Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.
Snart kommer G-kraftsmätning också för att hämma vårdslös körning.
Framtiden ser tråkig ut.
Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Bilsport & Mc:s app, och med hjälp av GPS-teknologi samt gyro-information, mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka.
Som sagt, jag tror inte att de kommer att kolla något annat än toppfart. Om de ska förlita sig på en sketen jävla telefon, hur vet de om jag har telefonen i fickan eller i sadelfacket...? Hur vet de att telefonen ligger still och inte glider omkring i sadelfacket...? Om min telefon helt plötsligt accelererar, hur vet de om detta är hojen eller jag själv som rör mig på hojen...?
Det kommer datan inte visa, eftersom man inte mäter just detta. Däremot kommer datan visa att motorcyklisten körde över hastighetsbegränsningen vid olyckan, oavsett om detta var orsaken eller ej, eftersom majoriteten av motorcyklister (och även bilister) sällan håller sig strikt inom hastighetsbegränsningarna. De som propagerar för sänkta hastighetsgränser och ytterligare system som kontrollerar att de efterföljs får därmed vatten på sin kvarn.
Jo. Visst. Om dom teoretiskt sett skulle upptäcka sådana mönster i sitt data så skulle det väl kanske vara bra.
Men sannolikheten för det är extremt liten med en mobiltelefon som insamling. Gyrot i telefonen är helt enkelt för dåligt för att kunna användas på det sättet.
På en hoj så är det ju förutom inbromsningar och gaspådrag endast kraft rakt ned eftersom kraften alltid går längs med hojens lutning. Det är helt enkelt för små skillnader mellan ett litet nedlägg och ett lite större nerlägg för att en så dålig mätutrustning skall kunna mäta det tllförlitligt.
Utöver det faktum att en app som skall ligga och använda GPS och logga värden från den och gyrot kommer att dra en massa ström vilket i slutändan kommer att resultera i att den dagen man råkar ut för en olycka och det kanske inte är någon i närheten som ser så har man en telefon med slut batteri så man inte kan ringa efter hjälp utan istället får ligga i dikeskanten och hoppas att någon kommer som kan hjälpa till.
Det finns så klart saker som kan vara positiva med systemet, även ur en genomsnittlig motorcyklists perspektiv, annars hade de aldrig lanserat tjänsten. Problemet är att i den negativa vågskålen ligger större och mer principiella saker som intrång i den personliga friheten och integriteten, ett ytterligare steg mot ett övervakningssamhälle (vi är delvis redan där), risken för ändamålsglidning och risken för att politiker och andra klåfingriga beslutsfattare kommer ta tillfället i akt att utnyttja systemen för ytterligare övervakning/kontroll i de små stegens tyranni. Risken ligger inte i den konkreta tjänsten, utan hur den bidrar till helheten.
Det slog mig plötsligt att det som skulle förbättra trafiksäkerheten allra mest vore om försäkringsbolagen tog fram en app som startas när man framför ett motorfordon som lägger sig över alla andra funktioner på mobilen och bara tillåter nödsamtal. Släck möjligheten att ringa strösamtal, spela spel, kolla sociala medier och ta självporträtt. Då tror jag vi skulle se resultat i antalet incidenter i trafiken.
Ja, jag håller med om att det är en bajsmacka, och övervakning är av ondo och en ickelösning i nästan alla lägen, så även i detta.
Då blir det ju spännande med en sån här app som loggar allt i realtid, bara den kan visa massa rolig statistik och möjlighet att dela informationen på facebook, twitter etc
Tro mig, detta kommer att explodera i och med IoT (Internet of Things).
Senast idag kunde vi läsa om Telias och Folksams planer: http://www.nyteknik.se/fordon/telia-kor-i-gang-test-av-uppkopplade-bilar-6588490
Det som oroar mig REJÄLT när det gäller denna utveckling (samtidigt som jag vill understryka att jag inte är någon teknisk bakåtsträvare - det handlar om hur tekniken används) är tre saker. Kombinerar vi sen dessa tre saker med att makten används på fel sätt är 1984 inte långt borta:
- Den starka kommersiella drivkraft som finns hos företag att sälja tjänster som innebär mer övervakning och mindre möjlighet för kunden att kontrollera hur insamlade data används. Enda sättet att motverka denna utveckling är genom lagstiftning eller att kunderna väljer bort dessa typer av tjänster.
- Kundernas vilja att köpa ovanstående tjänster eftersom de paketeras på ett sätt som innebär många direkta fördelar för kunden, men få funderar på vad det långsiktigt och helhetsmässigt innebär ur ett integritets- och frihetsperspektiv.
- Att politiker i vårt land ofta resonerar utifrån en moralteori* som förenklat innebär att man alltid skall sätta den gemensamma nyttan framför individens frihet. De lagar som stiftas och de samtal som förs med kommersiella aktörer som erbjuder ovanstående tjänster tar då denna utgångspunkt. Tjänsterna kan då bli politikernas förlängda arm i att uppnå den gemensamma nytta som eftersträvas.
* Detta brukar kallas för Utilitarism och det är med denna typ av resonemang som motorcyklism sällan kan försvaras eftersom den inte "behövs" - det funkar ju utmärkt att transportera sig från A till B med cykel eller kollektivtrafik istället. Det är till större gagn för den gemensamma nyttan att någon annan bestämmer vilken hastighet man skall hålla framför att individen själv kan ta detta beslut utifrån omständigheterna. Det dör färre bilister om vi sätter upp vajerräcken - därför gör det inget om detta beslut innebär att en och annan motorcyklist strimlas. Skulle vi få bort motorcyklarna helt från vägarna gör det inget eftersom detta inte innebär en negativ konsekvens för det stora flertalet - det är nog till och med för motorcyklisternas eget bästa eftersom de då inte riskerar att skadas eller dö. Individer får finna sig i att vara övervakade om det innebär att vi kan uppnå en lägre genomsnittshastighet på våra vägar (vilket vi bestämt är bra). Osv...
Men nu handlar ju inte livet om att uppnå den största möjliga nyttan i alla sammanhang - om vi enbart levde utifrån principen att alla alltid måste fatta rationella beslut för det allmännas bästa skulle livet bli meningslöst. Så länge vi har tak över huvudet, är friska och kan äta oss mätta handlar livet om att uppnå största möjliga lycka och självförverkligande, vilket brist på frihet oftast står i rak motsats till. Frihet - denna fundamentala princip som jag tror är det som förenar vad nästan alla som kör motorcykel är ute efter när vi sätter oss på hojen. En princip som är så fundamental att den aldrig ens skall behöva motiveras.
Fan, det här ämnet fick mig visst att gå igång... Jag får nog sätta mig och andas djupt en stund.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |