Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.

Jo. Visst. Om dom teoretiskt sett skulle upptäcka sådana mönster i sitt data så skulle det väl kanske vara bra.
Men sannolikheten för det är extremt liten med en mobiltelefon som insamling. Gyrot i telefonen är helt enkelt för dåligt för att kunna användas på det sättet.
På en hoj så är det ju förutom inbromsningar och gaspådrag endast kraft rakt ned eftersom kraften alltid går längs med hojens lutning. Det är helt enkelt för små skillnader mellan ett litet nedlägg och ett lite större nerlägg för att en så dålig mätutrustning skall kunna mäta det tllförlitligt.

Utöver det faktum att en app som skall ligga och använda GPS och logga värden från den och gyrot kommer att dra en massa ström vilket i slutändan kommer att resultera i att den dagen man råkar ut för en olycka och det kanske inte är någon i närheten som ser så har man en telefon med slut batteri så man inte kan ringa efter hjälp utan istället får ligga i dikeskanten och hoppas att någon kommer som kan hjälpa till.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.

Som sagt, jag tror inte att de kommer att kolla något annat än toppfart. Om de ska förlita sig på en sketen jävla telefon, hur vet de om jag har telefonen i fickan eller i sadelfacket...? Hur vet de att telefonen ligger still och inte glider omkring i sadelfacket...? Om min telefon helt plötsligt accelererar, hur vet de om detta är hojen eller jag själv som rör mig på hojen...?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag kan tycka att det finns viss logik i att erbjuda det här som tjänst för att få lägre försäkringspremie av samma anledning som jag tycker det finns logik att erbjuda 10% rabatt för de som är medlemmar i SMC.

Är man med i SMC är det högre sannolikhet att man vidareutbildar sig och utvecklar sin körning - därmed minskar man sin egen risk för i alla fall singelolyckor.

Har man ett incitament för att visa att man köra lugnt och enligt gällande hastighetsbegränsningar så borde det väl vara upp till var och en att få göra det?

Vad gäller mobilernas sensorer så har de mycket hög precision och jag har svårt att se att man skulle kunna lura appen genom att bara ha telefonen med sig i bilen.

Med det sagt så är det helt ointressant för mig personligen att spara 500kr om året genom att logga min körning och köra oinspirerat i 100 mil.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Snart kommer G-kraftsmätning också för att hämma vårdslös körning.

Framtiden ser tråkig ut.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sedan kan ju faktiskt det här vara en positiv sak samtidigt med, om datan nu kommer visa att kass vägyta, blinda bilister och annat är en stor orsak till motorcyklisternas olyckor.

Det kommer datan inte visa, eftersom man inte mäter just detta. Däremot kommer datan visa att motorcyklisten körde över hastighetsbegränsningen vid olyckan, oavsett om detta var orsaken eller ej, eftersom majoriteten av motorcyklister (och även bilister) sällan håller sig strikt inom hastighetsbegränsningarna. De som propagerar för sänkta hastighetsgränser och ytterligare system som kontrollerar att de efterföljs får därmed vatten på sin kvarn.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Snart kommer G-kraftsmätning också för att hämma vårdslös körning.

Framtiden ser tråkig ut.

Från Bilsport & MC:s hemsida:

Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Bilsport & Mc:s app, och med hjälp av GPS-teknologi samt gyro-information, mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka.
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, jag tror inte att de kommer att kolla något annat än toppfart. Om de ska förlita sig på en sketen jävla telefon, hur vet de om jag har telefonen i fickan eller i sadelfacket...? Hur vet de att telefonen ligger still och inte glider omkring i sadelfacket...? Om min telefon helt plötsligt accelererar, hur vet de om detta är hojen eller jag själv som rör mig på hojen...?

Det kommer datan inte visa, eftersom man inte mäter just detta. Däremot kommer datan visa att motorcyklisten körde över hastighetsbegränsningen vid olyckan, oavsett om detta var orsaken eller ej, eftersom majoriteten av motorcyklister (och även bilister) sällan håller sig strikt inom hastighetsbegränsningarna. De som propagerar för sänkta hastighetsgränser och ytterligare system som kontrollerar att de efterföljs får därmed vatten på sin kvarn.

Jo. Visst. Om dom teoretiskt sett skulle upptäcka sådana mönster i sitt data så skulle det väl kanske vara bra.
Men sannolikheten för det är extremt liten med en mobiltelefon som insamling. Gyrot i telefonen är helt enkelt för dåligt för att kunna användas på det sättet.
På en hoj så är det ju förutom inbromsningar och gaspådrag endast kraft rakt ned eftersom kraften alltid går längs med hojens lutning. Det är helt enkelt för små skillnader mellan ett litet nedlägg och ett lite större nerlägg för att en så dålig mätutrustning skall kunna mäta det tllförlitligt.

Utöver det faktum att en app som skall ligga och använda GPS och logga värden från den och gyrot kommer att dra en massa ström vilket i slutändan kommer att resultera i att den dagen man råkar ut för en olycka och det kanske inte är någon i närheten som ser så har man en telefon med slut batteri så man inte kan ringa efter hjälp utan istället får ligga i dikeskanten och hoppas att någon kommer som kan hjälpa till.

De som kör med appen igång kommer med stor säkerhet inte köra för fort, och kommer ändå att bli påkörda av bilister, halka omkull på gruslagningar och allt annat jävla skit som vi motorcyklister till dagligdags blir utsatta för men oftast klarar oss undan ifrån.
Den behöver inte logga g-krafter öht för att det ska kunna gå att använda datan för att utesluta hastighet som orsak till olyckorna. Vid olycka med motorcykel kommer det alltid något jävla blockmongo dragandes med käpphästen fortkörning, och jag är skapligt säker på att det inte är en huvudsaklig orsak. Personligen har båda mina marksyningar på allmän väg varit en god bit under hastighetsbegränsning, så också med de andra som var inlagda samtidigt som mig.

Sedan är ju GPSen av ungefär samma exakthet som övriga sensorer i en smartphone, så utan att den filtrerar och normaliserar positionerna kommer den att visa väldigt trasiga värden.

MEN, det utesluter inte alls att det finns positiva sidor av bajshögen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ska gå med den dagen denna app kan visa försäkringsbolagen t ex alla mötande vänstersvängande bilister framför min hoj och de bilister som jag ibland möter på fel sida av vägen rakt emot mig mm.Smått förbannad över alla dumheter från myndigheter och storbolag som verkar fatta ytterst lite av vad som händer där ute på vägarna där bl.a. vägnätets kvalitet sakta men säkert på många ställen är direkt farliga att färdas på och där inte ett skit görs för att råda bot på eländet mer än att ösa ut sand och göra fullagningar på dessa vägar.Något som jag redan betalt för att slippa behöva möta under mina resor.För övrigt så har Bilsport och MC alltid haft högre försäkringspremier på mina hojar vid förfrågan gentemot andra försäkringsbolag.Hur det nu kunde bli så fel.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns så klart saker som kan vara positiva med systemet, även ur en genomsnittlig motorcyklists perspektiv, annars hade de aldrig lanserat tjänsten. Problemet är att i den negativa vågskålen ligger större och mer principiella saker som intrång i den personliga friheten och integriteten, ett ytterligare steg mot ett övervakningssamhälle (vi är delvis redan där), risken för ändamålsglidning och risken för att politiker och andra klåfingriga beslutsfattare kommer ta tillfället i akt att utnyttja systemen för ytterligare övervakning/kontroll i de små stegens tyranni. Risken ligger inte i den konkreta tjänsten, utan hur den bidrar till helheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns så klart saker som kan vara positiva med systemet, även ur en genomsnittlig motorcyklists perspektiv, annars hade de aldrig lanserat tjänsten. Problemet är att i den negativa vågskålen ligger större och mer principiella saker som intrång i den personliga friheten och integriteten, ett ytterligare steg mot ett övervakningssamhälle (vi är delvis redan där), risken för ändamålsglidning och risken för att politiker och andra klåfingriga beslutsfattare kommer ta tillfället i akt att utnyttja systemen för ytterligare övervakning/kontroll i de små stegens tyranni. Risken ligger inte i den konkreta tjänsten, utan hur den bidrar till helheten.

Ja, jag håller med om att det är en bajsmacka, och övervakning är av ondo och en ickelösning i nästan alla lägen, så även i detta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det slog mig plötsligt att det som skulle förbättra trafiksäkerheten allra mest vore om försäkringsbolagen tog fram en app som startas när man framför ett motorfordon som lägger sig över alla andra funktioner på mobilen och bara tillåter nödsamtal. Släck möjligheten att ringa strösamtal, spela spel, kolla sociala medier och ta självporträtt. Då tror jag vi skulle se resultat i antalet incidenter i trafiken.

Och ta bort allt i övrigt distraherande i gatubilden = Förbjud sommarklädda blondiner på trottoarerna. I allafall sådana under fyrtio! :crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, jag håller med om att det är en bajsmacka, och övervakning är av ondo och en ickelösning i nästan alla lägen, så även i detta.

Tro mig, detta kommer att explodera i och med IoT (Internet of Things).
Senast idag kunde vi läsa om Telias och Folksams planer: http://www.nyteknik.se/fordon/telia-kor-i-gang-test-av-uppkopplade-bilar-6588490

Det som oroar mig REJÄLT när det gäller denna utveckling (samtidigt som jag vill understryka att jag inte är någon teknisk bakåtsträvare - det handlar om hur tekniken används) är tre saker. Kombinerar vi sen dessa tre saker med att makten används på fel sätt är 1984 inte långt borta:

  1. Den starka kommersiella drivkraft som finns hos företag att sälja tjänster som innebär mer övervakning och mindre möjlighet för kunden att kontrollera hur insamlade data används. Enda sättet att motverka denna utveckling är genom lagstiftning eller att kunderna väljer bort dessa typer av tjänster.
  2. Kundernas vilja att köpa ovanstående tjänster eftersom de paketeras på ett sätt som innebär många direkta fördelar för kunden, men få funderar på vad det långsiktigt och helhetsmässigt innebär ur ett integritets- och frihetsperspektiv.
  3. Att politiker i vårt land ofta resonerar utifrån en moralteori* som förenklat innebär att man alltid skall sätta den gemensamma nyttan framför individens frihet. De lagar som stiftas och de samtal som förs med kommersiella aktörer som erbjuder ovanstående tjänster tar då denna utgångspunkt. Tjänsterna kan då bli politikernas förlängda arm i att uppnå den gemensamma nytta som eftersträvas.

* Detta brukar kallas för Utilitarism och det är med denna typ av resonemang som motorcyklism sällan kan försvaras eftersom den inte "behövs" - det funkar ju utmärkt att transportera sig från A till B med cykel eller kollektivtrafik istället. Det är till större gagn för den gemensamma nyttan att någon annan bestämmer vilken hastighet man skall hålla framför att individen själv kan ta detta beslut utifrån omständigheterna. Det dör färre bilister om vi sätter upp vajerräcken - därför gör det inget om detta beslut innebär att en och annan motorcyklist strimlas. Skulle vi få bort motorcyklarna helt från vägarna gör det inget eftersom detta inte innebär en negativ konsekvens för det stora flertalet - det är nog till och med för motorcyklisternas eget bästa eftersom de då inte riskerar att skadas eller dö. Individer får finna sig i att vara övervakade om det innebär att vi kan uppnå en lägre genomsnittshastighet på våra vägar (vilket vi bestämt är bra). Osv...

Men nu handlar ju inte livet om att uppnå den största möjliga nyttan i alla sammanhang - om vi enbart levde utifrån principen att alla alltid måste fatta rationella beslut för det allmännas bästa skulle livet bli meningslöst. Så länge vi har tak över huvudet, är friska och kan äta oss mätta handlar livet om att uppnå största möjliga lycka och självförverkligande, vilket brist på frihet oftast står i rak motsats till. Frihet - denna fundamentala princip som jag tror är det som förenar vad nästan alla som kör motorcykel är ute efter när vi sätter oss på hojen. En princip som är så fundamental att den aldrig ens skall behöva motiveras.

Fan, det här ämnet fick mig visst att gå igång... Jag får nog sätta mig och andas djupt en stund.
 
Last edited by a moderator:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Då blir det ju spännande med en sån här app som loggar allt i realtid, bara den kan visa massa rolig statistik och möjlighet att dela informationen på facebook, twitter etc :huvet

Äntligen kan vi få riktig tidtagning på bogan!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det skulle ju onekligen vara intressant att se reaktionen om man ringer detta försäkringsbolag med frågor om hur man själv kan läsa loggad data, precisionen på G-kraftsmätningen, precisionen på mätning av lutningsvinkel i området 45-60 grader, om systemet kan logga bromstryck, om systemet kan mäta slip ratio för respektive hjul och om man får behålla systemet en säsong till om några av de loggade värdena anses vara extrema. Och naturligtvis tacka artigt för att de betalar för dataloggning till ens gatracer...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tro mig, detta kommer att explodera i och med IoT (Internet of Things).
Senast idag kunde vi läsa om Telias och Folksams planer: http://www.nyteknik.se/fordon/telia-kor-i-gang-test-av-uppkopplade-bilar-6588490

Det som oroar mig REJÄLT när det gäller denna utveckling (samtidigt som jag vill understryka att jag inte är någon teknisk bakåtsträvare - det handlar om hur tekniken används) är tre saker. Kombinerar vi sen dessa tre saker med att makten används på fel sätt är 1984 inte långt borta:

  1. Den starka kommersiella drivkraft som finns hos företag att sälja tjänster som innebär mer övervakning och mindre möjlighet för kunden att kontrollera hur insamlade data används. Enda sättet att motverka denna utveckling är genom lagstiftning eller att kunderna väljer bort dessa typer av tjänster.
  2. Kundernas vilja att köpa ovanstående tjänster eftersom de paketeras på ett sätt som innebär många direkta fördelar för kunden, men få funderar på vad det långsiktigt och helhetsmässigt innebär ur ett integritets- och frihetsperspektiv.
  3. Att politiker i vårt land ofta resonerar utifrån en moralteori* som förenklat innebär att man alltid skall sätta den gemensamma nyttan framför individens frihet. De lagar som stiftas och de samtal som förs med kommersiella aktörer som erbjuder ovanstående tjänster tar då denna utgångspunkt. Tjänsterna kan då bli politikernas förlängda arm i att uppnå den gemensamma nytta som eftersträvas.

* Detta brukar kallas för Utilitarism och det är med denna typ av resonemang som motorcyklism sällan kan försvaras eftersom den inte "behövs" - det funkar ju utmärkt att transportera sig från A till B med cykel eller kollektivtrafik istället. Det är till större gagn för den gemensamma nyttan att någon annan bestämmer vilken hastighet man skall hålla framför att individen själv kan ta detta beslut utifrån omständigheterna. Det dör färre bilister om vi sätter upp vajerräcken - därför gör det inget om detta beslut innebär att en och annan motorcyklist strimlas. Skulle vi få bort motorcyklarna helt från vägarna gör det inget eftersom detta inte innebär en negativ konsekvens för det stora flertalet - det är nog till och med för motorcyklisternas eget bästa eftersom de då inte riskerar att skadas eller dö. Individer får finna sig i att vara övervakade om det innebär att vi kan uppnå en lägre genomsnittshastighet på våra vägar (vilket vi bestämt är bra). Osv...

Men nu handlar ju inte livet om att uppnå den största möjliga nyttan i alla sammanhang - om vi enbart levde utifrån principen att alla alltid måste fatta rationella beslut för det allmännas bästa skulle livet bli meningslöst. Så länge vi har tak över huvudet, är friska och kan äta oss mätta handlar livet om att uppnå största möjliga lycka och självförverkligande, vilket brist på frihet oftast står i rak motsats till. Frihet - denna fundamentala princip som jag tror är det som förenar vad nästan alla som kör motorcykel är ute efter när vi sätter oss på hojen. En princip som är så fundamental att den aldrig ens skall behöva motiveras.

Fan, det här ämnet fick mig visst att gå igång... Jag får nog sätta mig och andas djupt en stund.

BEfolkningen i stort har ju sålts in på säkerhetsteatern, med USA i bräschen för hela spektaklet. Det kommer bli mycket värre innan det kommer vända, om det vänder. Folk vill vara "säkra" och då horar man ut sin frihet till lägstbjudande. I det här fallet staten, som låtsas veta bäst.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Våra mobiltelefoner är betydligt känsligare än ni tror och kommer således vara ypperliga instrument för att sätta käppar i våra hjul.
Vet att Trafikverket, i samlag :)D) med Motormännen, använder sig av Roadroid för att t.ex. kolla kvalitén på våra riksvägar.
Den appen använder en "vanlig" mobil och gör 100st. mätningar varje sekund!!! :fakta
Här är en länk till en snabb beskrivning av Roadroid.
Länk till en s.k. "white-paper" för den som verkligen vill grotta ner sig här.

Kan mycket väl tänka mig att det kommer att komma betydligt mer avancerade appar för detta ändamål inom en snar framtid och troligen kommer fler bolag använda sig av dem...
Jag skulle inte klaga om man hade det som krav på ALLA försäkrade fordon men att bara ha det på oss motorcyklister är vad som gör mig förbannad!
Snacka om diskriminering...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top