålla framför att individen själv kan ta detta beslut utifrån omständigheterna. Det dör färre bilister om vi sätter upp vajerräcken - därför gör det inget om detta beslut innebär att en och annan motorcyklist strimlas. Skulle vi få bort motorcyklarna helt från vägarna gör det inget eftersom detta inte innebär en negativ konsekvens för det stora flertalet - det är nog till och med för motorcyklisternas eget bästa eftersom de då inte riskerar att skadas eller dö. Individer får finna sig i att vara övervakade om det innebär att vi kan uppnå en lägre genomsnittshastighet på våra vägar (vilket vi bestämt är bra). Osv...

Men nu handlar ju inte livet om att uppnå den största möjliga nyttan i alla sammanhang - om vi enbart levde utifrån principen att alla alltid måste fatta rationella beslut för det allmännas bästa skulle livet bli meningslöst. Så länge vi har tak över huvudet, är friska och kan äta oss mätta handlar livet om att uppnå största möjliga lycka och självförverkligande, vilket brist på frihet oftast står i rak motsats till. Frihet - denna fundamentala princip som jag tror är det som förenar vad nästan alla som kör motorcykel är ute efter när vi sätter oss på hojen. En princip som är så fundamental att den aldrig ens skall behöva motiveras.

Fan, det här ämnet fick mig visst att gå igång... Jag får nog sätta mig och andas djupt en stund.
+18 biljoner på den!
Väldigt bra formulerat, du borde bli filosofminister med vetorätt i alla frågor!
Jag tycker alla jävla trygghetsnarkomaner borde betala 90% i skatt eftersom dom kommer kosta kopiösa summer när dom ska vändas på långvården tills dom slutligen trillar av pin vid 105 års ålder varav de sista 20 åren var helt meningslösa för alla inblandade. Ungefär samma logik men tvärtom :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi ser här i våra data att du väldigt ofta går ut på motorvägen i alltför låg hastighet och inte kommer upp i rätt hastighet förrän efter 200 meter. Det skapar inte bara irritation hos andra trafikanter utan är även en olycksrisk så vi kommer att höja din premie med 10%
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det skulle ju onekligen vara intressant att se reaktionen om man ringer detta försäkringsbolag med frågor om hur man själv kan läsa loggad data, precisionen på G-kraftsmätningen, precisionen på mätning av lutningsvinkel i området 45-60 grader, om systemet kan logga bromstryck, om systemet kan mäta slip ratio för respektive hjul och om man får behålla systemet en säsong till om några av de loggade värdena anses vara extrema. Och naturligtvis tacka artigt för att de betalar för dataloggning till ens gatracer...

Laddade precis ner appen och testade den i bilen... När jag startade mätningen och körde iväg så hade jag telefonen i hållaren på instrumentbrädan så jag ser vad den gör.

Det första den gör att hastigheten som mäts hoppar från 0 till 92km/h på ca 1,5 sekund... Sen hoppar den omkring i ca 10 sekunder.
Sen övergår den till att visa rätt hastighet i ungefär 30 sekunder innan den tappar kontakten igen och går ner på 0km/h (jag håller fortfarande 90...)
Efter ett avbrott på några sekunder så går den återigen från 0 till styva 100km/h, också detta på ca 1,5 sekund därefter stabiliserar den sig på rätt hastighet.

Summa summarum så har jag alltså gjort två rejäla rivstarter med min nitroladdade dragracinghoj, (vw Passat) med en fantastiskt inbromsning däremellan...

När jag anlände till målet 10 minuter senare så stannade jag loggningen och fick beröm för att "jag körde jätteförsiktigt"...:crash
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När jag anlände till målet 10 minuter senare så stannade jag loggningen och fick beröm för att "jag körde jätteförsiktigt"...:crash

Vilken jävla fars!


Här kommer en till:



Mailade en fråga till Svedea i Onsdags;

Skickat: den 29 juni 2016 17:07
Till: kundnavet@svedea.se
Ämne: Pay as you drive?


Hej!
Har ni, eller planerar ni att införa någon form av "Pay as you drive"-försäkring för motorcyklar?



Svar idag:


kundnavet@svedea.se
Idag vid 9.53


Hej,
Tack för ditt mail.

Nej, i dagsläget finns inga planer på att införa avställningsbara försäkringar.

Önskar dig en trevlig helg!


Vänliga hälsningar
Swedea





God dag Yxskaft...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har alltså inte spelat t.ex. Labyrinth på din lur?
Om det inte är ett bevis på känsligheten i sensorn så vet jag inte vad som är det...

Menar du då att exempelvis Labyrinth funkar lika utmärkt på alla på marknaden förekommande smartphones samt på alla gamla smartphones som folk fortfarande går omkring med för att dom anser att den ju faktiskt är tilräckligt bra för deras behov.

Det finns ett otal fabrikat och modeller av telefoner ute på marknaden och det är rätt stor skillnad på vad det är för elektronik i dom dyraste premiumlurarna kontra dom billigaste budgetlurarna. För att inte tala om skillnaden mellan nya och gamla lurar.

Det finns trots allt dom som fortfarande använder sina iPhone 4 eller HTC Desire som var heta 2010.
Och det fanns även budgetlurar då. En budgetlur från 2010 funkar fortfarande utmärkt om du inte är intresserad av att ha allehanda appar på den.

Och jag tror inte för ett ögonblick att det är lika bra presision i gyrot i en budgetlur från 2010 eller för den delen en premiumlur från 2010 som det är i en Samsung S7 eller Sony Xperia Z5 från idag.

Det kan dessutom hända att programmeringen av hanteringen av signalerna skiljer sig enormt mycket då det med största sannolikhet inte går att använda råsignalen till något vettigt utan att filtrera den lite.

Dvs man vill samla in data från sensorer av mycket varierande kvalitet.

Dessutom så finns det ingen enhetlig standard för hur folk förvarar sina telefoner på hojen. Vissa lägger den under kutsen. Vissa har den i innerfickan, Vissa kanske har den i ett fodral som dom slänger in i en packväska osv.

En telefon som inte ligger fastspänd riskerar att ge ganska lustiga värden. Dessutom är inte sensorerna lika bra i alla riktningar så om man inte har koll på exakt vilken sensor som är i telefonen och hur den är monterad i telefonen samt hur telefonen ligger så kan det ge fel i värdena. Dessutom så innebär ju en telefon i innerfickan att den hela tiden rör sig och ändrar vinkel om föraren rör sig. Om föraren reser på sig lite för att ändra position på rumpan så kommer det ju att registreras som ett gupp. Ligger den i en packväska och glider runt så kommer det att registreras som massor av små krockar.
Om GPS:en inte har bra kontakt med satteliterna så kan den ge fel i positionen med resultatet att den registrerar det som att du tvärstannat en stund på ett ställe för att sedan köra djävligt fort till nästa ställe när du i själva verket kört i jämn och lugn takt.

Dvs oavsett vad just din lur har för prestanda på sensorerna så får man inte glömma att om man samlar in data från sensorer av ytterst varierande kvalitet som inte har någon som helst standardiserad montering så får man insamlade mätvärden som är enormt dåliga sett till tillförlitligheten.

Och det är faktiskt en fara för rättssäkerheten. Det kan ju exempelvis hända att du har en sådan app i din telefon och den tillfälligt hängt sig så att den inte uppdaterat positionen för att sedan plötsligt hitta positionen och därmed dra slutsatsen att du kört fort som fan.
Om det då i samma veva händer något där du kör åt helsike så kommer försäkringsbolaget då att dra slutsatsen att du kört fort som fan och därmet indirekt orsakat din egen olycka genom att vara oaktsam och sätta ner din ersättning. Detta trots att du faktiskt inte kört särskillt fort.

Ska man använda sensorer för att basera premie och/eller ersättning så måste det vara sensorer med känd kvalitet och precision samt att dom måste monteras på ett standardiserat och känt sätt för att man inte i onödan skall riskera att oskyldigt anklaga någon för något.

Lägg därtill det faktum att man får problemet med att man med en sådan app indirekt ger försäkringsbolaget loggning på exakt vart du befinner dig hela tiden.

Jag ser ju en lysande marknad för en driftig hacker att ta sig in i den databasen och sälja uppgifterna till hugade spekulanter. (Läs inbrottstjuvar eller liknande)

Då kan man ju exempelvis sortera ut adresser där man vet att personen tagit en motorcykeltur till annan ort så att man i lugn och ro kan göra inbrott.
Alternativt kan man söka fram dom som befinner sig på annan ort för att då står troligen hojen ute och är lätt att stjäla.

Dom kommer aldrig att kunna garantera att uppgifterna inte kommer i orätta händer.
Inte ens IT jättar som Google, Microsoft m fl klarar sig undan det. Det är ju inte alltför sällan som man läser om att det skett ett intrång och någon stulit miljontals inloggnignsuppgifter till någon tjänst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Våra mobiltelefoner är betydligt känsligare än ni tror och kommer således vara ypperliga instrument för att sätta käppar i våra hjul.
Vet att Trafikverket, i samlag :)D) med Motormännen, använder sig av Roadroid för att t.ex. kolla kvalitén på våra riksvägar.
Den appen använder en "vanlig" mobil och gör 100st. mätningar varje sekund!!! :fakta
Här är en länk till en snabb beskrivning av Roadroid.
Länk till en s.k. "white-paper" för den som verkligen vill grotta ner sig här.

Kan mycket väl tänka mig att det kommer att komma betydligt mer avancerade appar för detta ändamål inom en snar framtid och troligen kommer fler bolag använda sig av dem...
Jag skulle inte klaga om man hade det som krav på ALLA försäkrade fordon men att bara ha det på oss motorcyklister är vad som gör mig förbannad!
Snacka om diskriminering...

Jovisst. En sprillans ny premiumlur har säkert skaplig precision i sina sensorer. Men det betyder ju faktiskt inte att alla har en sprillans ny premiumlur. Det finns fortfarande dom som använder en iPhone 4 eller HTC Desire från 2010 och sensorerna i dom är inte i närheten av en modern telefon.

Lägg därtill på att om man gör den mätning som du hänvisar till är beroende av att telefonen faktiskt är fastmonterad för att fungera (Det står i länken du lade där) vilket inte är fallet med appen som motorcyklister ska använda.
Dessutom kommer du att få oerhört olika värden beroende på vilket fordon du är i.
Har du den Värsta Citroengen så kommer alla vägar att verka släta. Sätter du den i en Ariel Atom så kommer alla vägar att verka som tvättbrädor.

Dvs man kan inte dra några slutsatser utan att känna till exakta fjädringsegenskaperna för den bil man monterat utrustningen i.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vi ser här i våra data att du väldigt ofta går ut på motorvägen i alltför låg hastighet och inte kommer upp i rätt hastighet förrän efter 200 meter. Det skapar inte bara irritation hos andra trafikanter utan är även en olycksrisk så vi kommer att höja din premie med 10%

Detta kommer ALDRIG hända! ALDRIG! och det är så jävla tragiskt. Varenda jävla dag blir jag påverkad av folk i trafiken som inte har en blekaste jävla aning om vad fan dom sysslar med. Om staten kunde sluta dela ut körkort till varenda jävla individ som har fyllt 18år och innehar minst ett nästan fungernade öga så skulle deras jävla noll vision uppnås på typ 20 minuter. Man blir så jävla trött.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken jävla fars!


Här kommer en till:



Mailade en fråga till Svedea i Onsdags;





Svar idag:








God dag Yxskaft...

Ja man kunde ju tycka att en sån där app vore perfekt för just det ändamålet att man bara behöver betala när man faktiskt kör, men det skulle ju förstås inte ge samma klirr i kassan.


Angående exaktheten så slog det mig hur illa runkeeper fungerade på min billiga smartphone, när jag sprang så visade den att jag hade sprungit 25-30 km/h och när jag testade med cykeln så hade jag helt plötsligt hoppat 1 km över älven för att sedan hoppa tillbaka igen och snitthastigheten blev kring 90-120 km/h.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja man kunde ju tycka att en sån där app vore perfekt för just det ändamålet att man bara behöver betala när man faktiskt kör, men det skulle ju förstås inte ge samma klirr i kassan.


Angående exaktheten så slog det mig hur illa runkeeper fungerade på min billiga smartphone, när jag sprang så visade den att jag hade sprungit 25-30 km/h och när jag testade med cykeln så hade jag helt plötsligt hoppat 1 km över älven för att sedan hoppa tillbaka igen och snitthastigheten blev kring 90-120 km/h.


Nej, det är så att "Pay as you drive" är facktermen för den typ av försäkringar som Moderna försöker lansera i Sverige. Ett annat uttryck är "Usage-based insurance"
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage-based_insurance

Att någon kundtjänstare på Svedeas "kundnav" inte kopplar det skulle kunna tolkas positivt: som att man inte alla varit på dom bakgårdarna och grottat. Ännu...
...men jag blir mer åt det deprimerade hållet.
Att som anställd försäkringstjänsteman A.D 2016 inte veta vad "Pay as you drive" är tyder på okunskap och ointresse för sitt arbete i höjd med genomsnittlig politiker eller journalist.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Summa summarum så har jag alltså gjort två rejäla rivstarter med min nitroladdade dragracinghoj, (vw Passat) med en fantastiskt inbromsning däremellan...

När jag anlände till målet 10 minuter senare så stannade jag loggningen och fick beröm för att "jag körde jätteförsiktigt"...:crash

Som sagt, jag tvivlar på att något annat än toppfart övervakas. Ta din super-Passat som exempel - gör du något olagligt då du accar noll till hundra under två sekunder eller bromsar hundra till noll på ett ögonblick...? Om detta fortfarande är lagligt men betraktas som "extremt beteende", vem bestämmer i så fall den maximalt tillåtna accelerationen...?

Jag tror att de lindar in sig i ett komplicerat juridiskt läge om de ska neka folk försäkring på grund av en viss acceleration.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, jag tvivlar på att något annat än toppfart övervakas. Ta din super-Passat som exempel - gör du något olagligt då du accar noll till hundra under två sekunder eller bromsar hundra till noll på ett ögonblick...? Om detta fortfarande är lagligt men betraktas som "extremt beteende", vem bestämmer i så fall den maximalt tillåtna accelerationen...?

Jag tror att de lindar in sig i ett komplicerat juridiskt läge om de ska neka folk försäkring på grund av en viss acceleration.

Dom behöver väl aldrig försvara sina premier så dom kan nog prisa ut kunder precis hur dom vill.

Fast i bästa fall kanske dom upptäcker att det saknas korrelation mellan måttliga hastighetsöverträdelser och trafikolyckor. Men fan trot...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dom behöver väl aldrig försvara sina premier så dom kan nog prisa ut kunder precis hur dom vill.

Det är så Folksam arbetar just nu. De vill inte försäkra motorcyklar och höjer därför premien så det bara är dumskallar kvar som betalar dubbelt mer än hos andra bolag. I vårt fall har de förlorat mer än motorcykelpremierna, de har förlorat en nöjd helkund. :dummer

Bilsport utan MC har jag aldrig ens övervägt att försäkra hos. Företag med fel inställning ska inte ha mina pengar!
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
...man kan inte dra några slutsatser utan att känna till exakta fjädringsegenskaperna för den bil man monterat utrustningen i.

Och det tror du att försäkringsbolagen kommer att bry sig om?
Dom kommer tolka all data till sin egen fördel och du kommer stå där som ett :arsele och hojen i smådelar, utan ersättning, den dagen det händer något.

Jag är mycket väl medveten om skillnaderna på känsligheten mellan olika telefoner men det skulle inte förvåna mig om dom kommer med ett "krav" på att du måste ha en viss typ av telefon och kanske t.o.m. en lurhållare för att ens få teckna en försäkring i framtiden!
Kanske dom rent av håller med en "puck" av något slag, som måste monteras av auktoriserade montörer, som sedan kommunicerar med bluetooth till din mobil?
Nä, jag tycker inte vi ska dravla om detaljer för funktionen utan istället tänka oss in i hela bilden vad detta kommer innebära för oss på två hjul (om det kommer sprida sig till fler FB).

Som jag skrev tidigare, varför bara hojar och inte hela fordonsflottan?

Eller ta t.ex. det faktum att det drunknar fler än det omkommer motorcyklister per år.
Varför ska inte liknande krav finnas på folks livförsäkringar?

Övervakning i all ära, på rätt plats och för rätt anledning, men det här är rena rama kommunistmetoderna!!!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top