Jag installerade appen på prov och det är som vanligt - Du väljer vid uppstart om Du vill kunna köra mappen i bakgrunden eller ej. Jag tror inte Apple skulle tillåta annat. Tolkar jag det rätt måste Du uttryckligen starta resp stoppa mätningen för att data ska registreras.
Innan jag avinstallerade möget kunde jag notera att mätdata var hyfsat rätt i jmf med min bil-GPS och att den bedömning som gjordes föreföll relativt generös med smärre överträdelser, det var i alla fall inga dödskallevarningar om man körde vettigt. Jag tror att de köpt in sig på kartmaterial med angiven hastighet, en större hastighetsöverträdelse på 70-väg men utan att överskrida 110 blev så att säga inte populär...
Som NiklasiNorr skriver förefaller detta rent strategiskt handla om att vänja oss konsumenter att dela med oss av personlig data för några hundralappar per år i vinning. Jag är rädd för att detta kommer att lyckas över förväntan bland kreti och pleti, det är en snygg app och förföriskt smickrande att få en grön visare, en klapp på axeln för att man varit lydig och en gratulation för den eminenta körning man presterat...
Nej, detta vill jag inte ha. Det är bättre att hitta ett bolag som mer premierar traditionella mätetal som skadefria år och faktiskt litar på mig som konsument. Min försäkring är tyvärr tecknad till nästa vår men Svedea kommer att ligga bra till...